Béla, más is mondta már, hogy buzis a humorod? Azoknak ilyen akik rossz házasságban élnek és nincs nemi életük. Elkezdenek buzulódni. Kiprojekciózzák másokra a belső melegségüket. A nejed amúgy tényleg jó az ágyban, lécci mond meg neki puszilom
"A redaktoroknak viszont az ellentmondások ki-, nem penig beleszerkesztésük a föladatuk..."
Alapvetően az lenne, de sokszor maga az ellentmondásos történet önmagában is szándékos, mint ebben az esetben.
Az 5M 5-ben a történet úgy szól, hogy Mózes megkapja a 10parancsot, de nincs azó a táblák összetöréséről. Az 5M 9-ben röviden ismétlődik (elmeséli) az első történet, és ott van említve az összetörés. Az 5M 10-ben Mózes megkapja még egyszer ugyan azokat a parancsokat tartalmazó kőtáblákat, amiket végülis a ládába helyez.
Az 2M 20-ban szintén megkapja a kőtáblákat, amiket az 2M 32-ben tört össze, majd a 2M 34-ben másik kettőt kap, melyekre már más parancsokat íratott vele az Úr. Ezt is a ládába helyezte.
Itt vitathatatlanul két, egymásnak ellentmondó történet lett leírva.
- Az Ószöv megírásakor már lehetett egy törvény, egy jóval korábbi kánaáni erkölcsi tanítás, amihez hozzátették anno az első hármat, s ez lett 10 parancsolat néven ismert, s ami az első két táblára lett felírva és a szerkesztők egy az egyben átvettek.
- A hazatérőket az ismert ellenséges hangulat fogadta, ezért számukra két dolog lehetett fontos,: elsősorban a vallás, a Jahve hit megszilárdítása, ezért a 2M 34-ben a kerettörténet adta lehetőséget kihasználva egy másik, kifejezetten az istenimádattal foglalkozó törvényekre cserélték a korábbi erkölcsieket. A másik indok lehetett, hogy az erkölcsi parancsokat a mózesi törvények miatt törölték, hiszen mégsem járja, hogy az egyik parancs szerint "Ne ölj", egy sorral arrébb pedig "öld meg"... Vagy "Ne lopj," utána meg rabold ki... Ez utóbbi indok éppen a törvények harmonizálását célozta, azzal a következménnyel, hogy az elsőt érvényteleníteni kellett, azaz össze kellett törni.
Erre utal, hogy az összetörés mindig csak jóval későbbi esemény, az eredeti történet után került beillesztésre az új táblák átvétele előtt.
Ez a törekvés nyilvánul meg az 2M 34-ben.
Az 5M 5 és 9 írója nem így gondolta, ezért ott mindkét változat azonos maradt, illetve, csak utalás van rá, hogy azonosak, nincsenek a törvények újra fölsorolva.
Ugye, a 2M 34-ben is ott a megjegyzés az elején:
2M 34:1. És monda az Úr Mózesnek: Vágj két kőtáblát, hasonlókat az előbbiekhez, hogy írjam fel azokra azokat a szavakat, a melyek az előbbi táblákon voltak, a melyeket széttörtél.
5M 10:2. És felírom a táblákra azokat az ígéket, a melyek az előbbi táblákon valának, a melyeket széttörtél;
Csakhogy az előbbiben új parancsokat diktált az Úr...
"Ráadásul ott is sántít a mese, hogy Isten mag írta e a táblára a szavakat, vagy mégis Mózes volt: hiszen a sztoriban Isten azt parancsolja Mózesnek, hogy ő írja a táblára "azokat a szavakat"..."
Nem sántít itt semmi, ha meglátjuk az összefüggéseket...
Végig a bibliában több, sokszor egymásnak ellentmondó, de legalábbis különböző történeteket ollóztak össze, vagy egészítettek ki saját gondolatokkal.
Itt is ugyan az a helyzet:
A 2M 20.-ban és az 5M 5.-ben ugyan az a 10parancs szerepel néminképp más szövegkörnyezetbe ágyazva, ami különböző szerzőtől származik, de kb. azunos korban.
A 2M34. egy teljesen más szövegezésű 10parancs, ami már - azon túl, hogy a szerzője is más - korban jóval későbbi kell hogy legyen.
Maga a történet is erre utal: Az elsőt Mózes összetörte, (mert abban még benne voltak a korábbi kánaáni etikai passzusok,) a másodikból - amelyik érvényes - pedig szándékosan hiányzanak.
És a Biblia jó szokásához híven a kettő beszámoló (a 5Móz és az 2Móz) egymásnak is ellentmond. Az esetről mást hazudott Jósiás király főpapja, amikor a Deuteronomium alapszövegét saját kútfőből megírta (hogy aztán látványosan "megtalálja" a Templom takarításakor a sarokba hajítva egy kupac rituális domina-bőrruha alatt), és teljesen más mesét költöttek Ezsdrást követő papi szerkesztők a babiloni fogságból hazatérve, amikor belevágtak, hogy a hagyományokból összeszerkesszék a Pentateuchust.
Ráadásul ott is sántít a mese, hogy Isten mag írta e a táblára a szavakat, vagy mégis Mózes volt: hiszen a sztoriban Isten azt parancsolja Mózesnek, hogy ő írja a táblára "azokat a szavakat"...