Keresés

Részletes keresés

Istenkeres Creative Commons License 2010.01.25 0 0 32
Hogy lehet az, hogy a Talmudban mégis a rabbik asztrológiáról értekeznek?

Megfeledkeztek volna Ezsdrásék intelmeiről, vagy ezek csak a beavatatlan népnek lettek szánva?
Előzmény: Törölt nick (31)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.09.30 0 0 30
--Babiloni Talmud (Lazarus Goldschmidt) Harmadik kötet
Zsidó kiadó a Suhrkamp kiadóban Frankfurt am Main 1996
Sukka II,ix-III,i Fol.29a (338-339. oldal)
A rabbik tanították: A napfogyatkozás egy gonosz előjel az egész világ számára.

Tanítva lesz: R. Meir mondta: Elsötétülnek az égi fények (*Nap, Hold), úgy az egy rossz előjel Izrael ellenségeinek, mert ők a csapásokhoz vannak szokva

A rabbik tanították: A napfogyatkozás egy rossz előjel a világ népei számára, a holdfogyatkozás egy rossz előjel Izrael ellenségei számára, mivel az izraeliták a Hold után számolnak, a világ népei a Nap után. A fogyatkozás keleten egy rossz
előjel a kelet lakóinak, a fogyatkozás nyugaton egy rossz előjel a nyugat lakóinak, a fogyatkozás a Zeniten (*"MC" - délben)
egy rossz előjel az egész világ számára; "eines Sackes", úgy az éhezés nyilai járnak a világ felett, úgy az egyiknek vagy a másiknak az éhezés kardja és nyilai a világ felett. A fogyatkozás (*nap)nyugtakor áll be, úgy lassabban jön a sorscsapás, ha (*nap)keltekor, úgy gyorsabban jön; némelyek azt mondják, hogy ez fordítva van.
--


Ezek szerint mégse lenne független az ószövetségi legenda és az erre alapuló vallás az asztrológiától, amit a hívők számára olyan nagy előszeretettel akár halálbüntetés fenyegetése mellett is tiltottak?...

A bibliai vallások és az asztrológia kapcsolatai
Előzmény: Klaus Matefi (27)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.09.30 0 0 29


Gyönyörű volt LÁNYOK!
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.09.26 0 0 28
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.09.26 0 0 27
Az ószövetségi legenda akár halálbüntetés terhe mellett is tiltja a hívőnek az asztrológiával való foglalatosságot:

Mózes III.
20,27 Ha egy férfiból vagy asszonyból halottidéző vagy jövendőmondó szól, halállal lakoljon. Kövezzék meg őket: vérük rajtuk.

Mózes V.
4,19 Ha szemedet az égre emeled, és látod a napot, a holdat és a csillagokat, az ég egész seregét, ne tántorodj meg, ne borulj le azok előtt, és ne tiszteld azokat; mert azokat az ég alatt levő többi népnek hagyta meg Istened, az Úr.

http://www.zsido.com/zstsz05/06hetlevelezo_b.htm
Zsidó Tudományok Szabadegyeteme
A Messiás a középkori zsidó filozófia fényében
Továbbá, senki ne tegyen erőfeszítéseket, hogy meghatározzon egy bizonyos időpontot a Megváltó eljövetelére. Bölcseink is így tanítják (Talmud, Szánhedrin 97b.) : „Fulladjanak meg, kik az idők végét jósolják meg.” Inkább mindenki várjon rá és higgyen ezen általános gondolatokban, mint azokat korábban elmagyaráztuk.



Ennek ellenére a valódi kabbalah is asztrológiai alapokkal rendelkezik, de a Talmudban is található utalás erre:

Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Dritter Band
Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996
Sukka II,ix-III,i Fol.29a (S.338-339)
Die Rabbanen lehrten: Die Sonnenfinsternis ist eine böse Vorbedeutung für di ganze Welt.

Es wird gelehrt: R. Meir sagte: Verdunkeln die Himmelslichter, so ist dies eine schlechte Vorbedeutung für die Feinde Jisraéls, weil sie an Schläge gewöhnt sind

Die Rabbanen lehrten: Die Sonnenfinsternis ist eine schlechte Vorbedeutung für die Völker der Welt, die Mondfinsteris ist eine schlechte Vorbedeutung für die Feinde Jisraéls, denn die Jisraeliten rechnen nach dem Monde und die Völker der Welt nach der Sonne. Die Finsternis im Osten ist eine schlechte Vorbedeutung für die Bewohner des Ostens, die Finsternis im Westen ist eine schlechte Vorbedeutung für die Bewohner des Westens, die Finsternis im Zenit ist eine schlechte Vorbedeutung für die ganze Welt; eines Sackes, so fahren Pfeile des Hungers über die Welt, des einen oder des anderen so fahren Schwert und Pfeile des Hungers über die Welt. Tritt die Finsternis beim Untergange ein, so kommt die Heimsuchung langsam, wenn beim Hervortreten, so kommt sie schnell; manche sagen, es sei umgekehrt. Du hast keine Nation, die geschlagen wird, mit der nicht zugleich ihre Gottheit geschlagen wird, wie es heißt; an allen Göttern Micrajims werde ich Strafgericht üben. Zur Zeit aber, wo die Jisraeliten den Willen Gottes tun, haben sie vor all diesem nicht zu fürchten, wie es heißt; so spricht der Herr: An die Weise der Völker gewöhnt euch nicht, so braucht ihr nicht vor den Zechen des Himmels zu zittern, mögen vielmehr die Völker vor ihnen zittern; die Völker mögen zittern, Jisraél aber zittere nicht.

Die Rabbanan lehrten: Wegen viererlei tritt Sonnenfinsternis ein: wenn ein Gerichtsoberhaupt stirbt und nicht nach Gebühr betrauert wird, wenn ein verlobtes Mädchen in der Stadt (bei notzucht um Hülfe) schreit und niemand ihm hilft, wegen der Päerastie, und wenn das Blut zweier Brüder zusammen vergossen wird. Wegen viererlei tritt Finsternis der Himmelslichter ein: wegen der Pasquillenschreiber, wegen der Falschzeugen, wegen der Kleinviehzüchter im Jisraéllande und wegen derer, die gute Obstbäume niederhauen.

--Babiloni Talmud (Lazarus Goldschmidt) Harmadik kötet
Zsidó kiadó a Suhrkamp kiadóban Frankfurt am Main 1996
Sukka II,ix-III,i Fol.29a (338-339. oldal)
A rabbik tanították: A napfogyatkozás egy gonosz előjel az egész világ számára.

Tanítva lesz: R. Meir mondta: Elsötétülnek az égi fények (*Nap, Hold), úgy az egy rossz előjel Izrael ellenségeinek, mert ők a csapásokhoz vannak szokva

A rabbik tanították: A napfogyatkozás egy rossz előjel a világ népei számára, a holdfogyatkozás egy rossz előjel Izrael ellenségei számára, mivel az izraeliták a Hold után számolnak, a világ népei a Nap után. A fogyatkozás keleten egy rossz
előjel a kelet lakóinak, a fogyatkozás nyugaton egy rossz előjel a nyugat lakóinak, a fogyatkozás a Zeniten (*"MC" - délben)
egy rossz előjel az egész világ számára; "eines Sackes", úgy az éhezés nyilai járnak a világ felett, úgy az egyiknek vagy a másiknak az éhezés kardja és nyilai a világ felett. A fogyatkozás (*nap)nyugtakor áll be, úgy lassabban jön a sorscsapás, ha (*nap)keltekor, úgy gyorsabban jön; némelyek azt mondják, hogy ez fordítva van. Neked nincsen nemzeted, ami le lesz győzve, amivel nem egyszerre az Istenük le lesz győzve, ahogyan ezt jelenti; Micrajims=Egyiptomnak (*Egyiptom - Micrajim - מצרים) összes istene felett ítéletet fogok gyakorolni. Abban az időben azonban, amikor az izraeliták Isten akaratát teljesítik, mindenekelőtt ezektől nem kell rettegniük, ahogyan ezt jeleni; így szól az Úr: Ne idomuljatok a népek bölcseihez, igy nincsen szükségetek az ég jeleitől reszketnetek, bárcsak inkább reszkessenek a népek tőlük, bárcsak a népek reszkessenek, Izrael azonban nem reszket.
--

* saját megjegyzések
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.25 0 0 26
Ez így van!
Előzmény: Latta (25)
Latta Creative Commons License 2007.07.24 0 0 25
Az Apokalipszis Jánostól elég egyértelmü csillagbölcselet utalásokkal készült
Siphersh Creative Commons License 2007.07.24 0 0 24
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.20 0 0 23
Kedves lángragyúlt!

Ha van kedved és időd, akkor a fórumomon is reklámozhatnád a Baha'i hitet.

Üdv

Klaus

Fórumom
Előzmény: lángragyúlt (22)
lángragyúlt Creative Commons License 2007.07.20 0 0 22

Kösz Klaus!

Igazán figyelemre méltó a munkásságod!

1000 km ide vagy oda - örülök, hogy ismerhetlek!

Előzmény: Klaus Matefi (21)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.19 0 0 21
Kedves lángragyúlt!

Az első időponthoz tartozó planétaállások rendkívül érdekesek, mert sok pozitív "fényszögkapcsolat" jellemzi őket, főleg a negatív hatású bolygóknál feltűnő ez. A második dátum ilyen szempontból szerintem hétköznapi.

Üdv

Klaus

Fórumom
Előzmény: lángragyúlt (20)
lángragyúlt Creative Commons License 2007.07.19 0 0 20

Üdv Klaus!

A két dátum mondott neked valamit: 1844.05.23. és 1863.04.21. ?

Előzmény: Klaus Matefi (19)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.16 0 0 19
Egy keresztény szószék a sok közül, mely a zsidók messiásának, Immánuelnek az eljövetelét hírdeti:

Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.15 0 0 18
Valószínű, hogy a Hermész Triszmegisztosznak tulajdonított Tabula Smaragdina ezotérikus szövegre gondolsz:

"Quod est inferius, est sicut quod est superius, et quod est superius est sicut quod est inferius ad perpetranda miracula rei unis. - Ami fenn van, ugyanaz, mint ami lenn van, és ami lenn van, ugyanaz, mint ami fenn van, így érted meg az egy varázslatát."

Nem az ember hat az univerzumra, (hisz ahogy fenn, úgy lenn..., és ebből következik, hogy, ahogy lenn, úgy fenn...") hanem fordítva a fenti elképzelés szerint. Az ember egy kis mulandó, kérészéletű porszem, hogyan befolyásolhatnánk mi az univerzumot. A hermetikus mágia ismerete úgymond lehetőséget ad a művelőjének az univerzum hatásait, titkait kiismerni és saját szolgálatába állítani, de ez nem azt jelenti, hogy mi hatnánk az univerzumra. Túl kis pont vagyunk mi ehhez...
Előzmény: Siphersh (17)
Siphersh Creative Commons License 2007.07.15 0 0 17

Biztos hatnak az égitestek az emberre. De mi a köze ennek az asztrológiához? Nekem úgy tűnik, hogy ez egy viszonylag modern elképzelés. Itt pedig a vallások eredetéről van szó. Én valahogy a vallások kezdetét az ókor kezdetével hozom össze agyilag, a mezőgazdaság születésével meg az első nagy városokkal. És ez az éra egészen közvetlenül gyökerezik bele a primitív kultúrákba. Ahol is az embernek a természettel való egysége nem kérdés, hanem mindennapi tapasztalat. Az, hogy az univerzum mint környezet hatással van az emberre, mint alanyra, az szerintem sokkal később vált meghatározó szemléletté. Vagy én legalábbis amikor azt hallom, hogy "asztrológia", akkor a hermetikus mitológián alapuló asztrológiára gondolok. Ahogy fent, úgy lent. Az, hogy valami hat itt valamire, az leghamarabb a hermetikus mágiában jött elő, ott is arról volt szó, hogy az ember hat az univerzumra. Nem az univerzum az emberre.

Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 16
A világmindenségből eredő folyamatosan változó hatás egy pillanatra se szűnik meg. Ez nem olyan, hogy csak úgy kikapcsolhatja az ember. Ez természetesen az égi mechanika törvényeiből kifolyólag "megtervezett"... Az már egészen más kérdés, hogy ez a folyamatosan változó elektomágneses - kozmikus hatás az egyes emberre miként hathat. Mint ahogy jeleztem, ebben az irányban nem végeztem személyesen kutatásokat. Ismerem az asztrológusok hipotéziseit is és az ellenzőiét is. Csak arról szoktam véleményt hangoztatni, amiről meg tudtam győződni.

Fórumom
Előzmény: Paleokrites (15)
Paleokrites Creative Commons License 2007.07.14 0 0 15
"" Az, hogy a világmindenség ne hatna az emberre, az egy butaság! Elég csak a Napot és a Holdat példának említenem... ""
Persze, de személyreszabottan naprakészen és egész életreszólóan megtervezve hatva az emberekre.....???????
Előzmény: Klaus Matefi (11)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 14
Dormitio-Basilika (Hagia Maria Sion Abbey Jerusalem)

http://www.dormitio.net/album/dormitio/start.html


http://www.dormitio.net/album/szenen/sz4.html
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 13
A Béth Alpha zsinagóga padlózatán az asztrológia Zodiákusa:

http://www-spof.gsfc.nasa.gov/stargaze/Sfigs/Betalph1.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b2/Beit_Alpha.jpg
izraeli link

Siphersh Creative Commons License 2007.07.14 0 0 12

A keresztény asztrológia-ellenesség alapja az, hogy úgy gondolják, hogy az ő asztrológia-alapú vallásuk az igazi, nem pedig a többi, pogány, jézus-mentes asztrológia. Az, hogy a kereszténységnek vannak bizonyos asztrológiai gyökerei, semennyire nem kérdőjelezi meg a keresztény asztrológia-ellenességet. Ma már talán egyáltalán nincsenek olyan keresztény felekezetek, ahol elfogadott lenne a zsidó-ellenesség, de régebben voltak, és ezt a keresztény zsidó-ellenességet sem kérdőjelezte meg az, hogy a kereszténységnek vannak bizonyos zsidó gyökerei. Mint ahogy a természettudományos asztrológia-ellenességet sem kérdőjelezi meg, hogy a tudományosságnak is vannak bizonyos asztológiai gyökerei.

Előzmény: Klaus Matefi (10)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 11
Ebben nem foglalok állást, mivel nem végeztem ezzel kapcsolatosan kutatásokat. A jelenleg publikált ezzel kapcsolatos kutatásokat pedig nem volt módom személyesen ellenőrizni... Az, hogy a világmindenség ne hatna az emberre, az egy butaság! Elég csak a Napot és a Holdat példának említenem...

Sajnos a dezinformáció korszakát éljük, így sok szempontból az óvatos, tapasztalt kutató csak arra támaszkodhat, amit maga is le tud kontrollálni...

Fórumom
Előzmény: Paleokrites (9)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 10
Te ezt most úgy jelented ki, mintha ez egy hivatalosan is elismert tény lenne. Az asztrológiával való foglalatosságot a hívő tömegek körében az ószövetségi legenda tanításai alapján akár halállal is büntették, annak ellenére, a saját misztériumuk (a "végidőkre" várt messiásuk, a "Sínai-hegyen történt szövetségkötés", stb.) is bizonyíthatóan az asztrológiára bazírozott. De a legszemléletesebbek ezzel kapcsolatosan a Kabbalah (az ószövetségi misztérium titkos tana) Shem ha Mephorash-ának ("Isten 72 szellemének") a kozmikus vonatkozásai.

A keresztény vallások is élesen elhatárolják az utóbbi időkben magukat a tudomány által tudománytalan babonaságnak tulajdonított asztrológiától, annak ellenére, hogy e nélkül létre se jöhettek volna. Ugyanez vonatkozik a szabadkőművességre is.
Előzmény: Siphersh (8)
Paleokrites Creative Commons License 2007.07.14 0 0 9
mindez keresztény mese Jézuskáról......, dehogy ennyire hatnak a kozmoszra, az égitestekre, akár a földre is....., nagy fantáziára utal íróitól..... :))
Előzmény: Klaus Matefi (7)
Siphersh Creative Commons License 2007.07.14 0 0 8
De ki vitatja ezt? Úgy beszélsz, Klaus, mintha valami alternatív elméletről volna szó. Talán azért kerülnek át a topikjaid az alternatív szekcióba. A természeti népek perspektívájából az égitestek mozgása egy nagyon nyilvánvaló kontextusa mindennek, a legrégebbi irásos kultúrák meg mind eléggé rá voltak kattanva az asztrológiára. Honnan máshonnan jöhetnének ezek a dolgok, mint az asztrológiai szimbolikából?
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 7
jav.:

--A római keresztút 2005, Ratzinger bíboros
XII. állomás
Jézus meghal a kereszten
Jézus keresztje egy kozmikus esemény.
A világ elsötétül, amikor Isten fia ki lett a halálnak szolgáltatva. A föld megremeg.--

A Názáreti Jézus születésének és kereszthalálának kozmikus eredete
Előzmény: Klaus Matefi (6)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 6
Ratzinger bíborosnak (azóta XVI. Benedek pápa) a véleménye a Názáreti Jézus keresztjéről:

http://www.vatican.va/news_services/liturgy/2005/via_crucis/ge/station_12.html
Radio Vatikan
26/03/2005 10.58.03
Roms Kreuzweg 2005, von Kard. Ratzinger
ZWÖLFTE STATION
Jesus stirbt am Kreuze
Das Kreuz Jesu ist ein kosmisches Ereignis. Die Welt wird dunkel, wo Gottes Sohn dem Tod preisgegeben ist. Die Erde erbebt.
--A római keresztút 2005, Ratzinger bíboros
XII. állomás
[color:0000FFJézus meghal a kereszten
Jézus keresztje egy kozmikus esemény.[/color]
A világ elsötétül, amikor Isten fia ki lett a halálnak szolgáltatva. A föld megremeg.--
Előzmény: Klaus Matefi (4)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 5
Előzmény: Klaus Matefi (4)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 4
"Katolikus Lexikon
csillagászat - Miként Krisztus születését égi jelenség mutatta, úgy halálakor elborzadt a csillagok világa."



Ugyanerről mi a véleménye Christoph Schönborn bíborosnak, Bécs érseke és az Osztrák Püspöki Konferencia elnökének?

http://religion.orf.at/tv/news/ne01225_bischoefe_fr.htm
Schönborn: Geburt Jesu überwindet Dunkel des Stolzes.
Neben der Krippe stehe von Anfang an das Kreuz, so Schönborn. Das neugeborene Kind in der Krippe sei eine Vorwegnahme des Kreuzes.
--Schönborn: Jézus születése áthidalta a büszkeség sötétségét.
A jászol mellett kezdettől fogva ott áll a kereszt, így Schönborn. A jászolban lévő újszülött gyermek egy megelőzése a keresztnek.--

Előzmény: Klaus Matefi (0)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 3
Kedves Mirdad!

Meggyőződésem, hogy a bibliai legendák misztériumai az ősi asztrológiából merítették az ötleteiket. Ezt már több topicban próbáltan bizonyítani, bemutatni, de az összes sorsa eddig az lett, hogy el lettek szándékosan tüntetve a "Rejtett dolgok" fórumára...

Megjegyezném, hogy ilyen fajta eljárással eddig csak ezen a fórumon találkoztam! Valakit nagyon zavarhat ez a téma...

A saját fórumomon ezt nyugott körülmények között lehet kitárgyalni.

Üdv

Klaus
Előzmény: Mirdad (1)
Klaus Matefi Creative Commons License 2007.07.14 0 0 2
Mit ír Baktay Ervin (1890 - 1963), a híres magyar asztrológus a kereszténység és az asztrológia kapcsolatáról?

Baktay Ervin: A csillagfejtés könyve (1989)(12-15.old)
Az asztrológiát sokszor vallási szempontokból is támadják, vagy elítélik. Lássuk, mennyire jogosult ez az állásfoglalás.
A világ minden vallása, a magasabbrendű, fejlett vallások is tele vannak asztrológiai vonatkozásokkal. Szinte minden nagy vallási ünnep asztrológiai alapokon áll.

Ugyancsak rá fogunk mutatni a két úgynevezett kozmikus tengely sarkalatos pontjainak, az Oroszlán, Bika, Vízöntő és Skorpió csillagképeinek nagy szerepére a vallásokban. Egyelőre elég, ha megjegyezzük, hogy a katolikus (*keresztény!) templomainkban látható jelképek, a négy evangélistával kapcsolatba hozott szimbólumok - az oroszlán, a bika, az ifjú (angyal) és a sas - az előbb említett négy sarkalatos égi pont ősrégi jelképei. Az Ószövetség egyes helyei és a János Jelenései egyértelműen, ismételten is utalnak erre a négy pontra.
Ezek az ősi asztrológiai elemek azonban részben feledésbe mentek, részben az újkor óta még a vallás terén is többé-kevésbé érvényesülő racionalis irányzat folytán elvesztették eredeti jelentőségüket és mélyértelmű szimbólumokból felszínes allegóriákká halványultak.


De most nem ezekkel a kérdésekkel akarunk foglalkozni, hanem az esetleges egyházi ítélettel az asztrológiával szemben.
Az egyház nem ítéli el az asztrológiát. Egyetlen hittétel sincs, amelyből ezt lehetne kiolvasni. A történelmi tanúság is bizonyítja, hogy jelentékeny egyházi személyek foglalkoztak az asztrológiával, amíg ennek hitelét az új idők gondolkozása meg nem ingatta. Regiomontanus (Johannes Müller) korának egyik legjelesebb csillagásza és asztrológusa volt, utóbbi minőségében az úgynevezett horoszkópházak kiszámításának egyik módszerét dolgozta ki; Mátyás királyunk udvarában is asztrológusként müködött, majd IV Sixtus pápa regensburgi püspökké nevezte ki. A pápáknak kiváló asztrológusok álltak szolgálatukra, akik többnyire maguk is magasrangú papok voltak; ez a tény magában is bizonyíték arra, hogy az egyház az asztrológiát soha nem sorolta a tévtanok vagy a tilalmas gondolatrendszerek közé. Kepler a buzgó katolikus Rudolf császárnak készített horoszkópokat; Richelieu bíbornok, a francia nagyhatalom megalapozója, minden lépésében udvari asztrológusának, Morin-nek horoszkópszámításaira támaszkodott.

Ismételjük, hogy amennyiben ma egyházi személyek kifogást emelnek az asztrológia ellen, ebben nem hivatkozhatnak sem hittételekre, sem egyházi döntésekre. Az ellenvetés sokszor csupán tévedésen és az asztrológia félreértésén alapszik.
Így pl. egyik legkiválóbb magyar egyháztudósunk Aquinói Szt. Tamás bölcseletének ismeretében azt mondja az asztológusokról, hogy ezek tagadják az isteni gondviselést, mert az emberi sors irányítását a csillagoknak tulajdonítják. Ez bizony súlyos tévedés, mert egyetlen komoly asztrológus sem tulajdonítja a sorsot közvetlenül a csillagok hatásának, s a csillagokban nem látnak végokot. Ellenkezőleg, az asztrológia hangsúlyozottan tanítja, hogy a csillagok csak Isten és az egyetemes Törvény akaratának közvetítői; belőlük felénk sugárzó erőhatások csak módosulásai a Világegyetem nagy központi erejének, Isten létárasztó és törvénytszabó akaratának. Az asztrológia sosem lehet vallásellenes, hiszen éppen azt igazolja, hogy felsőbb erő és akarat, a mindenségen keresztülkasul átáradó egységes törvény uralkodik mindenben, s amit a horoszkópból kiolvas, az csak csekély és vázlatosan mesejtett része az egyeztemes törvényszerüség határtalan egészének.De megcáfolja a fenti ellenvetést maga Aquinói Szt. Tamás, a keresztény bölcselet apja, mert az asztrológia alaptételét félreérthetetlenül helytállónak tartja (*1).

Tévedés az a gyakori ellenvetés is, hogy az asztrológia tagadja a szabad akaratot, amely pedig a katolicizmus egyik alapvető tétele. Az asztrológia nem tagadja a szabad akaratot, csupán rámutat, hogy a szabad akarat csak az egyetemes tehát isteni akarat megszabta keretek közt érvényesülhet, vagyis az egyéni életekben több-kevesebb megszorítás alá kerül. Ez megfelel a valóságnak, hiszen a szabad akarat hittétele sem állítja azt, hogy az ember határtalan és minden körülmények közt feltétlenül érvényesíthető szabad akarattal rendelkezik (*2). A szabad akarat inkább az eltérő lehetőségek közt való választás több-kevesebb szabadságában áll.

(*1) "Az égitestek nem lehetnek az emberi cselekvésnek közvetlenül az okai, hanem közvetve. Az égitestek közvetlenül hatnak a testre, de a lélek erőire nem közvetlenül, hanem esetlegesen. Tudni kell, hogy az égi testek behatásai közvetve és estlegesen érvényesülhetnek az értelemben és az akaratban.
Az emberek többsége szolgája a szenvedélyeknek, amelyek az érzéki vágy függvényei és amelyekkel az égitestek együttműködhetnek. A bölcsek, akik az ilyen szenvedélyeknek ellen tudnak állni, ritkák; ezért van az, hogy az asztrológusok sok dologban előre megmondhatják az igazat, főleg pedig általánosságban. De nem minden esetben, mert semmisem akadályozza meg az egyes embert abban, hogy szabad akaratával ellenálljon a szenvedélynek. Ezért az okos asztrológusok azt mondják, hogy "a bölcs uralkodik a csillagokon", de csak annyiban, amennyiben uralkodni tud a szenvedélyein." (Summa Theologica, 1-ae, 115. quaestio, 4. art.)
"Minden érzékelhető erőt esetlegesen irányíthatnak az égitestek. Az akarat is kaphat indítást a csillagok sugárzásától, ahogy pl. valaki a hideg beálltával érzi, hogy tüzet kell raknia. Semmisem tiltja azt állítani, hogy valaki a csillagok hatása alatt hajlamos a haragra vagy valami hasonló szenvedélyre, ahogy természetszerüleg a legtöbb ember engedelmeskedik a szenvedélyeknek, amelyeknek csak a bölcsek állnak ellen. Ezért van az, hogy a legtöbb dologban helytálló az, amit az emberi cselekedetekről az égitestek járásának vizsgálata után előre megmondanak." (S. Th. 2-ae, 9. quaestio, 5. art.)

Így Szent Tamás!

(*2) "Az emberi szabadság nem abszolut szabadság, nem abszolut indetermináltság. - Az akarat lényegesen a jóra irányuló képesség. - Az emberi szabadság képesség, csíra... igazi tettek kiváltó készséggé való kibontakozása azonban sok biológiai és külsö életföltételtől függ." (Schütz: Dogmatika, 39. §, 2. t. 3.)
Előzmény: Klaus Matefi (0)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!