Nagy valószínüséggel a rendőrség vétett eljárási hibákat, pl azzal, hogy a mozdonyvezetőt nem jegyzőkönyvezte, de tessék nyugodtan elhinni, hogy amennyiben nem a mozdony gázol valakit, hanem a kocsik alá veti magát azt sajnos nem minden esetben észleli a mozdonyvezető.
Sajnos napjainkban is történnek olyan gázolások amikor a vonatot a végállomáson akár 50 - 100 kilométerre a helyszintől vizsgálják és akkor lepődik meg a mozdonyvezető, hiszen ő nem is tud a gázolásról.
Éppen ő az a szerző (Szigethy Gábor), akinek a könyvére hivatkoztam korábban. A belinkelt szöveg egy az egyben szerepel a könyvben. Kíváncsi vagyok, hogy Imre talál-e valamit...
Érdekes momentum, körülbelül ezután nem sokkal jött ki az a szigorú rendelkezés, hogy a vonat, ha gázolás történt nem hagyhatja el a baleset helyszínét, csak ha a rendőrségi vizsgálat befejeződik. A beszélőben leirt visszaemlékezések szerint is a vonat továbbment, még mielött a rendőrség a vizsgálatot megkezdte volna. A színészkirály halálának körülményei kiviszgálásához a rendőrség még a vonatszemélyzet kihallgatását sem tartotta fontosnak.
Az életrajzíró szerint nem ment át rajta semmi, mert a töltés mellett találták meg. Sokkal inkább egy nagy ütést kaphatott, és "lepattant" a vonatról a sikertelen felugrási kísérlet nyomán.
Mit ír az irat? Mert az én két ezzel kapcsolatos információforrásom lényeges kérdésekben egymásnak ellentmondani látszik. A Boros-Kovács-Novák - féle Nohab-könyvben az szerepel, hogy a színművész öngyilkossági szándékkal a vonat elé ugrott, és a mozdony halálra gázolta. Az általam olvasott Latinovits-életrajzban viszont az szerepel, hogy megpróbált felugrani a vonatra, ahogy gyerekkorában már sokszor tette arról a helyről, azonban egyrészt gyógyszer (antidepresszáns) kábító hatása alatt állt, másrészt a múltból megszokott lassú gőzösök helyett egy gyorsabb dízelmozdony továbbította a vonatot. Ezek együttesen halálos balesetet okoztak...
Éppen a múltkor néztem bele az iratba és nekem úgy rémlik, hogy a mozdony előtt akart átszaladni de lehet, hogy rosszul emlékszem. Szelvényszámot én sem tudok, nem is tudom, hogy benne volt-e az anyagban, de annyit írtak, hogy a bejárati jelzőtől néhány méterre történt a gázolás.
Bárdos Imrét is kérdezném. Milyen kocsik voltak a vonatban? Akkor még elég sok fékállással kialakított kocsi volt. Miért nem az ütközők fölött ment át, vagy fékálláson?
Kapcsolódó eset még Latinovits Zoltán halála, melynek öngyilkosság volta szintén nem nyert minden kétséget kizáróan bizonyítást...
4209 sz. vonat, Balatonszemes előtt (szelvényszámot nem tudok), 1976.06.04., 19:40. Vonómozdony M61,005. Az biztos, hogy nem a mozdony gázolt, hanem a vonat ötödik kocsija...
Hááát, ez egy jó kérdés. Valószínűleg az öngyilkosság teóriáját megdönti, de hogy egyébként korrekt-e, azt nem tudom... Garamvölgyi szerint valami olyasmi történt, hogy az átbújás közben megindult a vonat és a csavarkapocs febevágta József Attilát. Az ütés ereje miatt már eszméletlenül kiesett a sinek közül (!) és a jobb karját vállmagasságban "megvágta" a vonat. Mintha vmi hasonlót magyarázott volna, de nem biztos... Bár nem teljesen világos, hogy ha a csavarkapocs fejbevágta, utána hogy került ki a sineken kívűlre. A helyszínre sietők ugyanis így találtak rá.
Én elolvastam a könyvet:) igazából a Garamvölgyi ezzel a könyvvel azt akarta szemléltetni, hogy rendőrszemmel milyen érveket lehet felhozni arra, hogy nem öngyilkosság volt, hanem baleset. Szét boncolja az adatokat, aztán, mint egy tárgyaláson bizonygatja a dolgokat, hogy mi hogyan,és minek a következménye lehetett.
Nekem megvan a könyv, mert bár a személy gázolások nem érdekelnek, itt kíváncsi voltam melyik vonat volt és melyik gép. Őszintén bevallva nem olvastam el a könyvet, csak a mellékletben található dokumentumokat néztem át. és a szántódi állomásfőnök kézzel írott jelentéséből idéztem az előbb az adatokat. Bár sokszor találni balesetes anyagokban elírásokat (pl. hibás dátum, rossz pályaszám, stb.) ennél hitelesebb dokumentumot nem találtam, igaz nem is nagyon kutakodtam még utána.
A kérdés egyszerű, tömören válszolni már nem az. Nem akarok másokat untatni. Enyhébb esetben általában azokra a dolgokra gondolok, amiket mindenféle megerőltetés nélkül meg lehetne szabályosan is tenni, mert megfelelő eszköz idő stb. rendelkezésre áll, de mégsem teszik. Aztán vannak súlyosabb dolgok, de ne kívánd tőlem, hogy felsorolásba kezdjek. Ha a itt dolgozol e csodálatos cégnél, Te is tapasztalhatod.
1937.12.03.-án 19:35-kor Balatonszárszó megállóhelyen - a pálya 1963-64-es szelvényében - az 1284. számu tehervonat (324,554) gázolta el. Nem a mozdony elé lépett, hanem a vonat 15.-16. kocsijai között akart átbújni, ám közben végeztek az árukezeléssel és a vonat megindult, így már nem ért át (egy darabban).
Nem tudom, volt-e már, de érdeklődni szeretnék, hogy József Attila halálával kapcsolatosan tud-e valaki valamilyen információt... Mégis milyen mozdony, tudjátok... a szokásos kérdések...
Nem tudom hogy egy helyre gondolunk-e.Engem személy szerint más akasztott ki de azt hiszem ezt megtartom magamnak.Kár ezen vitatkozni hangosan gondolkodni meg pláne!
És azt hiszem, hogy az eset kapcsán - ha ugyanarra a helyre gondolunk - mások fognak meglepődni, mint akik meglepődésére számítottak, de ezen a helyen volt szerencsém már utólag hasonló dologgal találkozni. :-)