""Egyébként mikor kezdték el gyártani a Kacsát?""
CITROËN 2 CV FRANCIAORSZÁG
hengertérfogat: 425 cm3 - legnagyobb teljesítmény: 18 LE 5000 f/p-nél - legnagyobb sebesség: 95 km/ó - átlagos fogyasztás: 4,9 lit./100 km - elöl meghajtott, léghűtéses, kéthengeres motorral működő népautó
(J. Barica - E. Antal: A világ autói. 1968)
--------------------------------------------------------------------------------
A 2 CV bizonyára minden idők leghíresebb Citroënje. Vagy szereti az ember - vagy egyáltalán nem érti őket, abban azonban mindenki egyetért, hogy ezek a "rút kiskacsák" milyen nagy hatást gyakoroltak a világra. A Citroën célja az volt, hogy egy olyan hasznos autót hozzon létre, amely biztonsággal közlekedik Franciaország alsóbbrendű útjain, és emellett a lehető legkevesebb karbantartást igényli. Először azok számára akarták elérhetővé tenni, akiknek a leginkább szügségük volt rá. A fejlesztés során az volt az egyik próbatétel, hogy a kocsi egy kosár tojással megrakva végig tudjon menni egy felszántott mezőn, anélkül, hogy akár egy tojás is összetörne. A 2 CV ma is elkápráztat minket azzal, hogy viszonylag nagy sebességgel milyen könnyedén képes áthajtani a fekvőrendőrök fölött.
A korai 2 CV-k teteje a szélvédő irányából hátragörgethető volt, mint egy cabrioletnél, és a csomagtartó fedelét is fel lehetett görgetni. Ez utóbbi tartozékot felváltotta a hagyományos csomagtartófedél, de a cabriolet-tető mindvégig megmaradt.
--------------------------------------------------------------------------------
A 2CV változásai évről-évre:
--------------------------------------------------------------------------------
1948: Bemutató a Párizsi Autókiállításon. A Pierre Boulanger által tervezett autó a show legkülönlegesebb résztvevője: a Citroën standja körül még sohasem volt ekkora tömeg. Az autó külseje és mechanikája is forradalmian új. Úgy tervezték, hogy egy kosár tojással bejárhassa a vidéki utakat, anélkül, hogy akár egyetlen tojás is eltörne. Könnyű, igen gazdaságos és olcsó - igazi népautó. A motor 375 köbcentis, 9 lóerős, léghűtéses, kéthengeres. Maximális sebessége 65 km/h, és a kis autó boldogan pörög egész nap. A korai modelleket az egy darabból készült motorháztetőn elején elhelyezkedő hűtőrács ovális díszítéséről lehet felismerni.
1954: Az ovális díszítés eltűnik, csak a Citroën-jel marad. A sebességmérő éjszakai világítást kap.
1955: Az új 2CV, az AZ megjelenése, melynek motorja nagyobb, 425 köbcentis, 12 lóerős, legnagyobb sebessége pedig közelítőleg 80 km/h.
1957: A kormány színe feketéről szürkévé változik. A hátsó szélvédő nagyobb lesz. Megjelenik az új modell, az AZL. A legszembetünőbb változás az aluminium csíkok megjelenése a szélvédőn, és az ajtók alatt.
1958: Két új modell: az AZLM és a 2CV Sahara 4x4. Az előbbi egy AZ, fém csomagtartófedéllel; az utóbbi a híres két motoros CV. A Sahara 4x4 négykerék meghajtását úgy oldották meg, hogy a hátsó csomagtérbe még egy motort építettek, amely a hátsó kerekeket hajtja. A motorok együttesen és külön-külön is használhatóak.
1959: Fűtés és a rég áhított hatékony első ablaktörlő.
1960: Újfajta gumik minden modellhez: 135x380, 125x400 helyett. A Sahara 4x4-en megváltozik a rendszámtábla elhelyezése, a hátsó világítás és az üzemanyagtartály helye.
1961: Új motorháztető kisebb hűtőráccsal; a motorháztető és az ajtószárnyak közötti rész már nem egybeszabott.
1962: Mixte: az újfajta hátsó csomagtartófedél, amely a hátsó szélvédővel együtt nyílik fel. Új, 14 lóerős motorok, amelyek közel 85 km/órás max. sebességet biztosítanak.
1963: Újfajta lökhárítók - a Sahara kivételével - minden modellen.
Öt új modell:
AZL - hétköznapi modell
AZA - hétköznapi modell, fém hátsó csomagtartófedéllel
AZAM - több luxust nyújtó modell, gemkapocs-szerű díszítésekel a lökhárítókon
Mixte - a hátsó szélvédővel és a tető egy részével együtt felnyitható hátsó csomagtartófedél
Sahara - 2 motoros, négykerék meghajtású modell
1964: Új gumik: Michelin 125 x 400 a normál 135 x 380 helyett.Elektronikus ablaktörlők mechanikusak helyett. A sebességmérő a szélvédőről a műszerfalra költözik és a formája is megújul.
1965: Mind a négy ajtó hátrafelé nyílik. AMixte-t felváltja a Commerciale, amelynél a csomagtartó alja sima, így nagyobb tárgyak szállítására is alkalmas és könnyebb a be- és kirakodás.
1966: Új hűtőrács vízszintes rácsokkal. A márkajel a hűtőről a motorháztetőre kerül. Harmadik oldalablak a modelleken az AZL és a Sahara kivételével.
1967: Megjelenik az Export nevű különleges változat, melynek az AZAM az őse, de csak négy hónapig gyártják.
1968: A Dyane megjelenése miatt csak két új modell marad: a Berline és a Commerciale, 425 köbcentis 18 SAE LE motorral.
1970: Minden 2 CV modell 12 voltos elektronikát, kerek első indexlámpákat és új hátsó lámpákat kap.
A modellek listája:
Berline 2CV4 435 köbcentis 26 SAE LE motorral. Max. sebessége: 100 km/h.
Berline 2CV6 602 köbcentis 33 SAE LE motorral. Max. sebessége: 110 km/h.
1974: Új gumik: 125 x 150, 125 x 380 helyett.
1975: Új, szögletes első fényszórók, műanyag hűtőrács, festett acél lökhárítók.
1976: Megjelenik a Special, a 2CV új, olcsóbb változata. A2CV elsőbbsége a Dyna-val szemben nyilvánvaló: 4 új CV, ám csupán egy új Dyna modell jelenik meg ebben az évben. Az olajválság miatt a 2CV és Dyna modellek nagy népszerűségnek örvendenek. Az ötmilliomodik 2CV-t a Spot nevű modellel ünnepelik. A 28,5 DIN LE konfigurációt felváltja a 26 DIN LE.
1977: Az ez évi modellek listája:
Berline 2CV4 Special
Berline 2CV4
Berline 2CV6
1979: A 2CV6 szögletes fényszórókat kap. A 2CV4 gyártása szünetel, a 2CV Special harmadik oldalablakot kap és megtartja a kerek fényszórókat. A 2CV6 teljesítménye 26 LE-re növekszik az új karburátornak köszönhetően.
1980: A 2CV Special 602 köbcentis motort kap. Mindegyik 2CV 25 literes üzemanyagtartályt kap a régi 20 literes helyett.
1981: Módosítások a karburátoron, visszapillantó tükör, 29 LE, max. sebesség: 114 km/h. Bemutatásra kerül a Charleston nevű új CV modell, amelyből mindössze 5000 darabot gyártottak.
1982: A Charleston nagy sikert arat, ezért folytatják a gyártását; ezúttal króm fényszórókkal és másfajta kárpitozással készítik. A 2CV-k végre elülső tárcsaféket kapnak.
1983: Újfajta biztonsági öv kerül minden modellbe.
1984: Egy speciális kiadás: fehér 2CV, kék csíkokkal, amely France 3, Transat és Beachcomber ("tengerparti guberáló") neveken ismert.
1985-1990: Nincs változás. Az utolsó 2CV-t egy Portugál gyárban készítik el.
--------------------------------------------------------------------------------