Sajnos nincs itthon csak olajtartály szűrőcsonk, volt, de ezek szerint valakinek odaadtam. Mindegy, rendeltem egy újat ha megjön, belerakom. A régit kiszedtem, teljesen átjárható, vákuumvezérlés nélkül is.
Nem szétszedhető, ilyen mint ez, a szűrő kivehető, de tovább nem bontható, össze van peremezve:
"Az átlátszó betáp csövön látszik, hogy betöltéskor, gyakorlatilag azonnal feltölti a karbit és nincs sehol dugulás" ez alatt mit értesz? Amikor az üres tankba töltötted a benzint, az egyből megjelent a karburátornál? Mert ha igen akkor a vákumos üzemanyagcsapod nem működik. Az üzemanyagnak csak a motor indítás szívó hatására kellene folyni. Ha simán álló motornál lehúzod a szűrőről a benzinvezetéket, akkor folyamatosan folyik az üzemanyag?
Basszus. Igen, és ez most tudatosult bennem, hogy ezekben vákuumvezérelt csap van. És igen folyik ha feltöltöm üzemanyaggal. Azt hiszem van is itthon egy új, mert anno ezt már cserére jelöltem. Csak hát nem sokat használom és kiment a fejemből. Ez lehet gond, valóban, bár a tűszelep ilyenkor meg kellene fogja, nem? Na mindegy, nem okoskodom, ezt akkor azonnal cserélem és jelzem mire jutottam.
A gyertyakép milyen amikor hidegen egy rövidet indítózol? Száraz, vagy nedves? Kormos-e a gyertya vagy tiszta őzbarna? Innen kéne elindulni. Ha száraz, akkor a gyertyanyíláson a hengerbe kellene egy kevés üzemanyagot fecskendezni és úgy indítani. Ha beröffen, akkor egyértelműen üzanyag probléma van.
Ez így most akkor irreleváns, de csapcsere után referálok erről is.
az 1:20-as keverék az nagyon sűrű. Még az 50-es években gyártott motoroknál sem használnak ilyen keverési arányt, ott is 1:25, 1:33 van.
1:40, 1:50 kell ezekbe. Vagyis 1 liter benyába 1:40 esetén 25 ml, 1:50 esetén 20 ml olaj kell.
Tudom. De mivel új a dugattyú és a gyűrűk, ez nem árt az elején, amíg összekopnak, nem ez okozza a problémát amúgy sem, a régi üzemanyagban nem volt olaj. Ha mentem vele egy pár km-t, kap tiszta benzint és akkor nem fog füstölni.
"Az a baromi furcsa, hogy ha beindul és megy pár mp-et, utána egy fél fordulatnyi önindító is azonnal beindítja. Tehát nem lehet benzingond."
De igen! Pont ezt írtam neked, hogy mivel elcsöpög az úszóházból hosszú idő alatt a benzin, ezért hidegen (fél nap, egy nap állás után) nehezen indul. Mikor a vákum hatására (hosszú indítózás) feltelik újra az úszóház akkor indul be. Utána már egy pöccintésre indul, mert a szivárgás olyan csekély mértékű, hogy csak pár óra állás után jelentkezik az üzemanyaghiány. Elég, ha könnyezik a tömítés mellett, ekkor nem csöppen le, hanem elpárolog, így nem látható a blokkon a nyoma. Én mindenképpen a karburátor úszóház legalsó leeresztőcsavarja körül keresném a hibát. Papírzsebkendőt érints hozzá, azon egyből meglátszik az üzemanyag. Vagy a leeresztő vezeték végén keresni a csöppenést. Lehet olyan hiba is hogy az úszóház alsó részében levő hosszú cső (túlfolyó) nem jól rögzül az úszóházba és így ott a tövében el tud szivárogni a túlfolyóvezetéken keresztül.
Próbáld meg hidegen gyújtás nélkül szép 10X szép finoman megrúgni, várj utána 5mp-et és ismét rúgd meg 8X. Ezt követően adj rá gyújtást és önindítóval indítsd. ekkor már indulnia kell. Ha így indul, akkor mindenképpen az a hiba amit én írok.
Ez egy olyan PHVA 12 Dellorto karbi, aminek az úszóház csészéje zárt, nincs rajta úlfolyó/leeresztő csavar. Tehát nem csöpög. Ez tuti.
Most szívok, dettó ugyanilyen hibával, egy 4 üteműn és ez a hiba oka. Napokig tartott míg rájöttem. A karburátor legalsó gyorsítószivattyújánál az új tömítés ellenére is könnyezik, és nem is látható sima ránézésre, és egy fél nap alatt leürül az úszóház. Melegen vagy rövid állás után pöcc röff.
Csak fel a fejjel! Nem bonyolult, csak ki kell logikázni, és nagyon alaposan, nem kapkodva szisztematikusan, többször is végig kell ellenőrizni.
Ha megoldódik a hiba, mindenképpen oszd meg velünk is a megoldást, mert az ilyen esetekből lehet a legtöbbet tanulni.
Én egyenlőre ennyit tudok segíteni. De ha van újabb fejlemény, akkor azt is, mert akkor megpróbálunk más irányba elmenni.
Nagyon köszi, már most sokat segítettél, természetesen írok, amint megvolt a teszt. :-)
"Az átlátszó betáp csövön látszik, hogy betöltéskor, gyakorlatilag azonnal feltölti a karbit és nincs sehol dugulás" ez alatt mit értesz? Amikor az üres tankba töltötted a benzint, az egyből megjelent a karburátornál? Mert ha igen akkor a vákumos üzemanyagcsapod nem működik. Az üzemanyagnak csak a motor indítás szívó hatására kellene folyni. Ha simán álló motornál lehúzod a szűrőről a benzinvezetéket, akkor folyamatosan folyik az üzemanyag?
A gyertyakép milyen amikor hidegen egy rövidet indítózol? Száraz, vagy nedves? Kormos-e a gyertya vagy tiszta őzbarna? Innen kéne elindulni. Ha száraz, akkor a gyertyanyíláson a hengerbe kellene egy kevés üzemanyagot fecskendezni és úgy indítani. Ha beröffen, akkor egyértelműen üzanyag probléma van.
az 1:20-as keverék az nagyon sűrű. Még az 50-es években gyártott motoroknál sem használnak ilyen keverési arányt, ott is 1:25, 1:33 van.
1:40, 1:50 kell ezekbe. Vagyis 1 liter benyába 1:40 esetén 25 ml, 1:50 esetén 20 ml olaj kell.
"Az a baromi furcsa, hogy ha beindul és megy pár mp-et, utána egy fél fordulatnyi önindító is azonnal beindítja. Tehát nem lehet benzingond."
De igen! Pont ezt írtam neked, hogy mivel elcsöpög az úszóházból hosszú idő alatt a benzin, ezért hidegen (fél nap, egy nap állás után) nehezen indul. Mikor a vákum hatására (hosszú indítózás) feltelik újra az úszóház akkor indul be. Utána már egy pöccintésre indul, mert a szivárgás olyan csekély mértékű, hogy csak pár óra állás után jelentkezik az üzemanyaghiány. Elég, ha könnyezik a tömítés mellett, ekkor nem csöppen le, hanem elpárolog, így nem látható a blokkon a nyoma. Én mindenképpen a karburátor úszóház legalsó leeresztőcsavarja körül keresném a hibát. Papírzsebkendőt érints hozzá, azon egyből meglátszik az üzemanyag. Vagy a leeresztő vezeték végén keresni a csöppenést. Lehet olyan hiba is hogy az úszóház alsó részében levő hosszú cső (túlfolyó) nem jól rögzül az úszóházba és így ott a tövében el tud szivárogni a túlfolyóvezetéken keresztül.
Próbáld meg hidegen gyújtás nélkül szép 10X szép finoman megrúgni, várj utána 5mp-et és ismét rúgd meg 8X. Ezt követően adj rá gyújtást és önindítóval indítsd. ekkor már indulnia kell. Ha így indul, akkor mindenképpen az a hiba amit én írok.
Most szívok, dettó ugyanilyen hibával, egy 4 üteműn és ez a hiba oka. Napokig tartott míg rájöttem. A karburátor legalsó gyorsítószivattyújánál az új tömítés ellenére is könnyezik, és nem is látható sima ránézésre, és egy fél nap alatt leürül az úszóház. Melegen vagy rövid állás után pöcc röff.
Csak fel a fejjel! Nem bonyolult, csak ki kell logikázni, és nagyon alaposan, nem kapkodva szisztematikusan, többször is végig kell ellenőrizni.
Ha megoldódik a hiba, mindenképpen oszd meg velünk is a megoldást, mert az ilyen esetekből lehet a legtöbbet tanulni.
Én egyenlőre ennyit tudok segíteni. De ha van újabb fejlemény, akkor azt is, mert akkor megpróbálunk más irányba elmenni.
Jó, hát ha 1:20-as keverékkel jár, akkor nem kell csodálkozni, ha bajai vannak. Az a csoda, ha nem köpi be állandóan a gyertyát leállításkor. A szivattyút lekötni nem akkora ötlet, mert percek alatt beáll, ha üresen jár. Ha meg nincs rajta a szíja, hát az külön ritka igényes történet. De ha már, akkor 1:40 keverékkel megy. A szivattyú nem ad ennyit kis fordulaton, de nagyon kb. igen.
A másik, hogy ha már betöltéskor feltölti a karbit, akkor a benzincsapja nem jó, simán feltöltheti a forgattyúsházat úgy, hogy észre sem veszed. Célszerű lenni leállítás után lekötni róla a benzint, aztán megnézni, hogy utána hogy indul.
A keverékcsavart melegen kell állítani, a CO alapján kell hivatalosan, de kb. 2,5 fordulatról érdemes kezdeni a beállítást, ha nincs az embernek CO-mérője.
Köszönöm a kimerítő válaszod, valóban lehetnek logikai bukfencek, mert nyilván tanácstalan vagyok. Most jöttem fel a garázsból, a következőket tettem:
Levettem a légszűrőt, karburátort, leengedtem a benzint és szétdobtam a karbit, újra átmostam, kifújtam mindenét, és így összerakva visszaraktam új benzincsövekkel, új szivatóval. Feltöltöttem friss, tegnap vett 100-as benzinnel 1/20 arányú olajtartalommal, mert az olajpumpa most le van húzva. Sehol sem csöpög, mindenhol jól zár, látszólag a tűszelep is jó, nem akad fel, jól zár. Az átlátszó betáp csövön látszik, hogy betöltéskor, gyakorlatilag azonnal feltölti a karbit és nincs sehol dugulás
Azt találtam, hogy a 12es PHVA karbinak a levegőcsavarját 1,5 fordulattal kell kitekerni a teljesen betekert állapotból. Ez biztosan nem jó, mert így csak úgy volt alapjárat (miután 1 perc reszelés után beindult) ha az alapjárati csavar is teljesen be volt csavarva. Ezt kitekertem még 1-2 fordulattal többre és így stabil volt az alapjárat és volt a csavaron is menet mindkét irányban. Ez még finomítandó.
Viszont továbbra is ugyanez a sztori, és a karbira gyanakszom, holnap megnézem ha fecskendezek a karbitorokba, akkor mi történik.
Szerintem a karbiban lehet a hiba, ezen egy cseredarabbal való teszt nálam is segítene, de sajnos nincs a környezetemben senkinek.
Az a baromi furcsa, hogy ha beindul és megy pár mp-et, utána egy fél fordulatnyi önindító is azonnal beindítja. Tehát nem lehet benzingond. Aztán a franc tudja. Alapjárat stabil ekkor, fordulatot jól veszi. Fene sem érti ezt. Lehet, hogy levegőt kap valahol. A főtengelyszimmeringet hogy tudnám ellenőrizni?
A leírásod szerint a hibakeresésedben és a megoldásodban óriási logikai bukfenc van.
Egy felújított 500 km- futott motoron dugattyút cserélni az illogikus.
Saját bevallásod szerint szikra van. GYERTYAKÉP ELLENŐRZÉSE: nem indulás esetén benzines e a gyetya: Kérdés: üzemanyag van? Próbáltad hengerbe befecskendezéssel indítani? Ha úgy indul, vagy legalább egyet robban, akkor üzemanyagellátási gond van. Kérdés: Miért nincs üzemanyag?
Lehetséges okok:
Karburátorban dugulás. A.) Lehet víz megül az úszóházban és a főfúvóka beleér ezért nem indul, vagy dadogva ha ráhúzod. Ha mégis el tudja dolgozni a fúvóka a vizet, akkor később már megy rendesen és melegen simán indul. Megoldás: karburátor teljes tisztítás. Minden járat átfújása súrített levegővel és a járatokat benzinnel is injekciós tű segítségével át kell mosni. Vizes üzemanyag esetén ez elég gyakori jelenség.
Nincs elég üzemanyag az úszóházban indításkor: a karburátorból elcsöpög az üzemanyag: hibás a karburátor tömítés, elöregedett a karburátorház leeresztőcsavarjának tömítése, vagy a leeresztőcsavar alá kosz szorult és szép lassan elcsöpög a benzin. Ezt tapintással lehet ellenőrizni, hogy az ujjad benzines lesz-e ha a karburátor alsó részéhez nyúlsz, vagy elsötétedő nyomot hagy-e a poros blokkon a lecsöpögő benzin.
Az üres karburátor a hosszas indítózásra feltelik és utána már megy a motor, vagyis "melegen" nem jön elő ez a jelenség, mert a két meleg indítás között nem tud annyi üzemanyag elcsöpögni, mint estétől reggelig. Ez elég alattomos hiba, mert a lecsöpögó üzemanyag elpárolog és nehezen észlelhető emiatt. Csöpögés megszüntetése.
Nem kap a karburátor üzemanyagot rendesen: Hibás, hajszálrepedéses a vákumcső, ami a benzincsapra megy, így nem tudja teljes vákummal kinyitni a csapot, csak részlegesen és így lassan telik fel az úszóház. Ellenőrzés: Lehúzni a benzinszűrőről az üzemanyag vezetéket és úgy indítózni. Ha csordogálva folyik akkor a vákum nem megfelelően nyitja a benzincsapot. Ha csak csordogál, megpróbálni a vákumcsövet szájjal megszívni, ha akkor rendesen folyik, akkor a vákummal, vagy az üzemanyagcsap membránjával van a gond: vákumcső csere, ha az nem segít üzemanyagcsap csere. De előtte még az üzemanyagvezetékbe bele kellene fújni a tank felé, hogy a tankban levő szűrő kitisztuljon, vagy a membrán megmozduljon.
Az automata szivató meghibásodott, vagy megszorult zárt helyzetben és hidegen nem elég dús benzinben a keverék. Megpróbálni hidegen úgy indítózni, hogy közben befogod a légyszűrő bemeneti nyílását: ezzel dúsítod a keveréket. Ha így indul, akkor szivató hiba, vagy karburátor beállítási hiba.
A blokk és a karburátor között a szívótorok gumirészén repedések keletkeztek, vagy a tömítés hibás_ fals levegő induláskor_ elszegényedik a keverék a hidegindításkor.
Eltömődött kipufogó: A hideg forgattyúsházra lecsapódott üzemanyag nem képes keveredni a levegővel rendesen, mert a kipufogó keresztmetszetének lecsökkenése miatt nem képes megfelelő mértékben feljutni a forgattyúsházból a hengerbe. Megoldás: a kipufogóba lerakódott koksz kiégetése, kitisztítása. Ilyenkor a gyertyakép fekete olajos, nedves de mégsem indul a gép.
Lehet túl olajos a keverék, vagy túl régi "bedöglött" üzemanyag.
Elektromos a szivatója, és új, azt is cseréltem. Lerakódás nincs benne, amennyire beleláttam tiszta, a henger dugattyú meg fémtiszta. Cseréltem a reed szelepet is, bár az sem volt rossz rajta.
Ilyet mennyire okozhat karbi, illetve nincs valakinek egy 12-es Dellorto-hoz gyári beállítás leírása?
Segítségre szorulok. Piaggio 50 2T blokkos Diesis, amit kb 5-7 éve építettem újra. Nem sokat használom, csak a "faluban" rohangálok vele, sztem 500 km-t sem mentem vele azóta. Nyilván sok hidegindítás, rövid utak sem haszálnak, de.
Pöccre indult mindig, aztán egy ideje reszelni kellett hidegen 30-40 mp-ig, hogy elkapja és ha már beindult, akkor is olyan volt, mintha taknyos lenne az első száz méteren, amíg ki nem tisztult és onnan ment rendesen. Melegen indul szépen.
Gondoltam rámérek a kompresszióra és hát nem volt sok, kb 4-4,5 bar-t mutatott a kínai műszer. Hát első körben vettem bele egy dugattyút, mert a henger falán semmi jele sem volt elhasznáódásnak, igaz a dugattyú sem volt szétkopva, de a gyűrűk miatt kicseréltem. Nos, mintha percre pontosan ugyanannyit mérnék az új dugattyúval, és a jelenség ugyanaz. Nem tűnik soknak a kompresszió, de az furcsa, hogy ugyanannyit mérek mint a régivel. Szikra van, bazi erős, gyertya új. A karbi 12-es Dellorto.
A kopás nem hiba, hanem természetes velejárója a használatnak. Ilyenkor valóban csak a csere a megoldás. De, mint írtam, 36 éve ugyanaz a porlasztó van a motoromon, nincs rajta kopás, miért kellene lecserélnem?
Igazat adok Neked, ez mind igaz lehet a használat során. De aki komolyan törődik a motorjával, az ezt észreveszi és kijavítja az ilyen hibákat. Igaz, nehéz észrevenni az ilyen hibákat, mert lassan, akár évek alatt, következnek be.
Megkopik a tolattyú háza (ez ugye két ütem), fent nem tömít, lötyög az úszó, nem áll már egyenesen a főfúvóka, nem tud tömíteni a szívató tűje, meg úgy minden.
Ja, mert 10 métert megy évente. Már eleve egy kétütemű rezgései is elkerülhetetlenül lerombolják annyira, hogy javítani kell időnként, de nem lehet korlátlanul javítani egyiket sem.
Én ezt másképp látom. Az én motoromon 36 éve ugyanaz a porlasztó van (Bing), de egyszer sem romlott el. Volt hogy eldugult, kellett benne cserélni alkatrészeket a kopások miatt, de a dugulást leszámítva mindig ment vele a motor. Dugulás is csak egyszer volt, amit hamar megtaláltam és mentem tovább, a tisztítás után.