Keresés

Részletes keresés

Leon_ Creative Commons License 2002.11.13 0 0 18
"A tolatas csak akkor nincs tiltva hogyha megvaltozott az irany ejszaka, egyebkent max 1 autohosszott tolathacc egyiranyu utcan."

Ez így le van írva???

Előzmény: Tonx (2)
sbojan Creative Commons License 2002.11.13 0 0 17
"Hát pont a kivitelezéssel van a gond :) Ezek szerint gyakorlatilag rá vagyunk kényszerítve, hogy szabálytalankodjunk?"

Rá ugyan nem kényszerít senki, legalább is fizikailag nem (bár Budapesten már előfordult, hogy pisztollyal "reguláztak" meg amúgy szabályosan közlekedőt :-(

Én arra gondoltam, hogy olyan kereszteződésben, kereszteződések összefonódásában, ahol nem két, hanem három vagy több út találkozik, elég nehéz megállapítani, hogy hol is van a vége egy kereszteződésnek, meddig is kell várnom, hol is hagyja el a védett úton közlekedő a kereszteződést. Ilyen helyeken történő balesetekben gyakran olyan dolgokat hoznak fel az ügyvédek a felek védelmére (persze, csak ha bíróságon köt ki az ügy), hogy sokszor megáll az ember esze, mit ki nem találnak. Ilyenkor nagyon észnélm kell lenni egy esetleges ütközés után, hogy nehogy még mi legyünk a vétkesek a végén, bár mi teljesen szabályosak voltunk (vagyis ezt hisszük.)

Előzmény: Androidus (9)
sbojan Creative Commons License 2002.11.13 0 0 16
Lakott területen kívűl, ahol nagyobb sebességgel megy az ember (most 90 km/ó-ra gondolok, mert nem vagyok szabálytalan), elég hosszú utat tesz meg a jármű, amíg megelőzi a másikat (hacsak az nem megy nagyon lassan.) Nos, ilyen (egyébként szabályos) előzés közben nagyon gyakran elhalad egy-egy betorkolló mellékút előtt. Ilyen körülmények között nem tartható az az elővigyázatosság, hogy kereszteződésben ne előzzünk, mert akkor gyakorlatilag lehetetlen lenne az előzés. Persze van olyan utszakasz, ahol kilóméter hosszan nincs kerresztező, betorkolló út, de ez a kevesebb.
Lakott területen belül ellenben tényleg vigyézni kell az előzéssel a kereszteződésekben, mivel itt gyakran megváltozhat ugyanannak az útnak a minősítése. Lehet, hogy pont az előzés miatt nem látja az ember, hogy a kereszteződés idejére kitették a főútvonal vége táblát, majd a kereszteződés után újra főútnak minősítik. Ilyen kerszteződésekben (elsősorban nagyvárosokban) nagyon gyakori, hogy éjszaka, amikor a jelzőlámpák sárgán villognak, elfelejtkeznek a vezetők a táblákat nézni, és elfelejtenek megállni egy Stop táblánál. (Mert addig végig főúton haladtak, de "véletlenül" éppen egy magasabb rendű út keresztezi útjukat.)

Az irányjelzővel időben kell jelezni, tehát annyi ideig, hogy a többi résztvevő felkészülhessen. De ez csak "jelzés", téged nem kötelez lefordulásra, s főleg nem jelenti azt, hogy te bárminemű elsőbbségedről lemondanál. Ha sűrűn egymás után több lehetőség is van a lefordulásra, neked akkor is korábban kell jelezned, nem pont a lefordulás előtt. Amúgy ez pusztán arra szolgál, hogy a mögötted jövő felkészülhessen arra, hogy lassítani is fogsz. Annak egyébként, aki a kellő követési távolságot betartja, nem okozhat gondot, akár hogyan is indexelget az előtte menő. Bár kétségtelen, hogy én sem előznék meg csak úgy valakit, aki már "fél órája" folyamatosan indexel balra :-) Mondjuk ilyenkor egy rövid (és lakott területen belül nem is szabályos) duddantással jelezném, hogy "indulok előzni".

concerto Creative Commons License 2002.11.13 0 0 15
Ha az említett szituáció főútvonalon van(tehát főútvonalon haladva előzi a kamiont), akkor egyértelműen az a hibás, aki kikanyarodott a főútvonalra, ugyanis az elsőbbségadási kötelezettség a védett út teljes szélességére vonatkozik, függetlenül a haladási iránytól. Hogy nem látta az nem mentesíti az elsőbbségadási kötelezettsége alól.
Ha nem főútvonal, akkor mindkét fél megsértette a kresz-t:
-elsőbbség meg nem adása(lsd. az előbb)
-előzés szabályainak megsértése(uis csak főútvonalon haladva szabad útkereszteződésben előzni, és ez most nem áll fenn).
Tény, hogy ez a szituáció sokszor előfordulhat, de érdemes ezt inkább elkerülni, hiába neked van elsőbbséged, ha nem adják meg és "ottmaradsz"!
Előzmény: Androidus (11)
FOCUS Creative Commons License 2002.11.13 0 0 14
7. Kellő időben indexelés:
Nyugodtan rakd ki még az előző leágazás elött az indexet, abból nem lehet baj.

Előzmény: Androidus (9)
Koltai Péter Creative Commons License 2002.11.13 0 0 13
""egy éjszaka alatt tudtomal nem lehet megfordítani az egyirányú utca kötelező haladási irányát"
Igazad van. Elég hozzá 5 perc :) Nálunk most felújítás van, és már elvesztettem a fonalat, hogy éppen merre van az arra :)"

Rakjál fel egy sárga villogót, és közlekedj este 10-től reggel 6-ig... :))) Ja, és a sebességkorlátozásra vigyázz... :)))

Előzmény: Androidus (12)
Androidus Creative Commons License 2002.11.13 0 0 12
"helye/esete válogatja, de a lényeg: ha már a főútvonalon van, és Te belemész, akkor Te vagy a luda"

Persze, de a kérdésem arra vonatkozott, hogy hogy lehet meghúzni a határt. Ez mondjuk addig tűnik szőrszálhasogatásnak, míg nem a helyszínelő rendőrnek magyarázza az ember :)

"egy éjszaka alatt tudtomal nem lehet megfordítani az egyirányú utca kötelező haladási irányát"

Igazad van. Elég hozzá 5 perc :) Nálunk most felújítás van, és már elvesztettem a fonalat, hogy éppen merre van az arra :)

Előzmény: Varshi (8)
Androidus Creative Commons License 2002.11.13 0 0 11
Az 5-ös nagyon jó példa, de én pontosítanám egy kicsit. Nem kell hozzá, hogy kanyarodjon az a kamion. Csak ballag szépen az úton. És a betorkolló út legyen jelöletlen. Tegyük fel, hogy a kamion mögött valaki közelít, jelentős sebességtöbblettel, de még szabályosan. Kinéz, sehol semmi, lendületből előz. Ezzel egyidőben a földútról valaki ki szeretne kanyarodni. Mit lát? Balról nyugisan közeledik egy kamion, kényelmes távolságra, jobbról semmi. Hát kikanyarodik balra, és gyorsít, ahogy illik. Szembe találja magát az előzést véágrehajtó autóval, akivel kölcsönösen nem láthatták egymást. És kiderül, hogy az a távolság mondjuk a kamion 70-jével még kényelmes volt, de a két autó szembe 90 + 30 = 120-as sebességkülönbségével már nem az. Ha a másik betartotta az előzés szabályait, akkor valószínűleg tud menekülni vissza a kamion elé egy meredekebb íven, de egyáltalán nem biztos. Ha eltalálják egymást, ilyenkor ki a hibás?

6. Ez szerintem is egyértelmű: az illető szabálytalan.

Előzmény: Riff-Raff (3)
Androidus Creative Commons License 2002.11.13 0 0 10
"annak van elsőbbsége aki jobbra vált sávot, mivel jobbratartás kötelezi! A balra sávotváltó-kikerül, előz stb- kresz által nincs kötelezve a haladási irányának a megváltoztatására."

A többiek pont mást mondanak :)

"tolass ki, a tolatás nincs tiltva egyirányú utcában."

Már hogyne lenne. De itt nem is ez a kérdés. A forgalmi iránnyal szemben álló autó amikor tolat, akkor a forgalmi irány szerint halad. Ez minek minősül?

Előzmény: alpinaB6 (1)
Androidus Creative Commons License 2002.11.13 0 0 9
"Tehát függetlenül attól, hogy melyik sávban közlekedik, meg kell(ene) várnod, míg elhalad előtted. Elvileg addig élvezi az elsőbbséget veled szemben, amíg a kereszteződést el nem hagyja, bár ez sokszoros (több út találkozáa esetén) keresztreződésnél kivitelezhetetlen a hétköznapi gyakorlatban."

Hát pont a kivitelezéssel van a gond :) Ezek szerint gyakorlatilag rá vagyunk kényszerítve, hogy szabálytalankodjunk?

"Ehhez kapcsolódik egy hasonló szitu, amibe sokan belekeverednek: a védett útvonalon közeledik valaki, akinek villog az irányjelzője, mire a másik (az elsőbbségadásra kötelezett) kihajt elé, gondolván, hogy az amúgyis lefordul, nem érintik egymást. Erre amaz mégsem fordul le, hanem megy tovább, egyenesen és kész a "balhé"."

Erről eszembe is jutott egy jellemző eset, én így fogalmaznám:

7. Az irányjelzőt ugye "kellő időben" kell kitenni. De mi van olyankor, amikor egymás után több lehetőség van, például elöl a kereszteződés, utána pedig 5 méterre rögtön egy bezinkút bejárat. Ha a kúthoz megyek, mikor kéne indexelnem? Azon az 5 méteren? :) Mert ha előbb teszem ki, akkor az félrevezető lehet.

Előzmény: sbojan (0)
Varshi Creative Commons License 2002.11.13 0 0 8
1. ha valaki előrébb van, akkor az a nyerő, amúgy meg az, aki jobbról érkezik a sávba (mint valaki helyesen említette is: jobbkéz-szabály) - amúgy ezt tárgyalja rendesen a KRESZ-könyv is, nem'tom, mi a gond.

2. helye/esete válogatja, de a lényeg: ha már a főútvonalon van, és Te belemész, akkor Te vagy a ludas

3. egy éjszaka alatt tudtomal nem lehet megfordítani az egyirányú utca kötelező haladási irányát, de ha mégis, akkor fodulj meg valahogy :o)

4. aki fel akar hajtani a főútvonalra, az a hunyó (amit FOCUS ír, hogy "ki indult el előbb", az szép, csak gyakorlatilag lehetetlen utólag bizonyítani: simán a felkanyarodó a hibás - csakúgy, mintha kikanyarodik/bevág eléd valaki és satuzik, te meg beleszállsz hátulról: bizonyítsd, hogy Te betartottad a köv.távolságot, és ő jött be eléd szabálytalanul!! sajna ez van :-\)

+
5. undorító eset (mert sok ilyen van, és gyakran tulképp valójában mindenki vétlen), de az a hunyó, aki felkanyarodik a "védett útra" (neki ugyanis meg kell győzödnie, hogy... gyakorlatilag mindenről :-\)

Van egy gyönyörű példa erre Csepelen, ahogy a Cservenka-lakótelepnél rákanyarodik az ember a Rákóczyra - sajnos ott még elég hely is van, hogy ráelőzzenek a lekanyarodóra (tulképp a nagyon széles sávot el se hagyva!!), pont kitarásban, ha a lekanyarodó egy teherautó/furgon...

6. ez volt már a szégyentáblán; ekkor is Te vagy a hunyó, ahogy Kálmánka mondta

Előzmény: Androidus (-)
Kálmánka Creative Commons License 2002.11.13 0 0 7
5 Mellékútról rákanyarodva a főútvonalra mindenkinek elsőbbséget kell adnod. Bár van valami olyasmi is, hogy kereszteződésben nem előzhetsz, ez nem tudom passzol-e ide. Lényeg az hogy csak akkor indulj el, ha belátod az egész utat, abból nem lehet gáz ha még ott seggelsz egy kis időt.

6. Ha nem tartod be a követési távolságot akkor nem láthatod csak a táblát! Minek kell bebújni a másik kocsi seggébe? Maradj rajta, de ne annyira hogy ne lássál tőle semmit! Mi van ha ilyenkor fékez egyet az előtted haladó? Akkor hamar beugratsz a hátsó ülésére, és hamar kiderül az is, hogy te voltál a hibás mivel nem tartottad be a követési távolságot!

Előzmény: Riff-Raff (3)
FOCUS Creative Commons License 2002.11.13 0 0 6
És ha pont egymás mellett vannak? :)
Előzmény: Törölt nick (5)
Törölt nick Creative Commons License 2002.11.13 0 0 5
1. Valahol azt olvastam, hogy annak van előnye aki előrébb van...
Előzmény: FOCUS (4)
FOCUS Creative Commons License 2002.11.13 0 0 4
1. Jobkézszabály, tehát a jobról érkezőnek van elsőbbsége.

4. Ha már elkezdél kanyarodni, akkor a másik félnek már nem lenne szabad kijönnie a külső sávba. Lényeg, hogy ki indult el előbb.

Előzmény: Androidus (-)
Riff-Raff Creative Commons License 2002.11.13 0 0 3
5. 2x1 sávos főútvonalról egy mellékútra jobbra akar kanyarodni egy nagyobb kocsi (furgon, kamion stb., a lényeg, hogy nem látni tőle), jobbra indexel, lassít. Ezt látván a mögötte jövő személykocsi elkezdi előzni. Közben a mellékútról balra kanyarodna egy másik személykocsi, és el is indul, mert látja, hogy a furgon kanyarodni akar, vagyis nincsenek elsőbbségi viszonyban. Viszont a két személykocsi nem látja egymást a furgontól, és ebből könnyen összejön egy csattanó.
Itt vajon mi a megoldás?
Azért említem ezt meg, mert egyik barátom hajszál híján szenvedő alanya volt egy ilyen esetnek (ő előzött), de mástól is hallottam már ilyet. A kellemetlen helyzet kialakulását akármelyik személykocsi vezetője megelőzheti, ha hallott már ilyen esetről, vagy számít rá, de a KRESZ-tanfolyamon szerintem nem szokták erre felhívni a figyelmet.

6. Ez talán egyértelműbb eset, de valószínűleg elég gyakori ahhoz, hogy említésre méltó legyen. Személykocsival előzne az ember egy kamiont, sasolgat mögüle egy ideig, és amikor van hely, akkor előz. Eközben igen könnyen megeshet, hogy nem lát meg egy táblát, aminek mondjuk volna valami jelentősége.
Ez velem olyankor esett meg, amikor nyaralni mentünk, és én ültem az anyósülésen a térképpel a kezemben. Amikor a sofőr rátapad egy teherautóra, és igyekszik megelőzni, akkor én esetleg kilométereken keresztül nem tudom elolvasni az útjelző táblákat, különösen ha könnyen olvasható és felfogható cseh, szlovák, horvát, bosnyák vagy szerb (cirill betűkkel) nyelven íródott nevek vannak rajtuk. :)

Tonx Creative Commons License 2002.11.13 0 0 2
A tolatas csak akkor nincs tiltva hogyha megvaltozott az irany ejszaka, egyebkent max 1 autohosszott tolathacc egyiranyu utcan.
Előzmény: alpinaB6 (1)
alpinaB6 Creative Commons License 2002.11.13 0 0 1
csááá!

1. annak van elsőbbsége aki jobbra vált sávot, mivel jobbratartás kötelezi! A balra sávotváltó-kikerül, előz stb- kresz által nincs kötelezve a haladási irányának a megváltoztatására.
2.részeg vagyok nem értem, majd jolnap elolvasom
3. tolass ki, a tolatás nincs tiltva egyirányú utcában.
4. ezt már megválaszolták.

Előzmény: Androidus (-)
sbojan Creative Commons License 2002.11.13 0 0 0
Az utolsó szituáció szerintem teljesen egyértelmű: neked minden gépjármű részére meg kell adnod az elsőbbséget, ami a védett útvonalon közlekedik. Tehát függetlenül attól, hogy melyik sávban közlekedik, meg kell(ene) várnod, míg elhalad előtted. Elvileg addig élvezi az elsőbbséget veled szemben, amíg a kereszteződést el nem hagyja, bár ez sokszoros (több út találkozáa esetén) keresztreződésnél kivitelezhetetlen a hétköznapi gyakorlatban.
Ehhez kapcsolódik egy hasonló szitu, amibe sokan belekeverednek: a védett útvonalon közeledik valaki, akinek villog az irányjelzője, mire a másik (az elsőbbségadásra kötelezett) kihajt elé, gondolván, hogy az amúgyis lefordul, nem érintik egymást. Erre amaz mégsem fordul le, hanem megy tovább, egyenesen és kész a "balhé". Bár lehet, hogy az irányjelző megtévesztő használata miatt számonkérhetik az egyik járművezetőt, a másik mindenkép vétkezik az elsőbbség meg nem-adását illetően.

A másodikként felvetet kérdés engem is foglalkoztat, nem is hiszem, hogy ezt konkrétan meg lehet válaszolni.

Előzmény: Androidus (-)
Androidus Creative Commons License 2002.11.13 0 0 topiknyitó
Vagy az én tudásom likas, vagy a KRESZ nem egyértelmű. Mondok hirtelen párat, amire nem tudom a választ.

1. Ha három sávos úton a két szélsőből egyszerre váltunk e középsőbe, kinek van elsőbbsége? (A kölcsönös udvariasságon túlmenően.)

2. Mi számít egy kereszteződésnek? Mondok példát. Keresztező mellékútvonalról a főútvonalra jobbra kis ívben kanyarodok, és nincs semmi extra tábla, akkor ugye elsőbbségem van a vele szemben balra nagy ívben kanyarodóval szemben. Mármint ha tényleg szemben van. De van olyan eset, ahol egy kicsit el van csúszva egymástól a két irány, és a vem szemben balra kanyarodó már tökéletesen besorolt a keresztező irányba, és akkor ő már a főútvonalon haladónak minősül. Hol a határ a kettő között? Van olyan csomópont, ahol a fene tudja, mi a helyzet.

3. Ha este bemegyek az egyirányúba, leparkolok, és reggel arra ébredek, hogy megfordították az irányt, mi a szabályos eljárás?

4. Ha a több sávos főútvonal külső sávjában nem közeledik senki, és én a betorkolló mellékútvonalról elkezdek rákanyarodni, és ezzel egyidőben a belső sávból valaki kisorol, akkor az ütközésért ki lesz a felelős?

Tudok még ilyeneket :) Most ennyi jutott eszembe. Ki hogy gondolja ezt? Hogy csinálja? Tényleg nincsenek ezek egyértelműen szabályozva, vagy csak én tudom rosszul?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!