Érdekes amit írsz. A flotta részéhez hozzászólva: a délpest parkolója tömve van flottás autókkal, csak véletlen, hogy találtam helyet. Régebben volt egy sor az átadásra előkészítendő új autóknak és a többi hely üres volt. Most új nincs, csak a flotta. De a 40 ezer ft-os 3 ezres szerviz b...a továbbra is szét az agyamat. Részvétem a bajakért, de velünk ki törődik.
Sima van - olyan kutyacsont:) - több, alulfelül nézheted, azon látszik a gumiszakadás. A negyedik a "zselés" az fönt van a tágulási tartálynál, klímacső mellett, a távolság a két gumirész között ha 4 mm, vagy alatt akkor cserés.
120 e km-nél időszerű ránézni, 145 van az enyémben, már a simákat cseréltem, a másik is a végét járja, idén valszeg csere, ha lesz kedvem hozzá, olyan helyen lakom, ahol maximális igénybevételt kapnak.
az árrést inkább a munkadíjra kellene rátenni (vagy "hulladékkezelési díj hozott olaj esetén" címszóval megfingatni az olyanokat, mint én - külön soron a számlán, hadd lássák) cost saving-et kell bevezetni, ha az "túl mnemigen tartagas", és akkor lenne sok/több kuncsaft - csak persze nagy szükség nincs rá, mert a céges/flottás vevőkből úgyis megélnek...
Ez éppen az a terület, amivel foglalkoztam, úgyhogy szívesen beszélek róla :-)
Az elmúlt négy évben a fő probléma a kapacitás-kihasználás. Nem titok, hogy a márkaszervizek elsődleges ügyfélkörét a garanciális javításokra és karbantartásokra érkező újautó-tulajdonosok jelentették. Az újautó értékesítések visszaesésével ez az ügyfélkör gyakorlatilag megszűnt.
A hálózat javítókapacitás optimalizálása egyrészt természetes úton ment végbe (kereskedések bezárásával), másrészt helyben is kellene valamit kezdeni. Vagy eladom az emelők felét, és kirúgom a fél csapat szerelőt, vagy több ügyfelet vonzok be.
A szerelők kirúgása nem egyszerű. Egyrészt van anyagi vonzata (végkielégítés és egyéb dolgok), másrészt van egy elég nyilvánvaló morális vonzata, harmadrészt van még egy megfontolás: félretéve minden egyéb ellenérzést, általánosságban elmondható, hogy a márkaszervizekben speciális (Renault) tréningekkel és típusismerettel rendelkező szakemberek dolgoznak. Ha beindul a fellendülés, akkor nehéz lenne ezeket a szakembereket pótolni, pláne kisebb településeken, ezért mindenki igyekszik áldozatot vállalni, hogy ezeket a szakembereket megtartsa.
A cost optimization (költségoptimalizálás) elég kézenfekvő dolog, csakhogy vannak határai. A tipikus magyar márkakereskedés legnagyobb költsége a frankhitelek törlesztése. Amikor húzott az iparág, sok kereskedés vett fel hiteleket a kereskedés fejlesztésére, de igen jelentős volt a készlethitelezés is. Azaz a kereskedés hátsó udvarában ott parkolt 10-50 Renault, amit csak üzembe kell helyezni, és pár napon belül viheti a vevő. Ezeket az autókat a bank finanszírozta, és ezzel mindenki jól járt... egészen 2008 végéig, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a piac befagyott. Ekkor jöttek a készletkisöprő akciók: vigyék az autókat, mindegy mennyiért, csak szabaduljunk meg a hiteltől. Viszont az 5M listaárú Scénic, amit gyorsan-gyorsan kiszórtak 4M-ért, az hagyott maga után 1M tartozást a bank felé, amit -- mivel a fedezet megszűnt, gazdát cserélt -- hirtelen egész más feltételekkel kezdtek finanszírozni.
Ugyanez történt a kereskedésre felvett hitelekkel, csak még durvábban: ha felvettél egy hitelt arra, hogy autókereskedést építesz, a bank felértékelte az épületet (mint fedezetet) mondjuk 50M forintra, és ennek megfelelően alakította a kondíciókat. Csakhogy amikor 2008-ban megakadtak az újautó-értékesítések, a bankok kitalálták, hogy "átvizsgálják a portfóliójukat." Mivel az eredetileg 50M értékű autókereskedésnek az adta az értéke egy részét, hogy ha be is zár ott a Renault, majd átveszi az épületet egy másik márka, és ez az opció ugyebár veszni látszott, az eredetileg 50M-re értékelt épület hirtelen már csak 20M-t ért... Ez persze megváltoztatta a hitelfedezet kockázatát is, a hitelt átrsorolták, a törlesztőrészletek pedig sokkal durvábban nőttek emiatt, mint mondjuk egy egyszerű lakáshitelnél...
Lehet spórolni a marketing költésen, meg ha télen nem fűtjük ki a szalont, stb, de ez egyrészt kontraproduktív, másrészt a többi fix költséghez képest piha. (Én éppen azért kényszerültem feladni mindent, ami autós az életemben, mert 2009 után az importőrök és a kereskedők is először a tanácsadói kiadásokon vágtak, és hiába volt hasznos, amit csináltunk, ezen tudtak ők hirtelen spórolni -- én biztosan nem így tettem volna, de persze én ebben ellenérdekelt vagyok...)
Jelen pillanatban az a lényeg, hogy a szerelők valamit szereljenek, hogy ha már nyereséget nem is hoznak, legalább a saját munkabérüket termeljék ki. Ezért szinte az összes Renault márkaszervizben van valamilyen akció, ami az idősebb autók tulajdonosait célozza. Ilyesmire gondolok:
A 6 éves autókra adott 40% munkadíj-kedvezmény és 20% alkatrész-kedvezmény azt jelenti, hogy ezeken az autókon nem keresnek egy fillért sem -- de legalább nem küldik el az embereket...
A flottás autók külön kategóriát jelentenek: egyrészt az igazán nagy flottáknak saját belső szervizeik vannak, másrészt a kisebb flották, ha márkaszervizbe is járnak, azt külön megállapodás alapján teszik. Ha 200 autót szervizeltetsz rendszeresen, akkor nem ugyanaz a munkadíj vonatkozik rád, mint ha csak egyet.
A flották persze remek dolgok, de mellettük szükség lenne sok-sok lojális, visszatérő magán ügyfélre is.
Véleményem szerint gond sem lesz abból, hogy nem "márkajeles" szűrő lesz felhasználva, picit nonszensz lenne, ha 15 és 30 ezer km alatt mondjuk megadja magát a motor, és ez PONT a gyári minőségű (Mahle) olajszűrő miatt lenne (pláne hogy ELF gyári olajat kap), csak mert a 2 szűrő egy és ugyanaz(on soron készül), csak a doboz lesz más, amibe csomagolják!!!
Alkatrésze válogatja, de nem feltétlenül van így. (Van olyan alkatrész, aminél így van.)
A nagy különbség nem a gyártásban, hanem a QC-ben, a minősgellenőrzésben van. A gyári márkajeles termék több ellenőrző körön megy keresztül és szigorúbbak az előírások, aminek meg kell felelni.
Mondok egy extrém példát: ha ferdén van az akksira ráragasztva a matrica, AM-nek még elmegy (aftermarket = utángyártott), gyárinak meg nem.
Nézd stevie-13, igaz a Gundeles felvetés, de az ba..a a csőrömet, hogy 30 ezres átvizsgálás egy hibátlan autónál 40-50 ezer forint. Gondolom jobban ismered, hogy mit csinálnak, de az olaj- és szűrőcsere kivételével a többi teendő szinte ránézéses kontroll. Meg a parkolási díj, hogy bent van a műhelyben az autó, nehogy kiadják fél óra múlva, ameddig tart az efektív munka. Szóval keresek egy olyan helyet autósban, mint a mártoni halászzcsárda, ahol jobb a séf, mint a Gundelben és olcsóbb az étel és gyönyörű a felszolgáló hölgy
Egy örök igazság van a szervielésnél, és javításnál (persze ez termelő eszközöknél, mint Nálunk a traktoroknál, kombájnoknál, még hatványozottabban igaz):
A gyors, precíz munkát hajlandóak megfizetni az ügyfelek, a sz...ért meg az egy forintot is sokallják. Én is ilyen vagyok magánemberként.
Persze mindenki a magához való gépet vegye meg. A GS áránál alig többért vehettem volna egy prémium kategóriás "nagyvasat" is :-), de az időszakos szervizét, vagy a gumicseréjét sem tudnám kifizetni, még a szar munka árkategóriájában sem :-)
Más. A Bocim ha tolatásnál engedem ki a kupplungot elég jól remeg (alacsony motorfordulatnál, szinte alapjárat közelében), ez valaminek az előjele? A céges villámos autómnál megszoktam hogy szinte alapjáraton tudok tolatni. Ha emelek a fordulaton akkor elhagyja a rángatást. Előre menetben nem nagyon csinálja, néha ha alapjáraton, egyesbe gurulok akkor előjön (pl araszolok dugóban). A lendkerék járhatja a végét, vagy csak a kupplungtárcsa. A lendkerék ezeken kettőstömegű? (1,5 dci, 106 LE, 2006.12)
majd 2 éve mikor eladtam az Opelom az akkor 1 éves aksit kivettem belőle...
Hazafelé állj meg egy akksisnál kérdezd meg, hogy ha behozod ránéz e, esetleg mennyiért tisztit, feljavít rajta, ha járható út és megéri 2-3 évig még használhatod, szerintem
Viszont nagyon ott a pont, hogy ők maguk - tisztelet a kivételnek - nem érzik, hogy a "Gundel"-ként kellene szolgáltatniuk. Nem is zártam a szívembe a veszprémieket! :)
Köszi. Köztes olajcseréről lesz szó, tehát ez nem kötelező szerviz, és tudtommal nem is tilthatják meg, hogy lecseréljem. Véleményem szerint gond sem lesz abból, hogy nem "márkajeles" szűrő lesz felhasználva, picit nonszensz lenne, ha 15 és 30 ezer km alatt mondjuk megadja magát a motor, és ez PONT a gyári minőségű (Mahle) olajszűrő miatt lenne (pláne hogy ELF gyári olajat kap), csak mert a 2 szűrő egy és ugyanaz(on soron készül), csak a doboz lesz más, amibe csomagolják!!!(Bár tudom, elvi lehetősége fennáll) Röhej, előttem szóló kolléga sorolt fel egy csomó példát a "gyári és utángyártott" termékekre az életből, tanultam marketinget, nem vernek át ezzel.
Nekem is az a véleményem, hogy az árrést inkább a munkadíjra kellene rátenni (vagy "hulladékkezelési díj hozott olaj esetén" címszóval megfingatni az olyanokat, mint én - külön soron a számlán, hadd lássák) cost saving-et kell bevezetni, ha az "túl magas", és akkor lenne sok/több kuncsaft - csak persze nagy szükség nincs rá, mert a céges/flottás vevőkből úgyis megélnek...
Lehet nem értettél, én csak az olajon vagyok kiakadva, ami más történet.
A másik kérdésemre lehetséges, hogy az a válasz amit írtál, mivel a legújabb autók amik megfordultak a kezem alatt garanciálisak voltak, így a 4 éves (4 éve nem gyártott) autóhoz már nem érdemes nagy raktárkészletet tartani és a gyártó szórja ki a piacra.
A többi alkatrész szerintem ugyan úgy beszerezhető, csak kérdés mennyi idő kinyomozni, megéri-e...
Az Elf olajat egyébként 5+1+1 literes kiszerelésben vettem év elején, nagyjából most is ennyi lenne, ezért jön ki ennyiből.
A MOL-os témával kapcsolatban szerintem illene tájékoztatni, hogy mivel töltik fel a kocsit, apum Lagunajába még az ablakmosó folyadék is Renault-os volt, igaz ennek lassan 10 éve. Akkor legalább az az érzés meg volt, hogy valami prémiumot kapok (pedig nyilván nem szarabb a MOL-os cucc).
Ha a webshopban 9000 az olaj (7 liter), a szervizben 32000 (6,5 liter), akkor az bizony 3-400%-os árrés.
Mondtam, hogy az olaj az más történet. (Mondjuk a literenként < 1300 forintos olaj még webshopból is gyanús.)
Egyébként érdekelne, hogy miért 16000 az a váltó szoknya, ami 20 EUR "nyugaton", igaz nem márkakereskedésben, na de akkor itt sem 20-25% az árrés.
Elfekvő raktárkészleteket 1 euróért felvásárolni és 2 euróért kiárusítani egy dolog, megbízható, állandóan elérhető, frissített raktárkészletet fenntartani meg egy másik dolog.
Évek óta kifutott autók nem kopó-fogyó-törő alkatrészeinek a raktárkészletét drasztikusan csökkenteni szokták, mégpedig nem egyesével, hanem csomagban. A konkrét váltószoknyádat feltehetően tényleg 1 euróért szerezte meg az eladó... viszont ugyanő tudna még adni mindenféle utastéri műanyagokat, meg tanksapka ajtót, meg B-oszlop külső borítást, meg hátsó lökhárítóba való macskaszemet, de sajnos klímakompresszort, jobb első sárvédő idomot, hátsó motortartó bakot nem kapsz fillérekért ;-)
a MOL-os hűtő folyadék után MOL-os olajon se csodálkoznék, ha a szabványnak megfelel ugye... Akkor meg pláne durva az ára...
Természetesen sok márkakereskedésben a MOL olajok is kaphatóak, egyedi árlista szerint. Ott annyi a különbség, hogy a MOL-t listaár alatt (= a benzinkúton kapható olajok ára) nemigen lehet szerezni. Avagy láttál már MOL olajat webshopban? ;-)
A MOL-olajokon remekül lehet látni, hogy valójában mennyi az árrés. (Nincs friss adatom, de egy-két éve ugyanannyiért adták a MOL olajat a márkaszervizben, mint a benzinkúton.)
Nyilván elírtad a 3-400%-ot. A gyakorlatban úgy néz ki, hogy a nagykernek is van 20-25%, meg a kiskernek is. Tehát a 100 forintért beszerzett áruért a végfelhasználó 140-160 forintot fizet
Csak általában írok a fentivel kapcsolatban, és nem a fém punci a fő téma, hanem általában az árképzés.
- előszőr is a fenti példában a számítás kissé elsiklott. A végfelhasználó a 160 Ft helyett még jóval többet fizet, mert azt még megfejelik az AFA-val, és ha magánszemély, nem tudja azt visszaigényelni.
Nyilván nem autós példákat fogok írni - ezért bocs, de árat mindenhol képeznek - valahogy. Szubjektívan, vagy kevésbbé.
Metro nagyker (nem Magyarország). A kisfönök és az árufeltöltő együtt sétálnak a regálok között. Az elöbbi kérdezi a melóst: azt a (vmilyen árut) jövő héten mennyiért kéne adnunk ? (!)
Metro AT - mosógép, a határon vámmal és ÁFA-val együtt (2004 elott) 11500 pénz. Metro SK - ugyanaz a mosógép, csak egy számmal régebbi típus: 23.500 pénz (akcióban, árleszállítás után)
Tesco HU - pezsgőtabletta (ital) -250/350 Ft -- Tesco SK = ugyanaz 4€
Magyar fotóscég: szállítás közben "eltünt" áru értékét - és a veszteségét - 1.2 milla Ft-ra jelentette be a rendőrségen. Azok bekérték az import számlát, vám papírokat, stb ... és a veszteség 200e. Ft lett (az egy milla haszon ? %)
HAMA fotósketyerék: szakmai körökben köztudott, hogy 600 - 1200% haszonnal dolgoznak.
Gyógyszerek árai: 10% a gyártási költség, a többi a marketing, a receptet kiíró orvosok "jutalma" bármilyen formában, + nagyker, kisker megafranctudjami...
Alma - magyarban a termelőtől megveszem kb. 100 - 120 ft-ért, az üzletekben ugyanaz (sokkal silányabb állapotban, méretben) mikor hogy 250 - 400 Ft. (töle a nagyker mondjuk megveszi 60 ft-ért, mert és csak 100 kilot veszek magamnak, ö meg hetente egy teherautóval)
Kutyakaja - ugyanaz a termék - olcsóbb a Tescoban, mint a nagyker Metroban.
Hammerite festék H-ban kb. 7,5e Ft, Lengyelben kb. 3e. Ft, Sk-ban 15e Ft - mindenki veszi valahol, nem-e?
Cukor: amíg volt cukorgyár a városunkban.
- bent a gyárban, nagyker áron 26,60 pénzért vetted, akár két kamionnal vittél egyszerre 36 palettányit x 600 kg, akár csak 600 kilot. A gyár előtti kis bódéban bárki megvehette kis és nagy mennyiségben egyaránt 26,80 pénzért. A tehervagonokba pakolt cukor 8,00 pénzért ment lengyel exportra.
A tejgyárak a paraszttól a tej literéért 1 pénzt adnak (a tehén termelte meg), ők meg kilopják a színe javát, a maradékot befestik fehér színre, becsomagolják, te meg 16 pénzért veszed meg (10-15 ft helyett 150-260 ft-ot fizetsz érte).
Mondjam még? A kínai üzletben egy pár cipő mondjuk 3000 Ft. Ugyanaz a cipő a Metroban 17500 Ft.
Nem folytatom, nincs értelme. Csak egypár példát idetettem, hogy felejtsük el a 15 -25%-os haszonkulcsokat.
Ha a webshopban 9000 az olaj (7 liter), a szervizben 32000 (6,5 liter), akkor az bizony 3-400%-os árrés. A szűrővel nem szórakoztam, 6 vagy 7 ezer nem érdekelt, ez legyen a hasznuk.
Egyébként érdekelne, hogy miért 16000 az a váltó szoknya, ami 20 EUR "nyugaton", igaz nem márkakereskedésben, na de akkor itt sem 20-25% az árrés.
De ahogy korábban írtam, a MOL-os hűtő folyadék után MOL-os olajon se csodálkoznék, ha a szabványnak megfelel ugye... Akkor meg pláne durva az ára...
Azóta a garázsban áll, és töltve volt, így most is 12,6 V-t mutat. Nem tudom, hogy így konkrét használat nélkül, még bele tehetem-e a GSII-be, vagy esetleg az idő múlásával iszaposodhatott...?
Biztos hogy "iszaposodott," de ha megvan a névleges feszültség, akkor egy darabig még ez is elmegy.
Azt soha nem vitatták, hogy a tizenpár ezres munkadíj óránként korrekt-e, mert az. En se kerek kevesebbet, mivel számlát adok, ennyit ér a tudásom. Viszont az anyagra nem teszek 3-400%-os árrést, mert nem én nyerem meg a munkát.
Nyilván elírtad a 3-400%-ot. A gyakorlatban úgy néz ki, hogy a nagykernek is van 20-25%, meg a kiskernek is. Tehát a 100 forintért beszerzett áruért a végfelhasználó 140-160 forintot fizet.
De a képletben az is benne van, hogy te magad 100-ért soha nem tudnád beszerezni ugyanazt a cuccot végfelhasználóként: ha nagyon ügyes lennél 110-120 forint lenne a te árad.
Ez vonatkozik a fémpuncis alkatrészekre.
Az olajjal valóban egy picit más a helyzet. Igazából ezeken sem keres többet a kisker, mint a szokásos 20-25%, de ezeknek a beszerzési ára lényegesen magasabb lehet, mint amit a webshopok az utcára árulnak. Hogy ez miért van így, az hosszú történet.
Egyébként ugyanaz a történet, mint az autógumival, amiben sajnos még könyékig benne vagyok - majd öregkoromban a kocsmában, ha fizettek egy sört meg egy unikumot, akkor elmesélem :-)
(Röviden: sok más országban a marketing, a logisztika és egy csomó minden rá van terhelve a kiskerre, ezért iszonyú jó árat kapnak, míg nálunk minden terhet az importőr visel, ezért a tőle érkező nagyker ár sokkal magasabb, mint a külföldinek. A webshopok megjelenésével rájöttek a nagyonkiskereskedők, hogy ha megkörnyékezik az osztrák/német nagykert, sokkal jobb árat kapnak, mint a magyar nagykertől, viszont igazi ingyen utasként kihasználják a magyar nagyker befektetéseit. Ez egy NAGYON leegyszerűsített képlet, nyilván sok minden más is van benne, de az ALAPJA ez.)
A Gundelben a 150 Ft-os sör 990 forintos árában benne van a munkadíj, míg az olaj árában nincs...
Ez nem ilyen egyszerű. Lehetne árrés nélkül adni az alkatrészt, de akkor az óradíj lenne magasabb. Lehetne nulla óradíjjal dolgozni, de akkor az alkatrészár lenne magasabb.
A Gundelban a konkrét Dreher sörön 660% árrés van, de nincs munkadíj.
A szervizben az alkatrészen "csak" 20-25 százalék az árrés, ezért kell külön munkadíjat is szedni.
egyébként az opelt az eredeti 12 éves aksijával adtam el, és télen, és pöccre indította, sőt az eladást követő télen a tulaj aki megvette, is jelezte, hogy még mindíg az van benne :)
A régi kocsijaimnál nem tartottam a bikázástól, de ezt viszont nem tudom mennyire kényes az ilyen bikázásra, a behúzásra meg főleg!
Eddig 2 szűrő fordult meg a kezemben, mindkettő osztrák gyártmány volt (az egyik a III-as fórum 337-es hsz-omban szereplő), de szerintem létezik még pár. Most akkor mi a helyzet? A márkaszervizben is lehet ezek közül valamelyik, ahogy épp van készlet
Remélhetőleg a márkaszervizben csak Renault márkajeles van :-) Akkor pedig az "jó," bárki is gyártotta. Míg hiába ugyanaz a gyártó, ha nincs rajta a fémpunci, akkor "nem jó."
Jó ez az akksi téma, nekem pl azt mondta a szerviz, hogy amíg indít ne pörögjek rajta, ki kell "véreztetni". Mivel van meg egy autónk, ezért nem kell azon parázzak, hogy mi lesz ha nem indul, mert egyszerűen elmegyek a Vartas emberkéhez (bika kábel ha nincs a közelben a másik autó) és veszek on demand...
Miért akarod már most kicserélni? 5 év az átlag élettartam, de ez lehet 3 és ritkán 8 is...