Keresés

Részletes keresés

Apellator Creative Commons License 2010.07.30 0 0 26346

Az 1941-es kiadású Magyar városok című könyben Zuglóra és Óbudára írják, hogy a legtöbb - nagyobb ütemű bevándorlás előtt is budapesti - őslakos lakta akkor. Vannak még érdekességek ebben a könyvben. Az is érdekes, hogy már akkor csökkent a belső kerületek lakossága (valószínűleg a háború utáni lakáshiány után újra felduzzadt, majd pár évtized után valószínűleg újra megkezdte a máig tartó csökkenő tendenciát).

 

 

"Az egyesítés időpontjában Budapest jobbparti részén kereken 70.000, a balparti részen kereken 200.000 lakos volt. 1930-ig a jobbparti részen a lakosság megháromszorozódott, míg a pesti oldal lakosságszáma 1930-ban négyszerese az egyesítés évinek. A pesti oldal tehát gyorsabban fejlődött, mint a budai. A főváros őslakóit ma nagyobb tömegekben Óbudán és Zugló külső részein találjuk. Az 1920. óta bevándoroltak inkább Buda déli részén, a külső Ferencvárosban és a Vízivárosban helyezkedtek el. A Belváros lakosságszáma az egyesítés óta alig emelkedett, ezzel szemben legalább vontatott fejlődés figyelhető meg Budán, a Vízivárosban és Óbudán. Leglendületesebben fejlődtek a pesti oldalon a VI., VII. és VIII. kerületek, Budán is látszik enyhébb fejlődés a régi I. kerületben, amelyhez az 1930. évi népszámláláskor még Kelenföld, Lágymányos és a budai hegyvidék is tartoztak. Ma már 14 kerületre tagozódik Budapest. Ezek közül a legnagyobb a VIII., az ún. Józsefváros, amelynek 147.000 lakosa van, a VII. kerület, az ún. Erzsébetváros 141.396 lakossal a második, a VI. kerület, a Terézváros, 103.909 lakossal a harmadik helyre szorult.* Ma is a legkisebb kerület a IV., a Belváros, amelynek 26.344 lakosa van. Érdekes megállapítás a statisztikai adatok vizsgálatánál, hogy a város népességszáma a belsőbb részeken, főként az ún. Nagykörúton belül állandóan csökken. Ezzel szemben akár a pesti, akár a budai oldalon a külsőbb részeken néha 10 éven belül 100 %-nál is lendületesebb fejlődés figyelhető meg. Ebből joggal következtethetünk arra, hogy Budapest lakossága a túl sűrű belső városrészekből a külső területekre igyekszik, a bevándorlás folytán előálló lakosságszaporulat is jórészt a külső kerületeknél jelentkezik."

 

 

* Ma ezek Bp. legkisebb kerületei közé tartoznak, bár megjegyzendő, hogy voltak változások a kerülethatárokban (pl. VII. ker. és Zugló között, VIII. ker. és a X. ker. között, VI. ker. és a XIII. ker. között). Józsefváros területe azonban nőtt, és ennek ellenére drasztikusan lecsökkent a lakossága.

Előzmény: VEE (26345)
VEE Creative Commons License 2010.07.30 0 0 26345
Zugló mindig is Budapesthez tartozott.
Előzmény: tehtube (26344)
tehtube Creative Commons License 2010.07.30 0 0 26344
Viszont előtte Zugló is. Ott nem bicsaklik meg a városszövet, szinte szerves folytatása annak a családiházas résznek. A kórház, környéke meg csak Budapesten tapasztalható kiemelkedő léptékű és minőségű (volt) Molnár Farkas tervezte.
Előzmény: Yogi (26343)
Yogi Creative Commons License 2010.07.30 0 0 26343
Kivétel szerintem Albertfalva, Pestújhely.
Pestújhely? Szerintem az eléggé kisvárosias környék.
Előzmény: tehtube (26342)
tehtube Creative Commons License 2010.07.30 0 0 26342

Én nem is messzirelátónak nevezném, hanem egy fejezetnek a bővítési útból. Ez egy 280 oldalas könyv rendkívül sok melléklettel, táblázattal. Magyary Zoltán, a Magyar Közigazgatástudományi Intézet igazgatója a szerzője.

Volt előzménye is a bővítésnek a könyv alapján.

A legelső mindjárt 1870-es!!! rendelkezés, mely lehetőséget nyújtott hogy az FKT hatásköre túlnyúlhasson az akkori határokon. (nem éltek vele)

Az 1937/VI/2§ építési törvény viszont előírja az FKT illetékességét az RRT-kel kapcsolatosan a fővároskörnyéken.

Ehhez kapcsolódóan a 33/1938 rendelet megállapítja a Székesfőváros környékének területét. Ez eltér a mellékelt tanulmánytérképtől és szinte a mai valóságot tükrözi:

Újpest, Rákospalota, Kispest, Pestsztlőrinc, Pestszterzs és Budafok megyei városok + pestújhely, Rákossztmih, Sashalom, Mátyásföld, Cinkota, Rkeresztúr, Rliget, Rhegy, Rcsaba, Vecsés, Psztimre, Soroksár, csepel, Albertfalva, Budatétény, Nagytétény, Phidegkút, Békásmegyer. Kiesett Vecsés. Békásmegyer=Csillaghegy is.

 

Valóban érdekes hogy Budaörs következetesen kimaradt akkor is, most is. Mi lehet az oka? Lehet hogy tiltakoztak folyamatosan? Utólag kiderült, jól jártak a sok áruházból és egyebekből befolyó adók alapján.

 

A 3. számú, későbbi Munkás-körút nagyon hiányzik az újpesti és budafoki Duna-híddal. Egyébként a körvasúttal szinte önmagát jelöli ki.

Tényleg sajnálatos hogy ezt a sok külterületet ugyan közigazgatásilag hozzácsatolták a fővároshoz az előzmények alapján, de a kivitelezése gyakorlatilag a mai napig felemásra sikerült. A legtöbb helyen lesír az arculatról hogy az már nem igazi Budapest. Kivétel szerintem Albertfalva, Pestújhely.

 

Biztos a terv miatt (is) volt olyan enyhe Zuglónak az M3 helyén a beépítettsége.

Előzmény: Póli (26341)
Póli Creative Commons License 2010.07.30 0 0 26341

Nagyon érdekes és messzirelátó volt ez a tervezet, szuper, hogy beraktad !

Látványos, hogy a pesti oldalon mennyi kör irányú (sőt, harántoló !) utat terveztek, ehhez képest ma, majdnem 70 évvel és vagy százszoros gépjármű "szaporulattal" később is a külső kerületek még mindig atomizálódottak úthálózatilag, okozva ezáltal az állandósult dugókat a 70-es évek óta. (Még a minimális "Munkás-körút" se valósult meg !  - itt egy térkép erről a 70-es évekből)

 

Az is érdekes, hogy Nagy-Budapestet még a jelenleginél is nagyobbra képzelték, bár meglepő módon Budaörssel itt sem számoltak. Mai napig fura az a "horpadás", ami nyugatról jellemzi a város határát, miáltal Budaörs fele olyan közel (ha nem még közelebb) van a város szívéhez, mint mondjuk Rákoskert.

 

(Számomra az is meglepő, hogy az M3-as mai nyomvonala gyakorlatilag már ekkor ki lett tűzve...)

 

Előzmény: tehtube (26336)
Devil23 Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26340
Tök jó ez a kép is:)
Előzmény: Törölt nick (26338)
division by zero Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26339
Ez a kép is nagyon klassz!
Előzmény: dengelegi (26334)
Törölt nick Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26338
Pestújhely és környéke 1947

Előzmény: division by zero (26327)
PETRUSZ1 Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26337
http://www.youtube.com/watch?v=HgWCQmlSKYI
tehtube Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26336

1941-es Nagy-Budapest tanulmány úthálózati tanulmánytérképe:

A kevés fekete a meglévő, a piros a tervezett. Ha fekete mellett van a piros, akkor szélesítés.

dengelegi Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26335
Budapest térkép részletek. Az első 1958-as, a második 1977-es kiadású.


Előzmény: division by zero (26327)
dengelegi Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26334
Sajnos a patak környékéről nincs. Az alábbi az egyetlen (talán 1970 körül), mely olyan részt mutat, ahol később az M3-as bevezető szakasza jelent meg.

Előzmény: division by zero (26331)
tehtube Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26333

Kacsóh Pongrác út, Ógyalla tér.

Majd, Alkotmány u, Gábor Áron u.

A 81-es térképemen még semmi, de a 86-oson már ott van.

Előzmény: division by zero (26327)
tehtube Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26332

Természetesen ismerem az összes utat :-)

 

Itt a hozzácsatolt és azóta Budapestnek titulált peremkerületek és a város szerves kapcsolatáról, vagyis annak elhanyagoltságáról és hiányáról írtam.

Az újonnan nyitott utak, autópályák nem a nevezett területek feltárására készültek (elsősorban) hanem országos célokra. Érthető módon jól el is kerülik ezeket a városrészeket.

Sorrendben, vagyis inkább körben:

- A Bécsi utat azért nem említettem különösképp, mert ott nem lett a fővároshoz hozzácsatolva semmi, arra nincs Budapestnek nevezett városka, falucska.

- A Szentendrei úton azonban azonnal feltűnik a minőségi visszalépés pont a régi határtól. A forgalom nagyon kismértékű csökkenése nem indokolná.

- A Váci út mint Szentendrei. Leszűkül, sokkal veszélyesebb, zsúfoltabb.

- (M3. Legalább nyitottak egy utat Rákospalota irányába, de a régi és Újpalota közt nem kifejezetten ez a fő funkciója)

utána nagyon sokáig semmi

- A Kerepesi út a legrosszabb. Nagyon hosszú, altenatívája sincs. Kb. a határerdőtől már csak egy veszélyes országút szintén hatalmas forgalommal.

- Üllői út. Valóban, a Határ úttól lett egy párhuzamos út is, de ez a Kispestieknek, Lőrincieknek édeskevés. Aki nem Vecsésre vagy tovább megy, szintén kínlódik az egysávos, sorompós, villamosos országúton.

- (M5 mint M3, igazából nincs kapcsolata a külső részekkel)

- A Soroksári utat viszont felhozták Budapesthez méltó szintre.

- Csepelen is jól látható hol ér véget az igazi Budapest. A vasúti átkelőnél, ahonnan mindenki igyexik egy sávba tuszkolódni.

- Budafok. Felemás eredmény. Az oda vezető utak szintén rendre elfogynak. Ami meg széles marad, az inkább elkerüli és nincs kapcsolata a várossal.

- A 7, M1M7 szintén más, vagyis mint a Bécsi út. Ott nem csatoltak a fővárostól különböző településeket.

- Hűvösvölgyi út. A léptékváltás ott is szembetűnő a végállomástól.

 

Szóval csak sajnálkozásomat fejeztem ki, hogy hatvan év nem volt elegendő hogy a sok hozzácsatolt városrész esetében közvetlen megközelítésük továbbra is olyan amilyen, de nem fővárosi minőségű.

 

 

Előzmény: LSB (26330)
division by zero Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26331
Erről van fotója valakinek? Különösen a Rákospatak környéke érdekelne.
Előzmény: lakos (26328)
LSB Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26330
Azért ez így nem állja meg a helyét. Nagyjából ezek a Budapestet sugár irányban elhagyó főutak:

Bécsi út (10-es főút)
Kerepesi út (3-as főút)
Üllői út (4-es főút)
Váci út (2-es főút) +
Szentendrei út (11-es főút) +
Budaörsi út (M1/M7) *
Szerémi út (6-os főút) *
M3 *
Gyáli út/Nagykőrösi út (M5) *
Soroksári út (5-ös főút) *

Ezek közül a csillaggal jelöltek nem szűkülnek be jelentősen a régi határ elhagyásakor, a plusszal jelöltek pedig beszűkülnek, de továbbra is legalább 2x2 sávosak maradnak. Továbbá az Üllői út szűkösségét a Ferihegyi Repülőtérre vezető út enyhíti valamennyire. Szóval a beszűkülő utak nincsenek többségben, az pedig, hogy az autópálya bevezetések egyszerűen "nem számítanak" kicsit érthetetlen számomra.

(Ezen kívül nekem az "országút" nem a "kétszer egy sávos főút" szinonímája, hanem a lakott területen kívül haladó úté.. de lehet, hogy ezzel csak én vagyok így. Meg abban sem vagyok biztos, hogy attól lesz egy település önálló, hogy szűkebb a rajta keresztül haladó főút.)
Előzmény: tehtube (26322)
lakos Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26328
bolgárkertészet
Előzmény: division by zero (26327)
division by zero Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26327
Tényleg az M3 bevezető helyén mi volt Zuglóban?
Előzmény: Póli (26324)
tehtube Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26326
Igen, ezekről szándékosan nem írtam. Azt tapasztaltam hogy ezek az az autópálya bevezetések nem különsen számítanak. Ugyanúgy nagyon zsúfolt az irány Gödöllő és Üllő felé pl.
Előzmény: Póli (26324)
Póli Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26325
Egy érdekesség:  70 milliárd pixeles (Guiness-rekordgyanús) körpanoráma a János-hegyről   --->

http://www.70-billion-pixels-budapest.com/

 

És itt egy cikk a fotó születéséről --->

http://nol.hu/kult/20100728-hetvenegymilliard_pixelnyi_budapest

 

Kemény munka megtalálni rajta valami jelentősebb külvárosi épületet, a János-hegy ugyanis nem az a szög, amihez hozzá van szokva az ember ebből a szempontból...  :)

Póli Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26324

Érdekes amit írsz, de azért hozzá kell tenni, hogy 3 új városi "autópálya-csapás" is vágva lett a külvárosokban, nagyjából a Hungária körgyűrűig (ami Budán persze csak virtuális)  ---> M3, M1-7, M5

 

Amúgy az M3 bevezető szakasza azért érdekes, mert kvázi egy majdnem 100 éves tervet valósított meg, ugyanis az Andrássy folytatását már a XIX. sz. végén pedzegették, hiszen az egyetlen sugárutunk, mely nem régi országútból alakult ki.

(Ami elcs*szett a dologban, az a Ligeten átmenő keskeny, ám annál környezetszennyezőbb szakasza...)

Előzmény: tehtube (26322)
tresk Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26323

eggen, szoktak bájos történetek kerekedni abból, ha számozott utcában lakik az ember:) pl. Baross Gábor-telep, XXII. kerület...

 

nyomtatvány kitöltése, lakcím: Bp., XXII., XIII. u.....

ügyintéző: maga egyszerre két kerületben lakik??? az utcát is oda kell írni!

 

ennél csak az a jobb, ha diktálni kell a lakcímet:D

Előzmény: lakos (26319)
tehtube Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26322

A legtávolabbi, de a legnehezebben is elérhető kerület. Nyugalmasabb, de a repülőtér nem a legkellemesebb szomszéd.

 

Nagyon érdekes hogy a mai napig szembeötlő, ahol a valódi Budapest végetér és következnek a hatvan éve hozzácsatolt területek.

A Váci úton is a bő 2×3-4 sáv után alig fér el a 2×2.

A Kerepesi út osztott 2×2-je helyett országút lesz.

Az Üllői útnál meg különösen 2×3-ból lesz az országút. (a későbbi reptéri szinte végig a kis Budapest területén halad!)

Egyedül a Soroksári utat sikerült rendesen folytatni 3×3-ban.

Budán is "elfárad" a

Budafoki út Budafok előtt,

A Fehérvári út a remiz előtt,

A Tétényi út is a volt határnál (Andor u)

A Bécsi út a temetőnél,

A Szentendrei úton is vannak nehézségek a Római után.

 

Szóval ha közigazgatásilag be is kerültek Budapestre, gyakorlatilag önálló települések továbbra is. Idén azt hiszem pont 60 éve.

Előzmény: Törölt nick (26311)
lakos Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26321
Ha neki jó, nekem is jó:)
Előzmény: Yogi (26320)
Yogi Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26320
Lakik most kollégám a XVIII. kerületben, fölpattan a vonatra, tíz perc múlva meg leszáll Zuglóban; teljesen jó neki.
Előzmény: lakos (26318)
lakos Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26319
Elég sokáig kéne szoknom a gondolatot, hogy nincs neve az utcának ahol lakom, illetve csak egy szám...

"és az Újhegyi lakótelep is:)"

Mindenkinek lehet valami perverziója:))
Előzmény: Devil23 (26315)
lakos Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26318
Engem a MÁV-os vonatozás napi szinten +még utána buszozás nem vonz különösebben. Sokkal többre értékelem, hogy most csak felugrok egy buszra és 10-15 perc múlva az Örsön vagyok. De amúgy ha nem kell napi szinten bejárni, a legtöbb külváros családi házas környék persze, hogy kellemes, nem rossz ott lenni
Előzmény: Devil23 (26314)
LSB Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26317
Najó, meg kell kérdeznem.

Hogy lehet az, hogy neked _évek óta_ szinte az egyetlen témád a fórumokban Budapest városrészeinek értékelése? :D 2006 óta gondolkozol rajta, hogy hova költözz? Komolyan érdekel :D
Előzmény: Devil23 (26314)
Devil23 Creative Commons License 2010.07.29 0 0 26316
Kőbányánaz javítva Kőbányának:D
Előzmény: Devil23 (26315)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!