Tessék mondani, az OKT mióta érinti Pilisjászfalut vagy Szokolyát?
Tessék mondani, a Somogysimonyi és Ormánd közötti távolság mióta 269 km?
Tessék mondani, miért tetszenek engem már 46 éve hülyének nézni?
A hétvégén jártam(unk) a DDK-n, Mesztegnyő és Nemesvid között. Írni is szerettem volna egy hosszabb beszámolót. Elment tőle a kedvem, részben én is ludas vagyok benne, mert nem olvastam el az e szakaszt bejárók tapasztalatait.
A lényeg:
Most már tényleg be kell szereznem egy GPS-t.
Amelyet aztán bármely testüregembe elrejthetek, ha az adott túra vonalán hosszan nincs sem út, sem ösvény, de még csak egy vadcsapás sem, csak kötésig érő vegetáció, amely bokatörő talajt és remek dagonyákat álcáz.
Barnát is szívesen láttam volna ott és akkor a kéken.
Egyébként nagyon megszerettem a Belső-Somogyot, szociális szempontból kicsit (?) a Cserehátra hajaz, amely tájegység a gyengém. Ez az utolsó szakasz kicsit rontott az élvezeti faktoron, de a habostorta és az élet viszonyát Virág et. már régen kifejtette.
azért a Sümeg előtti nyílegyenes aszfaltúton elég nagy kihívás lehet érdekes képet csinálni km-enként kettőt (mikor már látszik a vár, az oké, az egy kép)
Néhány kisebb OKT változásról értesültem, majd egyszer térképre is kerül, talán.
- Hévízen a tavat nem a Schulhof sétányon, hanem a mások oldalról kerüli meg. - Gyenesdiás Tourinform irodától a sárga+ jelzéssel együtt a Nagymezőig halad, majd onnan az aszfaltos úton a Lőtérig.
Az ember próbál hasznos lenni OKT-teljesítés közben...
Eltévedtünk (hiányos jelzés!), és Hegymagas (Szent György-hegy) mellett ömlő/törött kutat találtunk, nagyjából itt (http://goo.gl/maps/Kb4l9), gőzöm sincs, hogy köz- vagy magánterület, de már egy fél Balatonnyi mocsár volt körülötte.
Az úton állt egy ember, de ő nem tudta, kié a föld.
1. telefon: Országos Vízügyi Hatóság: nem az ő dolguk, inkább tűzoltók, ez mondjuk rendben van
2. telefon: 105: nem az ő dolguk, nem tudnak segíteni, hívjam a Dunántúli Regionális Vízművet
3. telefon: DRV: hogy akkor ez most Szigliget-e inkább vagy Hegymagas, mert az utóbbi nem az ő területük, sajnos nem tudnak segíteni.
És akkor itt adtam föl. Amúgy mindenki kedves volt, de hogy részt venni a probléma megoldásában, na az nem jött össze.
Padragkút, és Öcs között egy erdei aszfalt indult itt N47.02329 E17.57401 A N47.04530 E17.59130 pontnál kettéágazik, szintén aszfalton kell folytatni az utat keletre, a Lugos-tető lábáig.
Ajka felől is a Sárcsi-kutat érintve el lehet jutni, ugyanezen az úton. Viszont, bár a Verga honlapján én nem láttam a korlátozást, de a helyszínen kinn van egy tábla, hogy XYZ KFT. nagyon vadászik, és ne menjen senki az erdőbe október nemtudommárhányadikáig. Én mondjuk pont akkor láttam már csak, amikor az ellenkező irányból átjöttem az ominózus szakaszon, ahol én beléptem az erdőbe, nem volt figyelmetetés.
Ezek erdészeti magánutak, behajtási engedély nélkül ne próbáljunk kocsival bemenni, mert súlyos büntetés lesz a következménye, viszont szerintem, ha ír egy emailt az erdészetnek, hogy miért szeretne odajutni, minden további nélkül meg fogja kapni egy alkalomra. Én a kilátótól nem messze mentem el, de nem volt időm felkapaszkodni (sem kedvem, a nagy hátizsákkal :D)
A szezon első túráját,bemelegítés gyanánt Kisvásárhely-Hosszúpereszteg közt tettük meg. A jelentős esőknek köszönhetően nagyon saras volt a táv.Rengeteg helyen pocsolya zárta el az utat,néhány helyen nem kis kitérővel lehetett csak kikerülni őket. A jelzettség az erdőkben jónak mondható,a mezőkön és aszfaltos részeken ritkák,de ezeken a részeken egyértelmű az útvonal.
Kaptam egy ilyen érdeklődő levelet, ismeri valaki a helyet?
A Molnár Gábor kilátó megközelíthetősége felől szeretnék érdeklődni. Hála neked, a helyét már tudom, sőt, az általad belinkelt Napló cikkben található Verga térképen még a hozzá vezető lehetséges (tervezett?) utakat is látom. Azt sajnos semmilyen térképről nem tudom kideríteni, hogy melyik útszakasz járható normál személygépkocsival, és melyik nem. Ráadásul a turistautak térképén sorompó is található a Nagyvázsony-Urkút felőli (A pont felőli) úton. Sajnos egészségi problémája miatt a feleségem 3-4 km-nél többet nem tud gyalogolni, ezért szeretném megtudni, hogy melyik úton mennyire lehet megközelíteni a kilátót személygépkocsival.
Azt hiszem, ilyen mozgalom nincs, de talán nem nagyon OFF.
Szarvaskő vasútállomástól fel a Zöld-rétig (itt OKT van), majd le Felsőtárkányba.
Itt a másik zöldtől kicsit odébb "átvág" a településen, majd irány észak. Egy Egri Bükk 50 teljesítménytúra keretében már jártam ezen a szakaszon, nem csúnya. Sok-sok patinás helyre eljuthatunk, még Répáshutára is.
A fennsík peremén a Z3 már igazi kaland.
Innen egy darabig a fennsíkon tekereg, majd le Garadnára, ott kisvasút, pisztráng, busz.
Összeállt a túraterv is, amiért végső soron nekiveselkedtem az elemzésnek. Hiányzik még egy Cserpes-kő - Bánkút szakasz, azt hiszem, "alulról" fogok közelíteni a barlanghoz. Majd elválik!
Még egy apróság.
Az MTSZ honlapján három út is van, BUK014 és BUK015 (Felsőtárkányig), BUK016 a Nagymező előtti szakasz.
Nem mertem bevállalni a távot Kőhányásig, minek következtében laza tempóban bandukolhattam a fennsíkon, na és a jól megérdemelt sör is bőven belefért.
A kemény kezdetek után az elágazástól (Kocsmáros-domb) végre erdő, füves szekérút, és kátyúk sem voltak.
Végre már akkorák a fák, hogy a nyiladékból eltűntek a kellemetlen szúrós bokrok, de ami a legfontosabb, az erdészek sem járnak arrafelé.
Jobbra K3, majd érkezik a K+.
Innen már csak gyalogosoknak, hisz a kidőlt fák miatt ez az út szerencsére már nem járható járművekkel.
Olvastam, hogy hamarosan képzik a rangereket, remélem, a terepen is tevékenykednek majd!
Hosszú idő után balra fordulunk, ez sajnos már szállító út, de találtam egy kis farakást, végre le tudtam ülni.
Láttam szorgalmas "pihenő-telepítést" Csókakő határában, a Kőlyuk-barlang völgyében, de ott ki ül le? Alig hagyjuk el Csókakőt, na és ez a völgy csak nagyon melegben lehet alkalmas pihenésre, na de mindegy. Az a fontos, hogy a beruházónak minél kevesebbet kelljen cipelni az anyagot, meg a szerszámot. Pedig a fennsíkon aszfaltos út is lenne!
A következő kanyarnál ért a meglepetés, innen is levonultak az erdészek. Az utak jól járhatók, nem sárosak, na és erdő is lesz előbb-utóbb.
A sokáig elkerített rész előtt balra, észak felé új parcellát kerítettek el, feltételezem erdőt telepítenek oda is.
A kerítésnek már nyoma sincs, szabad az átjárás, a Mária út jelzése már ott van, ahol a füves szekérút átvágja az erdő sarkát, a kék, még kerül, de hogy minek?
Az aszfaltos szakasz még mindig hosszú, és Pátrácos közelében sincs semmi.
Pedig ott sok út találkozik!
Az aszfaltos szakasz után újabb jó hír, a völgyben eldózerolták az utat, még egy ősz, és kellemes turistaút lesz ez e rövidke szakasz is.
A fennsíkon igen szépek a fák, a sok csapadék miatt nagyot nőttek.
Géza-pihenőt kihagytam, találtam tuskót, ahol megpihenhettem.
A vadászház elkerítve (sajnos), a kis tó nagyon büdös, az út meredek, de jól járható.
Az Antal-árok a szokásos, nem nagy durranás.
Mielőtt beletorkollana a kék a Kápolnapuszta felé tartó murvás útba, van egy füves átkötő kunkor, annak az elején, egy öreg fán találtam kopott jelet, de ennél fontosabb volt a tuskó.
Bandukoltam a murvás úton, és lám mit láttam, Gánt határában újabb padok és asztalok.
Gánton van turistaház, park, kocsma, bolt, igaz, ez még a természet, de ha még autóztak volna egy kicsit visszafelé...
Ott, ahol a tuskót felfedeztem!!!
Mindez már nem foglalkoztatott nagyon, hisz láthatáron volt a település, na és a kocsma.
Rengeteg időm volt, vettem tiszta pólót, és kicsit "összeraktam" magam.
A buszmegálló elég messze van a kocsmától, de a lényeg, hogy jött a busz, és elértem a Mór felől érkező gyorsjáratot is az elágazásban.
Jó, hogy ez a szakasz megvan, már nincs több ilyen hosszú, "település-mentes" szakasz.
Igazából ma jelzések után nyomoztam a Nyugati-Gerecse északi-részén (Gorba-tető - Hosszú-vontató), de a túra végén azért mentem egy keveset az Országos Kéktúrán is.
Változatlanul nagyon sok a gomba:
Valamennyi kisvasút (Állami Erdei Vasút) felszámolása fájdalmas történet, de a gerecsei vonalak hiánya különösen fájó, mert fontosak lettek volna a turizmus / kéktúrázás szempontjából is. Nem írok erről oldalas esszét, akit érdekel, az olvassa el a Süttői Állami Erdei vasút történetét, mely írás műszaki háttérinformációkkal is rendesen meg van tűzdelve.
Ma volt szerencsém bejárni a Süttő - Szárazkút - (Bánya-hegy) és a Felsőbikol - Felsővadács - Gerecse - (Pusztamarót) vonalak néhány szakaszát.
Képek az egykori nyomvonalakról, fellelhető műtárgyakról, a gerecsei vonal környezetéről, a pap-réti lágazásról, kilátásról a Nagy-Pisznicére:
A Gerecse Egyházi üdülőtől a Gerecse északi oldalában a Fiar-bükkig mentem (innen a Kék kereszten le Tardosra). A Sandl-hárs köszöni szépen, jól van. Engem mindig rabul ejt ez a bükkösben vezető oldalút, járjak arra bármilyen évszakban. Képek a szakaszról:
Holnaptól csillagászatilag is itt az ősz. Egy-két őszre utaló jel:
Múlt hétvégén zajlott a Fejér megyei természetbarátok éves találkozója. Szombaton délelőtt kicsit csepergett, ezért a teljesítménytúrájukat elhalasztották vasárnapra, amikor is nagyjából egész álló nap vagy szakadt, vagy csak csepergett... :) Én is pont aznap mentem ki egy 20 km-est, élmény volt. Sok helyen alapfelszereléssé nemesedett a túrabot...