Isten nevei
- JHVH - Jáhve
A "jud-hé-váv-hé" Isten különleges Neve...
Helyette ADONÁJ szót mond a zsidó ember, mert nem szabad kiejtenie a szent istenfélelem miatt.
A Tanach-ban mintegy 6823 esetben olvasható.
A héber irás fejlődésével az i.sz. VI-VII. században a JHVH betűk közé az Adonaj szó magánhangzóit illesztették, igy lett e szó
JeHoVaH. ( a héberben az első "a" hangzó "e"-re módosul.)
A Szentírás szerint Jahve néven először Éva nevezte igy Istent 1. Mózes 4:19-ben.
Jelentését maga Isten magyarázta meg: "Vagyok, aki vagyok"...
Ő a Lét, a Van Istene. E szót akkor érthetjük meg, ha tudjuk, hogy a héberben a múlt, jelen és jövőidő nem szétválasztott, csak egy idő van: az Élet, a Lét.....
Hogy jobban megérthessük a Jehova név kialakulását:
1. A babiloni fogság után lett a JHVH név kiejtése tiltott.
2. A görög-római birodalomban, a judaizmus az akkori világban elterjedve univerzális vallás lett.
Igy a JHVH név helyett az ELOCHIM istennév lett használatos, ezzel kimondva jelezték ISTEN az ISTENEK ISTENE.
Szükséges volt, mert a birodalom sok-sok istene közül magasra kellet emelni Ábrahám , Izsák és Jákob, vagyis Izrael Istenének a Nevét.(JHVH).
3. A VI., és X. szd. között lelkes maszoréták az eredeti hébert próbálták reprodukálni. Így a tetragrammatont az Adonáj, vagy Elochim istennek magánhangzóival látták el. Így lett mesterséges istennév a Jehova...
- Jahve-Shalom
Jahve békesség - Bir.6,24
Ö aki győzelemmel ajándékozza meg a mai "Gedeonokat" is. (Bir.6:12-16, Róma 12:19)
Ö Egyedül, aki a bűn és a bűn következményeinek legyőzője .
- Adonáj Cevaot -A Seregeknek Ura
E megszólítás először az 1. Sám. 1: 3.11 ben van említve (Hannah). Aztán a szabadulásról prófétaló Ésaiás, és Jeremiás, Ezékiel és Dániel nem használja, ők már az Új Jeruzsálemre figyelnek, ami nem fegyverrel létesül.
Aztána a babiloni fogság utána kispróféták igen sokszor (Aggeus 14, Zakariás 52, Malakiás 24 esetben..) már arról irnak, amikor Isten a maga seregeivel győz ellenségei és az antikrisztusi erők ellen. (Zak.12..) Így a későbbi héberben már a "Seregek JHVH-ja" az angyalseregek JHVH-járól szól: pl Hóseás 12,5 : Zakariás 8:1
Vajon mi ismerjük Istent igy, amint a próféták már ismerték és említették az Erős Isten Nevét? Pedig a harc ma egyre erősebb és elkeseredettebb. Érettünk és ellenünk egyaránt...
- ISTEN ( Él, Eloah, Elohim)
A mi nyelvünkben csak egy szó jelzi, hogy: Isten, míg a héberben három.
Él Isten általánositó neve: " Mert ki van olyan Isten, az égbe és földön, aki megcselekedné a te cselekedeteidet és megtenné hatalmas tetteidet" (5.Mozes 3,24)
" Az egek elmesélik Isten cselekedeteit" (19.Zsoltár 1)
" ÉL vagyok én és nem ember (Hóseás 11,9)
" Nem ember az ÉL, hogy hazudjék" (4.Mózes 23,19)
E néhány bibliai idézet csak gondolatébresztő e témában.
Mert a NÉV Jób könyvében 53-szor, a Zsoltárokban 73-szor, összesen 217-szer található a Bibliában.
Igy bőséges információ áll rendelkezésünkre ÉL-t megismerni....
Elohim az Éloáh többes számú alakja. A hozzá tartozó igék viszont mindig egyes számban jelennek meg.
"Elohim igaz", Elochim mondja" stb.,
Néhány ritka esetet kivéve:
"ott jelentek meg neki Elochim"...pedig csak egy Isten jelent ott meg ...1. Mózes 35,7-ben olvasható
E szó általában birtokviszonyban áll egy másik szóval: Eloché Ábráhám,Elohé Jichák Velohé Jákov, azaz Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene. E szó 2750 esetben olvasható a Tanachban...
A zsidóság számára sokszor érthetetlen ez a többesszám, hiszen e névben a Szentháromság jelenik meg. És tovább fűzve a gondolatot: az az Ábrahám, Jichák és Jákov ezzel az Istennel találkozott- vagyis Jesuával, és a Szent Szellemmel.
A Teremtés első lapján, az első mondat ez: "Börésit bara Elohim - Kezdetben teremtette Isten..."
Mennyire elválaszthatatlan a 3 személy egymástól!...
- Necach Izrael- Izrael Istene/megmentője
Ez is Isten egyik megnevezési formája, mely sokszor előfordul a Bibliában.
A "nicach" szó jelentése: legyőz, győz, megver, vezet, folytonos, örök. A jelentések mind Istenre utalnak.
Izrael Istene az, aki örökkévaló, aki folyamatosan vezeti az ő népét, aki megverte, legyőzte és legyőzi az ellenséget, aki megmenti az övéit és elől megy a harcban, vezetve őket....