Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.05 0 0 2018

Wolf Péter Utazásait hallgattam vissza, miközben találtam egy újabb régi repertoár-darabot Kristóftól. Kiemelve soroltam be a többi közé, hogy meghallgatható legyen. A havanaise egyébként habanera alakban is ismert kubai (tánc)zene.

Ezzel együtt már 75-t ismerek Mik lehetnek még Kristóf tarsolyában, illetve hegedűtokjában?

.

.

Hegedűversenyek: 43

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay-II., Bruch-I., Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I., Schumann op. posth.: (1-1)

.

J. S. Bach (1041, 1042), J. Haydn (C-dúr és az A-dúr (Melk), Mendelssohn (d-moll, e-moll), Paganini (I. és II.), Bartók, Prokofjev: (2-2)

 

W. A. Mozart (5)

 

 

Vivaldi (8): RV 269 (Tavasz), RV 315 (Nyár), RV 293 (Ősz), RV 297 (Tél);

RV 95 (A pásztor), RV 335a (A csalogány), RV 356, RV 277 (Il Favorito/A kedvenc)

.

Kettősverseny: 6

 

J. S. Bach 1060 (2h és h+ob változatban is) és 1043 (2h); Vivaldi RV 524 (2h) és RV 548 (h+tr), Mendelssohn d-moll (h+z), Brahms (h+g)

.

Hármasverseny: 1

 

Beethoven (z+h+g)

 

Versenymű 5 szólóhangszerre...: 1

 

Vivaldi RV 580 (4h+g)

 

.

Versenymű közeli művek: 6

.

J. Haydn Sinfonia concertante (Op. 84: h+g+ob+fg), W. A. Mozart Sinfonia concertante (h+br és h+g), Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia,

Rózsa Miklós Sinfonia concertante op. 29 (h+g), Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia

 

.

Egyebek (hegedűre és zenekarra): 18

.

J. S. Bach 1045 (Sinfonia D-dúr, egy hv-tétel), W. A. Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Csajkovszkij op. 42/1. (Meditáció, Glazunov zenekari átiratában), Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso; Havanaise, Sibelius szvit, Wolf Péter Utazás (2 változatban is, egyébként hegedűversenynek is nevezik), Arvo Pärt Fivérek, Schubert A-dúr rondo (D 438), Bartók I. rapszódia

Előzmény: [fidelio] mindegy (2003)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.03 0 0 2017

A koncert Edinburgh-ben volt valójában. A csodálatos helyszínről,

ahol a több mint százéves épület nagyterme 2.200 férőhelyes.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.03 0 0 2016

Kristóf 4 előadásból álló Brahms-sorozatának utolsó előtti helyszíne Edingburgh volt.

Erről jelent meg az alábbi beszámoló:

http://seenandheard-international.com/2019/03/two-big-hitters-and-a-relative-mathias-rarity-from-varga-and-the-rsno/

 

 

Két slágerszám és egy meglehetősen ritka Mathias-mű Gilbert Vargától és a Royal Scottish National Orchestra-val (RSNO, azaz a Királyi Skót Nemzeti Zenakarral).

2019. március 1-jén, Mathias, Brahms és Dvorzsák darabokat adott elő Edingburgh-ban, az Usher teremben a zenekar, Baráti Kristóf szólista közreműködésével.

Műsoruk:
William Mathias: Requiescat (1977)
Johannes Brahms: Hegedűverseny (1878)
Antonín Dvořák: IX. Szimfónia (az Új Világból); 1893

A magyar karmester és a amagyar szólista között szinte semmilyen gyakorlati különbség nem volt a Brahms-darabban, de valamit mégis lehetett érezni a mű Joachim Józseffel kapcsolatos eredeti örökségének kapcsolatából. A hegedűverseny olyannyira érthető és lírai volt, mint amiben reménykedhettem. Baráti mind képletesen, mind a szó szoros értelmében világos vonalat képviselve viszonyult a műhöz, beleértve a kadenciát is, és az első tételben varázslatos hömpölygéssel játszott. Gilbert Varga szintén csodálatosan tisztán vezényelt, és a csodálatos adagio remekül sikerült, különösen annak oboaszólója, de a hegedűs és a zenekar párbeszéde is.
A Dvorzsák-szimfóniára is az érthetőség és a frissesség volt a jellemző,.....
................................................
A program legérdekesebb darabja volt a legkevésbé ismert. A walesi Mathias Requiescat (Nyugodjék) című, és mindössze 10 perces műve nem nevezhető miniatűrnek.........................................

(Simon Thompson)

.

A már többször hivatkozott közel hat évvel ezelőtti előadás INNEN - Kristóffal!

Előzmény: [fidelio] mindegy (2015)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.02 0 0 2015

Tegnap Skóciában, Glasgow-ban, lépett fel Baráti Kristóf Brahms hegedűversenyével. Előtte Edinburgh és Dundee volt helyszín, ugyanazzal a műsorral és szereplőkkel.

A glasgowi, több mint 28 éves és 2475 férőhelyes terem INNEN!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.01 0 0 2014

A Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik koncertje a Kodály Filharmonikusok által már ilyen célra használt régi Ferihegy 1-es terminál utascsarnokában lesz április 12-án este. Közel 400 hallgató fér be.

A ragyogó, A Négy Elem című, műsor INNEN, de rögtön kiemelem, hogy a szólista Baráti Kristóf lesz Vivaldi A Négy Évszak című hegedűversenyeiben.

Már többször hallottam tőle, teremben és szabadban is, csodás a megfogalmazása.

Jegyvétel és másoknak ajánlás közben akadtam rá egy több mint húszéves felvételre, amelyben a Budapesti Vonósok adják elő  koncertmesterük, Bánfalvi Béla szólójával, és ezt a felvételt a tubusba való feltöltés (2011. január 30.) óta közel 196 milliószor (!) nyitották meg, és remélhetőleg meg is hallgatták.

https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA

 

 

Bánfalvi Béla egyébként éppen tegnap volt 65 éves. Még sok-sok boldog születésnapot!

A BV után Bánfalvi Béla megalapította az - azóta sajnos leállt - Új Magyar Kamarazenekart, és nem véletlenül játszották éppen A Négy Évszakot is a több mint hét évvel ezelőtti Nádor termi bemutatkozó koncertjükön; a szólista Baráti Kristóf volt.

 

A mű köztudottan a zeneirodalom egyik legnépszerűbb műve, és talán ezért is választották Budapest legszebb szállodájának nevéül a belvárosi Széchenyi téren. Bizonyára óriási sikere lesz a fenti koncertnek Kristóffal is.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.24 0 0 2013

Pár napja számolt be a 168 óra is Baráti Kristóf és Várdai István megtisztelő meghívásáról az előzményben már említett Csajkovszkij Verseny zsűrijébe. Apró módosítással beírom a képükkel illusztrált szöveget, Sándor Zsuzsanna és Körner Tamás beszélgetését.

.

A zene olimpiája

.

Várdai, Baráti és Csajkovszkij

.

Idén június 17. és 29. között rendezik meg Moszkvában, illetve Szentpétervárott a 16. Nemzetközi Csajkovszkij Versenyt (a kezdéskor 16 és 32 év közötti hangszereseknek, míg az énekesek alsó korhatára 19 év), amely magyar szempontból is kiemelkedő esemény lesz. Ahogy Körner Tamás impresszárió, a Klasszikus Koncert Ügynökség alapítója a 168 Órának elmondta: ez a világ egyik legrangosabb zenei versenye, évtizedek óta nem volt magyar tagja a verseny zsűrijének, most azonban a két kitűnő impresszáltját meghívták zsűrizni.

   - A verseny 1958-ban indult (hegedűsöknek és zongoristáknak), a következő versenyen már csellisták is indulhattak, és ekkor a még csak 23 éves Mező László negyedik lett, ma pedig már hegedű, cselló. zongora, ének, valamint fa- és fémfúvós kategóriába lehet nevezni. Más, hasonló versenyekkel ellentétben csak négyévente rendezik meg. Ez a verseny egy kicsit olyan, mint egy zenei olimpia. Aki itt jól szerepel, nemcsak komoly anyagi díjazásban részesül, de a világ legjobb zenekaraitól, koncertügynökségeitől kap maghívásokat. Sok világsztár karrierje innen indult, pl. a hegedűsök közül Gidon Krémeré, Vladimir Ashkenazy zongoristáé, Natalia Gutman csellistáé vagy Jelena Obrazcova énekesé is. A zsűriben csak a legnagyobb zenei mamutok vesznek részt, többségük már idősebb mester, pl. idén van egy kilencven fölötti is köztük. A két magyar zenész meghívása azért is óriási elismerés, mivel egyikük sincs még negyvenéves - tette hozzá Körner Tamás. (Baráti idén május közepén lesz annyi, de Várdai novemberben még csak harminchárom éves lett).

   Várdai 2007-ben indult is a versenyen, harmadik lett. A két magyar zenésznek majdnem egyszerre kezdődött a karrierje. Várdait tavaly kinevezték a világelső Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem egyik csellóprofesszorának. Mindketten Stradivari hangszeren játszanak, rengeteg közös fellépésük van, és már ötödik éve ők az idén tízéves Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál, a Kaposfest művészeti vezetői.

.

xxxxx

.

A versenyre idén 200 USD-ért lehet nevezni, a díjak pedig:

Nagydíj, amit az összes 1. helyezett közül kaphat valaki:

             100.000 USD, de ehhez még hozzájön az 1.díj összege is

     1. díj: 30.000 USD és egy aranyérem

     2. díj: 20.000 USD + ezüstérem

     3. díj: 10.000 USD + bronzérem

     A 4-8. helyezettek diplomát kapnak és 5.000 és 2.000 USD közti  összeget.

Az indulásra 24-ben maximált hegedűsök, csellisták és zongoristák között csak 6 díjat osztanak, a kétszer annyian, de persze több kategóriában induló fúvósok közt 8-8 díjat, a 30-30 női és férfi  énekes pedig 4 díjat kaphat.

A korábbi versenyekről INNEN!

.

A számtalan zenei verseny díjainak összevetéséről:

- az ARD versenyén (cselló, kalrinét, fagott és ütő kategóriákban 10.000 EUR az 1. díj összege. Van egy 6.000 EUR-s Közönségdíj is.

- a belgiumi Erzsébet királynő Verseny 1. helyezettjei 25.000 EUR-t kapnak.

- a moszkvai Paganini Hegedűverseny 1. helye 50.000 USD-t ért.

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (2008)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.15 0 0 2012

Közben eszembe jutott, hogy Baráti Kristóf alábbi műfajú művekre szorítkozó repertoárjából kimaradt Csajkovszkij Melankolikus szerenádja...

 

xxxxx

.

Kristóf tegnapi Brahms hegedűversenye most is kivételes volt: csak ő tudja ennyire ihletetten eljátszani, és ehhez kaptunk egy kiváló zenekart (NFZ) a remek akusztikájú Müpában. Ez a kiváló darab régóta szerepel Kristóf repertoárjában, és nem véletlenül választotta a közel hét évvel ezelőtti pécsi diplomakoncertjének műsorába, mert szereti és tudja mélységeivel és magasságaival is megszerettetni a közönségével.

Akkor a győriekkel adta elő, és nagyon élveztük. A tegnapi persze közelebb volt időben, és most is varázslatos, ami minden résztvevőnek együtt szól. Az ilyen eseményekkel kell jó előre megtervezni a koncerthallgatási naptárat, első helyen Baráti közreműködésével és mindig szinte tökéletes játékával.

A darabot alaposan elemezték a szakírók, az előadást pedig hallgatni kell, szavakkal nem lehet kifejezni a hatást, de sok felvételét ismerem a darabnak, nem beszélve a Kristóffal hallott továbbiakról, és megalapozottan tartom a legjobbnak. Természetesen ráadásokat is  kaptunk, először az említett diplomahangversenyen is ráadásként elhangzott Bach d-moll partita-bevezető tételt, az allemande-t, majd az ilyenkor legtöbbször választott lidércnyomásos Ysaÿe-tételt a II. szólószonáta elejéről. Most is maximális alázattal és kifejező erővel ezeket is.

.

.

Az NFZ februári műsorfüzetében is írnak a hegedűversenyről és az utána elhangzó Sosztakovics-szimfóniáról, de a mai részbeni ismétlésről is, ahol a szünet után a Beethoven-V. kerül műsorra a Pesti Vigadóban. Ennek beharangozására az ERŐ ÉS SZÉPSÉG fogalompárt választották címnek, és alatta Baráti ismert fotóját látni. Tegnapi Brahms-játékában valóban az erő és szépség együttesét kaptuk. 

.

A habár régen, más közreműködőkkel és máshol készült ez a 6 éves  felvétel, de emlékeztetőnek jó: a szólista ugyanaz! A további tételek is elérhetők a linkről. Ez a koncert részben választ adhat az idézett diplomahangversenyt ismertetőnek, hogy miért ők voltak Kristóf partnerei Pécsett. Az ismeretség persze korábbi, hiszen Várdai István 2009 őszi hasonló koncertjén is ők voltak a zenekar a Brahms-kettősversenyben, és persze akkor Baráti volt a másik szólista. Ekként szövődnek a muzsikusbarátságok, és kellő színvonal és megértés esetén vállnak tartós kapcsolattá, mint a Kaposváron is együtt dolgozó két kedvenc esetében. Ne feledjük, hogy Várdai is fellépett Kristóf diplomakoncertjén, a Schubert-vonósötösben.

.

.

Sosztakovics remeke is kitűnően sikerült: s habár a szerző jóval későbbi (1969) 14. szimfóniájának első tétele egyértelműen a De profundis címet kapta, éppen Federíco García Lorca más környezetre utaló rövid és velős verse nyomán, annak megzenésítésével, és itt is ezt, a mélységből feltörő fájdalmas kiáltást, de a bizakodást is éreztem a nyitó tételben és később is a háború és néha a derű jeleneteiben: 8 bőgő, 10 cselló és 8 brácsa indított..., de a további tételek és részletek is megrázóak voltak a kitűnő tolmácsolásban; kiváló fúvós szólókkal, ütösőkkel stb. A 14. szimfóniában a basszus (bass) és a bőgők (bass) párbeszéde meghatározó. Ez a mű különben 4 költő 11 versére készült.

Érdemes volt ott maradni a koncert második részére!

.

.

De talán Weöres Sándor azonos című hosszabb remeke szolgáltathatott volna alapul erre a szimfóniára, hiszen az azt megelőző évben született.

.

.

          De profundis

Bárhonnan is lettem, földre-űzve
ruhámból e lenti akol bűze
nem múlik soha.
Itt Istennek barma és virága
tolong egymás elevenét rágva,
szörnyű lakoma.

Jót aligha vártam, mégse hittem,
hogy ily nyomor zsúfolódik itten;
más csillag fia
ha egy percig kóstolna kínunkba,
mintha olvadt érc-özönbe hullna,
gőzzé omlana.

Kedvből búba, bánatból örömbe
lódulunk itt föl-le, föl-le, föl-le
óhatatlanul,
mint ki előtt megkínzása végett
váltogatnak, világost-sötétet,
míg megtébolyul.

Az ész itt az Észnek satnya fattya:
csak a dolgok héját tapogatja,
csontig sose jut.
Éber-álom félhomálya rajtunk,
így vesződjük mocsár-mélyi harcunk,
honnan nincs kiút:

hisz egymáson élősködve élünk,
más halálán életet cserélünk:
a föld rendje ez.
Testvér itt a kő, fa, állat, ember,
testvért eszem lucskos gyötrelemmel
s testvérem megesz.

Kóbor macska szívja csibe vérét:
ennek halálkínját, annak éhét
egyben szenvedem.
Sziklát zúznak, föld húsába törnek:
nem fáj az a kőnek, sem a földnek,
de fáj énnekem.

Hogyha bármit ölnek, engem ölnek,
minden kínja, keserve a földnek
rám-csap éhesen.
Lángba légy hull: én vergődöm ottan,
százszor halok minden pillanatban
s vége nincs sosem.

.

Léten túl is, ha szétnyílt a fátyol,
majd e világmélyi utazástól
reszketek, tudom.
Menny sem adhat már nekem nyugalmat:
Isten fénye közt is e siralmat
mindig jajgatom.

.

/1942/

Előzmény: [fidelio] mindegy (2003)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.11 0 0 2011

Úgy emlékszem, hogy valahol már említettem a Papagenóban is közölt hírt, Baráti-Várdai-Szűcs trió megtisztelő kinevezését a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Zeneművészeti Intézetébe. Címzetesek lettek: az első kettő c. egyetemi tanár, Máté pedig c. egyetemi docens. Gratulálok!

.

Most találtam csak rá a Bohém-sajtótájékoztató képeire:

http://www.art.pte.hu/hirek/cimzetes_tanari_kinevezesek_zmi_ben

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.04 0 0 2010

Gyakorlott szakemberek és zenehallgatók (köztük magam) számára a jelenlegi időszak (hosszabb idő óta és remélhetően még sokáig) a legjobb hegedűsnek Baráti Kristóf számít a világon, amit zenei versenyek eredményei, koncertkritikák és lemezfelvételek értékelése is alátámaszt. Kristóf repertoárja igen széles, lejjebb csak a hegedűre és zenekarr írt műveket összegeztem, de a kamaraművekben is kiválót nyújt.

A legjelentősebb versenyművekből Vivalditól Dubrovay Lászlóig szinte mindent a legmagasabb fokon ad elő, a kiemelkedő szólódarabokban szintén. Nem véletlen tehát, hogy ilyen előadásaira is - itthon és külföldön egyaránt - megtelnek a hangversenytermek, és felfigyelnek rá a koncertszervezők, karmesterek és lemezkiadók.

 

Minderre a legújabb bizonyíték az 1953-ban elhunyt nagy orosz zeneszerző, Szergej Prokofjev születésének 125. évfordulója alkalmával összeállított lemezkiadvány, amelyben a 2016. április 23-án és a rákövetkező napon két helyszínen (a moszkvai Csajkovszkij teremben és Szentpéterváron a Mária Színházban) elhangzó műveket rögzítette blu ray formátumban az Arthaus Musik kiadó 4 lemezen, összesen 785 percnyi (több mint 13 órányi) anyagban. A felvételeket DVD-ben is kiadták. Tavaly novemberben került piacra az összeállítás. Erről már tavaly november 14-én röviden beszámoltam, megemlítve Kristóf más koncertjeit is Gergievékkel vagy másokkal ezzel a hegedűversennyel. A londoni fellépésről több helyen is beszámoltak, hasonlóan igen nagyra értékelve azt: a Guardian, a bachtrack és

 

 

http://seenandheard-international.com/2016/09/gergiev-and-mariinsky-orchestra-in-fine-form-for-second-prokofiev-concert/

.

Az alábbi linken Robert Cummings, a MusicWeb International kritikusa részletesen elemzi a felvételeket, amelyek közül itt a Baráti Kristóffal Szentpéterváron felvett, 1935-es keltezésű g-moll hegedűverseny méltatását emelem ki. Partnere itt is a Valerij Gergiev dirigálta Mária Színház Zenekara volt.

.

"A magyar Baráti Kristóf 2010-ben megnyerte a moszkvai Paganini Hegedűversenyt. A II. Prokofjev hegedűverseny ezen interpretációja az általam valaha hallott legszokatlanabb előadások egyike: Baráti megfogalmazása meglehetősen lágy, a mű gazdag líraiságát kiemelve, hangja többnyire igen kifinomult, és csak ritkán emeli meg hegedűje hangját. Lírai megközelítése tehát kevésbé agresszív, amellyel inkább a poszt romantikus előadásmódot részesíti előnyben a mű buja dallamaira. Habár előnyben részesíteném a következő néhány felvételt (Arabella Steinbacher /Pentatone, Vadim Gluzman/BIS, Janine Jansen/Decca és Kyung-Wha Chung/Decca), de Baráti ezzel az előadásával meggyőző hatást kelt, ami hatalmas tapsot váltott ki a hallgatóságból. Sosem izgattak különösebben a Heifetz-féle megfogalmazások, de a Baráti-lnterpretáció is nagyon jó."

.

A másik (D-dúr) Prokofjev-hegedűverseny szólistája Leonidas Kavakos.

.

.

xxxxx

.

A fenti általános Baráti-dicséret alapján említem Kristóf szombati (február 2-i) Bartók-játékát a II. hegedűverseny szólistájaként. Kristóf az említett széles és gazdag repertoár bármelyik darabjával sikeres felvételeket produkálhatna, különösen Bartók-előadásaival, amelyekhez foghatót nehéz lenne találni világszinten. Rendszeresen tűzi műsorára a két hegedűversenyt, a szólószonátát, a zenekari rapszódiát vagy a Bartók kamaradarabokat (Szonáta, Román népi táncok, 44 duó), és csak az utolsó másfél évben tizenkét ilyen koncertje volt, köztük négyszer a II. hegedű-és háromszor az I. hegedűversennyel, valamint kétszer a Szólószonátával. Utóbbiak közül a 2017. december közepén a BMC-ben elhangzott interpretáció akár lemezre is kerülhetne, annak idején beszámoltam a kivételesen szép előadásról.

A friss élmény is maradandó lesz, különösen a lélekzetelállító lassú tétel okozott gyönyörűséget. A koncert első számában (Bartók Erdélyi táncok) túl hangos zenekart a karmester a szólistához szelidítette a versenyműben, így mindegyik tételben remekül érvényesült Kristóf hegedűje a zenekarral párbeszédben is, nem beszélve a most is varázslatos, bámulatos szólói során.

A megérdemelt nagy tapsot és ovációt természetesen egy varázslatos szólóval köszönte meg, Bach d-moll partitájának gigue tételével, és ebben is érezhettük azt a mélységes alázatot, amellyel Bartókhoz hasonlóan Bach-hoz is közelít. Mindegy, kik a partnerek, a zeneszerző és műve van a középpontban, amihez ideális médium a nemsokára negyven éves lesz világsztár, akiben viszont sosem érezni a sztárság pejoratív jellemzőit.

.

Megint a fenti értékelést erősítendő: Kristóf legközelebb (február 10-én Münchenben) a Csajkovszkij-hegedűversenyt játssza a Gergiev-vezette Mária Zenekarral, majd kétszer lesz itthon a Brahms-hegedűverseny szólistája a Hartmut Hänchen dirigálta Nemzeti Filharmonikus Zenekarral (február 14-én a Müpában, és másnap a Pesti Vigadóban). Ezek az előadások jó próbákat is fognak jelenteni a következő három skóciai koncertre (február 28., Dundee, március 1., Edinburgh és másnap Glasgow), amelyeken a Skót Nemzeti Zenekart Gilbert Varga fogja vezényelni.

Előzmény: [fidelio] mindegy (2009)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.01 0 0 2009

Február 2-án d.u. fél 4-kor a Zuglói Filharmónia koncertezik a Zeneakadémián a Gaudeamus bérletük 4. előadásán.

 

A műsor kiváló, a II. Bartók-hegedűverseny szólistája szintén, hiszen Baráti Kristófot hallhatjuk a Dobszay Péter irányította zenekarral. A kiegészítő műsorszámok is vonzóak, amihez a Debussyt megihlető Mallarmé-verset és annak magyar fordítását (Egy faun délutánja) megismétlem. A lenti kép az 1876-os első kiadás címlapján a faun, Édouard Manet-tól.

.

.

https://forum.index.hu/Article/showResultList?o=&aq_text=%22B%E1r+jobb+jel+volna%2C+mint+az+%E9des+semmis%E9g%2C%22&aq_cre=0&user_id=&topic_id=&forum_id=0&aq_ext=0&t=9224468

.

 

  

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.27 0 0 2008

A zenei versenyek egyik legjelentősebbike a négy évenként megrendezett Moszkvai Nemzetközi Csajkovszkij Verseny, amely idén már a XVI. alkalommal hívja és minősíti a fiatal muzsikusokat.

.

A versenyen magyarok is indultak, akik közül Várdai István 2007-ben III. lett. Ugyancsak Moszkvában rendezik meg a Nemzetközi Paganini Hegedűversenyek egyikét (a másik színhelye Genova, ahol már 55 alkalommal versenyeztek a hegedűsök). Moszkvában a 2010. évi Vi. megmérettetésen, 18 ország 36 résztvevője közül Baráti Kristóf lett a győztes, a döntőben éppen Paganini D-dúr versenyművével.

.

Azóta mindkét kiváló zenészünk töretlenül haladt a világhír felé, a fiatalabbb  Várdai még megnyerte a müncheni ARD versenyét 2014-ben, több kiemelkedő lemezfelvételt készítettek velük, és ma már a legkeresettebb és legjobb előadók közé számítanak, de sikeresen oktatják is a fiatalabbakat.

.

Friss hír, hogy az idei Csajkovszkij Verseny zsűrijébe mindkettőjüket meghívták, ami eddigi pályájuk újabb jelentős állomása lesz.

A zsűrik eddig véglegesített összeállítása INNEN!

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.22 0 0 2007

Hosszú idők óta követem itt a kiváló trónkövetelő muzsikusainkat, akik közül többen szerintem már a trónon vannak, legalábbis pályájuk mindenkori csúcsán. Közülük Baráti Kristófot ismertem meg legkorábban, majd hasonlóan magas színvonalú játékuk alapján kellett mind gyakrabban meghallgatni a többieket: Várdai Istvánt, Fülei Balázst, Farkas Gábort és Várjon Dénest. Közülük a Baráti-Várdai-Várjon hármas most egyazon hazai koncertügynökséghez tartozik, és emiatt gyakrabban szerepelnek együtt. Fellépéseik a kamarázás kivételes eseményei.

.

E fórumon külön-külön témában foglalkozom velük, de a Hangversenyek, a Kamarazene és a Kaposfest cím alatt is szerepelnek. Legutóbb, január 11-én a hasonlóan kiváló Szűcs Máté brácsista csatlakozott hozzájuk egy remélhetően ismétlődő kamarázásra, és a nagyon várt szereplésükben nem is csalódtunk.

.

Ebbe a témába másolom be az említett Brahms-koncertjükhöz a Müpa Magazin idei első számában megjelent, Baráti Kristóf és Várjon Dénes fényképeivel megjelent  előzetest:

.

KÖZÖS szenvedély

.

Négy markáns művészegyéniség, négy imponáló világkarrier. BARÁTI KRISTÓF, SZŰCS MÁTÉ, VÁRDAI ISTVÁN és VÁRJON DÉNES Brahms zongorás kvartettjeiben sem a négyesért fog játszani.

.

A kamaramuzsikálás, az valami más, az valami több: a zenészinterjúk visszatérő, sőt már-már állandónak tekinthető eleme ez a vajmi nehezen szavakba foglalható, ám a közönség számára is mélyen átélhető igazság. S mégis, kár lenne tagadnunk, hogy volt egy-két évtized az ezredforduló táján, amikor a magyar koncertéletben valamelyest alábbszállt a szorosabb értelemben vett kamarazenélés becse. A méltán nevezetes hazai vonósnégyesek persze akkoriban is koncerteztek, a világhírű magyar kamaratradíciót továbbra is ápolták, és néha különlegesen emlékezetes élménnyé vált legendás művészek intim hangversenytermi együttműködése: gondoljunk csak Kocsis Zoltán és Perényi Miklós - lemezről részben máig visszahallgatható - közös fellépéseire a kilencvenes évekből. Valami mégis hiányzott, de hogy egészen pontosan mi is, az voltaképpen csak akkor derült ki, amikor néhány esztendeje végre meglett: a hangversenyélet főszereplőinek elkötelezett, rendszeres és - jobb szó híján - szexepilt sugárzó, együttes kamarazenei jelenléte.

.

Ennek a mára fesztiválok sorát életre hívó és valóságos kamarazenei reneszánszt teremtő  fordulatnak alighanem kitüntetett pillanata volt a zongorista Várjon Dénes, a csellista Várdai István és a hegedűs Baráti Kristóf hármas egymásra találása a koncertdobogón. Ez persze akár magától értetődő eseménynek is számíthatott volna, ám ez a tény fikarcnyit sem vont le a találkozás tüneményszerűségéből. 2013 márciusában, a Budapesti Tavaszi Fesztivál programján került sor erre az első nyilvános kamaramuzsikálásra, az Urániában, és ahogy azt egy akkori kritika megörökítette: "Emlékezetesen szép este volt, a jelek azt mutatták, hogy a három muzsikus egymásra talált – maradjanak is együtt, és muzsikáljanak minél többet a zongoratrió hiányműfajában, mindnyájunk örömére."

.

A bizonyosan sokak vágyát kifejező kritikusi óhaj beteljesült, Baráti, Várdai és Várjon állandósult triója azóta számos alkalommal muzsikált már együtt, s a három, nemzetközileg oly keresett művész mindahány kamarakoncertje a műfaj népszerűségét fokozta. A legidősebb, az ötvenesztendős Várjon Dénes pedig - feleségével, Simon Izabellával közösen - éppúgy egy kamarazenei fesztivál irányítójává lett,akárcsak a negyven betöltéséhez közelítő Baráti és a még mindig csupán harminchárom éves Várdai párosa. A Zeneakadémián rezideáló kamara.hu az egyik, míg a kaposvári Kaposfest Nemzetközi Kamrazenei Fesztivál a másik említett rendezvénysorozat: egyként változatos programmal, stbail törzsközönséggel meg visszajáró hazai és külföldi művészekkel. És éppen nem mellékesen: a közös kamarazenélés kultuszának öregbítésével, pontosabban épp ellenkezőleg - e kultusz megfiatalításával.

.

A Johannes Brahms mindhárom zongoranégyesének megszólaltatásával kecsegtető január 11-i koncerten most ráadásul még egy rendkívüli tehetségű hangszeres művész csatlakozik Várjonékhoz a Bartók Béla Nemzeti hangversenyterem pódiumán. Szűcs Máté személyében ugyanis a Berlini Filharmonikusok korábbi szólóbrácsását és a genfi zeneakadémia professzorát tisztelhetjük, akit a világraszóló német zenekar testületi elöljárója, Knut Weber imigyen méltatott. "Kivételes hangkultúrájával, hangszerének kiváló uralásával, illetve intelligenciájával és a játék örömével veti magát bele a közös zenekari játékba, amelynek szintjét kiemelkedő művészi és technikai képességeivel emeli tovább."

.

A negyvenesztendős mélyhegedűs mindemellett ugyancsak tartósan elkötelezettje a kamarazenés műfajoknak - valamint meghitt együttműködő partnere a januári hangverseny másik két vonós fellépőjének. Erről tanúskodik az a néhány hónapja megjelent interjú is, amelyben a brácsát terápiás hangszerként azonosító Szűcs Máté többek köz ezt felelte, amikor muzsikusi álomcsapatáról kérdezték. "Olyan embereket tartok társaimnak, akiknek a zene a szenvedélyük, És ez a szenvedély erősebb, mint a saját életük. Ha magyarokra gondolok, akkor nagyon nehéz döntenem. Várdai Istvánt, Baráti Kristófot biztosan az első helyen említeném."

.

A közös szenvedély erősségét és hevét ilyesformán már jó előre garantáltnak tekinthetjük, ahogyan az előadói tökéletességet és az élményszerű összhangot is. "Egy jó kamaraegyüttesben, mint minden igazi közösségben, az ember saját magát is újra tudja gondolni" - fogalmazott két évvel ezelőtt Várjon Dénes, s most Baráti, Szűcs, Várdai és Várjon nagy négyese ezt az értékes lehetőséget  ajándék gyanánt számunkra is fölkínálja. (László Ferenc)

.

.

.

Csatlakozva a szerző első utalásaihoz, átemelem a fórum Kamarazene című témájába korábban beírt alábbi verset:

.

.

Zene, vég nélkül

 


Teljesség van. Várjon
Dénes a zongora mellett.
Baráti Kristóf hegedül.
Perényi Miklós gordonkázik.
Játékukban a tökély
bujkál, mint Nap az
erdő fái mögött.


Nem érti az ember,
miért van más is,
mint a zene. Nincs
más, ha más is,
mert minden, ami nem
rossz, zeneien van.
Isten agya – zene,
írta le Einstein.


A zsenit nem kell,
nem lehet, talán
nem is szabad tudni.
Angyal-labirintus.
Üres füllel hallgathatod
jól: kinyilatkoztat.
Akkor telítődj vele,
légy a zenéjévé, légy
azzá, ami ő, egyetlen;
ugyanaz, mint mi.
Nem te cselekszel,
te csak elviseled
a monumentalitást.
Fölfogjuk, föl, de
kisiklik... Nem baj.
A talajavesztett meg-
találja a Földet.
Ha régi, ha Új.


Jézus sem az
igazakhoz jött, sem
a beavatottakhoz; a
nincstelenekhez,
kiknek még nincsük
sincs, hisz nincs-
telenek.


... Befejezték. Kitör
a taps. Kiabálás. A meg-
gazdagítottak – kint s bent –
ujjonganak. Elszabadult
láncáról a nemes vad.
Eddig éhen várakozott.
... Mennyire értem őket.
Bár az a vad lennék.
Teljesség van.
Bach a neve.

 

 

/Vasadi Péter;

a Magyar Napló

2014. évi júniusi számából/

.

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (2006)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.19 0 0 2006

A január 11-i Brahms-kamaraest első szakmai beszámolója most hangzott el a Bartók Rádió Új Zenei Újságjában:

 

http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2019-01-19

.

Kovács Sándor szerkesztő a kritikussal, Péteri Lóránttal beszélgetett, először a művekről (mindhárom zongoranégyesről), majd a zenészekről (Baráti Kristóf, Szűcs Máté, Várdai István és Várjon Dénes), végül az előadásról, majd végre a tárgyalt koncertről adtak mintát, az A-dúr zongoranégyes scherzójának nem túl gyors első részét bejátszva.

Amit tudtam és a hangversenyen éreztem, azt ők is megerősítették.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.16 0 0 2005

A sok-sok Brahms-zongoranégyes-felvétel közül az alábbit ajánlom   mint kivételest meghallgatni:

https://open.spotify.com/playlist/65mCwJiKBqknh140txVsP4

.

Ha nem érhető el a spotifyon, marad u.az a tubusból: https://www.youtube.com/watch?v=z2Riwe9i5_M

.

Érthetően egy remek vonóstrióhoz kapcsolódó kiváló zongorista a legkedvezőbb összeállítás ezekhez a darabokhoz. A három igen fiatal és egy kicsit idősebb tagból alakult Guarnieri-vonósnégyes hosszú karrierje ismert, benne lemezeikkel. Az esetleg mindenki által elérhető linken az akkor 82 (!) éves Arthur Rubinstein a partnerük úgy, hogy a g-moll négyesben a másodhegedűsüké, a másik kettőben pedig az elsőhegedűsé volt a hegedűszólam az idén 50 éves felvételeken. A ráadás csak erősíti véleményemet: nagyon jó albumról van szó.

Emiatt is várom Várjonék lemezfelvételét.

.

Addig is külön és együtt még sokszor lesznek hallhatók, mint pl. legközelebb Baráti Kristóf e hét második felében: pénteken, január 18-án a Duna Palotában, majd másnap a pesthidegkúti Klebelsberg Kultúrkúriában, ahol Farkas Gáborral ugyanazt a műsort fogják előadni a Baráti dirigálta Duna Szimfonikusokkal. Utóbbiakkal már régóta gyakorlat ez az együttműködés.

.

Műsoruk: Liszt: Les Préludes
              Liszt: A-dúr zongoraverseny
              Beethoven: F-dúr románc
              Beethoven: 5. szimfónia

.

xxxxx

.

A többiek (Várjon Dénes, Várdai István) közeli szereplései, különös tekintettel a Schumann-összkiadás hat koncertből álló sorozatának első két előadására január 24-én és 25-én a Zeneakadémián: INNEN!

.

Előzmény: [fidelio] mindegy (2004)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.11 0 0 2004

Ide írom be a négy kiváló kamarazenész mai koncertjéhez kapcsolódó linkeket, mert amíg meg nem hallgatjuk az esti koncertet a Müpában, még felidézhető a három nagyszerű Brahms-zongoranégyes:

 

1. a g-moll: https://www.youtube.com/watch?v=42lro9rDSQQ,

az ismert és ellenállhatatlan magyaros rondóval a végén.

.

2. az A-dúr: https://www.youtube.com/watch?v=AMQamKZkDvc

nénykezes zongoraátirata is van.

.

3. a c-moll: https://www.youtube.com/watch?v=k9g4V6kmu20

.

A hangversenyen természetesen a két rövidebb darab lesz az első részben, a szünet után pedig az A-dúr, no meg a még nem ismert ráadás. Előtte egy órával pedig, mielőtt a függöny fel/legördül, Vorhang, vagyis előhang, stimmt? :)

.

xxxx

.

Maga a hangverseny is előhang lesz a Hungarotonnal december közepén Perbálon (Phoenix Stúdió) velük rögzítendő felvételhez.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.07 0 0 2003

Egy újabb hegedűversennyel, egy rondóval és egy rapszódiával bővült Baráti Kristóf alábbi összetételű repertoárja, legalábbis az általam eddig hiányosan ismert összesítés, mert ő már játszotta ezeket is :-)

.

Hegedűversenyek: 43

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay-II., Bruch-I., Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I., Schumann op. posth.: (1-1)

.

J. S. Bach (1041, 1042), J. Haydn (C-dúr és az A-dúr (Melk), Mendelssohn (d-moll, e-moll), Paganini (I. és II.), Bartók, Prokofjev: (2-2)

 

W. A. Mozart (5)

 

 

Vivaldi (8): RV 269 (Tavasz), RV 315 (Nyár), RV 293 (Ősz), RV 297 (Tél);

RV 95 (A pásztor), RV 335a (A csalogány), RV 356, RV 277 (Il Favorito/A kedvenc)

.

Kettősverseny: 6

 

J. S. Bach 1060 (2h és h+ob változatban is) és 1043 (2h); Vivaldi RV 524 (2h) és RV 548 (h+tr), Mendelssohn d-moll (h+z), Brahms (h+g)

.

Hármasverseny: 1

 

Beethoven (z+h+g)

 

Versenymű 5 szólóhangszerre...: 1

 

Vivaldi RV 580 (4h+g)

 

.

Versenymű közeli művek: 6

.

J. Haydn Sinfonia concertante (Op. 84: h+g+ob+fg), W. A. Mozart Sinfonia concertante (h+br és h+g), Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia,

Rózsa Miklós Sinfonia concertante op. 29 (h+g), Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia

 

.

Egyebek (hegedűre és zenekarra): 17

.

J. S. Bach 1045 (Sinfonia D-dúr, egy hv-tétel), W. A. Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Csajkovszkij op. 42/1. (Meditáció, Glazunov zenekari átiratában), Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso, Sibelius szvit, Wolf Péter Utazás (2 változatban is, egyébként hegedűversenynek is nevezik), Arvo Pärt Fivérek, Schubert A-dúr rondo (D 438), Bartók I. rapszódia

.

xxxxx

.

A Schumann d-moll hegedűversenyről...

Kristóf 2012. december 14-én már játszotta a Duna Palotában a Duna Szimfonikusokkal, és ott is keresztben léptek fel Várdai Istvánnal, vagyis Pisti vezényelt neki, míg ő a Schumann-csellóversenyt.

.

Mi van még a tarsolyában?

.

Schumann d-moll hegedűversenye Szerynggel és a Doráti dirigálta LSO-val, Kristóf születése előtt 15 évvel.

A Schubert-rondó egy felvétele az idén lesz 25 éves Dmitrij Szmirnov orosz hegedűssel.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1913)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.04 0 0 2002

Az előzményben említett linken a december 27. utáni 60. napig meghallgatható a II. Dubrovay-hegedűverseny Baráti Kristóf szólójával, amelyet tavaly szeptember 8-9-én rögzítettek a Magyar Rádió 6-os stúdiójában. Ld. a linken a hangszerösszeállítást!

Nagyszerű a felvétel, de most is inkább a körülményekről írok, mert magát a kiváló művet hallgatni kell!

Az este tízkor kezdődő Ars Nova furcsa egy sorozat, mert az új művészet, a jelen esetben talán a legújabban írt darabokról szól, de a késői időpont érthetetlen. Kinek közvetítik akkor a később maradandónak kívánkozó műveket? Egy (remek)mű élvezetéhez friss fejre van szükség, de legalábbis egy testet és elmét terhelő aktív nap utáni néhány óra pihenésre a szokásos esti koncerthez, amelyek többsége tízre be is fejeződik. Itt pedig akkor kezdenek, másodrangúvá degradálva a sorozatot. Csak azért tudtam frissen végighallgatni, mert rákészültem egy előtte való néhány órás alvással. Lehetnék persze éjjeliőr egy csendes helyen, mondjuk a Zeneakadémián, ahol a kihangosított zene sem zavar senkit, de egy már alvó házhoz kellett igazodjak, és egy remek erősítő és egy kiváló fejhallgató segített a maradéktalan zenehallgatáshoz.

Első meglepetésemre a szerkesztő Bánkövi Gyula a saját újdonságával kezdett, de nem csalódtam benne: a nyolc éve(s) Vándorló terek igazán szellemes modern mű, amelyben a vonósok különleges hangzása szinte egy fúvósokkal is kiegészített komplett kamarazenekart idézett meg, ahogy a hegedűverseny utáni, hasonló korú és szintén kb. 13 perces Sándor László-darab (Egy virág Liszt Ferenc születésnapi csokrában) is megérte a figyelmet, de kíváncsi vagyok, hányan tudták ezeket végig figyelemmel kísérni. Persze a rádiós hangtár további 60 napi elérhetősége mindenkinek kedvez, de az első meghallgatás mégiscsak értékesebb.

.

Amiért persze régóta vártam a felvételek első közvetítését, az a Dubrovay-hegedűverseny volt. Bár többször hallottam már a darabot (az ősbemutatón és annak többszöri leadásakor és azok hasonló számtalan visszajátszásakor, a zuglóiak és Jávorka Sándor általi későbbi megszólaltatásakor, majd idén ősszel már a kész anyagot is többször), a hivatalos közreadás körüli említett várakozás mégis sok újat jelentett értelmezésben és hangzásban is, ahogy ez a remekműveknél szokásos, hallva ezt előadóktól és a zenekedvelőktől is máskor is. És ez így természetes!

.

A szokásosan háromtételes és 23 perces darabról is beszélgetett a szerzővel a szerkesztő, és utána jött az említett varázslat, maximális figyelemmel egy egészen kivételes és valóban újszerű darab, amelyben a kiváló vonóskar mellett/mögött jelentős szerepet kaptak a remek fúvósok és az igazán ütős ütősök, olyan szólóval néha, hogy egy ütősökre írt versenymű is megirigyelheti. S mindeközben a fantasztikus szóló Kristóf ihletett előadásában. Maga is nagyon dicsérte a darabot az ősbemutató táján, a szerkesztő frenetikusnak minősítette a Kesselyák Gergely dirigálta MÁV Szimfonikusok akkori előadását, magam pedig egyre jobban megszerettem ezt a darabot, minél többedszer hallottam. A hosszabb első tételben (allegro con fuoco) minden szépsége megvan egy igazán mai versenyműnek, fülbe mászó és rendre visszatérő dallamok, impozáns concertálás, amelyben a mesterhegedű igazán mesterkézben van és szól ragyogóan, néha éterien, amit aztán a leheletfinom üveghangok szinte hihetetlen tisztasága koronáz meg. Bizonyára közrejátszik ebben az élményben a 315 éves Stradivari, amelynek igazán friss hangját a modern, valamilyen fémbevonatú húrozás és Baráti egyedülálló hangképzése is befolyásol. Teljesen összeforrt vele hangszere, miáltal - bátran mondható - egy egészen különleges teljesítmény fültanúi lehetünk, illetve lehettünk, de ez elmondható Kristóf más-interpretációira is. A hegedűverseny további, rövidebb tételei is magukkal ragadóak.

Tudjuk és a felvétel bejátszása előtti beszélgetésben is szóba került, hogy a stúdiófelvételek a tökéletességre való törekvés jegyében készülnek, amihez most megvolt a kellő alap: egy rendkívüli hegedűverseny kiváló muzsikusokkal való következetes felvétele a szerző és a zenei munkatársak külsős beleszólásával, nem utolsó sorban a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának az igen határozott és beleérző Kovács János dirigálta közreműködésével. Ahogy a drágakő is csak a kellő megmunkálás és végső csiszolás után lesz igazán értékes, itt is valamennyi említett összetevő kivételes együttállása és együttműködése eredményezte ezt a ragyogó felvételt. Bizonyára elemezni fogják a Bartók Rádió felvételeket értékelő szakemberei is, addig pedig még sokszor fogom meghallgatni a remek zeneművel (=remekművel) való kapcsolatom elmélyítése érdekében.

Az ismertetőhöz csak egy javítás: a Dubrovay-darab 2011 áprilisában készült el.

.

A hagyományos koncerttermi előadásokat persze inkább szeretem, és csak remélhetem, hogy lesz alkalmam ilyen(ek)re is ezzel a darabbal és persze Barátival!               

Előzmény: [fidelio] mindegy (1998)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.19 0 0 2001

Magam is rányitottam az ajánlott albumra, és először meglepett a felvételt kinyitók óriási száma az elmúlt nem túl hosszú időhöz viszonyítva. Nem lehetett véletlen ennek a kivételesen gyönyörűséges sorozatnak az ilyen fogadtatása, hiszen a 2015 májusának elején a pécsi Kodály Teremben rögzített élő koncerten a szólista és a zenekar, Baráti Kristóf és a Bánfalvi Béla vezette és kibővített Új Magyar Kamarazenekar egészen rendkívülit produkált.

Rengeteget írtak erről, és a kiadó Brilliant Classics nagyvonalúságát dicséri, hogy a saját üzleti érdekeinek is némileg ellentmondva feltöltötte a tubusra ezt az albumot, hiszen ekkora érdeklődés nagyon ritka a komolyzenében.

.

A számok tehát: az elmúlt 615 napban 314.218 látogató, ami napi átlagban 510 megnyitás, remélve, hogy hosszabban időztek a nagyszerű felvétellel. Csak érdekességként: közel ugyanakkor tették fel Isaac Stern egyik felvételét (az A-dúr hegedűversennyel), amelyet eddig 26.234 alkalommal kerestek meg. Máshol, hosszabb időtávban találtam napi 410 megnyitást, de jóval kevesebbet is ismert, remek előadókkal. Ezek persze csak példák, lehet nézegetni, közben akár  hallgatni a különlegesen szép, magával ragadó előadást!

Előzmény: [fidelio] mindegy (2000)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.19 0 0 2000

Ma este a Pesti Vigadóban jótékonysági hangverseny lesz, a kiváló énekes, Rost Andrea nevével fémjelezve.

.

Az est mottója: Sztárok a tehetségekért

.

Az alábbi linken közölt műsor és a fellépők párosíthatók. Mozart A-dúr hegedűversenyének szólistája Baráti Kristóf lesz.

.

Aki nem tud ott lenni, akár a teljes sorozat:

https://www.youtube.com/watch?v=Rmhtc-VWLek

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.18 0 0 1999

2011-1991=20...

 

:-)

Előzmény: [fidelio] mindegy (1998)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.18 0 0 1998

Közben eszembe jutott, hogy Dubrovay László II. hegedűversenye csak az ARS NOVA, azaz az új művészet rovatba kerülhet, mivel igazán mai zene a maga alig több mint 7 éves életkorával. A ma már 75 éves is elmúlt, de rendkívül aktív szerző 1991-ben írta az I., majd 10 évre rá a II. hegedűversenyét, utóbbit Baráti Kristófnak ajánlva.

Az itt már említett ősbemutató 2013 októberében volt, más Dubrovay-művek társaságában.

 

A ragyogó felvétel tehát december 27-én 22:00 órai kezdettel hangzik el a Bartók Rádióban. A most már médiatárnak nevezett hangtárban az adás után még 60 napig meghallgatható lesz.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1997)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.17 0 0 1997

Magamnak válaszolok, miután felidéztem a több mint másfél éve újból leadott Dubrovay-ősbemutatót, az akkor 70 éves remek szerző II. hegedűversenyének Baráti Kristóffal és a Kesselyák Gergely dirigálta MÁV Szimfonikus Zenekarral. A helyszín az Olasz Kultúrintézet volt 2013 októberében.

.

Örömhír, hogy 10 nap múlva, december 27-én megint hallhatjuk a varázslatos darabot, de most a Kovács János irányította Rádiózenekar lesz Baráti Kristóf partnere az idén szeptember elején rögzített stúdiófelvételen. A kétnapos felvétel második napján ott voltam, és a kész anyagot is többször meghallgathattam, és bámulatom csak növekedett, ahogy egyre jobban megismertem a művet. A pontos kezdést még nem tudom: vagy délben, vagy este, esetleg az ARS NOVA keretében a Bartók Rádióban.

 

 

Újabb sorozat jön tehát: a jelzett közvetítés, annak további meghallgatási lehetőségei a rá következő 60 napban, majd várhatóan később is hasonlóan. Mindez az újabb élő koncertig, amire 2019. július 13-ig kell várni, amikor a Szombathelyen immár 35. alkalommal megrendezendő Nemzetközi Bartók Szemináriumon kerül műsorra ez a kivételesen szép darab.

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1860)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.11 0 0 1996

Úgy éreztem, hogy a legfinomabb magyar határozószót használtam a fordításban a nem mindig teljesen tiszta ellentéteként.

Eredetiben: immer mal wieder etwas Dreck.

 

Próbáld meg másként! Nincs ebben semmi különleges, Kristóf sem tökéletes, nem gép, és egy koncerten becsúsznak néha tisztátalanságok. Voltak és vannak előadók, akik jelentősen tévesztenek is, mert annyi hangot stb. eleve megtanulni és hibátlanul visszaadni még a legnagyobbaknak sem mindig sikerül. Ismert, hogy pl. Richter komoly memóriazavarba került néha (nem mindig:), és ettől függetlenül óriás volt.

Kristóf óriás, apróságok nem számítanak, de ha a kritikus azt írta, el kell fogadni. Netán meg kell hallgatni a koncert felvételét, hátha mindig teljesen tisztán játszott Baráti. A beszámoló(k) egyéb, és maximálisan dicsérő részei a fontosak.

 

A Dreck szóra különben rengeteg értelmezési változat, azaz szinoníma van a németben, lehet válogatni belőlük! :-)) Ellentéte a precíz, tökéletes, hibátlan, homogén stb.

A Leichtigkeit-változat könnyedséget, lezserséget jelent, de ha ezt akarta volna írni az illető, akkor írhatta volna ezt.

 

Mivel a rákövetkező fél mondat (aber auch sehr viel Schmalz) sokkal nyomatékosabb dicsérő finomítást jelent, a negatív jelentés vélelmezhető.

 

Előzmény: fidelio-Pyrandus (1995)
fidelio-Pyrandus Creative Commons License 2018.12.11 0 0 1995

"néha egy kissé szutykosan". -Értem nem... Ez mit jelent?

Előzmény: [fidelio] mindegy (1994)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.11 0 0 1994

Ahogy említettem, Baráti Kristóf első berni fellépése másnapján egy másik újság is írt a koncertről:

Der Bund/ Stefan Bucher beszámolója (Egy előadás másféle értelmezése):

.

"Tudnunk kell, hogy Paganini, a D-dúr hegedűverseny szerzője egy földöntúli virtuóz hegedűs volt. Különben miért talált volna ki ilyen őrültségeket? Akrobatikus futamokat, kettősfogásokat és vonóugratásokat, üveghangok sorozatait, amelyek valamennyien megjelentek ebben a darabban, amit lejátszhatatlannak tartottak. Ennek ellenére ez a mű nem csupán a nagyratörő előadók Show-jához jelent anyagot, hanem dallamos ötletekkel és kifejező dinamikával van megtűzdelve.
.
A hegedűverseny szólistája, Baráti Kristóf, aki - úgy tűnik - néha kétszeresen van jelen, hiszen a magyar csillag nem csak a technikai tudását, sokkal inkább a hangzásbeli kifejezőerejét helyezi előtérbe: magához a műhöz kerül közel, minden megnyilvánulásával a művészi valóját éli meg, játékosan, bensőségesen, és ezzel egy ellenállhatatlan sodrású előadást produkál. Ez igazán egy nagy mozi volt.

Mindazonáltal néha éppen Baráti következetes játékmódja váltja ki a zenekar hajszolt kíséretét, pedig a karmester lelkiismeretesen, szinte egy  metronóm pontosságával próbál közvetíteni a zenekar és a szólista között."

...................................................................

.

A 70 éves karmesterről, aki közel 10 éve vezeti a berni szimfonikusokat...

.

.

és a helyszínről:

.

.

 

 

 
.

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1993)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.10 0 0 1993

2018. december 6-án és 9-én Baráti Kristóf a svájci fővárosban, Bernben, a város szimfonikus zenekarával lépett fel Paganini D-dúr hegedűversenyével, azaz az 1. hegedűversennyel - amelyet a 2.-kal lemezre is vett 10 évvel ezelőtt, majd 2010-ben éppen a D-dúrral nyerte meg a Moszkvai Nemzetközi Paganini Hegedűversenyt - az alábbi műsor keretében. Az első napi előadásról két újságban is elismerően írtak:

.

https://www.bernerzeitung.ch/kultur/klassik/Opulenz-im-Kursaal/story/28628537

.

azaz Bujálkodás a Kúrszalonban, ami magyarul félre is érthető. Persze zenéről volt szó a Berni Újságban. A kép éppen az említett verseny évéből való.

.

Az első bekezdésben a gyengén előadott Berlioz-nyitányról írt a kritikus, és ez alapján értelmezhető a hegedűverseny előadásáról szóló három bekezdés és a rákövetkező első mondata.

.

"Sokkal kevésbé volt igénytelen a rákövetkező Paganini hegedűverseny. Az Ördög hegedűsének nevezett zeneszerző/előadó annak idején popsztár volt, akinek koncertjegyeiért a rendkívül magas árat is megfizették a hallgatók, akik közül egyesek nem egyszer el is ájultak az élvezettől. Paganini virtuozitása minden korábbit túlszárnyalt a hegedülésben, és emiatt fellépéseihez  különösen hatásos és látványos darabokat írt.

.

Baráti Kristófnak nevezik azt a szólistát, aki elfogadta Paganini kihívását az 1. hegedűverseny előadásával. Miközben a karmester az első ütemeket dirigálja, a mellette álló magyar hegedűs kihúzza magát: mellkasát kidomborítva, fejét felcsapva, tekintetével mintha parancsolóan tekintene a zenekarra. Egyik kezében a hangszerét lógatva a másikat rázogatja, mintha a karmestert akarná nógatni.
Felmerült bennem, hogy talán hasonló Show-ban lesz részünk, mint Paganini idejében?
.
De amint Baráti a "Lady Harmsworth" nevű hegedűjére illeszti a vonóját, egészen más következik be: Paganini hatását minden teátralitás nélkül éri el. Hangszerével a legvékonyabb üveghangokat, majd vaskos mély hangokat, szeszélyes futamokat és mókázást mutat be, néha-néha egy kissé szutykosan, de nagyon sok érzelgőséggel is. Kinek hiányozhat itt még a Show?

A zenekar a szükséges visszafogottsággal kísérte a szólistát."...

.

.

Így játszotta lemezre Kristóf a hegedűversenyt 2008 októberében, és azóta számos alkalommal és számos helyszínen - persze másként, de mindig igen hatásosan. A lemezt aztán a Brilliant Classics is kiadta.

.

.

.

A másik beszámoló, de a cím nem Kristóf játékára vonatkozik :-)

"A szundi-funkciós ébresztőóra"

 

Az alcím: A hegedűs Baráti Kristóf és a Mario Venzago dirigálta Berni Szimfonikus Zenekar lélekzethez sem engedte jutni a közönséget.

 

(Majd lefordítom ebből is a hegedűversenyre vonatkozó részt.)

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.12.06 0 0 1992

Hideg novemberi este van, amikor jó emlékezni elmúlt nyarakra, pl. egy augusztus végi napra 1994-ből. Az azóta már megszűnt Magyar Nemzetből jutott eszembe az alábbi, amelynek lapjain Tátrai Vilmossal beszélgetett Hollós Máté a Művészszoba című sorozatban.

.

Az eleje természetesen az akkor már közel 82  éves hegedűművész tanári pályájáról szól, ...tanárairól, szellemi hitvallásukról: "csak azt lehet kifejezni, ami az emberben megvan (Waldbauer). Gyermekkoromtól írtóztam a külsőségektől: azoktól a szólistáktól, akik dobálták magukat, akár a handabandázó karmesterek."... Majd szóba kerültek a technikai elemek, a gyakorlás...

.

Mennyire vevők a fiatalok a tradícióra? -kérdezte Hollós.

- "Ez a muzsikusi és tanári tekintélyen múlik." A többek által kiemelt hagyományos magyar vonóshangzás (bensőségesség, szonoritás, gazdag kifejezés) gyakorta hiányzik a "hangtalan" fiatalokból.

Miből fakad ez a "hangtalanság"?

- "Sokszor a jó hangszer hiányából... De nem általános a hangtalanság:.itt van az ifjú Baráti Kristóf, aki úgy hegedül, mint egy 40 éves, érett művész. Ő kivételes tehetség..."

.

.

Mit tudok ehhez hozzátenni? Az akkor alig 15 éves múlt Baráti Kristóf fél év múlva 40 éves lesz, aki úgy hegedül mint egy 40 éves, érett művész, de mennyit ért még ő az elmúlt 24 évben, és mit ért el ezalatt? Tudjuk, és csak örülhetünk, hogy az akkori tanár is ennyire jól érezte tanítványa tehetségét, értékelte tudását, és Kristóf tőle is tanulhatta a külsőségektől való írtózást is. Neki is köszönheti, hogy a beszélgetés után 20 évvel Kossuth-díjas lett, hogy sok egyébről és másokról most ne beszéljek.

.

(Tátrai Vilmos négy és fél év múlva elhunyt; egyébként 36 évvel korábban ő is Kossuth-díjat kapott, a "csoportos" fajtából, a világhírű vonósnégyese tagjaként, Szűcs Mihállyal, Iványi Józseffel és Banda Edével együtt.)

.

És hogy legyen képünk is arról az időszakról: az alábbi linken egy közel egy évvel korábbi képen látható a mester és tanítványa. A harmadikat nem ismerem.

 

A kép a Tátrai Vilmos 100 éves születési évfordulójára készített tv-műsorban is szerepel (6:40). Érdemes a 2012-ben leadott egész filmet megnézni!

.

Nem hiányozhat a zene sem: Tátrai Vilmos tiszteletére egy kiváló muzsikusokból álló kamarazenekar vette fel a nevét, és nyitóhangversenyükön Baráti Kristóf is fellépett, többek között ebben a számban. A darab további része és a ráadás a rákövetkező MÜPA 02-05 utójelű videókban hallható. De jó emlékezni és megidézni azoknak, akik nem voltak ott!

 

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.11.28 0 0 1991

A Brilliant Classics 2019 elején dobja piacra legújabb összefoglaló kiadványát - César Franck műveivel, amelyek közül kiemelkedő a Baráti Kristóffal és Würtz Klárával felvett A-dúr szonáta, bár több magyar művész is szerepel a közreműködők között.

.

http://www.clicmusique.com/cesar-franck-edition-p-101414.html

.

A zeneszerzőről ezt írták:

.

"Ez a különleges szett teljességében bemutatja a César Franck zseniális munkásságát, amelynek többnyire csak a legkiemelkedőbb alkotásait ismerjük: a zeneszerző életének utolsó évtizedében írt kevés számú művét. Franck (1822-1890) egyike a 19. század legkiválóbb francia zeneszerzőinek, habár belga születésű (december 10., Lüttich). 1873-tól francia állampolgár, miután a Párizsi Konzervatórium orgonaprofesszora lett. Három részből álló karrierjére az igen változatos zenei formák művelése jellemző.

1834 és 1846 között - édesapja nyomására - zongoravirtuózként koncertezett, és ebben az időben főleg ilyen célú darabokat komponált. Az 1848-ban kötött házassága utáni évtizedben gyakorlatilag semmit sem írt, orgonistaként ünnepelték, aki a rákövetkező évekbeli hangzásvilágához használta fel a hangszer kibővített lehetőségeit. Alkotó éveinek középső időszakában (kb. 1858-tól 1879-ig) orgonaműveket, egyházi zenét és egy sor kórusművet írt, vallásos vagy bibliai témákra, és ezalatt szinte egyetlen zongoradarabja sem született. 1879-ben kezdődik késői virágzása a kiemelkedő kamara- és szimfonikus művekkel, elsőként az igen kedvelt zongoraötössel, folytatva azokkal a darabjaival, amelyekkel leginkább ismertté vált, köztük a kiadványban is szereplő A-dúr Hegedű-zongora-szonáta (18869 és a d-moll szimfónia (1888):


https://www.klassika.info/Komponisten/Franck_C/wv_jahr_3.html

A kiemelt A-dúr szonátát Baráti Kristóf és Würtz Klára az idei Kaposfesten is óriási sikerrel adta elő augusztus 18-án. Előtte 2014. október 11-én adták elő a Pesti Vigadóban, a "francia" esten. A művet úgy emlékszem , előző év nyarán vették fel Pécsett.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.11.24 0 0 1990

A Kristóffal Bukarestben elhangzó II. Bartók-hegedűverseny egészen rendkívüli volt: remek zene, kiváló zenekar, karmester és persze a szólista és hangszere. Utána két és fél perces tapsvihar. A felvétel hangtechnikailag is kitűnő volt. Ráadásként a II. Ysaÿe-szólószonátából az Obcession-tétel, szintén óriási sikerrel (többnyire ez a slágerszám ilyenkor).

A szünetben egy Kristóffal felvett telefoninterjút adtak le, ahol őt is  részletesen bemutatták, kiemelten említve későbbi mentorát, Eduard Wulfsont, és az angol beszélgetés román fordításában úgy tűnt, hogy Kristóf románul is perfekt, hiszen a mai rossz rádiós gyakorlat szerint a válaszát előbb hallottuk románul, mint ahogy ő elmondta, így mintha szinkron tolmácsolt volna román-angol viszonylatban :-)

.

Az egyedülálló versenyműről ismert, hogy 1938 végén készült el, és 1939 március 23-án mutatták be Amszterdamban, a Willem Mengelberg-irányította Concertgebouw zenekarral, míg a szólista Székely Zoltán volt, akinek a darab ajánlása szólt.

.

A hegedűversenyt még abban az évben felvette a Polygram, majd a legendás felvételek közt a Philips is kiadta, ekkor már persze CD-n. A híres magyar hegedűsök sorozatában a Hungaroton is felhasználta.

.

Baráti Kristóffal egy 2001 nyarán elhangzó koncert felvétele hallgatható meg a neten az általa azóta is rendszeresen műsorra tűzött művel;

 

a 2. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=YD9ryclv_ZE

a 3. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=c16pdCu5U6U

 

 

Legközelebb e hó 29-én a norvég fővárosban, Oslóban fogja játszani az Andrew Manze dirigálta helyi filharmonikusokkal. A zenekar otthonául is szolgáló épületben a nagyterem 1404 férőhelyes. Az előadás címe: Ötletgazdag múltbeli formák, és Bartók mellett J. S. Bach-, valamint Brahms-művet adnak elő.

.

 

A Bukarestben vezénylő fiatal karnesterről, Ben Gernonról, szöveg és képek: https://www.bengernon.co.uk/about/

A koncertről bizonyára fognak még jókat írni, annyira sikerült.

.



 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1989)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.11.23 0 0 1989

Az alábbi link jelzi a mai bukaresti BBC-koncert helyes időpontját: Baráti Kristóffal este 7-kor lesz, ami Magyarországon 18 órai kezdést jelent:

 

https://www.bbc.co.uk/philharmonic/events/performers/2a9a5cc6-3aae-4200-80ee-0392ef727aac

.

A tegnap beírt linken meg lehet hallgatni!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1988)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!