Keresés

Részletes keresés

trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70961

Lehet, hogy a románok az iskolabuszokat, szerződéses járatokat is belevették a statisztikába.

 

----------------------------------------

 

az EUROSTAT ajánlás szerint ezeket minden  országnak bele kell vennie.

Pontosabban minden 12 főnél nagyobb autóbusz utaskilométerben mért teljesítményét kell összesítenie, és a meghatározott idő határig jelentenie az EUROSTAT-nak.

 

 

 

Az csak hab a tortán, hogy a 27 EU tagon kívül/felül, másik 1011 Európai ország is küld nekik iiyen adatokat.

 

Előzmény: sosiforda (70956)
timetable Creative Commons License 2023.12.01 0 2 70960

Nemrég keresgéltem eljutási lehetőséget Hargitafürdőre, ami egy Csíkszeredához tartozó üdülőhely. Kb. olyan mintha Gyöngyösről kéne Kékestetőre feljutnom. Városi busz jár, naponta kétszer. Gondolom az iskolások utazására üzemeltetik (az állandó lakosság pár száz fő). Nem örülök neki hogy nincs rendes szolgáltatás, megoldást nyilván találunk majd, de előzetesen nem gondoltam volna, hogy legalább délelőttönként, vagy a főbb távolsági vonatok érkezése után ne lenne egy kisbusznyi utas, akiben a szolgáltató fantáziát lát.

 

Ehhez képest eszembe jut, amikor jópár éve Borsában, az északi végeken jártam. Ez egy szűk völgyben, és annak mellékvölgyeiben szétterülő városka (a központon kívül inkább falusias utcaképet kell azért elképzelni). A hegyi túránk végén az egyik ilyen mellékvölgybe értünk le, ahol kellemes meglepetésre pont jött egy maxi-taxi, amivel be tudtunk menni a központba. Most kíváncsiságból utánanéztem, létezik-e még az a járat, egyáltalán lehet-e róla információt találni? Nos, órás ütem van. Egész nap. Szóval, vannak különbségek...

Előzmény: Komlósfecskés (70953)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70959

Idehaza már az is gond, hogy az itt OFF HÉV utasaiból mennyi a Budapesten belüli és mennyi az amennyi átlépi a határt vagy eleve csak Budapest határain kívül HÉV-vel utazik.

 

De hasonló utasszám bontás a VOLÁN járatoknál is több mint kérdéses.

 

Előzmény: attus germanicus (70958)
attus germanicus Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70958

Ez sokszor alapvető közigazgatási, statisztikai kérdés is. Brüsszel pl. egy Debrecennél kisebb, 190 ezres város, a brüsszeli metró valami 4-5 települést érint. A budapesti metró is lehetne helyközi, ha Újpestet nem csatolták volna Budapesthez annak idején. 

De pont Bukarestben semmi ilyesmi nincs, még a pár hete egészen a körgyűrűnél átadott Tudor Arghezi metróállomás is Bukarest területén fekszik, bár a metró kimegy több irányban a városhatárig, de azt sehol át nem lépi. 

Előzmény: trizs77 (70957)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70957

Minden ország maga dönti el, melyik oszlopba mit jelent be.

Van ahol az elővárosi vasút utasait külön számolják.

 

Ugyan ez egy - elméletileg - helyközi statisztika, tehát helyi nincs benne, de az EUROSTAT-nak nincs jogosítása ellenőrizni a nemzeti statisztikai hivatalokat.

 

Ajánlásokat ad ki.

A nemzeti stat hivatalok meg vagy betartják az ajánlásokat, vagy nem.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

A magyar KSH például több mint 10 évig azt jelentette a Luxembourgban lévő EUROSTAT-nak, , hogy idehaza a szgk használat aránya = 60%.

Hogy miért ?

Csak.

 

Szerintem az illetékes KSH osztály vezetőjének a nagymamája egy 60-as számú házban lakott.

 

 

 

 

Előzmény: siófoki35 (70955)
sosiforda Creative Commons License 2023.12.01 0 3 70956

Lehet, hogy a románok az iskolabuszokat, szerződéses járatokat is belevették a statisztikába.

 

Vagy csak a hasukra ütöttek :)

 

Az biztos, hogy nekem sem ők jutnának eszembe, ha fejlett helyközi buszközlekedéssel bíró országot kellene keresni.

 

Én is többször írtam ide példákat tőlük, hogy valóban komoly településeik vannak mindenféle menetrend szerinti közforgalmú közlekedés nélkül.

 

Ahol megyeget is esetleg néha valami busz, az is egy hasonló jellegű magyar Volánbuszos buszvonal menetrendi kínálatának általában a töredékét nyújtja.

Előzmény: JLW-470 (70945)
siófoki35 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70955

Létezik Romániában helyközi villamos Arad és Gyorok között. De ez az egy vonal aligha foglal el 2,4%-ot az országos modal splitből.

 

 

 

Előzmény: trizs77 (70951)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70954

Ezért (is) stoppol sok ezer ember úton-útfélen.

 

 

Előzmény: Komlósfecskés (70953)
Komlósfecskés Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70953

De busz van és jár is.

 

Ahová és amikor megéri nekik. Ebből adódnak olyan helyzetek, hogy például az Aradtól 25 kilométerre fekvő, 1500 lelkes Kisiratos nem érhető el közösségi közlekedéssel.

De ők ebbe nőttek bele, ezt szokták meg. Így amikor ott valaki felveti, hogy miért nincs, akkor nem "barna köpenyes Volánosok", hanem átlagemberek oltják le, hogy "mert nem éri meg", vagy "indíts te, ha annyi pénzed van".

Előzmény: trizs77 (70946)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70952

Én már annak is örülnék ha a magyar KSH ilyen statisztikáiban a magyar rendszámos kb. 17.000 autóbusz éves teljesítmények legalább 90+ százaléka megjelenne.

 

Nem csak a BKV + Volán meg más, minimum 50 buszos cégek teljesítményei.

 

 

Előzmény: timetable (70949)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70951

A 2,4%-os helyközi érték a villamos/metróra hogy jöhet ki?

 

----------------------------------------

 

Ezt évente megkérdezitek.

Immár 10+ éve.

ráadásul pont tőlem...................................................:-(((

 

A táblázat negyedik oszlopának neve = tram és metro.

angolul.

 

Ezt fordíthatjuk magyarra villamos és metronak is, de fordíthatjuk HÉV-nek is, elővárosi gyorsvasútnak is, stb.

 

A klasszikus humor példám a portugáliai metro, ami nem más mint egy db egy vonalas dízel motorvonat, azaz Bz.

 

Sok ország ért mást és mást az ilyen meghatározások alatt.

Mivel az Eurostatnak nincs saját számláló apparátusa, a tagállamok bevallásaiból készít EU statisztikákat.

 

Amit egy tagállam a tram és metronak jelent az az EU statisztikában tram és metroként fog megjelenni.

 

Ezért én a negyedik oszlopot figyelmen kívül szoktam hagyni.

Ha mindenképpen figyelembe kell(ene) venni akkor azt fogom rá, hogy valamilyen kötöttpályás izé.

 

 

 

 

 

Előzmény: timetable (70949)
bz79 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70950

Romániában nincs monopólium mint itthon a Volánbusznak,gyakorlatilag ha egy cég akar szinte bárhol indírhat járatot.

Előzmény: trizs77 (70946)
timetable Creative Commons License 2023.12.01 0 1 70949

Fura ez a statisztika.

A 2,4%-os helyközi érték a villamos/metróra hogy jöhet ki? A bukaresti metróhálózatnak vannak városon kívüli szakaszai? (Nyilván nem az aradi HÉV dobja meg az értéket, ha csak nem a teljes ottani villamoshálózatot oda számítják).

 

Az ország valóban tele van nehezen kinyomozható útvonalú és menetrendű maxi-taxikkal, és pont az lenne a legmeglepőbb, ha ezek utazási statisztikáit hajszálpontosan ismernénk. Ilyen körülmények között a menetdíjbevételek egy része is feltehetően a fekete és szürkegazdaságba vándorol.

Előzmény: trizs77 (70946)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70948

Mosóczi László a MÁV–START és a Volán közös vezérigazgatója.

 

 

Folytatódik a MÁV–VOLÁN-csoport integrációja, miután Közlekedési Minisztérium (ÉKM) részvényesi határozatában úgy rendelkezett, hogy 2023. december elsejétől közös vezérigazgató és egyesített igazgatóság irányítja a MÁV-START és a Volánbusz tevékenységét – olvasható a vállalatcsoport közleményében.

 

Az egységes irányítású két társaság közös vezérigazgatójának Mosóczi Lászlót, a MÁV-START vezérigazgatóját kérte fel a közgyűlés.

 

https://hvg.hu/kkv/20231201_lazar_janos_mosoczi_laszlo_mav_volan_vezerigazgato?s=hk

trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 0 70947

Amúgy a 2021-es számok még mindíg Covid ráhatásúak.

Majd a 2022-es számok lesznek már jobbak.

 

 

trizs77 Creative Commons License 2023.12.01 0 1 70946

EU Stat, 2.3.3 = 2021.

 

Románia helyközi utkm-ben:

 - személyautó ................80%,

 - bus..............................14,5%,

 - vasút.........................  ..3,1%,

 - villamos és metro ............2,4

 

Romániában igen sok autóbusz közlekedik.

Össze-vissza.

Nincs országos, egységes hálózat.

Még menetrend is ritkán.

De busz van és jár is.

 

 

Előzmény: JLW-470 (70945)
JLW-470 Creative Commons License 2023.12.01 0 1 70945

Románia 1???

Amerre én jártam,arra buszjáratok is alig voltak.De itt is többször volt már téma,hogy Romániában alig vannak buszjáratok.Akkor hogy lehetnek ők az 1?

Előzmény: trizs77 (70944)
trizs77 Creative Commons License 2023.11.30 0 1 70944

Autóbusz használat aránya a helyközi modal splitben.2021.

 

No utána néztem.

2021-es EU statisztika van meg.

Utaskm-ben mérve.

 

1./ Románia.......................................14,5%,

2./ Málta............................................14,1% ......de ott nincs vasút,

3./ Magyarország................................14%,

4./ Írország........................................12,9%,

5./ Olaszország...................................12,7%,

6./ Ciprus...........................................12,7%............ott sincs vasút,

7./ Görögország..................................12,2%,

8./ Izland...........................................11%,..............ott sincs vasút

9./ Szerbia.........................................10,4%.

 

 

Előzmény: Káun (70943)
Káun Creative Commons License 2023.11.30 -1 0 70943

Köszi, aranyos vagy:)

így már értem.

Előzmény: trizs77 (70942)
trizs77 Creative Commons License 2023.11.30 -1 5 70942

Trizs : Azt tudod, hogy Európa egyik legsűrűbb autóbusz menetrendű országában élsz ?

 

Káun : Ezt kifejthetnéd legalább nekem. 

Felénk ezt nem nagyon tapasztalni.

Nem csak helyijáraton, helyköziben se.

 

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Vegyél elő papírt ceruzát és egy Európa térképet.

Hosszú lesz.

 

Először helyezd el saját magadat.

Én Káun olvtárs európa majdnem közepén élek egy kb. 31-32 ezres kisvárosban.

Ahhoz , hogy képbe tudjam magam helyezni (parancsnoki munkasorrend első lépés) tudnom kell, hogy élnek még olyan társaim Európában akik szintén kb. 30.000 lélekszámú városban élnek és országok GDP-je ha nem us azonos, de összemérhető a salgótarjánival.

 

Elsőnek zárd ki a bezzegelőket.

A bezzegelők kb.95%-a felkészületlen.

Bezzeg Svájcban, bezzeg ausztriában, bezzeg…………………-ban.

Salgótarjánban is pont lyan sűrű vagy ritka lesz a közösségi közlekedés, mint a bezzeg Svájc 30.000 lelkes városaiban ha a világ kb. 200 országa ezentúl nem svájcba hordja megtakarított pénzeit hanem Nógrád megye bankjaiba.

 

Válassz szabadon.

Én most választottam Neked négy példát:

-       -  Hamar városa Norvégiából, kb. 32.000 lakos,

-        - Soroca városa Moldaviából kb. 32.000 lakos

-        - Ventpils városa Lettországból, kb. 32.000 lakos,

-        - Almunecar városa Spanyolországból 29.000 lakos,

Vannak közöttük gazdagabbak és szegényebbek de mind a 4 kb. akkora mint Salgótarján.

 

Második fejezet.

Készíts 2 db táblázatot.

Mind kettőbe sorold fel az öt-öt várost.

A négyet ami kiválasztottam Neked plusz írd mellé Salgótarjánt.

 

Az egyik táblázatba írd be városonként külön külön a helyi járati jellemzőket:

-          mennyi autóbusz jár helyi járatban az adott városban?

-          Mennyi km-t mennek naponta?

-        - mettől-meddig van az üzemidő?

-        - mliyen a járat sűrűség?

-        - mennyi utast szállítanak évente?

 

 

A másikba táblázatba helyközi jellemzőket:

 - Mennyi menetrendszerinti (nem különjáratos) autóbusz érkezik naponta városba ?  

 - Hány településre indul az adott városból helyközi busz?

 - Menyi utas indul el helyközi/távolsági busszal az adott városból vagy évente vagy egy átlag napon ?

 - stb.

Végén összegezz, vonjál le következtetéseket.

 

Ha helyes megállapításokra jutottál akkor elő veheted a bezzeg országokat is.

EU Stat 2.3.3

A többi EU tag + plusz pár országban mennyien választják az autóbuszt ha helyközi helyváltoztatást kezdeményeznek.

Évtizedekig mi magyarok ez ügyben másodikok voltunk a csehszlovákok mögött.

 

Most már 3-4 éve mi vagyunk az elsők.

 

 

 

 

Előzmény: Káun (70940)
sosiforda Creative Commons License 2023.11.30 0 1 70941

"Több. Sűrűbb. Jobb." - Soproni verzió!?

 

Annyiból igen, hogy nem a nagy ritkítás előtti menetrend áll vissza, hanem a ritkítottat próbálják jobbá tenni:

 

https://www.volanbusz.hu/hu/hirek/hir/41788

Előzmény: Törölt nick (70939)
Káun Creative Commons License 2023.11.30 0 0 70940

Ezt kifejthetnéd legalább nekem 

Felénk ezt nem nagyon tapasztalni.Nwmcsak helyijáraton, helyköziben se.

Nem mondom hogy máshol nem sűrű a menetrend, de Nógradban elég ritka , ,,mostanában,,.Régen haza lehetett jutni ha elmentél valahova.Most általában gyalogolok egy darabon, haza.Sokak mellett.

Előzmény: trizs77 (70614)
Törölt nick Creative Commons License 2023.11.29 0 0 70939

"Több. Sűrűbb. Jobb." - Soproni verzió!?

Miskolc nemrég szintén átesett egy ilyenen: https://www.miskolc.hu/aktualis/tobb-jobb-surubb-igy-valtozik-a-miskolci-tomegkozlekedes-oktober-14-tol-0

Előzmény: sosiforda (70938)
sosiforda Creative Commons License 2023.11.28 0 1 70938
Racilaci Creative Commons License 2023.11.28 0 0 70937

Lehet, hogy így van. Számomra a peremidő a törzsidő ellentéte, tehát egy munkajogi kategória, nem hallottam még, hogy a közlekedésben is használják.

Előzmény: egybefasírt (70936)
egybefasírt Creative Commons License 2023.11.28 0 1 70936

Völgyidő: a délelőtt. (munkanapokon)

Az este, az peremidő.

Előzmény: Racilaci (70932)
siófoki35 Creative Commons License 2023.11.28 0 0 70935

(Ja most látom, ez a VOLÁN topik. Volánon nagy változásokat nem észleltem. Talán bizonyos kisebb városokban átszoknak a helyi járatoról a velük részben párhuzamosan közlekedő helyközi járatok javára.)

Előzmény: siófoki35 (70934)
siófoki35 Creative Commons License 2023.11.28 0 0 70934

Budapest-Vác vonalon érezhetően többen vannak szeptember óta, mint május előtt. Bizonyos indulásoknál már a KISS is kezd kényelmetlenül tele lenni. 

Előzmény: Racilaci (70932)
trizs77 Creative Commons License 2023.11.28 0 0 70933

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=165803340&t=9193673

 

Benyomás ?

 

Talán annyi, hogy a vasúti utazások száma igen enyhén emelkedik, de persze még messze van a 15-20 évvel ezelőtti évi kb. 155 milliós szinttől.

A helyközi buszok utasszáma meredeken csökkent, most a csökkenés továbbra is fenn áll, csak nem olyan meredek pályán.

 

A kb. 2000 db szerződéses busz úgy néz ki beállt és bevált.

Egyre több nagyvállalat nem elégszik meg az Európában összekukázott 12-18 éves buszokkal melyeket idehaza még munkás szállításra használtak.

Új flottát kér és kap.

 

És a fő csökkentő erő - amitől az autós újságíróknak évente 4x feláll a hátukon a szőr - hogy ha nem is kiugró számban de stabilan nő az olcsó, még működőképes, kb. 11-16 éves használt autó import.

 

Egyre többen váltanak a buszról/vonatról munkába járós autóra.

 

 

 

 

 

Racilaci Creative Commons License 2023.11.28 0 0 70932

Van valami benyomásotok az ország- és megyebérlet óta változó utasszámokról? Én nem a környékemen nem látok érdemi változást. Épp most figyeltem fel rá, hogy egy völgyidős busz, ami rendre 6-8 utassal közlekedett még a Covid után is, tegnap este egyetlen utassal gurult ki az állomásról.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!