Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Pedig pont itt van a lényeg, és sajna a vasút körüli szakemberek (lelkes outsiderekről már nem is beszélve) többsége sem tudott még átállni az új módinak megfelelő gondolkodásra.
Nem akartam ilyen részletekbe menni, mert a hatoság is a vasutak által kidolgozott és bevezetett szabványok szerint engedélyezi a jármüveket. (Elöfordult, hogy a korábbi szabványokat a hivatal magáévá tette és most általános vasuti szabványokká tette, illetve lassal fordul a kocka, és a hatóság kezdi az egyes vasutakra rákényszeriteni az ujabb szabványváltozatokat).
Csak apróság, hogy az Unión belül egyetlen vasút sem végez engedélyezést, hanem engedélyeztet, amit az adott ország vasúti közlekedést felügyelő független szervezete végez el (itthon az NKH, németeknél az EBA, a szlovákoknál meg az URZD). Az engedélyező hatóságok nyilván bevonják az engedélyezési eljárásba az adott orszűág infrastruktúra üzemeltetőit is. ez utóbbi egyébként országonként eltérő mélységű, a szlovákoknál pl a ZSR-nek kell egy összeférhetőségi nyilatkozatot adni a járművekről. Ezen nyilatkozat kiadását meglehetősen komoly dokumentációs munka és méréssorozat előzi meg.
Szerda este megyek is a Metropollal. Hetvege fele becelzok valami jo kis halokocsi jegyet (valoszinuleg nem Sparnightot, hanem csak "csehszlovakot" Parkanyig) aztan hajra. Kivancsi vagyok Wlabmz lesz vagy Wlabmee. Eddig mindig elobbi volt, szivesen kiprobalnam a masikat is, persze ez szebb.
Amugy igy jatszogattam a Start-os online jeggyel es azert el lehet erni, hogy alulra szoljon a Sparnight, ha berakom a kosarba az adott kategoria tobbi jegyet (max 4-et) es a fenti es kozepso agyakat torlom utana. A cseh shopban is manovereztem igy helyjeggyel, amikor nem lehetett valasztani keprol, persze unalmas volt 12x ugyanazt a keresest vegignyomni.
Köszönöm szépen - ez egy fokkal jobb mint volt, de nem látom miben lenne olcsóbb a JLV-nél. Az a kőbányai homályos meg inkább a no comment kategória :))) (íz, ár, vevői célcsoport stb)
Így már egy kicsit elfogadhatóbbnak hangzik, ha jól értem akkor lényegében a foglaltságtól függő globálárak vannak, ezzel a törzsutasosdival bonyolítva.
Én azt hittem, hogy fixen a normál tarifa + 5€-t kell fizetni, mert a Poprád-Kassára nekem a gyorsvonatra 5,04€-t dobott ki, az IC-re meg 10,04-et. (Mondjuk ez a Zssk honlap még mindig elég gáz, kb. olyan ócska, mint a Starté.)
Annyit tudok, hogy az első már készen van és lefutotta a próbaköreit, így mehet a sorozatátalakítás, hogy mikor megy forgalomba, azt nem tudom.
Furcsa is volt látni a szlovák ARpeer-en a JLV logót az igaz, eddig csak szlovák cég költözött cseh kocsiba. Állítólag a nyártól egységes árakkal operál majd mindhárom szolgálató, tehát csak a minőségben tudnak majd versenyezni, az árban nem.
Viszont pozitívként értékelték a cseheknél, hogy a csehszlovák belföldi gyorsban járó magyar étkezőn sokkal emberibbek az árak (bár még mindig drágábbak, mint az azonos útvonalon járó hazaiak) és találkoztak már szlovákul is tudó személyzettel.
Más téma: azt nem tudod, hogy hogyan áll a cseheknél a régi étkezőkocsik főjavítása WRmee816-ra?
(Meg ahogy látom a WGSCZ-t és az SD-t is kigolyózták az étkezőkocsikról fő üzemeltetőként... de legalább a JLV lassan kezdi visszaszivárogtatni a frissensülteket.)
Az egyszeri utasnak, aki évente egyszer-kétszer utazik IC-n, nem lesz számottevően drágább (kivéve, ha tele a vonat).
Most éppen holnapra Pozsonyból Kassára a holnap délelőtti IC-re lehet akár 20 euróért jegyet kapni (ha tele lenne ez lehetne 22, vagy 24 euró is), míg az utána menő gyorsvonat (aminek majdnem egy órával hosszabb a menetideje) teljes áron 18,76-ba kerül.
Ha az utasnak van mondjuk törzsutas kártyája is, már 16 euróért is utazhat (persze ha kellően üres a vonat,de a max. 20 eurót ifzet így is), míg a gyorson a törzsutaskártyával min. 14,07 eurót kell fizetni.
Tehát igazán csak a felárak drágák, gondolom főleg a FIP jegyesek fognak leszokni az IC-ről a teljes távon min. 12 eurós felárukkal (egy Kassa-Poprád távon ők is kijöhetnek jó esetben 5 euróból, de ha már sok ilyen jegyet eladtak, ez lehet akár 9 is).
Már csak arra leszek kiváncsi, hogy volt-e valami kalkuláció arra vonatkozólag, hogy a végigutazó utasok (akik lehet, hogy kevesebben lesznek mint eddig) által fizetett magas pótjegyek ellensúlyozzák-e azt, hogy rövidebb szakaszokra senki sem fog IC-n utazni. Nem lepődnék meg, ha pofáraesés lenne a vége.
Amint már itt kicsit korábban írtam, január 1-től az IC vonatok Szlovákiában nem tartoznak a közszolgáltatási körbe, azaz a vasúttársaságnak (több-kevésbé) a jegyárbevételből kell üzemeltesse ezeket a vonatokat.
Köszi. Azért az 5 meg 7 eurós belföldi IC pótjegy az beteg dolog, amikor egy nemzetközi helyjegy 3€. Mit tud az a vonat? Ahogy elnézem még a kocsik is ugyanazok, mint a gyorson.
(Sajnos ahogy elnézem a Poprád-Kassa menetrendet, van délelőtt egy orbitális lyuk, közepén egy IC-vel, azaz ha visszaúton kassai városnézés lesz, akkor ki kell csengetni az 5€-t a semmiért.)
Gyorsra, vagy expresszre nem kell semmi, belföldi IC-re viszont kötelező felárat fizetni (szőrözőknek lehet globáldíj 4-es kategóriának is hívni), mely magában foglalja a (kötelező) helybiztosítást is, 5 euró másodosztályon, 7 elsőn.
Egy kérdésem lenne a gyakorlottakhoz. Poprádra mennék, a 28,5€-s menettérti jeggyel a pozsonyi gyorsra, vagy a prágai Ex-re átszállva kell-e a nemzetközi jegyhez valami pótjegy vagy egyéb? Visszafelé IC-vel jönnék Kassáig, ugyanez a kérdés, kell-e pótjegy?
A '90-es évek közepén ez a gép még CSD Uni festésű volt, a kép szinte biztosan 2003-ban készült, akkor vitt ez a gép különvonatot az MSV-re (ma is mennek oda vonatok erre a kiállításra, csak az ablakos vonat nem jellemző).
Az autókat elnézve (Opel Kadett, régi Skoda, Octavia I, talán Golf III) ez a 90-es évek közepe, semmiképpen sem 2000 után. Talán a vagonok típusából és a gép festéséből pályaszámából lehet okoskodni tovább.
A nemrég átadott átépített korridor Cheb és Plzen között nem valami nagy minőségben készült el. Kozolupy állomásnál megcsúszott a töltés és a sínek egy kissé hullámosak lettek... Egyvágányon megy csak a közlekedés, 50km-es lassújel mellett.
Ha már a környéken járunk itt van egy videó a frissen arrafelé közlekedő Pendolino-ról, ahogy majdnem elcsap egy hülyét.