A Szári bélyegző elérhetősége nem 0-24, bent van a kocsmában, ha a következő túrát tervezed, akkor csekkold le a nyitvatartását. (Várpalotán is ugyanez a helyzet.)
A KDP-n egy rövid, pecsételés nélküli túrával búcsúztam a Gerecse dombjaitól. Vasárnap az ebédlőasztal helyett az autó kormánya mellé ültem le, hogy Szár és Bicske érintésével eljussak Óbarokra. Bemelegítésként felmásztam az Öreg-Kőszikla-tetőre, utána tettem egy kitérőt a Lófingató-hegyre, végül pedig gyönyörködtem a majdnem körpanorámában a Zuppa-tetőn. A túra hosszabb, fényképes beszámolója a következő oldalon olvasható: https://turaelmenyeim.blogspot.com/2024/03/kdp-obarok-szar-20240218.html
Én is Piszkén kezdtem, a Zirci érkezés szimpatikusabb volt, ráadásul így az utolsó etap volt a túra legszebb része. 16 túranap volt a végéig, a vágányzárig akár be is fejezheted. A Piszkei kezdés mellett szól az is, hogy átérsz a Burok völgyön, mielőtt benövi az aljnövényzet:)
na jó, nyilván viccelek, de majd 3 hetes svájci vándorlás két főre vonatozással kajával tavaly picivel volt 500 fölött igaz, 2 esős napot leszámítva sátorban alvással
Tavalyelőtt májusban voltam pár napot Lisszabonban, több dolog volt a bakancslistámon, köztük egy fado bár és a 28-as villamos. Bevallom, nekem nem igazán jött be a fado bár, volt egy olyan turista-lehúzós érzésem. De a zene tényleg elég különleges.
A villamos viszont szuper! Még a pesti 28-ashoz képest is! :-)
Egy túrára így csupán a vonat költségével kell számolni (nálam már ez is ingyen van! :), a velejáró élményekről már nem is beszélve. A kevesek által járt Északi Zöldön ennek kivételesen jó hangulata van. (... na persze cserébe cipelni kell a sátrat.)
Összességében jól van jelölve, néhány helyen kellett elővennem a telefont. Igaz, csak arra kellett ügyelnem, mindig jobb kéz felől legyen a tenger. :-) Ha éppen nem is látszott, hallani távolabbról is lehetett. A homokban pedig látszódtak a túrázók nyomai, az is segített.
A hétvégén befejezem a DDP-t, utána megcsinálnám a Mecseki Zöldet, és ha minden jól megy, még márciusban jöhet a KDP. A vágányzárról hallottam, és ez az egyik érv a zirci kezdés mellett. A piszkei kezdés mellett nálam főleg az szól, hogy úgy épp akkor lenne a legzöldebb az erdő, mikor a legszebb bakonyi részekre érek. És az sincs kizárva, hogy május végéig befejezem, mire jön a vágányzár.
A legutóbbi 3 napos somogyi utunk, 63 km DDP-zéssel mindenestül nagyjából 80 ezerre jött ki és semmi luxus nem volt benne. Március végére volt betervezve egy szóló Északi Zöldezés egyedül, nagyjából hasonló kondíciókkal, egyelőre elnapoltam. Ennyiért ez már sajnos irreális költség egyedül.
Mint minden ez is szubjektív. Nekem nagy vágyam volt, hogy a végén belgázolhassak a hatalmas kék folyamba. Aztán mikor odaértünk hatalmas árvíz is volt, úgyhogy nem is kellett erőlködni, hogy kötésig belemehessek a Dunába. Nagy élmény volt, de persze megérkezni a O km kőhöz se semmi érzés. Emböre válogatja.
Több leírás szerint egyébként északon Sinesben kezdődik/végződik (nincs meghatározott "kötelező" iránya, mindkét irányban bejárható, attól függően, hogy az arcodat vagy a nyakadat akarod leégetni. ;-) ), de a Sines - Porto Covo (19 km) szakasz nem véletlenül nincs benne. Sines - itt született Vasco da Gama ma egy jelentős kikötőváros, kapcsolódó iparral (pl. kőolajfeldolgozás), gyárakkal - nem túl szép, a városból kijutni csak forgalmas utakon keresztül lehet, tömegközlekedés nincs, legalábbis én nem találtam. Ezért kezdik sokan a túrát Porto Covoban, ahová Lisszabonból ugyanúgy van közvetlen busz.
A fenti linken megadott etapokat érdemes tartani, legalábbis ha nem kell rohannod, mert gyönyörű és nagyon változatos a tengerpart. A túraútvonal jól jelzett (általában) zöld-kék jelzésű oszlopokkal. Sokszor megy a sziklák pereméhez közel, de lemegy a partra is, a járhatóság is nagyon változatos, hol teljesen jól járható (kb. döngölt föld), hol sziklás, és nagyon hosszan mély homok. Utóbbiak miatt a napi 20 km (ez általában a két falu közötti távolság) teljesen optimális, főleg ha akarsz egy kicsit nézelődni, leülni egy kávéra, kólára, sörre, fényképezni, neadjisten csobbanni egyet. A víz úgyis télen-nyáron hideg az áramlatok és a hullámzás miatt.
Koszt-kvártély a falvakban van, illetve vannak a strandoknál éttermek, büfék, ezek egy része télen is működik, mert a szörfösök akkor is jönnek.
Ottjártamkor - február legeleje - olyan 17-20 fok között volt napközben, reggel és este (mikor lement a nap, gyorsan lehűlt) 8-10 fok. Napközben szinte végig sütött a nap, árnyék alig, szóval nyugodtan lehetett pótóban túrázni. Én bakancsot vittem a homok és sziklák miatt, de talán egy magasszárú túracipő jobb lett volna. Szállást általában dormitorykban foglaltam, ezek 4-10 ágyasak, mindenhol tisztaság. Mivel ilyenkor kevés a turista, jó eséllyel nem lesz sok hálótársad, háromszor egyvalaki volt még, de volt, hogy egyedül voltam. A végén Lagosban (nem, nem tévedtem el ennyire, Portugáliában is van ilyen város, ott van az útvonal vége) 4-en voltunk egy 8 ágyas hálóteremben. Mindenhol volt lehetőség elzárni saját szekrénybe a cuccot, nem mintha gyakoriak lennének a lopások. Alapvetően biztonságos hely. Ha nem egyedül mész, megéri inkább szobát, airbnb-t nézni, mert két személyre kb. annyi, mint 2 hely a dormitoryban, és azért mégiscsak kényelmesebb... 2 alkalommal nem találtam a faluban hálótermi szállást, ilyenkor kifizettem a 40-43 eurót egy éjszakára egy lakásért/hotelszobáért. A 43 eurósban adtak egy üveg bort is...
És a mocskos anyagiak, szerintem ez is elég hasznos a tervezéshez: Repjegy (fapados, nem vettem kiegészítőket) oda-vissza összesen 35 ezer körül (Bp-Lisszabon-Bp, két héttel utazás előtt vettem), Lisszabonban a helyi 1 órás jegy 1,80 euró. Ezzel átmetróztam a repülőtérről a buszállomásra. Buszjegy Sinesbe 15 euró volt (185 km, kb. 2 óra 40 perc). Helyközi busz rövidebb távra (Sagres-Luz 30-40 km) 5,20 euró volt. Lagos-Lisszabon több mint 300 km, 4 óra körüli menetidő, 8 euró. Érdekes az árképzés...
Hétvégén nem volt tömegközlekedés, amerre rövidíteni akartam, stoppoltam, hamar felvettek, nem volt gond. 0 euró. :-)
Szállást mindig napközben foglaltam estére a b (mint balhés) betűs szálláskereső alkalmazásban, a 7 éjszakára összesen kb. 69.700 Ft-ot vontak le a kártyámról.
Valamilyen kaja a legkisebb kocsmákban is van, de persze vannak éttermek, giroszosok, pékségek, szóval éhen-szomjan nem marad az ember. 8-10 euróból (pizza, girosz, bitoque nevű étel, ami tulajdonképpen egy natúrszelet sült krumplival és friss zöldségekkel, nagyon finom) jól lehet lakni, a sör kicsit drágább, mint itthon - vagy ugyanannyiért kisebb kiszerelést adnak -, de megfizethető. Kávé (rendest adnak mindenütt, nem megmikrózott xart) 70 centtől 1 euróig. Tengeri herkentyűk azért drágábbak, de érdemes kipróbálni.
Szóval napi 25-30 eurós ételital-költséggel számolva, utazással, szállással egy ilyen bő egyhetes út simán kihozható 200 ezer Ft-ból fejenként. Úgyhogy lehet vitatkozni, hogy a Balaton vagy a horvát tengerpart az olcsóbb, de biztos vagyok benne, ez sem drágább, még repjeggyel együtt sem.
A táj meg tényleg hihetetlen, leírhatatlan, azt írták, hogy a világ egyik legszebb tengerparti túraútvonala, azt hittem, xar marketingduma, de nem.
Mindehhez hozzávéve az ottani emberek kedvességét, nyugalmát, segítőkészségét a buszsofőrtől kezdve a kocsmároson át az arab giroszosig, mintha egy másik világba csöppennénk... És nem húzzák a szájukat meg számolnak felárat, ha csak egy éjszakára foglalsz.
Nem tudom, mikorra tervezed, illetve tömegközlekedéssel szoktad-e megközelíteni a kezdő/végpontot, de a 11-es vasútvonalon előreláthatólag május végétől októberig teljes vágányzár lesz Veszprém és Zirc között, ami azért megnehezítheti - vagy legalábbis meghosszabbíthatja - az egyes szakaszok elérését.
Éppen másfél hete vágtam bele, de én nem sorban haladok.
Ha egyéb jelvényszerző mozgalmakban is gondolkodsz, az Öreg Bakony Bakancsosa jónéhány érintőpontja viszonylag kis kitérővel elérhető a Pirosról. A maradék pont nagyrésze meg a Rómer Flóris emlékútról vadászható le.
Arra utal Pulmy, hogy a facebookon az ismerősöknek írtam egy (pontosabban kettő) bejegyzést az útról, abban szerepel Vasco de Gama, aki arrafelé született, és személye kapott némi szerepet a leírásban... :-)
Lehet, hogy itt is közzéteszem, de egy kicsit szerintem azért átdolgozom előtte...
Addig itt tudsz olvasgatni az útról, én is innen merítettem az ötletet:
Nem lenne kedved egy rövid beszámolót írni róla, vagy akár csak néhány gondolatban összefoglalni? Bennem olyan régen mocorog már, hogy szeretnék egy hosszabbtávú túrán tengerparton járni, kíváncsi lennék nagyon, hogy milyen volt.