Gondolkodtam a témán, de fejből nem merek mit mondani :) A Kálvinon a háború utánig nagy végállomás volt, és csak azt tudom, hogy ez a helyzet normalizálódásával lassan eltűnt, de évszámot sose jegyeztem meg... Most csak az jut eszembe, hogy asszem 49-ben volt, hogy a 2-es a Kálvin helyett a Fővám térre ment, ekkor ugye még nem volt meg a Közgáz előtti villamosszakasz, mert az csak 51-ben nyílt meg. Szerintem akkor rendezhették át. Majd ha zslevi vagy NZA errejár, pontosabbat mondhat, én most elnézést kérve kihagynám a könyvekbe fejest ugrást :)
Érdekes, de nekem az jutott eszembe, hogy mit megadnék, ha reggelente (akár pont itt) lenne lehetőségem friss tejet és péksüteményt venni, a fűrészporból és E-vitaminból dagasztott pogácsautánzat helyett...
Nagyon igazad van. Én a képet "Az 1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs és Kutatóintézete Közalapítvány" fotótárából másoltam. Ott ez a kép a következő címmel jelenik meg:
A Kálvin tér rendezése: új villamossíneket fektetnek, »MNM Ltsz 60.302« 1947, [Magyarország] Budapest, Kálvin tér, -, ff, papírkép, fénykép
Innen vettem az 1947-et. Ennek ellenére nem vagyok biztos az az évszámban. Lehet, hogy korábbi a kép! Gyanus a benzinkút a lovaskocsi mögött és a Wacha üzlet elötti régi kis teherautó, meg az új villamossínek fektetése.
Azt hiszem, ez a kép már előkerült itt, és már akkor sem stimmelt nekem valami: ha 1947-ben már fel volt újítva a Wacha boltja melletti ház, akkor az 1949-es „tejivós” képen mitől romos? Szóval szerintem van még datálási gubanc.
A tejíivós kép helyszínét nem tudom a Nyugati-térrel azonosítani, a Kálvin térrel azonban igen. A háttérben lévő házak erősen azonosak a Kálvin térnek a Templommal szembeni épületeivel. A mellékelt kép is talán igazolja ezt. Az 1947-es fekete-fehér képen Wacha János üzlete van a 49-es villamos kocsija mögött. Yogi mai színes képén ebben van a pékség.
Természetesen az elvégzett javítások és anyagpótlások - függetlenül az eredetihez viszonyított arányuktól - semmit sem vonnak le a tárgyalt objektum hatalmas, szinte felmérhetetlen, eszmei és erkölcsi hatóerejéből.
Az MTI-s Kor-Képek sorozat vonatkozó kötetében ez a fotó, Marx (Nyugati) térként van azonosítva. De a többi, remélem, stimmel: 1949. június 1., Kotnyek Antal (Magyar Fotó) felvétele.
A pletykák szerint Szentpétervárott az AURORA sem eredeti. Állítólag a felújításnál olcsóbb volt egy újat építeni. Nem véletlenül jutott eszebe ez a példa a sallais kocsiszétvágatókkal kapcsolatban.
Ne is mondd! A szétvágás előtti napokban jártam arra, majdnem megszakadt a szívem, amikor olvastam a Magyar Nemzetben a hírt! Számomra ebben az a legborzasztóbb, hogy egyetlen exBKV-s Ik620-as busz sem marad, pedig volt belőlük egy pár...Nem beszélve a Bukfenc villamosokról (abból még van egy pót), stb, stb...
Nademost tényleg, hát olyan illúzióromboló vagy! ;-)
Az igazság az, hogy nálunk sem a BKV, sem a Volánok nemigen foglalkoztak azzal, hogy eltegyenek, felújítsanak egy-egy ilyen régi kocsit*. Nagyon sok "faros" is ex-NDK kocsi, és, bizony, a 600-as pályaszámú nosztalgiatrolink sem az eredeti felújítva, hanem egy másik kocsiszekrénybe lettek betéve felújított (nem a sajátja) elektromos alkatrészek. Ez van, de azért örüljünk neki, hogy most már valamit mégiscsak tesznek a "maiak"!
* a felújításra félretett Ik620-at is például kiselejtezték a Sallaiból, sőt, ott még volt egy Harcsa-busz is, amit fel akartak újítani, hát azt is szétvágták pár évvel ezelőtt.
"A hatvanas évek elején városnéző autóbusz is készült belőle, ezek egyik példánya ma korhűen felújítva közlekedik nyaranként" Amit ma nyaranta láthatunk, az egy exNDK-s export busz, amit itthon megvágtak, sosem közlekedett városnéző buszként.
Még a leggazdagabb országok sem engedhetnek meg ekkora pazarlást, sportlétesítményeik elpocsékolását. Szívfacsarító látvány és gondolom nem az egyetlen. --- IDE KLIKK ---
A trolibuszok történetéről pedig itt (4MB PowerPoint); a magyarországi kezdetektől a budapesti hálózat fejlődéséig, az előforduló járműtípusokkal egyetemben.