Mi állt korábban a mai Kempinski helyén? Ha lehet, akkor kép is jó lenne.
A másik, hogy a századfordulós fotókon nem találtam egy képet sem, ahol jól látszana az, hogy milyen épület áll a Grasham palota Akadémia felőli oldalán. Erről esetleg van-e fotója valakinek.
A Budapest körszálló ugyanakkor (1966-67-ben) épült, mint a Szemlőhegyi úti DIVSZ székház, szintén a Középületépítő Vállalat kivitelezésében. Annak az a technológiai érdekessége, hogy ún. csúszózsaluzatos volt, az egész henger alakú rész hat hét alatt került tető alá éjjel-nappali munkával.
Szó szerint tető alá, mert alatta egyetlen födém sem készült el, egy nagy cső volt az egész, középen a vasbeton lépcsőházi maggal, aminek oldalflaaira az egyre feljebb mászó daru is támaszkodott. A csúszózsalu sílókra lett kitalálva, ezért a födémeknek kihagytak fészkeket, amibe utólag, sok hónap alatt dugdosták be a monolit vasbeton födém vasait. Tehát hiába ment fel gyorsan a fal, végül sokára készült el az épület a födémmel való piszmogás miatt, bár akkor már nem áztak meg a felső födém elkészülte miatt.
Ha valakit érdekel a csúszózsalus technológia, szívesen elmesélem.
A gerendák jól látszanak a felülnézeti képen is. Szóval függesztett ház. Érdekes megoldás, mert egyébként hasonlít a körszálló négyszögesített szerkesztésére, de az tudtommal alulról konzolos.
Egyben szintre biztos vagyok, az alapozása a légiesség ellenére van olyan széles mint a kinyúló épületrészek.
Köszönöm! Azért írtam mert a térkép szerint Belgrád rakpart 33. De átjavítom Duna korzóra természetesen. Akit érdekel, a többi kép is ITT megnézegethető, bár nyilván sok újat nem tudok mutatni. Azért ha orbitális hibákat láttok benne, illetve lennének megjegyzések azt nagyon szívesen fogadnám. Sőt, ha van még ide illő kép a hetvenes-nyolcvanas évekből annak is nagyon örülnék.
A HÉV végállomás ugyanannak néz ki. Az épület a második képen nem a rakparton van, hanem a korzón, és az Intercontinental szálló étterme volt (van) benne.
Köszönöm a segítségeket! Amennyiben az utolsó a Soroksári Hév vá., akkor még annyi kérdésem lenne, hogy az alábbi képen melyik HÉV vá. látható? Elképzelhető hogy a kettő ugyanaz??? Én a Google earth és régi térképek alapján ezt gondoltam annak.
S ha már kérdések, akkor még egy: A rakparton ez az épület mi célt szolgálhatott, illetve ma milyen funkciót tölt be? Köszönöm mindenkinek a válaszokat, kedvesek vagytok!!!
Örülök, hogy ez a Szemlőhegyi úti irodaház előkerült, mert így módom van elmesélni ennek a rendkívüli érdekes szerkezetét.
Mint látható körben óriási az első szint kinyúlása. Ez úgy volt lehetséges, hogy a középső vasbeton lépcsőházi magra a tetőn két-két, egymásra merőleges, két méter magas, utólag feszített vasalású - azaz csőbe utólag húzták be és feszítették meg az acélszálakat - monolit gerenda készült, amit az épület kontúrján szélső vasbeton keretgerenda fog össze. Ez utóbbiról acélpászmák lógnak, amiket a vasbeton födémek szélein lyukakon vezettek át és a födémek alatt megfogtak, hogy ne csússzanak le. Ezért nem látszik lent semmi komolyabb konzolos tartó, ami miatt légies az egész ház.
Ez a módszer a magasépítésben szinte teljesen ismeretlen, bár a mélyépítésben használatos. Úgy emlékszem, hogy a tervező cég az ÁÉTV, a statikus Kónya József volt.
A ház eredetileg 1967-ben a DIVSZ (Demokratikus Ifjúsági Világszövetség) részére épült (évtizedekig elnöke: Barabás Miklós volt, aki a mai napig hasonló tisztségben van http://hvg.hu/itthon/20100519_barabas_miklos_ugynok).
Az utolsó Soroksári út, Közvágóhíd. Jobbra a HÉV-végállomás. A két vasúti felüljáró közül a közelebbit már elbontották, a távolabbi mögött az épületeket (vámház?) is; most valami bevásárlóközpont (Tesco?) van a helyén. (Dél-délkelet felé nézünk, a városból kifelé)
Tiszteletem a fórumozóknak. Látom sok szakértő ül itt, egy kis segítséget szeretnék kérni. Néhány budapesti fénykép helyszínének beazonosításához. Mivel csak részben ismerem bp-et, nekem ezek a részek kimaradtak.:
Hol készültek a képek? Várom válaszukat, köszönettel.
Tulajdonképpen még nem olyan vészes a helyzet, megvannak a zöldek, bár kissé gondozatlanul. A főtéri kút... Erről két dolgot érdemes tudni: egyrészt a szökőkút és a tér díszburkolata az egyetlen kerületi fejlesztés az elmúlt húsz évben. Szó szerint. Az égvilágon semmi nem történt, semmi új nem épült kerületi pénzből. A másik, hogy volt tervpályázat a szökőkútra, de véletlenül sem az épült meg, amelyiket a lakosok választották.
Addig igen, utána már kezdett lerombolodni... (zöldügyileg). Igaz nem rég voltam arra és látom, hogy a Fő tér pofás lett! Szép lett ott a szőkőkút is! :)