Jó lenne tudni, hogy szószerint mit mondott az államtitkár, és nem az újságíró fogalmazta-e meg a prekoncepciója szerint a mondatot. Mert állami repteret valóban nem építettek 250 km-es körzetében, ami Ferihegy köré rajzolva gyakorlatilag az egész országot jelenti.
De támogatást minden évben adnak idgenforgalmi, infrastrukturális, EU kohéziós alapból magán és önkormányzati beruházásokhoz, pl. Debrecen már kb. 1 milliárdot kapott a saját 3-4 milliárdja mellé az utóbbi években.
Itt a "magyar állam vállalta" a kulcsszó-szerintem. Vagyis azt vállalta magára nézve, hogy állami pénzt nem öl bele az adott régióban repülőtér-fejlesztésbe, azt viszont nem, hogy magánbefektető nem fejleszthet 250 km-es körzetben. Ilyet nem is vállalhatna a magyar állam, hiszen ez közösségi versenyjogba ütközne. Vagyis a magánpénzből eredő kövesdi reptér-fejlesztésnek a ferihegyi szerződés alapján nincs akadálya.
Vagy mégsem. Egy kis szemezgetés a metro újságból:
A Pénzügyminisztérium államtitkára a létrejövő repülőtér gazdaságfejlesztési, munkahelyteremtő lehetőségeit emelte ki, hozzátéve, hogy a magyar állam a ferihegyi repülőtér privatizációja után azt vállalta, hogy 250 kilométeres körzetben nem hajt végre repülőtéri fejlesztést.
Tehát fejleszt úgy, hogy közben vállalta hogy nem fejleszt... hmmm... érdekes. Vagy csak én értelmezem rosszul? (mellesleg a két reptér még közúton is közelebb van egymáshoz 200km-nél, nemhogy légvonalban)
Nem lehet tudni. Elvileg az a lehetőség, hogy Mezőkövesden cargo repteret építsenek, megvan. Hogy azután lesz-e rá fizetőképes kereslet, az más dolog, a világban szerinetm minden jól sikerült üzletre jut egy nem sikerült. Abban sem vagyok biztos, hogy Sármellékkel ilyen lovat akartak a befektetők. Valószínüleg több utasra számoltak.
Akkor lesz belőle talán valami, ha a szakmai befektető az első párszáz milliót letette az asztalra. (Addig ez is csak hatástanulmány, projekt és pályázatírói üzlet.) Amikor az önrészt letette, akkor már nem mondhatja, hogy ha az államtól vagy az EU-tól pályázott összeget nem kapta meg, akkor nem ér a neve.
A lényeg a cargo lenne, de ez nem tévesztendő össze a gyorspostával. Ha DHL azt mondja, hogy "igen, ő igénybeveszi a repteret", az sok mindent jelenthet.
Jelentheti, hogy Ferihegy helyett Mezőkövesdre jön a napi 1-2-3 gépe, ami a semminél több, de a gazdaságos üzemeltetéshez kevés.
Ha esetleg a schwechati hub-ját áthozná ide, az már valami lenne, talán még elég is lenne a nullszaldóhoz, ha nem köti magát a schwechati szintű körülményekhez.
Majd meglátjuk, ez is több, mint amit a vidéki repterek eddig elértek. (Talán a péri kivételével, ahol valamennyire hasonlít az eredmény a ráfodításhoz.)
Értem, nem is arra irtam, hogy reménytelen. Ha azt nézzük, hogy a reptér reptérként üzemelne, akkor tényleg igaz amit irtál. Csak épp itt arról van szó? Meg ha másra nincs pénz, akkor pont erre lenne? :-(
Ha itt annyira logisztikázni akarnának (komolyan véve a dolgot) akkor nem engedték volna felszedni az iparvágányokat, nem hagyták volna lerohadni az egészet. Igy max kamionparkolóknak, meg fémvázas csarnokoknak jó lesz a beton... de ne legyen igazam.
Még mindíg olcsóbb egy meglevő pályát kijavítani, mint egy újat építeni. A rongálódás csak a felső réteget érinti, tehát a lerobbant betonos reptérből még igen jó aszfaltost lehet építeni.
Talán éppen ide írtam be, a debreceni főbetonbontó-útépítő vállalakozó már kinézte magának azt a csodagépsort, amelyiknek az eleje felmarja a beton tönkrement tetejét, a közepe ledarálja és bekeveri aszfaltba, a hátulja meg ugyanazon a nyomon szétteríti. Utána jön az úthenger és elsimítja. Ezzel akarják - pénzhez egy hétre - a debreceni régi pályát feljavítani úgy, hogy nem a teljes 90 méter szélességet, csak annyit, hogy a legnagyobb gépek is használni tudják (45-50 m?). A többi megmarad parkolónak. Ez így állitólag olcsóbb, mint az "új" betont kiszélesíteni 5 méterrel, ami most a legtöbb korlátozás oka.
A mezőkövesdi pedig nem lehet annyira leromolva, mint a debreceni régi pálya, mert sokkal újabb.
Megeshet. Mondjuk többnyire bicajjal járok ki, kocsival akkor voltam először a pályán. :-)
Véleményem szerint nem igazán lehet azt a helyet másra használni ebben a formában, mint amire használják most. :-( A reptér célú hasznosításnak szerintem lőttek. Más téren pedig: Semmi infrastruktúra... ha meg építenek, akkor meg tökmindegy hogy hova építik, ráadásul itt elég nagyok a kötöttségek egy zöldmezős beruházással ellentétben.
Néha szoktunk ott nézelődni a "szomszédból", lehet hogy minket láttál.
Egyébként a néha napján rendezett autós versenyek melléktermékeként "javult" a főpálya, ugyanis a betonlapok közötti dilatációból az autók kiverték a gazt és kissé lesöpörték a felvált kis beton darabkákat, mindenesetre kisgépes szempontból most jobb, mint pár éve.
„Soha sem jelentkeztünk a repülőteret érintő nagy projekt levezénylésére, nem volt
szándékunkban „nemzetközi nagy cégekkel versenyezni”. (Így tehát nem is pályáztunk.)
Amit 10 éve javasoltunk/javasolunk, az a repülőtér „Korlátozott, és késlekedés nélküli használatbavétele” a „GA”, tehát menetrenden kívüli,üzleti, kisgépes vagy pl. oktatási, stb. célokra. Lásd: www.bukkair.hu
Most, hogy a repülőtér sorsa és hasznosítása megoldódni látszik, nincs más „feladatom”, minthogy sok sikert kívánjak a repülőtér üzemének beindításához.
Érdekes, így itt megemlítem, hogy ~szeptembertől egyre intenzívebb levelezést folytatunk, (inkább fogadunk) a távol-keleti térségből. Naponta több infókérés érkezik a @aerohelp.co.kr, @mfa.gov.cn, @beijing2008.cn, @shaw.ca, és pl. a @taitra.org.tw e-mail címekről. (akit érdekel és használni tudja, annak átadom a címlistát és a leveleket)
Ebben mi is ludasok lehetünk, mivel a google képkereső a mezokovesd, vagy a mezokeresztes –re kattintva előkelő helyen hozza az oldalainkat, (1. – 2.) ezért rövidesen módosítjuk, később megszüntetjük az oldalaink tartalmát.