Hanem hogy M6 helyett M4, M43 meg stornó Makótól: két elkerülő szinte ingyen oszt szevasz.
(Ez kötözködésnek tűnhet, de nem az: mindkét esetben az a különbség, hogy magát a problémát, amire az M6/M43 valamiféle választ ad, elismerjük-e fontosnak.)
Nem M6 helyett M4, M43, hanem ha egyidőben hoztak törvényt az autópálya hálózat kiépítéséről,
akkor arányosan kellett volna ütemezni, előkészíteni is.
A prioritási sorrendbe történő beleszólás, változtatás minden vita, nézetkülönbség alapja.
Másrészt: Ezért nem egyformán fontos a probléma sem.
Az M6 és M43 funkciója nem azonos, hossza sem, forgalma sem.
MÉGIS AZ TÖRTÉNT, HOGY EGYSZERE MEGÉPÍTETTEK 140 km M6/M60-at
Azért én az azon irányú turistaforgalmat nem Bresztből, hanem Varsóból (még inkább Katowicéből, mint afféle gyűjtő-elosztóból) tervezném. Az oroszokat chartergépek viszik a sípályákhoz és fürdőhelyekhez legközelebb eső repterekre, ahonnan buszokkal szórják szét őket, a tehetősebbje autót bérel. Időben is így éri meg nekik egy üdülés. A belorusz turisták pedig egyelőre nem fenyegetik Nyugat-Európát.
Várjál, várjál, amíg buckás a terep, addig mindenki a kiserdőn keresztül akar menni a legrövidebb úton:)
Hamarosan a legrövidebb út a leggyorsabb is lesz, behozhatatlan előnyöket kínál a közlekedőknek.
Nem voltam pontos, mert a turisták ideális útvonala az osztrák A2, de ma még nem az R52 (hiányzó része)
De ha folyamatos lesz a száguldás Varsótól - Brno-ig, akkor még a Krakkó környékiek is azt gondolhatják (google és GPS), hogy nem kanyarognak a Tátrában az E75, vagy E77-en.
De mi lesz a tehertranzittal?
Az A1-D1-A2 magához vonzza a kamionokat is?
Ha Magyarországon is 80-100 Ft/km lesz az útdíj?
A következő kérdést szerintem már meg is fejtetted...
Ez teljesen igaz, de hát végül is, ha nagyon doktrinerek vagyunk, akkor a csömöri lakosság, a túzokrezervátum, de még az altalaj minősége is OFF. Mind-mind külső, de mégis figyelembe veendő körülmény :(
Szerintem egyoldalú megközelítés, ha csak a prioritásukon vitatkozunk, és közben egy szó sem esik a pénzügyi konstrukciók megfelelő vagy elcseszett voltáról, vö. PPP, illetve arról, hogy a gazdaság miért nem képes kitermelni a meglévő utak folyamatos (karbantartását), vagy az a régi témánk, hogy az utazók által az e minőségükben befizetett különböző sarcokat miért nem látjuk az "aszfaltban" megjelenni. Csak mindezt együtt nézve értékelhetünk egy"útpolitikát". Anno még ezekről a részben OFF témákról is folyt itt a vita.
A wikipédia fogalmazása szerint az osztrákok határon átnyúló, utolsó szakasza "R52 függő". Kérdés, hogy a csehek (vagy közösen) kérnek e a következő költségvetési ciklusban erre brüsszeli pénzt. Ésszerűnek tűnne.
Ehhez kapcsolódik, hogy Bécs az észak és nyugat közötti átmenő forgalomtól (tán tavalyelőtt) remekül tehermentesítette mind a városi autópályát, mind az A21-et az A5-S1-A22-S5-S33-A1 kombinációval, ami még egy új Duna-hidat is igényelt, alig 10 km-re a kremsitől. Lehet, hogy ez a bölcs előrelátás sem volt véletlen...
Ez Magyarország, fejlesztésre még csak-csak van pénz, fenntartásra aligha.
Ugyanakkor azért azt ne hagyjuk itt elveszni, hogy a 43-as a "legalább ötezer kilométernyi úthálózat" élbolyában található akár a forgalmát, akár a minőségét nézzük (persze ha meg azt, hogy arománoknak-elégazis, akkor nem szóltam). Viszonyításként, az 55-ös közepe tája (az 53-as körültől nyugatra) pár éve tele volt táblázva 60-assal, annyira nyomvályús volt, na a 43-as még annál is rosszabb. És ugye nem azt mondtad te sem (meg akik luxusozzák az M43-ast, M6-ost stb.), hogy ezek valóban létező problémára adnak túlárazott megoldást, ehelyett olcsóbb, de még mindig hatékony és később esetleg bővíthető megoldást kellett volna építeni*, és a maradék pénzből lehetett volna M4, M0, karbantartás, egyebek. Hanem hogy M6 helyett M4, M43 meg stornó Makótól: két elkerülő szinte ingyen oszt szevasz. (Ez kötözködésnek tűnhet, de nem az: mindkét esetben az a különbség, hogy magát a problémát, amire az M6/M43 valamiféle választ ad, elismerjük-e fontosnak.)
Persze, csak kérdés, hogy nem kidibitt pénz-e már az önrész is, amit inkább a meglévő utak felújítására kellene fordítani.
Az persze nyilvánvaló, hogy mindenütt Közép-Kelet-Európában nem a valós, hanem a Brüsszelből irányított igények alapján fejlesztik a közutakat, nem kell magyarázni, miért (és persze OFF, de ugyanez igaz a kötöttpályás közlekedésre is).
Ez ok - mármint, hogy nagyon nem ok -, de erre vajon lehet pénzt kicsiholni az uniótól, "trehányak vagyunk" felkiáltással? Fenntartási költségigényt nemhogy fejlesztésként, de még felújításként sem lehet Brüsszelnek eladni. Az M3 - még Nyíregyházán túl is - viszont nem ez a kategória.
1. Még túl hosszú ahhoz, hogy klasszikus palacknyaknak tekinthessük (kb. olyan, mint amikor Pest és Bécs felől elindult egymás irányába a pálya, és mondjuk, a Győr-Bruck közti szakasz még hiányzott. Ahhoz majd rövidebb kell, legyen,de az a fázis nem fog sokáig tartani (arrafelé vmivel tudatosabban terveznek).
2. Két országot is érint, tehát két felelőse van a teljes kiépítésnek.
Jó kis forgalma lesz. A gugli Ostrava-Plocét már most arra tervezi (ebben van az egyik szlovén hiátus is - még cca két évig).
Nem olyan régen adogattuk össze itt a tervezett bosnyák alagutakat, kijött a horvát A1-nek valami duplája, vagy bő 40 km :), utána lehet keresni.
Vagyis a gugli (ha lesz) még 30 év múlva is Brno felé fog tervezni.
A legbrutálisabb elképzelés az M3 Y Vásárosnamény után Barabás és Záhony felé.
No, emiatt azért hosszú ideig ne legyenek álmatlan éjszakáid. Borítékolom, hogy Namény(Ny)/Petőfitanyánál legalább egy évtizedre leáll a beruházás. Ha pedig mégis továbbindul, az előbb lesz az M49-en, mint Ukrajna felé (egy közös EU-projekt esélyei Románia irányába nemhogy nagyobbak, hanem egyáltalán: fennállnak).
Nyilván nem az a kérdés, hogy ha már végképp nem tudjuk majd hova tenni a pénzt, akkor öntsük a tengerbe, vagy inkább építsünk autópályát. És nyilván az ütemezésben vannak véleménykülönbségek. Valamit luxusberuházásnak minősíteni viszont nem érvelés, hanem hangulatkeltés.
(Apropó, ma rákérdeztem, mert az emlékeim kissé homályosak voltak. Makó után a 43-asra nem elég a két falu elkerülője, hogy 10+ évre kipipálhassuk a kérdést (ha jól értettem, kábé ezt mondtad), mert maga az út is borzasztó állapotban van. Nem lennék meglepve, ha a teherbírása se erre lett volna méretezve anno. A vonalvezetése persze jó és talán még a kapacitása is elég.)