Keresés

Részletes keresés

Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -11 2 44682

Mármint abban az esetben, ha nincs gravitáció.

Előzmény: Égig érő fütyi (44681)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -11 2 44681

Ha egy tök egyenes, idealizált pályát képzelünk el, amin a legkisebb pályahiba sem fordul elő, és a kerekek is teljesen tökéletesek, akkor valóban, nem vezet a gravitáció. De ha csak egy picike pályahiba, vagy hupli van, akár csak annyi, hogy a pálya követi a Föld görbületét, akkor a jármű elhagyja a sínt.

Előzmény: Égig érő fütyi (44680)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -11 2 44680

A gravitáció nem vezet.

 

Én a gravitációt csak poénból említettem, de amúgy hogy a bánatba ne vezetne? Gravitáció nélkül meddig maradna a sínen a jármű?

Előzmény: Áthaladójelző (44678)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -11 2 44679

Annyira nem, csak egy észrevétel volt.

Előzmény: Fradista Utazó (44677)
Áthaladójelző Creative Commons License 2018.06.07 -10 2 44678

A gravitáció nem vezet. A vasúti járművet a síndőlés és a kerékkúposság vezeti.
Alapesetben. Aztán persze vannak kivételek, szűk ívek, váltók, és társai. Nagyvasúton kisebb, villamosnál nagyobb a nyomkarima ilyen igénybevétele.

Előzmény: Égig érő fütyi (44668)
Fradista Utazó Creative Commons License 2018.06.07 -12 6 44677

Én meg úgy érzem, indokolatlanul magas a topicban azok száma, akiket érdekelnek a mínuszok. 

Előzmény: Égig érő fütyi (44674)
MCA-001 Creative Commons License 2018.06.07 -11 5 44676

Nem csak itt divat a mínuszolgatás.

 

Más topikokat is rettegésben tartja egy óvodásokat megszégyenítő értelemmel rendelkező mínuszolgató:)

Előzmény: Égig érő fütyi (44674)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -10 3 44675

Vagy lehet, hogy van egyvalaki aki nagyon szigorú.

Előzmény: Égig érő fütyi (44674)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -10 3 44674

A legutolsó huszonkét hozzászólás közül egy se volt, ami ne kapott volna mínuszos minősítést. Kicsit úgy érzem, hogy indolokatlanul magasak a szakmai elvárások ebben a topicban.

r1232 Creative Commons License 2018.06.07 -9 4 44673

Igen, ez az elmélet. A gyakorlat meg kicsit más. És nyilván ezért alkalmaznak akár 100 km/h-val járható ívekben is telepített nyomkarimakenő berendezéseket.

Előzmény: Fradista Utazó (44665)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -10 2 44672

A két kerék mereven együtt forog. 

Egyenes pályán elvileg középállásban fut a jármű, tehát egy tengely végén a két kerék azonos átmérőjű futókörön, azonos fordulatszámmal. Ebből következik, hogy a két kerék egyenlő utat tesz meg. Ha középállásból valamelyik irányba kitér, akkor ott nagyobb futókörön fog gördülni, tehát a merev kapcsolat miatt hosszabb utat tesz meg. Ezzel ellentétesen viselkedik a másik oldal. A kettőből az következik, hogy elkezdi korrigálni a kitérést, vagyis visszaáll egyenesbe a nyomkarima segítsége nélkül.

 

És a tengely nélküli, alacsony padlós villamosoknál ez hogy működik?

Előzmény: 1014 (44669)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -9 1 44671

Akkor passzolom a kérdést.

Előzmény: 1014 (44670)
1014 Creative Commons License 2018.06.07 -8 2 44670

Lehet, hogy átforgatták, de arról itt, a fórumon szoktunk tudni előre.

Előzmény: Égig érő fütyi (44663)
1014 Creative Commons License 2018.06.07 -9 3 44669

A futófelület kúposra van kialakítva, a pálya közepe fele nagyobb az átmérő és egy ívvel megy át a nyomkarimába.. A két kerék mereven együtt forog. 

Egyenes pályán elvileg középállásban fut a jármű, tehát egy tengely végén a két kerék azonos átmérőjű futókörön, azonos fordulatszámmal. Ebből következik, hogy a két kerék egyenlő utat tesz meg. Ha középállásból valamelyik irányba kitér, akkor ott nagyobb futókörön fog gördülni, tehát a merev kapcsolat miatt hosszabb utat tesz meg. Ezzel ellentétesen viselkedik a másik oldal. A kettőből az következik, hogy elkezdi korrigálni a kitérést, vagyis visszaáll egyenesbe a nyomkarima segítsége nélkül.  

Figyeld meg: jellemzően a sínkorona belső fele nem fényes, mert nem ér hozzá, nem dörzsöli semmi. A kerék nem sír, mert csak gördül a futófelületen. 

 

Ívbeállást ebből el tudod képzelni? 

Előzmény: ChGeri (44666)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -8 1 44668

Egyrészt, de a gravitációról se feledkezzünk meg.

Előzmény: király2644 (44667)
király2644 Creative Commons License 2018.06.07 -7 2 44667

a kúpos futófelület....

Előzmény: ChGeri (44666)
ChGeri Creative Commons License 2018.06.07 -10 1 44666

Nekem nem ez a szakmám, tényleg nem értek hozzá mélységében, de akkor mi tartja a sínkoronán a futófelületet?

Előzmény: Fradista Utazó (44665)
Fradista Utazó Creative Commons License 2018.06.07 -5 5 44665

Azért az egészen szűk ívek kivételével elég nagy baj, ha a nyomkarima tartja a sínen a vonatot.

Előzmény: ChGeri (44664)
ChGeri Creative Commons License 2018.06.07 -10 1 44664

"elméletileg, üzemszerűen a nyomkarima nem vezet, nem ér a sínhez"

Azon kívül, hogy az tartja a nyomon a járművet... Szerintem hagyjuk is el. :D

Előzmény: 1014 (44661)
Égig érő fütyi Creative Commons License 2018.06.07 -5 1 44663

Nem lehet, hogy átforgatták őket a rákosszentmihályi kiágazás deltájában?

Előzmény: 1014 (44661)
siófoki35 Creative Commons License 2018.06.07 -4 2 44662

OFF

 

Erről mindig eszembe jut hogy my fault = májfolt :D

 

ON

Előzmény: HarunBp (44659)
1014 Creative Commons License 2018.06.07 -2 1 44661

Sziasztok, nagyon örülök neki, hogy a gödöllői vonalon sokkal kevésbé, alig "sírnak" a kerekek néhány napja. Mi történt?

 

Igen zavaró volt, hogy egyenesben haladva is csikorogtak a kerekek. Ez mindenképpen valami hiba, hiszen elméletileg, üzemszerűen a nyomkarima nem vezet, nem ér a sínhez. Azt nem láttam, hogy a pályán javítottak mostanában, tehát jármű oldalon kell lennie valami változásnak. Kaptak frissen esztergált kerekeket? Javították a futóműveket? ...? 

 

 

Viko88 Creative Commons License 2018.06.06 -3 1 44660

Hello!

A 947-674-948 jelenleg forgalmi kocsi Cinkotán, gondolom a hajszál repedésben érintett 933-667-934 miatt elsősorban!

Előzmény: ICS MÁNIÁS (44654)
HarunBp Creative Commons License 2018.06.06 -3 1 44659

My fault, sorry. A 977 és a 689 biztos volt, mert ezekre emlékeztem. Köszi, hogy 2 hónapja ilyen, nem tudtam, mivel ritkán HÉVezek manapság, csak most láttam először, a Batyin.

Előzmény: 6243 (44658)
6243 Creative Commons License 2018.06.06 -2 2 44658

977-978 lesz az, a pótkocsit számold ki. A 976 egy másik kisegység. És vagy 2 hónapja forgalomban van már így.

Előzmény: HarunBp (44653)
NAR Creative Commons License 2018.06.05 -2 1 44657

"A metrót is át kéne vennie a MÁV-nak hogy meglegyen az integrált szemlélet vagy mi?"

 

Hát... Amíg a HÉV a fővárosnál volt, a HÉV és a metró legkisebb közös főnöke (a pénzeszsák gazdája) valahol a BKV-n/BKK-n belül volt, de legfeljebb a főpolgármester. Így talán egyszerűbb egyeztetni, integrálni. Most meg ha jól sejtem, a legkisebb közös főnök a miniszterelnök, így azért nehezebb integrálni...

Előzmény: sz_b (44627)
r1232 Creative Commons License 2018.06.05 -3 6 44656

Komolyan mondom, egy szinkron Bz nagyságrenddel üzembiztosabb, mint ezek.

Előzmény: Unatkozó rendszergazda (44652)
paca664 Creative Commons License 2018.06.05 -3 0 44655

Ha valamelyik említett dologhoz volt valaha közöd az életben, gondold át még egyszer amit írtál.

Előzmény: 18-09 (44617)
ICS MÁNIÁS Creative Commons License 2018.06.05 -3 1 44654

Igen, a 12:35-ös indulás nem sikerült, még szerencse hogy én is pont akkor másztam ki. Nem nagyon oldott a fék rajta.....  Reggel is voltak gondok vele állitólag.. el van átkozva..

 

Helyette inkább elmentem körbenézni Csepelre, a 965-754-1108as kisegység erősen meglepett, dehát a szükség nagy úr. Van Cinkotai nagyegység is kölcsönben 937-938 és 939-940, valamint egy ideje csepelen tanyázik a 949-950 is. Viszont arra számítottam, hogy a Kevei maradék 3 MXa is itt lesz (947-948,951-952,953-954) de Csepelen biztos nincsenek (ksz.ben sem álltak). Ergo nem értem a Desiro Ráckevén milyen kiesett HÉV szerelvényeket pótól, de aki tudja ne tartsa magában!

Előzmény: fufed (44651)
HarunBp Creative Commons License 2018.06.05 -3 2 44653

Így igaz. Már késve érkezett, induláskor pedig az ütközőbaktól jutott el a neki szabadjelzést adó lámpáig. (nem nagy távolság) Később műszaki hibát mondtak be és az utána érkező tököli szerelvény ment helyette Ráckevére.

Nem kis riadalmat keltett az utasok körében, akik nem örültek annak/nem értették, hogy az "alacsonypadlós piros akkor nem megy". Különben megnéztem az egyik régi kocsi plakettjét, amin 1971 szerepelt, mint elkészülési időpont. Jó öregek ezek a kocsik...

 

976-689-977 szintén sötétzöld lett.

Előzmény: fufed (44651)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!