Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
"Ami szintén régen szívás lehetett, ha alkatrészként csak a teljes billentyűrészt lehetett kapni, azt a 2 darab apró műanyagdarabkát ami konkrétan elfáradt, épp nem... voltak ilyen sztorik"
Ez viszont engem most felizgatott kissé, mert pont mikor egy jól bevált kalapácsmechanika kapcsán utánajártunk, hogy hangszer és más sallang nélkül csak a pucc beépíthető billentyűzetet a scan boarddal hogy lehetne beszerezni.
Saját midi billentyű építéséhez akartuk felhasználni eredetileg persze, de nyilván azt mondtuk indokként, hogy szállításkor leesett, meg ráment a teherautó stb... Nos, akkor elutasítottak, hogy még oktávnyi terjedelem cseréjére sem volt sosem példa egyben, komplett billentyűzet pótlását meg a gyár teljesen elutasítja. (Itt a külön logisztikai költségek, és egyéb árszabások, mint egyedi eset, állítólag azonos árban volnának egy teljes új vagy csere hangszer értékesítésével, ill. meg is haladhatnák.) A javaslat tehát az volt, hogy próbáljunk inkább a használt piacról ilyet beszerezni, netán elektromos hibával eladó azonos modellt vagy egy jól működő másik példányt, mert komplett klaviatúrát külön biztos hogy nem lehet beszerezni, még külföldi bontásra megmaradt hangszereket is jobban megéri alkatrészként kiárulni (pl. csak a billentyűk, rugók, gombok, kijelző stb. - lásd: syntaur.com).
Úgyhogy ez most kíváncsivá tett amit írsz, na nem mint ha épp beszerzésen gondolkodnék. :)
a digi zongorák öregedése az utóbbi évtizedekben elsősorban arról szólt, hogy a kb mindenkori ~5-10-15 évvel ezelőtti prémium modelleket utolérték a belépő szintű modellek, és a kategória aktuális modelljeihez képest egy 6-7 éves modell messze elavultnak tudott számítani.
Kb. 2012-2013 óta ebben talán egy kis lassulás figyelhető meg, amiben persze a koronavírus miatti ellátási lánc gondok és azok árfelverő hatása alighanem benne van vastagon, de abban is van valami, hogy a korábbiakhoz képest messze jobban sikerült megközelíteni az akusztikus zongorákat. Gondolom X év múlva az akkori belépő modellek lesznek közel a mai prémiumokhoz, de hogy ez az X kb 5 és 30 között hol lesz, azt ki tudja...
Ezzel együtt természetesen van anyagfáradás, öregedés, de valóban, már nem annyira gyakori... (Ami szintén régen szívás lehetett, ha alkatrészként csak a teljes billentyűrészt lehetett kapni, azt a 2 darab apró műanyagdarabkát ami konkrétan elfáradt, épp nem... voltak ilyen sztorik)
Egyszer, 6-8 éve akartam venni egy nagyon olcsó, alkalmi vételű, kis hibás Roland RD600-ast...
Körbejártam, érdeklődtem Roland szakszerviznél én is, hogy ilyen olyan állapotú régi hangszereknél kb. mire kell számítani hadználtak esetén, mert kb. az ezredfordulón volt aktuális modell az RD600.
Alapjában azt a választ kaptam akkor Kui István szervizestől, hogy elenyészően minimális számú digitális zongorát kellett javítaniuk az évek során, azaz a Roland nagyon jó minőségben gyárt billentyűzeteket, inkább elektronikai oldalon voltak meghibásodások, jellemzően azok is nyomógomb vagy potméter cserék, szóval semmi komolyabb.
Az RD600-nál azonban még voltak olyan anomáliák, hogy az alkalmazott műanyagok az idő során, igénybevételtől függően, de hajlamosak voltak elérni és elrepedni a billentyűk alatti mechanizmusokban. Ezt a fajta tervezési elgondolást azóta ők is megváltoztatták, lényegesen másabb konstrukcióban készülnek 15-20 éve már hangszereik. Ellenben, pont minap futottam bele újból egy RD600 hirdetésbe 100000-ért, tehát 20 év elteltével is működnek.
Persze azóta sajnos együtt kell élnünk a tervezett elavulás tényével is! Egy ismerősöm végzős gépészmérnök fiának az volt a vizsgafeladata, hogy a megtervezett kéziszerszám gépet dolgozza át úgy, hogy 5 év múlva biztos hogy tönkremenjen.
A Rolandnál én ennyire nem látom sötéten még a jövőt, úgyhogy szerintem bátran választhatod azt a modellt, jó hangszerre tehetsz szert velük.
Ha az a kérdés, hogy jobb lehet-e egy LP380, azt senki sem tudja megmondani neked pontosan itt, mert ki kell próbálni és a benyomásod dönti majd el. Ez már absz. szubjektív innen. Volt itt akinek korábban a Korgot ajánlottuk, mint bestbuy kategória és mikor megvette csalódott volt, hogy a billentyűi össze vissza álltak a vízszintes síkhoz képest (egyik lejjebb másik feljebb), amire a forgalmazó illetve a szerviz is azt mondta, hogy ilyet még nem látott. Úgyhogy új hangszernél is bármi előfordulhat gyártásból szállításból stb. adódóan. Kipróbált, látványosan nem elhasznált hangszernél már lényegi meglepetés nem érhet, ha a gazdája meg volt vele elégedve idáig és látszik is, hogy megkímélt a hangszer. Ha csak időközben nem adja meg magát hirtelen, de mint mondtam a Rolandoknál nem tudok róla hogy ez jellemző lenne.
Még egy kérdés - ezen kategóriájú digit zongorák mennyire "öregednek"?
Mármint értem ez alatt pl a mechanika (billentyűzet) időbeli (és nem használatbeli) fáradását. Amik most szóba kerültek, ezek 5-7 éves modellek. Ha meg is van kímélve, mennyire lehet számítani ilyen korban bárminemű problémára? Nyilván nem az örökkévalóságnak kell, de nem szeretném, ha 1-2 éven belül napi 1-2 órás gyakorlás mellett "szétesne". Manapság mindehol költséghatékonyság van, itt nem tudom mennyire jellemző.
Illetve elolvastam végig a fórumot, amit ajánlottál, sok infó van még benne. Köszi mégegyszer, azt hiszem maradok a 130R-nél.
Ennyiért (200 körül kb hibátlan állapot) hirtelen ez tűnik a legjobb választásnak. De ha van más gondolat, azt is meghallgatom ;-) (Korg LP380 volt még képben)
Ha angolul tudsz, akkor kitúrtam egy 2014-es PianoWorld Forum kommentet Jaytől aki annak idején bevallottan belsős volt a Rolandtól. Érdemes lehet elolvasni, (bár alighanem van benne egy kis elfogultság is abban az irányban, hogy ha lehet tereljük a vevőket még jobban az újabb modellek felé finom ügyes megfogalmazással, de szerintem tényleg van érezhető különbség)
Akkor egyértelműen neked a 130-as kedvezőbb minden szempontból.
A modern kalapácsmechanikás digitális zongorákban ma már mind eltérő, úgynevezett progresszív súlyozás van végig a billentyűzeten. De ez közel sem azt jelenti, hogy annyira kirívó a különbség és nem hangonként értendő, hanem általában 2 oktávonként!
(Az egész billentyűsúlyozás egyébként az akusztikus zongorákra vezethető vissza, hogy a mélyebben levő hangoknál a vastagabb húrok megütéséhez nagyobb erő szükséges közel azonos dinamikák megszólaltatásakor, ezért ott megnövelték a billentyűk lendítési ellensúlyait, fölfelé pedig értelemszerűen csökkentették... Ezt aki nagyon szakavatott és régóta játszik, kifinomult játéktechnikája van az észre fogja venni, de ő leginkább nem digitális zongorához fog odaülni ilyen kvalitásokkal.) :)
Azért kérdem, volt kinézve egy 130R, ami közel van, ez meg 300kmx2, és egy árban vannak. A "G" nem tűnt fel, ezek szerint van/lehet jelentősége..
Ez a billentyűzet van súlyozva hangmagasság szerint mint pl Korg LP380?
Ilyen árkategóriában keresnék zongorát, elsősorban olyan szempontokkal, hogy lehetőleg a valós zongora érzete legyen billentésileg amennyire ebben az árkategóriában lehet. A sok sok funkció kevésbé érdekel.
Az ivory feel igazából a key top bevonatra utal (nedvesség elnyelő anyag). A "G" jelzésnek van valamiféle utalása a mechanizmusra. Az érzetbeli különbséget én nem tudom, nem próbáltam. Csak mindig vannak errefelé akik 200 körül keresnek bútor zongorát otthonra... Ehhez meg egy jó széket is adnak.
Azt esetleg meg tudod mondani van-e és mi a különbség az F130R-hez képest?
A sokminden elektronikai szolgáltatás (hangminták, ritmusok stb) az tiszta. De hogy pl billentésileg, súlyozásilag ((bár úgy tűnik ugyanaz a mechanika van benne), a zongorahangokban stb jobb rosszabb.
Márkából a Sencort, Kurzweilt határozottan kerülném. Korg-ból igazán az RH3 billentés érdekes igazán szerény véleményem szerint.
Feltételezve, hogy a tényleges állapot legalább megkímélt, nehéz lesz versenyezni a P-45-össel.
Újból is elsősorban ez a modell jut eszembe ebben az árfekvésben.
A 230-ra kiegészített büdzsében hordozatóból már akad komolyabb választék új hangszerből is. Elsősorban Kawai ES-110, Yamaha P-125 ami eszembe jut, no meg a Korg D1 + külső hangszórók.
De a Roland FP-10 sem rossz az áráért, és majd csak a pedálhasználatnál hoz be majd enyhe kompromisszumot: nem túl fokozatos az átmenet a pedálnál (ami ennek az olcsóbb modellnek a kompromisszuma csak, amennyire tudom).
Használtból ha szembe jönne egy jó ajánlat, akkor elsőre még a Kawai ES-100 / CL36 / CL26, Roland FP 30, Roland F-130R, modellek jutnak eszembe ha szembe jönne egy jó ajánlat használta , de nem találtam elsőre ilyet.
Ha érdekel, találtam még Yamaha YDP-141-et / YDP-142-t Pakson használtan 160 / 220 ezerért hirdetve, 1 hónap garanciával apróhirdetésben, de a fülhallgató után inkább a P-45-öt javasolnám :)
A Casio-k jelenlegi új árai nagyon nem győznek meg, sokkal inkább a fentieket ajánlanám. Használtból a PX (Privia) és AP (Celviano) modellek 2012 vagy későbbi gyártással érdekesek lehetnek ha szembe jön egy jó ajánlat (a pedál kompromisszum ezeknél is megvan).
Két kislány áll neki zongorázni zeneiskolában, az egyik lelkes, a másik máris lóg az órákról... :)
Lakásban laknak, csak dig. zongora jöhet szóba. Az anyjuk is tud zongorázni, de hogy tud-e még... :) Majd gyakorol rajta. A nagynénjük, mármint én meg segítene tanulni, csak ideje nincs rá. :)
Pedál nővérem szerint kell, bár jó pár évig úgyse fogják használni, de megértem, ha már vesznek, ez legyen hozzá.
Nagyon régen jártam itt, akkor sokat segített ez a fórum, Ti. :) Akkor vettem egy elektromos zongorát (Yamaha-YDP-162), amit mai napig imádok, nagyon jó választás volt. (Ami döbbenet, hogy az árát is tartja.)
No de nem is ezért írok ide, hanem azért, mert unokahúgaim el kezdtek zongorára járni, és hangszervásárlás előtt állnak.
Amit tesóm mondott feltételként: 200eFt-nál ne legyen több, lehet használt, de legyen kalapácsmechanikás (billentés fontos lenne kezdő zongoratanulónak), hozzá pedál és megbízható márka.
Nos, megnéztem, hogy változtak az árak, és bizony ennyi pénzért nehéz jót kapni (én még hozzáadnék max. 30-at), úgyhogy 230-ig bezárólag keresnék zongorát a gyerekeknek. Használt abból a szempontból jobb lenne, hogy talán olcsóbban ki lehet fogni jobbat, úgyhogy ha van ilyen eladó, ismerősnek, bárkinek, szóljon!
A másik, hogy lehetőség szerint Budapesten legyen, ki lehessen próbálni megvétel előtt.
Láttam pl. ilyen árban Sencor zongorákat is. Nekünk ilyen néven vízforralónk van, úgyhogy gőzöm sincs, ez mit tud. :)
Hallgattam youtube-on Casiot is (ára most 180 eFt) pl. https://www.youtube.com/watch?v=SvCukC5fKXc itt, hát elég szintis hangja van. Mondjuk tény, hogy az én Yamahám hangszíne szerintem tökéletes, pláne, hogy 3 féle zongora hangszín közül is lehet választani. Emiatt ez nekem spec. nem tetszik.
Amilyen márkákat én ismerek, és amúgy megbízhatóak lehetnek:
Yamaha, Casio, Korg, Kurzweill, Roland.
Ha tudtok ajánlani, kérlek írjatok! 2 héten belül jó lenne venni egyet.
Köszönöm szépen előre is, ha bárki tud segíteni, akár csak ajánlásban, választásban.