V42 515:
"33. § (1) Jármûvel megfordulni, illetõleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármû és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetõleg a várakozóhelyre történõ beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhetõ abban az esetben is, ha az a jármûforgalmat - anélkül, hogy a jármûveket veszélyeztetné - rövid ideig akadályozza."
Mivel a taxisod nem parkoláshoz akart tolatni, tehát ő másokat nem csak nem zavarhat, hanem nem is akadályozhat. Akit nem szabad akadályozni, attól nem várható el az elsőbbség átengedése sem, ergo neked volt elsőbbséged, neki meg nem volt igaza!
Nem talaltam jobb topicot igy itt teszem fel a kerdest.
Honnan tudom ha befordulok egy utcaba, hogy az vedett ut-e vagy sem ha nincs a sarkon kozvetlenul foutvonal tabla?
Azonkivul, hogy nezem a beagazo utakon van-e haromszog.
Kresz 36.§(7)"Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Ha a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve nincsenek, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni; ha pedig mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt."
Ez csak sávmegszűnéskor érvényes, a lenti szituációban ezt kizártam.
A kreszben az nincs sehol leírva, hogy akármilyen helyzetben is a jobboldalinak lenne elsőbbsége.
Köszönöm előző hozzászólásomra érkezett reagálásaitokat, de úgy gondolom, nem voltam egyértelmű, ezért pontosítok.
Tehát: útkereszteződés, "A"út-nak van elsőbbsége "B"-vel szemben. Mindkét utca kétirányú. Mind én, mind a taxis "B" utcában vagyunk, ő a kereszteződés után, az út jobb szélén parkol (iskola), én a kereszteződés előtt elsőbbséget adok "A" forgalmának, majd keresztezném "A"-t, és folytatnám utamat egyenesen "B"-n tovább. "B" szűk (a taxis is az iskola miatt parkol), csak egy mozgó kocsinak van hely, de szemből jönnek, ezért én beállok a taxis mögé. Látom, hogy a tolatásjelzőjét bekapcsolta (azaz hátramenetbe kapcsolt), de azt gondoltam, csak annyira hátratolat, hogy utána - miután a szembejövő kocsi elment - az előtte parkolót kikerülve el tudjon indulni tovább előre "B"-n. Ehelyett a taxis azért kezdett el velem üvöltözni, mert ő balra nagy ívben "A"-ra akart KITOLATNI, és mivel beálltam mögé, ezt megakadályoztam.
"C" szabálytalanul jobbról előz ezért elvileg ő a hunyó, de ha mondjuk lakott terület lenne, akkor meg a jobbkézszabály értelmében B-nek lenne elsőbbsége. SZVSZ
Háromsávos autópálya, lakott területen kívül, egy fazon (legyen "A") a középsőben baktat.
Másik (legyen "B") a belső sávban előzi szabályosan. Az előzés végeztével B jobbratartási kötelezettségének eleget téve a középső sávba szeretne visszatérni.
Igenám, de ekkor a külső sávból egy harmadik alak (legyen "C") jobbról megelőzve A-t - és ezzel B-t is - ugyancsak a középső sávba szeretne bemenni. B és C egyszerre kezdi meg a sávváltást.
Kinek van elsőbbsége?
Szerintem B-nek.
Csak a félreértések elkerülése végett, az adott helyzetben semmiféle útszűkület, sávmegszűnés nincs.
Az autós szégyentáblában indult vita itt nyugodtan folytatódhat.:)
A KRESZ tudorokhoz lenne egy kérdésem. Ennek apropója, hogy ma összebalhéztam egy taxisofőrrel; meggyőzödésem, hogy nekem volt igazam, de ha mégsem, elnézést akarok tőle kérni.
Kérdésem: egy mellékutcából ki lehet-e tolatni egy elsőbbséggel bíró másik utcába?
Szerintem a másik fél a hibás, mert elinduláskor elsőbbséget kell adni az úton haladóknak, haladási iránytól függetlenül.
Tudomásom szerint nincs olyan kitétel, hogy ha valaki védett úton tolat, akkor nincs elsőbbsége.
Ha te időben jelezted a szándékodat, mindenképpen a másik a hunyó.
Még talán a kanyarodási szabályt is bele lehetne erőltetni, ő balra kanyarodott, te meg "egyenesen" mentél volna. Bár ez nem állja meg annyira a helyét.
Ja és megforduláskor is elsőbbséget kell adni, tehát neki kétszer kellett volna, egyszer elinduláskor, egyszer pedig amikor az elindulási manőver után megfordulást akart eszközölni.
Volt egy koccanasom par oraja, nem tudtuk eldonteni ki a hibas. Kihivtuk a rendoroket, de ok is leginkabb X-re vettek a merkozest.
A szitu:
Viszonylag szeles ketiranyu utca, mindket szelen parkolo autok.
Szeretnek parkolni, van is egy hely, index ki, tovabbgurulok, megallok, benezek a tukorbe is, minden tiszta, se elolrol, se hatulrol nem jon senki, kezdek betolatni.
Bumm!!!!
A masik oldalon parkolo autok kozul egy epp most akart kiallni ugy, hogy rogton Y-ba megfordul, felhasznalva azt a parkolohelyet, ahova en be akarok tolatni. Igy az en kocsim bal hatulja szepen nekiment az O bal elejenek. (O is szepen korulnezett es szinten azt latta, hogy nem jon sehonnan senki, arra nem gondolt, hogy az epp elhalado auto (En) elkezd tolatni.
Tul nagy kar nem keletkezett, a szinre fujt lokharitom horzsolodott le csak rendesen, neki szinten + a sarvedojen is lett horpadas.
Szerintem O volt inkabb hibas, de abban maradtunk, hogy inkabb rendort hivunk. A jarorok vakargattak a fejuket, aztan abban maradtak, hogy valoszinuleg 50-50% lenne belole, ha intezkedest kerunk, szoval inkabb probaljuk elrendezni magunk kozott.
En ugyanis tolattam, a masik autos pedig epp elindult. Elmeletileg mindket esetben mindenkinek elsobbseget kell adni.
Nevjegykartyat csereltunk, es abban maradtunk, hogy mindketten felmeretjuk a kart, aztan valahogy kozosen majd megprobaljuk minimalizalni a koltsegeinket, szoval teljesen kulturaltan elinteztunk mindent.
Viszont arra kivancsi vagyok, hogy szerintetek itt ki volt (inkabb) a hibas !!!
Lehet, hogy van elsőbbség megadására felszólító, ilyen-olyan tábla, de sajna az előző delikvens azt ugyanúgy nem látja, mint a főútvonal vége táblát :-(
Nézd, ez olyan, mint amikor megy a (lakott területen belül) a gépjármű-sor 60, 70, 80, stb. km/ó sebességgel. Többségünk felveszi a tempót, pedig tudjuk, hogy szabálytalan. És ha elcsípnek, akkor hiába is hivatkozunk a többiekre. Az általad említett esetben is: vagy vársz a sorodra szabályosan, s esetleg estig is ott dekkolhatsz, vagy "kockáztatsz". Azzal tisztában kell lenni, mindenesetre, hogy ha csatt van, ki a hunyó! Délebbi városokban (Róma, Nápoly, Isztambul, stb.) is mennek az emberek össze-vissza, sokszor, mint a mérgezett egér, ennek ellenére probléma esetén nem s a szokásjog, hanem az ottani KRESZ alapján ítélkeznek.
Egyébként az általad említett szituácókban jön jól, ha az embernek jól gyorsuló autója van. Ha nem is száguldozik vele kétszázzal, de ilyekor legalább pillanatok alatt elhagyhatja a kritikus területet, s felveheti a ritmust. Persze ehhez olyan vezető is kell, aki érzi ezt.
Én meg arra gondoltam, hogy vannak olyan több sávos főutak, ahol nem igazán akar elfogyni az autó. Már az is nagy szám, ha a szélső sávba be lehet férni valahogy, miközben döngetnek a többiben. Ha ez így szabálytalanság, akkor erre igenis rá vagyunk kényszerítve.
"Ilyen körülmények között nem tartható az az elővigyázatosság, hogy kereszteződésben ne előzzünk, mert akkor gyakorlatilag lehetetlen lenne az előzés."
Van egy csomó olyan dűlőút rákanyarodás a főutakra, amikhez le kell lassítani, és lépésben elballagni előtte, hogy észre vegyem, pedig tudom, hogy ott van, nem először akarok oda befordulni. Namost az tuti nem várható el, hogy ezeket valaki mind ismerje, és mint látható, még az sem, hogy észrevegye. Viszont ez nem akadályozza meg az onnan való kihajtást :)
Létezik főútvonal vége tábla mackósajt vagy stoptábla nélkül? Nekem úgy tűnik, ezek össze vannak nőve :)
"Hát pont a kivitelezéssel van a gond :) Ezek szerint gyakorlatilag rá vagyunk kényszerítve, hogy szabálytalankodjunk?"
Rá ugyan nem kényszerít senki, legalább is fizikailag nem (bár Budapesten már előfordult, hogy pisztollyal "reguláztak" meg amúgy szabályosan közlekedőt :-(
Én arra gondoltam, hogy olyan kereszteződésben, kereszteződések összefonódásában, ahol nem két, hanem három vagy több út találkozik, elég nehéz megállapítani, hogy hol is van a vége egy kereszteződésnek, meddig is kell várnom, hol is hagyja el a védett úton közlekedő a kereszteződést. Ilyen helyeken történő balesetekben gyakran olyan dolgokat hoznak fel az ügyvédek a felek védelmére (persze, csak ha bíróságon köt ki az ügy), hogy sokszor megáll az ember esze, mit ki nem találnak. Ilyenkor nagyon észnélm kell lenni egy esetleges ütközés után, hogy nehogy még mi legyünk a vétkesek a végén, bár mi teljesen szabályosak voltunk (vagyis ezt hisszük.)
Lakott területen kívűl, ahol nagyobb sebességgel megy az ember (most 90 km/ó-ra gondolok, mert nem vagyok szabálytalan), elég hosszú utat tesz meg a jármű, amíg megelőzi a másikat (hacsak az nem megy nagyon lassan.) Nos, ilyen (egyébként szabályos) előzés közben nagyon gyakran elhalad egy-egy betorkolló mellékút előtt. Ilyen körülmények között nem tartható az az elővigyázatosság, hogy kereszteződésben ne előzzünk, mert akkor gyakorlatilag lehetetlen lenne az előzés. Persze van olyan utszakasz, ahol kilóméter hosszan nincs kerresztező, betorkolló út, de ez a kevesebb.
Lakott területen belül ellenben tényleg vigyézni kell az előzéssel a kereszteződésekben, mivel itt gyakran megváltozhat ugyanannak az útnak a minősítése. Lehet, hogy pont az előzés miatt nem látja az ember, hogy a kereszteződés idejére kitették a főútvonal vége táblát, majd a kereszteződés után újra főútnak minősítik. Ilyen kerszteződésekben (elsősorban nagyvárosokban) nagyon gyakori, hogy éjszaka, amikor a jelzőlámpák sárgán villognak, elfelejtkeznek a vezetők a táblákat nézni, és elfelejtenek megállni egy Stop táblánál. (Mert addig végig főúton haladtak, de "véletlenül" éppen egy magasabb rendű út keresztezi útjukat.)
Az irányjelzővel időben kell jelezni, tehát annyi ideig, hogy a többi résztvevő felkészülhessen. De ez csak "jelzés", téged nem kötelez lefordulásra, s főleg nem jelenti azt, hogy te bárminemű elsőbbségedről lemondanál. Ha sűrűn egymás után több lehetőség is van a lefordulásra, neked akkor is korábban kell jelezned, nem pont a lefordulás előtt. Amúgy ez pusztán arra szolgál, hogy a mögötted jövő felkészülhessen arra, hogy lassítani is fogsz. Annak egyébként, aki a kellő követési távolságot betartja, nem okozhat gondot, akár hogyan is indexelget az előtte menő. Bár kétségtelen, hogy én sem előznék meg csak úgy valakit, aki már "fél órája" folyamatosan indexel balra :-) Mondjuk ilyenkor egy rövid (és lakott területen belül nem is szabályos) duddantással jelezném, hogy "indulok előzni".
Ha az említett szituáció főútvonalon van(tehát főútvonalon haladva előzi a kamiont), akkor egyértelműen az a hibás, aki kikanyarodott a főútvonalra, ugyanis az elsőbbségadási kötelezettség a védett út teljes szélességére vonatkozik, függetlenül a haladási iránytól. Hogy nem látta az nem mentesíti az elsőbbségadási kötelezettsége alól.
Ha nem főútvonal, akkor mindkét fél megsértette a kresz-t:
-elsőbbség meg nem adása(lsd. az előbb)
-előzés szabályainak megsértése(uis csak főútvonalon haladva szabad útkereszteződésben előzni, és ez most nem áll fenn).
Tény, hogy ez a szituáció sokszor előfordulhat, de érdemes ezt inkább elkerülni, hiába neked van elsőbbséged, ha nem adják meg és "ottmaradsz"!
""egy éjszaka alatt tudtomal nem lehet megfordítani az egyirányú utca kötelező haladási irányát"
Igazad van. Elég hozzá 5 perc :) Nálunk most felújítás van, és már elvesztettem a fonalat, hogy éppen merre van az arra :)"
Rakjál fel egy sárga villogót, és közlekedj este 10-től reggel 6-ig... :))) Ja, és a sebességkorlátozásra vigyázz... :)))
"helye/esete válogatja, de a lényeg: ha már a főútvonalon van, és Te belemész, akkor Te vagy a luda"
Persze, de a kérdésem arra vonatkozott, hogy hogy lehet meghúzni a határt. Ez mondjuk addig tűnik szőrszálhasogatásnak, míg nem a helyszínelő rendőrnek magyarázza az ember :)
"egy éjszaka alatt tudtomal nem lehet megfordítani az egyirányú utca kötelező haladási irányát"
Igazad van. Elég hozzá 5 perc :) Nálunk most felújítás van, és már elvesztettem a fonalat, hogy éppen merre van az arra :)
Az 5-ös nagyon jó példa, de én pontosítanám egy kicsit. Nem kell hozzá, hogy kanyarodjon az a kamion. Csak ballag szépen az úton. És a betorkolló út legyen jelöletlen. Tegyük fel, hogy a kamion mögött valaki közelít, jelentős sebességtöbblettel, de még szabályosan. Kinéz, sehol semmi, lendületből előz. Ezzel egyidőben a földútról valaki ki szeretne kanyarodni. Mit lát? Balról nyugisan közeledik egy kamion, kényelmes távolságra, jobbról semmi. Hát kikanyarodik balra, és gyorsít, ahogy illik. Szembe találja magát az előzést véágrehajtó autóval, akivel kölcsönösen nem láthatták egymást. És kiderül, hogy az a távolság mondjuk a kamion 70-jével még kényelmes volt, de a két autó szembe 90 + 30 = 120-as sebességkülönbségével már nem az. Ha a másik betartotta az előzés szabályait, akkor valószínűleg tud menekülni vissza a kamion elé egy meredekebb íven, de egyáltalán nem biztos. Ha eltalálják egymást, ilyenkor ki a hibás?
6. Ez szerintem is egyértelmű: az illető szabálytalan.
"annak van elsőbbsége aki jobbra vált sávot, mivel jobbratartás kötelezi! A balra sávotváltó-kikerül, előz stb- kresz által nincs kötelezve a haladási irányának a megváltoztatására."
A többiek pont mást mondanak :)
"tolass ki, a tolatás nincs tiltva egyirányú utcában."
Már hogyne lenne. De itt nem is ez a kérdés. A forgalmi iránnyal szemben álló autó amikor tolat, akkor a forgalmi irány szerint halad. Ez minek minősül?
"Tehát függetlenül attól, hogy melyik sávban közlekedik, meg kell(ene) várnod, míg elhalad előtted. Elvileg addig élvezi az elsőbbséget veled szemben, amíg a kereszteződést el nem hagyja, bár ez sokszoros (több út találkozáa esetén) keresztreződésnél kivitelezhetetlen a hétköznapi gyakorlatban."
Hát pont a kivitelezéssel van a gond :) Ezek szerint gyakorlatilag rá vagyunk kényszerítve, hogy szabálytalankodjunk?
"Ehhez kapcsolódik egy hasonló szitu, amibe sokan belekeverednek: a védett útvonalon közeledik valaki, akinek villog az irányjelzője, mire a másik (az elsőbbségadásra kötelezett) kihajt elé, gondolván, hogy az amúgyis lefordul, nem érintik egymást. Erre amaz mégsem fordul le, hanem megy tovább, egyenesen és kész a "balhé"."
Erről eszembe is jutott egy jellemző eset, én így fogalmaznám:
7. Az irányjelzőt ugye "kellő időben" kell kitenni. De mi van olyankor, amikor egymás után több lehetőség van, például elöl a kereszteződés, utána pedig 5 méterre rögtön egy bezinkút bejárat. Ha a kúthoz megyek, mikor kéne indexelnem? Azon az 5 méteren? :) Mert ha előbb teszem ki, akkor az félrevezető lehet.
1. ha valaki előrébb van, akkor az a nyerő, amúgy meg az, aki jobbról érkezik a sávba (mint valaki helyesen említette is: jobbkéz-szabály) - amúgy ezt tárgyalja rendesen a KRESZ-könyv is, nem'tom, mi a gond.
2. helye/esete válogatja, de a lényeg: ha már a főútvonalon van, és Te belemész, akkor Te vagy a ludas
3. egy éjszaka alatt tudtomal nem lehet megfordítani az egyirányú utca kötelező haladási irányát, de ha mégis, akkor fodulj meg valahogy :o)
4. aki fel akar hajtani a főútvonalra, az a hunyó (amit FOCUS ír, hogy "ki indult el előbb", az szép, csak gyakorlatilag lehetetlen utólag bizonyítani: simán a felkanyarodó a hibás - csakúgy, mintha kikanyarodik/bevág eléd valaki és satuzik, te meg beleszállsz hátulról: bizonyítsd, hogy Te betartottad a köv.távolságot, és ő jött be eléd szabálytalanul!! sajna ez van :-\)
+
5. undorító eset (mert sok ilyen van, és gyakran tulképp valójában mindenki vétlen), de az a hunyó, aki felkanyarodik a "védett útra" (neki ugyanis meg kell győzödnie, hogy... gyakorlatilag mindenről :-\)
Van egy gyönyörű példa erre Csepelen, ahogy a Cservenka-lakótelepnél rákanyarodik az ember a Rákóczyra - sajnos ott még elég hely is van, hogy ráelőzzenek a lekanyarodóra (tulképp a nagyon széles sávot el se hagyva!!), pont kitarásban, ha a lekanyarodó egy teherautó/furgon...
6. ez volt már a szégyentáblán; ekkor is Te vagy a hunyó, ahogy Kálmánka mondta
5 Mellékútról rákanyarodva a főútvonalra mindenkinek elsőbbséget kell adnod. Bár van valami olyasmi is, hogy kereszteződésben nem előzhetsz, ez nem tudom passzol-e ide. Lényeg az hogy csak akkor indulj el, ha belátod az egész utat, abból nem lehet gáz ha még ott seggelsz egy kis időt.
6. Ha nem tartod be a követési távolságot akkor nem láthatod csak a táblát! Minek kell bebújni a másik kocsi seggébe? Maradj rajta, de ne annyira hogy ne lássál tőle semmit! Mi van ha ilyenkor fékez egyet az előtted haladó? Akkor hamar beugratsz a hátsó ülésére, és hamar kiderül az is, hogy te voltál a hibás mivel nem tartottad be a követési távolságot!