Keresés

Részletes keresés

kovacs.peter Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172957

Sziasztok! Kezdő kocogó vagyok és akadt egy kis problémám. 39 éves vagyok, 174 cm, 77 kg, szerintem van rajtam egy kis felesleg ezért is kezdtem el futni jó két hónappal ezelőtt. Sikerül nem ellinkeskedni, 2 naponta ha esik, ha fúj, futok. Ezt az edzéstervet követem : http://www.xn--kalriaguru-ibb.hu/file/kezdo-futo-edzesterv.pdf eddig be is vált, de most a 2 perc futás, 1 perc séta után állandósult a sípcsontom érintésre való fájdalma, illetve, ha lépcsőzök az egyik térdembe bele nyilall a fájdalom. Normális jelenség az ilyen jellegű panasz? Milyen kúrát javasoltok rá? 

rrroka Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172956

távmérés lehetőségek: endomondo, strava, runkeeper, gpsies.com vagy  futoterkep.hu -n bejelölni, ha tudod merre jártál.

Előzmény: Kismacs34 (172953)
Csempa Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172955

Telefonon Strava, Runkeeper, Endomon a leggyakoribb, de van még sok. Ezek ingyen is elketyegnek, nem kell feltétlenül fizetni a használatukért, de ilyenkor nyilván kevesebb szolgáltatást adnak

Van aki térképen megrajzolja: http://gpsies.com, Google Earth, Google Maps, vagy bármilyen térkép alkalmazás.

Lehet kapni (kb 20000 - 200000 Ft között) olyan karórákat, amelyek GPS jel alapján menet közben mérik a megtett távolságot, pulzust, lépésszámot...

Előzmény: Kismacs34 (172953)
rrroka Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172954

keresd fel a helyi BSI futónagykövetet, ott kaphatod meg a legjobb támogatást tanácsokban és kezdő futók társaságában! hidd el, megéri! :)

http://www.futanet.hu/cikk/a-bsi-futonagykovetei

Előzmény: Kismacs34 (172944)
Kismacs34 Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172953

Most egy hülye kérdés jön: Mivel méritek a távolságot és az időt? Telefonos alkalmazással?

Előzmény: Csempa (172952)
Csempa Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172952

Az egy óránál rövidebb futásokra nem szoktam innivalót vinni, a hosszabbakra pedig egy kulacstartós övet hordok (megjegyzem, hogy a háton és a kulacsot kb 45 fokban ferdén hordó öv jött be, a függőleges kulacstartó övek számomra kényelmetlennek bizonyultak).

 

Decathlon-ban vettem olyan ffi rövid futónadrágot, ami tele van zsebbel. Abba minden belefér: telefon, zsepi, apró pénz, kulcs...

http://www.decathlon.hu/baggy-ferfi-trail-rovidnadrag-id_8351811.html

(Női változatát még nem kerestem.)

 

Vannak egész jó futó övek zsebekkel, horror áron általában, de vannak közöttük tényleg nagyon jók.

 

Még valami: jön az ősz és a tél. Ha folyamatosan kijársz, akkor meg fogod szokni a hideget és a tél sem jelent problémát. Persze az öltözékre oda kell figyelni. Nálam az "utcára kilépéskor kicsit fáznom kell ahhoz, hogy futás közben pont jó legyen" szisztéma vált be.

 

Amikor futni kezdtem, akkor úgy gondoltam, hogy +5 fok alatt nem járok majd ki. Aztán ezt az idő múlásával 0 fokra módosítottam, de végül -7 fokban (kis napsütéssel) is vidáman futottam minden probléma nélkül. (Fokozatosság :)

Előzmény: Kismacs34 (172949)
Kismacs34 Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172951

Ez az edzésterv tetszik. Már ki is nyomtattam és kiraktam a wc-ajtóra! :-))) Várom már, hogy elkezdjem.

Előzmény: Vendel789456123 (172948)
Kismacs34 Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172950

Köszi. :-)

Előzmény: Vendel789456123 (172948)
Kismacs34 Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172949

 Annyit tudok, hogy már azzal, hogy letettem a cigit 3 hónap múlva 5%-al fog nőni a légzésfunkcióm. Nemrég voltam fújásos légzésfunkció teszten, elég jó lett, de azért van még mit javítani. Szóval a cigielhagyás, plusz futás tényleg csak javíthat. Vékonyka vagyok, szeretnék egy picikét formásodni is. Remélem a futás ebben is segít majd.

Szeretnék már azon a szinten járni mint te...

Még egy gyakorlati kérdés: amikor futni mész, hová teszed a telefont, papírzsebit, innivalót egyebeket? Én csak egy hasi-tasit találtam itthon abba pakoltam mindent de kényelmetlen volt futás közben mert lifegett, mozgott végig.

Előzmény: Csempa (172947)
Vendel789456123 Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172948

Üdv a futók között!

Esetleg nézd meg ezt az edzéstervet:

http://edzesonline.hu/edzesterv/5/elso_5_kilometerem

Iránymutatásnak jó lehet.

Előzmény: Kismacs34 (172946)
Csempa Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172947

A súly számít, az alkatod pedig nagyon jónak tűnik.

Olvastam olyat, hogy 1 kg súly minden kilométeren 3 másodpercet jelent. Mindezt maratont futó edzett atléták teljesítménye alapján kalkulálták, vagyis 1 kg egy maraton alatt kb 120 másodpercet jelent.

A saját (nagyon pontatlan) méréseim és becslésem szerint ez kezdő futónál (egészen pontosan fogalmazva: nálam) valahol 4-6 másodperc körül lehet testsúlykg-onként.

 

Minden javul. De erről jobb lenne orvost kérdezned, mert laikus vagyok és laikusan olvasott laikus olvasmányaimmal tudnálak csak traktálni, pedig hozzájuthatsz szakemberek szakvéleményéhez is ilyen kérdésekben. Velük jobban jársz.

 

Indulásként a heti 2 alkalmat javasolnám, de ez nagyon egyén függő. A 2 alkalom biztosan nem sok, a heti 3 alkalom kezdőként pedig vagy sok lenne vagy nem. De ebben is jobb egy hozzáértő véleménye, mint az enyém!

Előzmény: Kismacs34 (172946)
Kismacs34 Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172946

Értem. Szóval, lényeg a fokozatosság és a türelem ha jól értem. :-)

 

Én egyébként elég vékony vagyok. 171 cm és 56 kg. Ez mennyire befolyásolja a teljesítményt?

Ami leginkább érdekelne még, hogy a tüdőkapacitás is jelentősen javul a futással? Illetve kezdőként hetente hányszor érdemes elmenni?

Előzmény: Csempa (172945)
Csempa Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172945

Mennyivel jobban érzem ebben a topicban magam :)

 

"Nem nagyon tudom hogy én ma hány métert futhattam. Abszolút nem vagyok képbe a távolságokkal.Csak az időt mértem. Te azt a 600 métert hány perc alatt futhattad le?

Amúgy odaáig már eljutottam, hogy egy jó ideje a 8. emeletre ahol lakunk nem lifttel, hanem normál tempóban gyalog megyek fel. Persze a végére elfáradok. De gondolom ez is jó egy ennyire edzetlen testnek."

 

Én meg az időt nem mértem, és a távolságot is csak utólag. 

A futás lassan átformálja az embert, s minden értelemben pozitív módon. Hatékonyabb lesz a szíved, jobb a keringésed, gazdaságosabb az energia felhasználásod, jobb kedved és az alakod ;)

 

A lényeg a fokozatosság, mert a futás egy megterhelés, avagy divatos szóval stressz a szervezet számára, amely az ember épülésére szolgál, de eltúlozva, rosszul használva kárára is vállhat.

Egy jó kis mantra ehhez: nem akkor erősödsz, amikor futsz, mert olyankor leépülsz, hanem akkor erősödsz, amikor egy jó futás után pihensz és hagyod a testedet regenerálódni, hozzáerősödni a terheléshez. 

 

Idő kell, amíg az izomzat, a szív és az izmokat behálózó érrendszer átalakul, de minden egyes futás után azon kezd dolgozni a szervezet, hogy jobb, erősebb, hatékonyabb izmokat fejlesszen, jobb keringésed legyen, minden egyes szívdobbanásod hatékonyabb legyen.

Idő kell ahhoz is, hogy a csontok és az ízületek ellenállóbbak legyenek. Az ízületekre különösen érdemes odafigyelni, mert amíg az izmok időben jelzik általában a problémákat, csak jól oda kell figyelni a jelzéseikre, addig az ízületek sokáig hallgatásba burkolóznak. Időt kell hagyni nekik, hogy felkészüljenek, megerősödjenek, ellenállóakká alakuljanak.

Előzmény: Kismacs34 (172944)
Kismacs34 Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172944

Sziasztok!

 

Én itt hozzátok képest nagyon nagyon, de nagyon kezdő vagyok futásban. :-)

Olyannyira kezdő, hogy 11. napja hogy nem gyújtottam rá és szeretném valahogy a tüdőkapacitásomat növelni így cigileszokás után, ezért úgy döntöttem rendszeresen futni fogok.

Ülő munkát végzek, vékony vagyok, eddig soha semmit nem sportoltam. Ma 10 percre lementem kocogni. Azért csak 10 percre mert nem bírtam többet. Így is sokszor meg kellett állnom sétálni. Ez szerintetek normális?

Ennyire gyenge a tüdőm? Vagy mitől bírok ilyen keveset? Ugye ez javítható?

Tudnátok tippet adni, hogyan kezdjek neki ennek a futás dolognak így teljesen edzetlenül, eltunyulva és cigileszokás után? Mikor érezhető majd a tüdőben változás?

 

Csempa Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172943

Január óta használom a súlyom kontrollálására. Az eddigiek alapján nálam az órám (V800) által kalkulált kalória 150-200 kcal-val több, mint a "tényleges" fogyasztásom jelenleg. Ezt abból gondolom, hogy ha -175 kcal körülire hozom ki a napi mérlegem, akkor súlyomnál maradok. Nyilván van némi kilengés mindkét irányba, de hosszabb távon számolva ez jön ki jelenleg. (*)

Ezt meglepően pontosnak tartom, bár nagyon egyén függő lehet a pontosság. Futások nélkül kb 2600 kcal-t mér átlagosan, de itt is sok 100 kcal különbségek vannak az egyes napok között, valahol 2500 - 3100-ig bármi lehet, és 86 kg vagyok mindehhez.

 

Trainning esetén viszont nagyon túlszámol a méréseim szerint (túl sokat lóbálom a karom vagy indokolatlanul magas a pulzusom?). A futásaim alatt mért kalória mennyiségnek csak a 60%-át szoktam komolyan venni (annyival kalkulálok). Itt már nagyobb a szórás, valahol 50 - 70% között ingadozik (nálam és kb).

 

 

(*) Mindez normál életvitelre vonatkozik. Ha valaki fogyókúrához akarja használni, akkor folyamatosan karban kell tartania a saját képletét a napi mérései alapján, mert a szervezet alkalmazkodni kezd a csökkentett kalória bevitelhez: takarékosabban üzemel. Nekem volt olyan időszakom, hogy napi 900 - 1000 kcal-val kellett kevesebbet bevinnem az órám által mértnél, és így folyamatosan napi 0.1 kg volt a súlycsökkenésem, méghozzá hónapokon át. Igazából ennyi volt az elérendő folyamatos csökkenés, tehát ehhez igazítottam mindent: képletet, táplálkozást, mozgást.

Ha ehhez még futottam is, akkor a különbség 1300 kcal fölöt volt, de ismétlem: ez az órám által mérthez képest volt ennyi, mert a ténylegesről fogalmam sincs (nyilvánvalóan).

Előzmény: Mr Long (172942)
Mr Long Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172942

A kaloria felhasznalas es zsir egetes szamolas mennyire realis az oraknal?

Roger Preed Creative Commons License 2016.09.17 0 0 172941

Sajnos ezt így nem tudjuk megmondani.

Ha a maximum pulzusra 220-életkort veszel alapul, majd abból számolsz zónákat, akkor magas. Viszont bátyám 35+ és a max pulzusa 217, így itt dől meg a teória.

 

A kérdésedre legjobban egy terheléses teszt adna választ, ott megmondják hol van az aerob-anaerob átmeneted. Ha ilyet akarsz, akkor majd a maraton után csinálj, ne most!

Ezt nagyjából közelíteni (kisebb-nagyobb pontossággal) lehet néhány dologgal:

  - Hol van az a pulzus, ahol még kényelmesen tudsz beszélgetni, nyugodtan lélegezni.

  - Futni 10 km-t egyenletes tempóban, úgy, hogy azt mondd hogy ezt a távot nem tudtad volna gyorsabban teljesíteni, és megnézni az ehhez tartozó átlagpulzust.

  - Hadd-féle módszer (jó leírás volt a neten, keress rá).

Előzmény: k 5.20 (172936)
Spenót Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172940

Ja, és érdemes lenne elmenned pl. az Ensport laborba egy mérésre. Nagyon okos dolgokat tudnak mondani, bár valszeg nem vagy nagyon eltévedve. :) 

Előzmény: k 5.20 (172936)
Spenót Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172939

Hát, én ölni tudnék azért, hogy ilyen pulzussal tudjak 5:15-ös km-eket. 45 éves vagyok és 87kg. Azt tervezem, hogy 75 kg-os testtel fog menni ez a teljesítmény.

Előzmény: k 5.20 (172936)
rrroka Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172938

a pulzus  teljesen egyéni, nem lehet összehasonlítani. van két 45 éves futó a csoportunkban, azonos tempónál 30 ütés van kettőjük között.

csak magadhoz, saját zónáidhoz mérd, nem jelent semmit sem az ha 140, sem az 170, amíg nem tudod, hogy mihez képest.

Simán tudsz beszélgetni ennél a pulzusnál, vagy már pont nem, hanem akadozik a beszéd, félmondatok mennek, vagy esély sincs megszólalni? maratonon a magunfajta amatőr futónak olyan első féllel kell kezdeni, ami az első erőfeszítéshez tartozik, és aztán lehet tolni felfele a másik kettőbe. (az elit a félmondatok épphogy mennek tempót bírja 30-ig és utána rá tudja tenni a maradékot csövön kiférősre)

Előzmény: k 5.20 (172936)
Tompus999 Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172937

Én 46 vagyok 80 kg. És ilyen pulzusom jó  1 perccel lassabb tempónál van.

Előzmény: k 5.20 (172936)
k 5.20 Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172936

Azokhoz, akik már rutinosak, kérdés:

Én is készülök a Spar-maratonra. Ez lenne a második, a tavalyi után.

Ez a tegnapi futásom összegzése.

Amihez 2 év futás óta sem értek, a pulzus...

47 vagyok, 85 kg - az érték szerintetek elfogadható?

 

 

k 5.20 Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172935

Üdv, 

futottál már egyébként maratont?

Előzmény: bandita (172913)
Csempa Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172934

A H7 nekem csak akkor vacakolt, amikor kifogyóban volt az elem.

Még sem vizeznem nem kellett elötte, sem szárítanom közben, jól működött eddig.

Előzmény: Iban (172933)
Iban Creative Commons License 2016.09.16 0 0 172933

Nekem meleg időben 8-10 km után kezd el össze-vissza mérni, általában 200 fölötti értékeket mutat. Ilyenkor futás közben egy zsebkendővel megtörlöm a jeladó alatti részt és a mellkasomat, ettől egy pár percig újra jól működik. Úgy tűnik, ha nagyon izzadok, az bezavar a jeladónál. Kíváncsi lennék ilyent tapasztalt-e valaki.

Előzmény: Roger Preed (172930)
Ubul02 Creative Commons License 2016.09.15 0 0 172932

Ha nem kéne hamarosan új cipőt is vennem, akkor egyből rávágnám, hogy megrendelem, és majd beszámolok a használat eredményéről... :)

De így inkább még egyet alszom rá.

Előzmény: Ermak (172929)
Ermak Creative Commons License 2016.09.15 0 0 172931

Nekem múltkor felugrott 140-145-ről 200 fölé. Megigazítottam a pántot, és visszament. A korábbi alkalmanál sosem volt hasonló.

Előzmény: Roger Preed (172930)
Roger Preed Creative Commons License 2016.09.15 0 0 172930

Három esetben tapasztaltam:

 

- Nem nedvesedett be a pánt (sokszor a víz se teljesen elég neki), 2-3 km futás után általában nekem észhez tér

- Merül az elem, kezd hülyeségeket mérni

- Túlhúztad a pántot és megszakadt benne az érzékelő szál (ha ezt elemcsere után folyamatosan csinálja, akkor sanszos)

Előzmény: Mr Long (172908)
Ermak Creative Commons License 2016.09.15 0 0 172929

Tomtom mérés, a saját webes alkalmazásába letöltve.

Kíváncsi lennék, mit tud ugyanilyen nyílt terepen egy olcsóbb cucc.

Előzmény: Ubul02 (172928)
Ubul02 Creative Commons License 2016.09.15 0 0 172928

De ez gondolom valami komolyabb "műszerrel" készült, ugye...? :)

Előzmény: Ermak (172927)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!