Keresés

Részletes keresés

scsabi Creative Commons License 2024.05.11 0 1 34137

Psb-AS15 (Magtár u.) 1588 m

Psb-Szürke Kohász ipvk. 1742 m

Psb - Ps Külváros: 3657 m

Psb - Ps kb. 4900 m

Előzmény: alkotasu (34134)
Bárdos Imre Creative Commons License 2024.05.11 0 0 34136

A Vasúti és Közlekedés Közlöny 1907. április 26-i száma írja, hogy május 1-től a kereskedelemügyi miniszter rendeletére állomás és megállóhely névváltozások lépnek életbe. A felsorolásban szerepel Pécs új sörgyár mh. is, ami Pécs megálló mh. lesz. A megállóhely az 1923-as menetrendben szerepel utoljára, valószinűleg ezért nics nincs már feltüntetve az 1931-es térképen, de az új sörgyárat megtaláltam rajta: https://maps.hungaricana.hu/hu/HTITerkeptar/35747/view/?pg=1&bbox=4608%2C-5766%2C7651%2C-4101

Előzmény: gumidani (34133)
takitomika Creative Commons License 2024.05.11 0 2 34135

Üdv! Szeretném megtudni, hogy a BHÉV 4 tengelyes gázolajszállító kocsiját, hol lehetne manapság körbefényképezni, modell építési célból?

alkotasu Creative Commons License 2024.05.11 -1 0 34134

Érdekes a lejjebbi szöveg. A távolságok valahogy nem stimmelnek, mintha keverné Pécs-külvárost a megállóhellyel. Az Üszög - Pécs-külváros távolság nem 1,3 km, hanem jobban illene rá a 4,9. A Pécs-külváros - Pécs pedig sokkal inkább 1,3 km, mint 4,9.

Előzmény: gumidani (34133)
gumidani Creative Commons License 2024.05.11 0 2 34133

Egyrészt nem érdekel, hogy eltávolodtunk a teherkocsiktól. Ugyanis a közönség akkor is ugyanaz lenne, ha most megkeresnénk az igazán autentikus topikot. Messze nincs itt olyan nagy nyüzsgés, hogy akadályozna bármiféle pontosan ideillő eszmecserét.

 

Az európai vasútállomásokat ismertető 1926-os irásműben csak az ábécés névmutatóban említik Pécs megállót.

A "PH" személy, csomag és expresszáru forgalmat jelent. Érdekes az a megjegyzés, miszerint a megálló csak május 1 és szeptember 30 között vasár- és ünnepnapokon működött. Ez egyáltalában nem utal vágánykiágazásra, vagy hivatásforgalomra.

Az Üszög-Pécs-Barcs vonal részletezésénel nem szerepel. 

 

Előzmény: róbertke (34132)
róbertke Creative Commons License 2024.05.10 -1 0 34132

Már 100 éve volt a Pécsett arra helyi autóbusz közlekedés - meg a városban autóbusz gyártás is.

 

De ez már itt nagyon kezd OFF téma lenni. 

Előzmény: alkotasu (34131)
alkotasu Creative Commons License 2024.05.10 -1 0 34131

Itt lehetett szerintem, mert itt volt több iparvágány kiágazás is (már csak 1-et látok), és ezekhez az üzemekhez a melósokat oda kellett szállítani:

https://www.google.hu/maps/@46.0766205,18.2609556,338m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

1969-ben jól látszanak az iparvágányok:

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/97213?r=1&c=2032955.986329:5792950.2958675:9

 

Persze valóban fölmerül  kérdés, hogy ezek az ipari területek mikor kerültek oda, de ha későbben, akkor miért lett volna a pusztában megálló?

Előzmény: gumidani (34130)
gumidani Creative Commons License 2024.05.10 0 2 34130

1920-előttinek nevezett Klösz-térkép. Szerintemk jóval előtti, hiszen az 1911-ben megnyitott Pécs-Bátaszék vonal nem szerepel rajta. A megállót az ívben, a vágány délnyugati oldalán mutatja.

Az általam ismert 1914-es és 1917-es menetrendek Pécset és Pécs-külvárost 1 km-nél kisebb távolságra jelölik.

Üszög és Pécs-külváros, illetve Pécs távolságát 5 km-nek jelzik.

Üszög és Pécs-megálló közti távolságot 2 km-nek írják.

Ezért inkább Üszög felől kezdtem el méricskélni a guglitérképen. Ennek eredményeképp - az előbb közölt Klösz-térképen láthatóval azonosan – az északnyugat–délkelet irányú egyenes vonalszakasz végéhez kerül az Üszögtől mért 2 km. Az általatok tippelt hely pedig kb. 2,5 km-re van. Mivel a porcellángyárhoz lehetett számottevő utasforgalom, úgy vélem, hogy Nektek van igazatok, és a Klösz-féle térképre elnagyoltan jelölték a megállót.        

 

Domi-V63-138 Creative Commons License 2024.05.10 0 1 34129

Még most is látszik valami a térképen abból a kiágazásból:

https://www.google.com/maps/place/P%C3%A9cs/@46.0762169,18.249073,93a,45.5y,45t/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x4742b111ea3252e3:0x400c4290c1e1200!8m2!3d46.0727345!4d18.232266!16zL20vMDFmMXR5?authuser=0&entry=ttu

 

Én C osztályos (elektrós) voltam 1996-2000 között, +2001-ig technikus.

A kollégiumunk akkor már a Puskin téren volt, az fölött még megvolt az iparvágánya a bányának, s rendszeresen volt ratjta közlekedés.

Azt azóta felszedték...

https://www.google.com/maps/place/P%C3%A9cs/@46.0791138,18.2641358,675a,35y,46.61t/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x4742b111ea3252e3:0x400c4290c1e1200!8m2!3d46.0727345!4d18.232266!16zL20vMDFmMXR5?authuser=0&entry=ttu

Előzmény: róbertke (34127)
hory004 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 34128

Off: A Zsolnay csonka a negyed felújításkor szűnt meg, addig bent volt a váltó is a basamalom utca után, de kiszolgálást nem láttam rajta.

Amúgy a Magtár utcánál, az Aldi alatt most is elférne.

Előzmény: róbertke (34127)
róbertke Creative Commons License 2024.05.10 -1 2 34127

Ez a térkép 1929 előtti, mert nincs rajta a Zipernowsky (Gépipari) (oda jártam). 

Én is odajártam, G osztályos voltam 1981-85 között. 

 

Ha már Zipi: - A villamos vágányból volt egy rövid csonka kiágazás a Zipernowsky északi oldalánál a Nagy Lajos u. -  Béri Balogh Ádám u. - Búza tér  sarkánál volt a későbbi Hungarovin pincészet (mostani nevét nem tudom).  Pécs-Külváros állomásról 2 borhordós vagont tudtak beállítani fejtéshez. 

 

https://www.google.com/maps/place/P%C3%A9cs/@46.0763842,18.2373932,76m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x4742b111ea3252e3:0x400c4290c1e1200!8m2!3d46.0727345!4d18.232266!16zL20vMDFmMXR5?authuser=0&entry=ttu   

 

Basamalom utcai iparvágány rövid csonka még létezett 1985-87 környékén, az tuti. Amikor még Pécsett dolgoztam a vasúton, minden héten jött egy vagon NDK-ból, Meißen-ből hozott kékes-fehér kaolint a Zsolnaynak. 

Előzmény: Domi-V63-138 (34126)
Domi-V63-138 Creative Commons License 2024.05.10 0 1 34126

Szia róbertke!

 

Én is környékbeli vagyok (voltam).

 

Pécs külvárosnál 68, Pécs megállónál 69 vélelmezhető, akkor az 1 km az kb a Basamalom utcára jön ki.

 

Ott már az 1895-ös térkép szerint is volt iparvágánykiágazás. Tehát feltételezhetünk oda mh-et leginkább a gyár miatt.

https://maps.hungaricana.hu/hu/HTITerkeptar/35737/view/?bbox=4475%2C-5922%2C9905%2C-3567

 

Ezen a régi térképen sincs rajta.

https://maps.hungaricana.hu/hu/HTITerkeptar/38045/view/?bbox=-2358%2C-7892%2C15908%2C32

Ez a térkép 1929 előtti, mert nincs rajta a Zipernowsky (Gépipari) (oda jártam).

Előzmény: róbertke (34125)
róbertke Creative Commons License 2024.05.10 0 0 34125

gumidani: Vajon az a "Pécs megálló" hol lehetett 1917-ben? 

Én a Zsolnay porcelángyár környékére tippelnék

Előzmény: gumidani (34122)
rezgaras Creative Commons License 2024.05.09 -1 0 34124

Akkor a Villány-Pécs szakaszt a MÁV péage forgalomban használta?

Előzmény: gumidani (34122)
róbertke Creative Commons License 2024.05.08 -1 1 34123

Köszi az időutazást! :-))

Előzmény: SÜNÖCSKe (34121)
gumidani Creative Commons License 2024.05.08 0 2 34122

Úgy látom, hogy az MPV csak a Mohács-Villány vonalon közlekedtetett személyszállító vonatokat.  Villány és Pécs között a MÁV vitte a személyforgalmat.

1917

 

1943

 

1917

 

Az 1943-as is hasonló.

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.05.08 0 0 34121

1943-ban háromszor fordultak, igaz, Villányban át kellett szállni Pécs felé:

  • Az 1 sz. vonatról a 1917 sz. Eszék - Pécs személyvonatra
  • Az 5 sz. vonatról a 1951 sz. Eszék - Pécs személyvonatra, amelyikben volt közvetlen kocsi a 1903 sz. sebesvonattal Budapest-Keleti pályaudvarra
  • A 7 sz. vonatról a 1919 sz. Eszék - Újdombóvár személyvonatra, amiben volt közvetlen kocsi a 1019 sz. éjszakai személyvonattal Budapest-Keleti pályaudvarra

 

Visszafelé szintén volt csatlakozás minden vonathoz legalább Pécstől.

 

http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/334_335_337_o226.jpg

 

http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/41_o63.jpg

 

http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/40_o61.jpg

Előzmény: rezgaras (34120)
rezgaras Creative Commons License 2024.05.08 -1 0 34120

Vicces. Azzal a 9db. (OT) személykocsival mekkora forgalmat lehetett lebonyolítani. Napi 2 forduló?

Előzmény: Felek Ferenc (34115)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.05.08 -1 0 34119

Feltételezem, hogy a talbot kocsikkal együtt a bányatársasághoz - bányaüzemhez.

Előzmény: róbertke (34116)
gumidani Creative Commons License 2024.05.07 0 1 34118

Köszönöm. 

 

Előzmény: Felek Ferenc (34115)
gumidani Creative Commons License 2024.05.07 0 4 34117

Isten éltesse jó egészségben!

Előzmény: róbertke (34116)
róbertke Creative Commons License 2024.05.07 0 3 34116

OFF

1938.07.05. -én született Kisharsányban Édesapám. 

A vasúttársasággal ellentétben ő még él és mozog. 

ON 

 

Köszi az infókat, 

 

Felek Ferenc: Pécsbánya-Rendező állomáson szolgálatot teljesítő 3db villanymozdony hová, minek számított 1938-ban? 

Előzmény: Felek Ferenc (34115)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.05.07 -1 4 34115

Nem fénykép, csak utalás típusokra:

 

A Mohács-Pécsi Vasút ismertetése 1938-ból

 

A vasút építési hossza 55 594 méter, amelyen 30.5 km hosszan a MÁV látja el a személyforgalmat. A vasúti pálya végig egyvágányú, a legnagyobb emelkedés 7 ezrelékes, a legkisebb ívsugár 300 méteres, legmagasabb pontja 149.019, legalacsonyabb pontja 81.448 méter tengerszint felett. A vágányok hossza 84 604 méter, a vágánykapcsolatokról 125 darab váltó gondoskodik. A pálya 93 900 darab telítetlen tölgy talpfán nyugszik, a beépített sínek súlya 30-40 kg/fm közötti súlyú. Van még 3 darab fordítókorong, 10-20 méter közötti átmérővel.

A pécsi szénbányáktól a mohácsi kikötőbe vezető vasútvonalon 6 darab állomás, 7 darab megállóhely található. Épületek tekintetében van 6 darab felvételi épület, 6 darab raktár, 63 darab őrház, 3 darab pályafenntartási raktár, 2 darab fűtőház, 3 darab műhely és 68 darab lakóépület.

A forgalom ellátására van 9 darab gőzmozdony, 6 darab poggyászkocsi, 9 darab személykocsi, melyekben 362 ülőhely található. Van továbbá 28 darab fedett és 252 darab nyitott tehervagon.

1938-ban 115 251 fő utas volt: III. osztályon 110 265, II. osztályon 4 981, míg I. osztályon 5 fő. Az elszállított árú súlya 332 983 tonna volt. A vasúttársaság az évet 253 499 Pengő veszteséggel zárta.

A vasúttársaságnak 235 fő állandó alkalmazottja van és majdnem ugyanannyi, 202 fő nyugdíjasa.

Az 1938-as esztendőben két siklás és egy gázolás volt, mely miatt egy idegen személy elhunyt.

Előzmény: gumidani (34113)
gumidani Creative Commons License 2024.05.07 0 0 34114

Kieg:

A Kö 24xx-eseken kívül?

Előzmény: gumidani (34113)
gumidani Creative Commons License 2024.05.07 0 0 34113

Mindenkihez szóló kérdésem: 

Ismert-e fénykép az MPV teherkocsijairól? 

Előzmény: rezgaras (34112)
rezgaras Creative Commons License 2024.05.07 0 0 34112

Nem csoda, hogy az MPV-nek szenes kocsija van. :-)) Az MPV a DDSG vasútja volt és a pécsi szenet vitte a Dunához, a DDSG hajók számára.

Előzmény: gumidani (34111)
gumidani Creative Commons License 2024.05.07 0 1 34111

MPV Kz 843

segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.05.04 0 4 34110

Mi az üreset toltuk ki a deltára (szép túlemelés van ott), és hát nem kellett vacakolni semmivel, mert a kocsi "üres" volt. A csapat elrekvirálta az összes flakonomat.

Előzmény: bugadoktor (34109)
bugadoktor Creative Commons License 2024.05.03 0 4 34109

Mivel a Halért tulajdonában lévő vagonok honálomása Budapest - Kelenföld volt, a rendező részen, a Hungarovin kocsik sokszor ott vártak továbbításra. A régi, fahordós kocsikon megütötték két kalapáccsal a hordóráfot, és a sincsavarokhoz használt un. cigányfúróval megfurták a dongát. Csapolás után egy előre megfaragott faággal elzárták, és visszaütötték a ráfot a helyére. Amikor jöttek az acéltartányos kocsik, a tartalékgépről hozott villáskulcsokkal meglazították a csőperemet, a tolózár előtt, és onnét a széles sugárban kifolyó bort "mentették " meg. 

Előzmény: segélyvonókészülék (34103)
rezgaras Creative Commons License 2024.05.03 -1 1 34108

Mert az emelt tető alatt emelt padló is volt, ez volt a személyzet tartózkodási helye. Mindkét irányban ablakokkal, onnét lehetett megfigyelni az egész vonatot.

Előzmény: somytomy (34105)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!