Itt a lenti fotón a bal felső részen van egymás mellet kettő csatlakozó 8 db vezetékkel. Ez a régi gépemben egy db ,és négy vezetékes. Gondolom,hogy ez már hiba. A lenti fotóm Wincsesztere jóval kiseb,mint a régi gépé,ennek csatlakozója is más méretű. Tehát vélhetően a régi gép tápegysége nem csereszavatos. Vagy mégis ? Ezért nem csináltam a régi gépről fotót.Egyébként a régi gép táp mérete beférne.
Egy bevizsgálást megejtek,tehát megnézetem szervizben. Ekkor eldől a gép sorsa.
Gondoltam,hogy a régi gépet is megnézetem a szerelővel,vagy felesleges ezt is vinnem ?
Megérzésem szerint nem javitatom meg,főként a w11 miatt nem.
Vagy inkáb azt javasolnád,hogy még a bevizsgálást sem érdemes eszközölnöm !?
Bár az alaplapod is LGA1151 foglalatos meg az i7 8700 is, ennek ellenére sajnos nem működnek együtt mert az a CPU 300-as szériás lapot ill. chipsetet igényel. Így viszont nincs Windows 11 kompatibilitás sem (mert TPM2.0 sincsen a lapon).
Az sem látszik a képen, hogy ebben a gépben milyen tápegység van jelenleg, az meg végképp nem, hogy a régiben milyen van, ebből adódóan az sem, hogy kompatibilis e vele.
Igy nem hozzáértőként lefotóztam. Egy biztos,frissitéskor már régen kiirta,hogy nem alkalmas a w11- hez.
Annyit még kérdeznék.........megvan a kb 13éves régi gépem. Az ebben levő táp csereszavatos lehet e? Vagyis áttrakható e? Gondoltam,én igy mint egy vasmunkás,csak kitud tekerni néhány csavart,és a csatlakozásokkal is megbirhat.......feltéve,ha ezek is passzolnának.........A régi gép az xp miatt állitottam le,tehát a tápja jó.
Könnyen lehet,hogy igazad lessz,nem éri meg új tápcsere.
Egyébként van laptopom,bár ez is kiirta a w11 alkalmatlanságot,meg ezen kivül a mobilom is alkalmas internetre.Most is ez utóbbit használom
A vaku miatt lemaradhatott számozás,ha igy nem ismerhető fel,csinálok vaku nélkül fotót.....
Mivel nem tudjuk, hogy milyen gép és milyen hiba így nem tudjuk azt sem, hogy megéri-e a javítást, mert 2025-ben a Microsoft az arcunkba tolja a Windows 11-et aminek a minimális gépigénye az Intel 8. generációs processzorainál kezdődik, szóval lehet, hogy akkor már előre menekülve érdemesebb lenne új gépet venned.
Ennyire azért nem igen értek hozzá,úgyhogy hétfőn beviszem a városba egy szervizbe.
Azért irtam,mert arra tippeltem,hogy csak valamelyik csoki,vagy csatlakozás megmozgatása segithetne,de e szerint ettől bonyolultab a probléma..... Múlt év elején volt hasonló hiba,már akkor tápra tippelt a szerelő,de akkor helyrehozta.
A konfiguráció alkatrészeinek listája, pontos modellszámokkal?
A konfigurációban lévő alkatrészek pontos típusszámai és az operációs rendszer ismeretének hiányában csak vakrepülés a találgatás, több hibaok is lehetséges amit felesleges leírnom, mert otthoni körülmények közt sem nem tesztelhető, sem nem javítható:
- Lemerült RTC elem: egyes lapok nem indulnak el, ha az alaplapi CR2032 elem terhelve 2.9v alá merül. Csak egy pillanatra megmoccannak a ventilátorok. - Sérült BIOS / UEFI tartalom, ezt vagy újra lehet írni magáról az alaplapról, vagy csak külső eszközzel, akár ugyanarra a verzióra is: újabb alaplapokon a BIOS FLBK (BIOS Flashback) gombbal.
CMOS reset megpróbálható (CMOS reset helyesen):
- Kihúzol mindent a gépből, még a tápegységet is a konnektorból,
- benyomva tartod a gép bekapcsoló gombját 30 másodpercig, - kiveszed az alaplapi CR2032 elemet (ehhez valószínűleg ki kell venned a VGA-t is), - a CLRCMOS jumpert az 1-2 állásából átteszed a 2-3-ra fél percre, aztán vissza az 1-2-re, - visszateszed a gombelemet (és a VGA-t), - visszadugsz mindent amit kihúztál és visszakapcsolod a tápegységet, - belépsz a BIOS / UEFI-be és "load default settings", majd elmented és újraindítod, utána megint belépsz a BIOS-ba és ellenőrzöd, hogy a CPU konfiguráció és szorzó megfelelően van-e elmentve, majd beállítasz minden mást, amit kell és megint elmented, majd újraindítod.
- Ha nem nyert, akkor megmérheted a 20 tűs ATX tápcsatlakozó 9-es (5VSB, lila vezeték) lábán a feszültséget: ha terheletlenül és terhelve (a számítógépet kikapcsolva és bekapcsolt állapotában) is megvan az 5 volt vagy kicsit magasabb akkor jó, ha beesik 4.5 volt alá, akkor hibás a tápod. Ha rendben van, akkor tovább kell méricskélni, mert lehet hogy egy másik ág terheltsége miatt pont leül, amikor be van terhelve (internetezés közben is lehet, mert a böngészők hardveres gyorsítást használnak, amit a VGA kártya biztosít és a hirtelen teljesítményugrások nem tetszenek a gyengébb tápegységeknek). Ha nincs csere tápod, csatlakoztass a tápodhoz egy max / min értéket tárolni képes multimétert feszültségmérő állásban, és nézd a feszültségeket (+12V - sárga, +5V - piros, +5Vsb - lila, +3.3V - narancs, a közös pedig a fekete) üzem közben, mennyire csökken, ha több, mint 5%-al a szabványos érték fölé vagy alá, az okozhat anomáliákat amikor letilt a táp védelme. Ha a 20 tűs ATX csatlakozó zöld vezetékét összekötöd valamelyik mellette lévő feketével, akkor a tápegységnek be kell kapcsolnia és a szürke vezetéken meg kell jelennie stabilan 5 voltnak (ez a PowerOK jel, ami nyugtázza az alaplapnak, hogy bekapcsolhat, mert a tápfeszültségek mind biztonságos tartományon belül vannak - fontos, hogy egyes újabb, brand tápoknál ez 12 volt alatt van valamivel).
- Az alaplapi PCIe, RAM, LAN és más csatlakozók foglalatát érdemes ellenőrizni, hogy nem ragadt-e a lábaik közé valami zárlatot okozó dolog. - A RAM modulokat más gépben, egyenként tesztelni MemTest86-tal, legalább 12 órán át (modulonként). - Esetleg hibás az alaplap vagy egy másik részegység (pl. a VGA kártya megáll, amikor 3D módba váltana a Windows betöltődésekor: ennek több oka is lehet a degradálódott GPU-tól kezdve az elégtelen tápellátásig, műszeres mérések nélkül az alkatrészek keresztbe tesztelésével szűrhető ki. Az is lehet, hogy a VGA kártya BIOS-a haldoklik: lehet elég neki egy újraírás, de lehet, hogy a chipet magát is cserélni kell. Ha CPU-ba integrált GPU van, akkor nem lehetséges, csak teljes CPU cserével.). Minden felesleges dolgot le kell csatlakoztatni az alaplapról és csak 1 db memória modullal elindítani, ha úgy működik akkor egyenként visszatenni a többi (alkatrész)t is, ahonnan nem indul az a hibás. Ha van másik CPU, VGA, RAM és tápegység akkor érdemes keresztbe tesztelni, mert az a legtisztább.
Ha nem jutsz vele dűlőre akkor megkereshetsz a fórumos mailemen a javításával kapcsolatban.
Az asztali gépem nem indul. Bekapcsoláskor a ventilátor 5mp után megáll. 10mp után újra indul. A monitor csak az eső inditáskor volt fehér,utána minden indulás,leálláskor folyamatában fekete. A gép belső csatlakozóit enyhén megmozgattam,semmi változás. Az egér világit,ha felemelem,viszont a billentyűzet Num Lock zöld ledje nem világit.
Ha netán tudna valaki segiteni,megköszönném.......
Ebben az esetben, még mindig admin jogú parancssorból, diskpart-al meg kellene kínálnod:
- list disk (itt nézd meg a drive sorszámát, hanyadik lemeznek látja) - select disk # (ide írd be az előbbi számot) - clean - create partition primary - format quick fs=ntfs - assign - exit
Fontos: ez mindent töröl a meghajtóról! Viszont nekem NTFS fájlrendszerű meghajtón még nem okozott problémát Samsung TV.
Egy klónozóban nem is lesz több, mert az nem belsőleg másol, hanem beküldi az adatot a szoftvernek majd onnan, ugyanazon az USB kábelen jön vissza a másik drive-hoz, tehát eleve feleződik a sebesség (full duplex / half duplex).
Csak a leglényegesebb infót hagytad ki, hogy milyen TV. Ha Samsung, akkor (bár az esetek 99.9%-ában ellenzem a checkdisk adat helyreállításhoz való használatát mert visszafordíthatatlan károkat tud okozni, de jelen esetben, újra letölthető sorozatoknál mindegy):
- Csatlakoztasd a logikailag sérült meghajtót a PC-dhez,
- ellenőrizd a logikailag sérült meghajtód betűjelét a saját gépben ill. a fájlkezelőben,
Adminisztrátori jogú parancssorból futtasd az alábbiakat - mindegyik sor begépelése után nyomj enter-t:
chkdsk /f [a logikailag sérült meghajtód betűjele, utána kettőspont] pl.:
chkdsk /f E: - ha "E" a sérült drive,
Minél nagyobb a meghajtó, annál tovább tart rendbe tenni az indexeit, bár egy SSD-vel viszonylag gyorsan végez.
Azt hiszem, hogy az újabb Samsung TV-k néha belerondítanak a meghajtók index struktúrájába, ezért proaktív megoldásként azt javaslom, hogy egy külön, csak a TV-nek dedikált meghajtót lenne érdemes ilyen célra használnod.
Sziasztok, Segítséget kérek :) Van egy külső SSD-m amit régebb óta használok de most "ssd: hozzáférés megtagadva" üzenet van a számítógépemen. Ezért nem is látom mi van rajta. Ami érdekes, hogy pl. a TV látja, a filmeket képeket megjeleníti hibátlanul. Mit lehet tenni?
Nincs szoftveres sebességkorlát. Hardveresen annyit tudnak az eszközök. De mást tud egy korai SATA II laptop HDD (55 MB/s körül) és mást egy mai 3.5" SATA III HDD (200 MB/s körül) illetve egy mai SATA III SSD (300-580 MB/s között). Ezek a valós értékek (MB/s), nem Mbit/s-ben adtam meg őket.
Illetve az 2.5" SSHD külön állatfajta, mert amikor elfogy rajta a villámgyors NAND cache akkor a HDD részének a sebességére lassul, mi általában 5400 RPM-es (nem 7200 mint a gyorsabb HDD-k).
"Akkor ez lehet a megoldás, hogy egy SATA portra be lehet tenni négy SAS csatlakozójú merevlemezt egy PC-be?"
A wiki-s lapon ugyan az a bekötése mindegyik SATA-nak, így feltételezem, csak szoftveres sebességkorlát van.
Ahogy Gorcsev írta, a névleges elvi maximális átviteli sebesség az kamu, a tizede a reális, így lényegtelen, hogy milyen SATA van rajta, a tényleges másolási sebesség valódi SATA merevlemezek között 30-45 MB/s, oszt jónapot.
Azon elgondolkoztam, hogy a wiki szerint a SAS (SCSII nagysebességű változata) is kompatibilis a SATA-val.
Webes kereséssel találtam is úgy 30 ezerért SATA-SAS átalakító kábelt, amire 4db merevlemezt lehet rátenni, mert a SAS sokkal több merevlemezt tud kezelni.
Akkor ez lehet a megoldás, hogy egy SATA portra be lehet tenni négy SAS csatlakozójú merevlemezt egy PC-be?
"Gyors fejszámolással kb. tíz terányi helyre van szükség...". Azért én kíváncsi lennék arra a gyors fejszámolásra. 10 Terabájt meglehetősen nagy mennyiség. Mihez kellhet ilyen méretű tárhely? Filmarchívum?
"wiki-n megtaláltam a SATA fejlődését, hát azok nagyon elméleti számok, nálam soha nem sikerül 40-45MB/s-nél nagyobb másolási sebességet elérni két merevlemez között TC alatt másolva"
Gondolom ezek 'igazi' diszkek voltak, nem SSD-k. Azoknál teljesen jó ez az érték, kb. ennyit tudnak fizikailag, hiába unatkozik közbe' a drótba' a villany...
A csatlakozók ugyanolyanok meg a kábelek is, mert nincs különbség az egyes SATA revíziók belső csatlakozásai között. Mindegyik belső SATA csatlakozóban 2 adat differenciálpár, azaz 4 vezeték megy külön-külön és páronként is árnyékolva, azon kívül pedig van még egy harmadik réteg közös árnyékolás, amiből 3-3 ponton csatlakozik a GND a csatlakozóhoz (tehát a 7-ből 3 GND). Építettem magamnak a szabványosnál hosszabb SATA adatvezetékeket, szóval van vele némi tapasztalatom.