Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Eh, kicsit gyorsan olvastam, és írtam... Akkor nem verték át őket, a lényeg, hogy oda kell figyelni, melyik jegyet veszed, annak érvényessége miatt. :)
Szerintem akkor átverték őket. Se a busz menetrendjénél nincs szó külön jegyről, se a díjszabásban. A probléma esetleg abban állhatott (ha nem átverésről volt szó), hogy a 70 centes, de csak tizenöt percig érvényes jeggyel utaztak, hosszabb ideig a megadott időintervallumnál. Tehát a 90 centes jegyet kell venni a 61-es buszra, éjszakai járat esetén (N61) pedig az 1,60-ast.
Kerdes: Ha Praga-Sturovo es Sturovo-Vac jegyem van, amelle vehetek halokocsi jegyet Praga-Vac viszonylatra vagy csak Sturovoig? Eddig az utobbit tudtam, de tegnap a penztaros bacsi viselkedese gyanus volt, mintha azt suggallta volna, hogy pedig lehet. Nem tetszett neki az IN-KARTA sem, inkabb adott menettertit a Parkany-Vac szakaszra, ami olcsobb volt, mint a sima 2 darab 25%-os RAILPLUS kedvezmennyel.
Arra figyelj oda, hogy valami dragabb jegy kell a repteri buszra nem a normal. Egyszer 2 cseh csajszi Pozsonyba repult Ryanairrel es a Hasekkel jottek Csehorszagba. A helyi ellenor meg megvagta oket 50 eurora, mert csak valami olcsobb vonaljegyet vettek. Igy meg elbuktak a sporolast, amiert Pozsonyba repultek es nem Pragaba.
Ha van jegykiadás, akkor valoszinu tud magyarul, vagy ért. Szerintem már ott sincs jegykiadás. Nagymegyeren (Velky Meder) már tobb éve nincs jegykiadás, 2 állomással odébb.
Szerintem az általad emlitett vonat Studenka, vagyis amikor én jártam vele pár éve, akkor még az volt.
Csak arra akartam ezzel utalni, hogy a vasút körüli világ alaposan megváltozott. A korábbi - szinte csak az államvasutak uralta - rendszerek átalakultak, kismillió privát operátor dolgozik, és ezek kezelése már sokkal szerteágazóbb szabályozási környezetet igényel. És sajna ezt a vasutasok (de gyakran maguk a hatóságok sem) értik, érzik igazán. Mondok egy pl. nekem nem egy olyan kollégám van, aki még mindig abban a tudatban teszi a dolgát, hogy a pályaszámban az 55 az a MÁV és nem Magyarország. (ez apróság, de talán érted)
Azért az messze nem olyan egyszerü. A vasut a maga több mint 150 éves történelmével olyan rugalmas mint egy cserépkályha, és a hivatal sem igen tud ezzel mit kezdeni - mert az felelöséggel jár - az meg fejhulláshoz is vezethet.
Emlékezzünk csak a kapruni balhéra. Minden lakásban ott van a melegitö ventillátor - ott volt a vonatban is, söt engedély is volt állitolag rá. Addig semmi baj nem volt, mig le nem égett majdnem 100 emberrel együtt.
Ezért fél mindenki minden ilyen engedély kiadásától (ez volt a pendolinoval, ez van a talent2-vel, a taurusszal, ez van az osztrák hálokocsikkal meg sorolhatnák a végletekig, amikor látszolag szörszálhasogatás folyik - a háttérben azonban ezek nagyon komoly kérdések amire meg kell találni a választ).
Pedig pont itt van a lényeg, és sajna a vasút körüli szakemberek (lelkes outsiderekről már nem is beszélve) többsége sem tudott még átállni az új módinak megfelelő gondolkodásra.
Nem akartam ilyen részletekbe menni, mert a hatoság is a vasutak által kidolgozott és bevezetett szabványok szerint engedélyezi a jármüveket. (Elöfordult, hogy a korábbi szabványokat a hivatal magáévá tette és most általános vasuti szabványokká tette, illetve lassal fordul a kocka, és a hatóság kezdi az egyes vasutakra rákényszeriteni az ujabb szabványváltozatokat).
Csak apróság, hogy az Unión belül egyetlen vasút sem végez engedélyezést, hanem engedélyeztet, amit az adott ország vasúti közlekedést felügyelő független szervezete végez el (itthon az NKH, németeknél az EBA, a szlovákoknál meg az URZD). Az engedélyező hatóságok nyilván bevonják az engedélyezési eljárásba az adott orszűág infrastruktúra üzemeltetőit is. ez utóbbi egyébként országonként eltérő mélységű, a szlovákoknál pl a ZSR-nek kell egy összeférhetőségi nyilatkozatot adni a járművekről. Ezen nyilatkozat kiadását meglehetősen komoly dokumentációs munka és méréssorozat előzi meg.
Szerda este megyek is a Metropollal. Hetvege fele becelzok valami jo kis halokocsi jegyet (valoszinuleg nem Sparnightot, hanem csak "csehszlovakot" Parkanyig) aztan hajra. Kivancsi vagyok Wlabmz lesz vagy Wlabmee. Eddig mindig elobbi volt, szivesen kiprobalnam a masikat is, persze ez szebb.
Amugy igy jatszogattam a Start-os online jeggyel es azert el lehet erni, hogy alulra szoljon a Sparnight, ha berakom a kosarba az adott kategoria tobbi jegyet (max 4-et) es a fenti es kozepso agyakat torlom utana. A cseh shopban is manovereztem igy helyjeggyel, amikor nem lehetett valasztani keprol, persze unalmas volt 12x ugyanazt a keresest vegignyomni.