Nem az a baj, hogy rendszám kell, meg vizsgáztatni kell, mert az valahol érthető. A baj az, hogy mennyibe kerül! Így gyakorlatilag lehetetlen gazdaságosan megoldani bizonyos feladatokat, mert többe kerül a madzag, mint a malac. Ez így versenyhátrány az olyan országok termelőivel szemben, ahol másképp állnak hozzá.
Az mindegy. A törvény szerint ami alkalmas rendeltetésszerűen szállításra, az pótkocsi, márpedig ez alkalmas bála szállításra. 3500 kg megengedett össztömeg felett pedig légfék is kell.
Így került a szórásba a szervestrágyaszóró is. Mivel a trágyát elvileg szállítani is lehet vele, már arra is kell rendszám.
Hát ez az! Náluk is lehet, akkor nálunk miért nem?
Most a leginkább reális alternatívának az látszik, hogy csinálok egy műbizonylatos cserefelépítményt az EB-re és azzal leműszakiztatom cserefelépítményes pótkocsinak. Még így is olcsóbb lenne, mint egy bálahordó pótkocsit venni és fenntartani évi 100 báláért.
Ezeket én tudom olyan autókkal is jártam amin menet közben lehetett a gumikat le ill felpumpálni ! Ha jól emlékszem 0,5 bár nyomással 40km volt a felső határ ! Lapos gumival sokkal kevésbé süllyedt a sáros terepen a kerék vigyáztam is sokáig a kerékfúvató rendszer épségére ,de a szerelők ledobálták róla és lassan ezek a jó dolgok kikoptak ! Az MTZ-kel is alacsony nyomáson jártam de ha meglátták felfújtatták velem 2 bárra ,de gonosz voltam amikor kimentem melózni vele volt nálam nyomásmérő és leengedtem 1 bárra ,meg 0,8-9-re ! De nem engedték hogy alacsony nyomáson járjunk mert a gumi kitörik !
Azonos technika és tengelyterhelés mellett az alacsonyabb nyomás hatását vizsgálják a talajtömörödésre, a vízvezetőképességre, a vonóerőigényre ... stb.
A fejlettebb gépeknél nem csak a kényelem a cél. Persze az is fontos, de a lényeg az, hogy ha a helyükön alkalmazzák őket, akkor hatékonyabban dolgoznak. Kevesebb emberi munkával és anyagi ráfordítással több, jobb, egységesebb minőségű végterméket állítanak elő.
A hansúly azon van, hogy a "helyükön alkalmazzák őket", mert nekem pl. semmi komoly előnyöm nem származna abból, ha az 50-est lecserélném egy 100 lovas JD-re, viszont a gatyám is rámenne. Ha viszont a fokhagymát nem kézzel rakatom el, hanem egy modern pneumatikus géppel, akkor azzal nem csak munkadíjat spórolok meg, de szerintem a munka minősége is jobb lenne, mert itt felénk 1000 Ft-os órabérért sem hajlandóak már az emberek tisztességes munkát végezni.
A megfizethetőség is relatív. Hollandiában azért dolgoznak a legnagyobb, legdrágább, legütőképesebb gépekkel, mert elaprózottak a parcellák, ezért a gazdák többsége csak a legszükségesebb gépeket veszi meg, amit lehet bérvállalkozóval csináltatnak. Igaz, így meg kell fizetniük annak a munkadíját és a hasznát is, de összességében még így is jobban jönnek ki, mint az a gazda, aki nálunk 100 hektárra új kombájnt vesz. Ráadásul így sokkal rugalmasabban tudnak alkalmazkodni a piachoz. Nincs bekorlátozva a gépparkja által. Ha új növényt akar termeszteni egyszerűen másik gépet hív ki a földjére, aztán ha valami nem tetszik neki, bármikor visszaválthat a régire. Nálunk ez még nem reális forgatókönyv, de szerintem jó az irány.
Abba, hogy mi a baj a támogatási rendszerrel ne menjünk bele, mert órákig tudnék róla írni, és a végén elég rossz lenne a kedvem. Annyit csak, hogy szerintem már most nagyon súlyos negatív következményei vannak az agrárium egészére nézve.
Van olyan,hogy legdrágább és legértékesebb a munkaerő,az ember-és ezért is próbálnak minél inkább gépesiteni.Pont az emberi értékek védelmében,megörzésében találják ki a kényelmi dolgokat,szervokat,klimát,stb...Aztán van ugy,hogy nem annyira lényeges az emberi érték,de fontos a hozzáadott emberi tudás-meg persze,van ahol semmi sem fontos,csak készüljön a munka...
Minden irányzatra épitenek megfelelő gépet-kinek mi kell-mit akar használni-mire futja.Egy primitivre tervezett,kissé elmaradott tipust nehogy már arányositsunk egy full extrás csucsmodellel-mert nem ugyanaz a cél,az irányzat-és ennek megfelelően az ára és egyébb dolog sem.Mindennek a helyén van a "helye"és ugy is kell kezelni,akkor minden okés.A számitógép,meg a fejlett hidraulikus,elektronikus rendszerek pont az emberi tényező miatt is kerűlnek egyre inkább előtérbe.Csökkentik a szükséges munkaerőt,és a meglévőt is jobban kimélik.Viszont ennek ára van-azt ki is kell gazdálkodni.Ja,csak ez nem ugy működik,hanem ilyen-olyan támogatásokkal"művi,politikai"okokkal és módon.Tehát nem az egészséges,piaci,demográfiai,gépészeti viszonyok-arányok határozzák meg a dolgok menetét,hanem egy mesterségesen gerjesztett,művi történet.Ez még esetleg visszaüthet...
Drágább a munkaerő, igényesebbek a vevők, kifinomultabbak a gépek, és most már van számítógép is. Valószínűleg nem lesznek olyan tartósak, de azért egy Ferrari futura palántázó gép például kevesebb emberrel nagyságrendekkel többet tud, mint egy régi flexibilis tárcsás gép.
Teljesen igazat adok ! Írtam már a tavaszi szántás elmunkálással kapcsolatban, az istennek se tudom rávenni a környékemet ne a tárcsa legyen az eszköz ! Minden talajt tönkre tesznek vele ,kiszárítják, meggyúrják ! A fejben van a hiba ! Változást elérni kínkeserves ,de a költségeket már tudják számolni érdekes módon !
Én inkább úgy mondanám, hogy van lóvé, mert újítanak. Nekünk is lehetne több lóvénk, csak ahhoz ész is kéne.
Látod a hideglevegős szénás technológiát is lecseréltük egy primitívebbre, csak mert máshol is úgy csinálják, ezzel egy csomó tápanyagot (ami ugye rengeteg pénz) "lehúzunk a WC-n". Anno nálunk dolgozták ki a szemcsézett szerves trágya gyártás technológiáját. Nem kellett a kutyának se. Most, hogy a németek újra felfedezték maguknak, jó pénzért behozzák, így már kell. Minden megyében a talajvédelmi osztály raktárában a hetvenes évek óta mázsaszám hevernek az üzemi talajtérképek (ahol még nem tüzelték el), amik szakértő kezekben többet érnének, mint annyi arany, és amihez hasonlót az USA-ban csak mostanában próbálnak csinálni. Nálunk ha kérnéd azt sem értenék mit akarsz, mert már az ottani dolgozók sem tudnak róla. De sorolhatnám a példákat hosszan.
Nálunk valahogy allergiásak az emberek az újításokra, csak akkor hajlandóak foglalkozni vele, ha már valahol elavult.