.. ja a nihilizmus ebben biztosan előnyerő, a tudatossággal szemben.
az emberi civilizáció jelen ideológiája még az ösztönre épített hierarchia, ahol az egyed mindenféleképpen alárendeltségi identitást szerez, akár a foglalkoztatáspolitika .. akár a vallás kínálta istenhiten keresztül. Igaz hogy a foglalkoztatáspolitikát is az az oktatásrendszer termeli ki, ahol az egyed halandóiságát a hit alapján múlandóságra alapozott biológiai tézisekkel támasztják alá , belekényszerítve az egyedeket saját s mások múlandóságának meg-teremtésre..., ahol az érték a foglalkoztatási hierarchiában való elhelyezkedés. Nem pedig a létfeltételek javítása az ember-iség javára. Csak az egyed pozicionáltsága a javak eléréséhez ....Abban biztos lehetsz ... ha úgy gondolod, megérdemled a fizetésedet, valójában szellemi rabszolga vagy a hatalom szolgálatában.... ha viszont úgy gondolod, hogy azért kell a pénz hogy megismerhesd a világot /kémia, fizika, világegyetem, örökkévalóság szempontjából létfeltételek biztosíthatósága , amit egyetlen bolygó sem nyújthat, csak gondolkodó-lények teremthetnek/ --- érzed az értelem - tudatosság izét.
A csittamátrinok szerint (jógacsára iskola) csak a TUDat fontos, az "elme" egy mesterséges, emberi konstrukció, olyan, mint az én. Vagyis....dobd ki az elmét és figyeld a teremtés változatos megnyilvánulásait ítélkezés és vélemény nélkül, direktben::)))))
A VÁLASZTÁS : A választás abszolút értelemben mindig a látásmódra, világszemléletre vonatkozik.
Egy példa: Mit is jelent valójában a választás.
Karma: két különböző felfogást látásmódot vagy akár még többet is választhatsz::))))) hogy melyiket fogadod el az befolyásolja a továbbiakban a sorsodat...
Jelentése: tett, cselekedet. 1. Elsô védikus említése szerint egy papi rituálét jelentett, amivel az isteneket rávették bizonyos dolgok megtételére. Vagyis ceremoniális mágia volt. Aztán Buddha beszélt róla abban az értelemben, hogy a teremtô erôdrôl van szó tulajdonképpen. A Rizspalánta szutra szerint elveted a magokat, és több lesz belôle a világban. Nem személyes, csak addig, amíg személyként tekintesz magadra. Aztán ott a hindu verzió, ami tisztán a kasztrendszert tartja fent. Eszedbe ne jusson feljebb, vagy másfele nézni, mert nem az a karmád! Ezt lépésrôl lépésre beteljesítve fejlödsz a tökéletességig. Legalább is ez az ígéret. Ez jött át Európába, ahol a keresztény misztika és a kálvinista determináltság is nyomot hagyott a témán. Lett belôle tanulás, vezeklés, törlesztés, felsôbbrendû cél, isteni terv. Egyiknek sincs semmi köze ahhoz, ami van. Van az elmének egy logikai tendenciája: ki akarja javítani a múlt hibáit. Egyrészt ez lehetetlen, másrészt eleve az, hogy hibának látod, ítélkezés. Az ítélkezés, a bűntudat, a megértés igénye pedig logikai okoskodásra késztet, és igy nem leszel éber, a lehetőségeidre. Javítás helyett válassz mást! Ha mást választasz, mást teremtesz és vège a "karmának" nem kell megérteni, magyarázni a múlt döntéseit, mert nincs értelme, csak egy választás és az új választásnak egy új irány. Ez a lényege. A szabad akaratnak a lényege: a választásodnak nincs oka! Feladjuk a múlton való csüngést, így végre teremthetjük a valóságunkat, a múlt értelmetlen újraélése helyett. Ez lenne a karma: teremtés. Ahogy egy korlátozás nélküli végtelen létezöböl fakad. Ezt hívják úgy Tibetben, hogy Buddha-karma.
2. Ha viszont elfogadjuk, azt az elképzelést, hogy a jelenünk a múltunk következménye, a jövőnk pedig a jelenünkből alakul, akkor tulajdonképpen már el is fogadtuk az okból okozat keletkezik elvét. Nagyon leegyszerűsítve ugyanis így működik az ok-okozat törvénye – minden tettünknek következménye van, ami az időben bomlik ki.
ui: nem mindegy hogy az emberi elméböl....vagy a személytelen tudatból nézed a történetet
'Léteztem-e én a múltban? Vagy nem léteztem a múltban? Mi vo ltam a múltban? Hogyan léteztem a múltban? Miből mivé lettem a múltban? Létezni fogok-e a jövőben? Va gy nem fogok létezni a jövőben? Mi leszek a jövőben? Hogyan fogok létezni a jövőben? Miből mivé leszek majd a jövőben?'
Vagy belsőleg összezavarodva a jelen pillanatról:
'Létezem-e egyáltalán? Vagy nem létezem? Mi vagyok én? Hogyan létezem? Honnan jött ez a lény? És hová tart?'"
„Mivel ilyen haszontalan gondolatai vannak, a következő hat nézet valamelyike merül fel benne, és látszik igaznak és megalapozottnak:
'Van egy énem… Nincs énem… Éppen az énemmel tapasztalom önmagamat… Éppen az énemmel tapasztalom a nem ént… Éppen a nem énnel tapasztalom önmagam…'
Vagy úgy tűnik számára:
'Ez az énem – a tudó, aki ki van téve a jó és rossz cselekedetek gyümölcsözésének – ez az én énem állandó, örökké tartó, örökkévaló, nincs kitéve a változásoknak, és az örökkévalóságig fennmarad.'"
„Ezt hívják a nézetek bozótjának, a nézetek vadonjának, a nézetek kicsavarásának, a nézetek gyötrődésének, a nézetek béklyójának. A nézetek által megbéklyózott tanulatlan világi ember nem szabadul meg a születéstől, öregedéstől és haláltól, a bánattól, panasztól, fájdalomtól, csüggedéstől és kétségbeeséstől. Mondom nektek, nem szabadul meg a szenvedéstől és a megpróbáltatástól." ("Az igaz emberről szóló tanítóbeszéd - Szappurisza szutta")
istenhit=monopolizálás=kapitalizmus=élősködés=szellemi uralomaz istent hit bevezetése, feltalálása óta , megszűnt a lehetősége is annak hogy az emberiség gondolkozzon. .. már csak az illetékesek álmait teljesítik. / a vízfejű-tömeg eltartja vízfejű-urait, s még fizet érte hogy tehesse ..., szaporodik hogy tudatlanságuk okozta elmúlásuk okán .. kár , ne érje kedvezményezettjeit..... . Tényleg ez volna az értelem? /nem csodálom ha az emberiség kipusztul , élősködő gondolkodás értelmesnek vélése okán...voltán. hiszen folt az értelmes lét.. tudatosodás útján ..útjában.
Avidjá (avidjā): nem tudás. A látásmódra, világszemléletre vonatkozik, annak az igazságnak a nemtudására, hogy minden földi, e világi dolog nélkülözi az állandó ént, azaz örökkévaló szubsztanciális lét nélkül való, mulandó és szenvedés-teli. Ahol felmerül a nem-tudás, ott keletkezik a késztetés – akár a megismerés felé is. Gyökerei: lobha, dosa, mokha (öröktől, nemzedékeken keresztül létező és teremtő erő – kulturális szokások, szemléletek)
Szankhára (saṅkhārā): a karma-alkotó ösztönző erők, amelyek meghatározzák a sorsot az újra-megtestesüléskor (hiedelmek, látomások, ösztönök, képességek, programozott reakciók, reflexek, késztetések mindezeknek a kifejezésére). A génkészlet információi. A szülők tettei/vágyai.
Vidzsnyána (viññāṇa): a tudat. Az alakuló személyiség karmikus feltételektől meghatározott szellemi magja, amely a fogamzáskor jut be az anyaölbe. A majdani Én-ség és a külvilág tudata a zigóta osztásával kifejlődik. Ez az első dualitás.
Námarúpa (nāma-rūpa - név-alak/forma): A konkrét test és alak, a személyiség (egyén) szellemi és testi alkotórészei, az anya testében létrejövő öt khandha (lásd lentebb) kapcsolata; a folyamatosan átalakuló egyéniség, a khandhák beindulása/működése.
Sadájatana (sadāyatana): a hat érzékszerv, az érzéki észlelés és a gondolkodás szervei, amelyek az új lényben keletkeznek, amelyek segítségével kapcsolatba kerül a külvilággal.
Szparsá (sprsá): az érintkezés, érzékek és a gondolkodás érintkezése a külső világgal, amely a születéskor kezdődik meg.
Vedaná (vedanā): a kiváltott érzet, amelyet az érzékeknek a tárgyakkal való kapcsolata idéz elő, majd elraktározódik.
Tanhá (taṇhā): a vágyakozás, az érzéki vágy, szomj, elsősorban a nemi vágy, amelynek jelentkezésével - az indiai elképzelés szerint - a karma-létrehozás tulajdonképpen megkezdődik. Az új érzetek iránti vágy.
Upádána (upādāna): az élet utáni vonzódás/kötődés, vagyis az intenzív vágyakozás – szó szerint: birtokbavétel – az érzéki világ birtokbavétele, hasonlóan ahhoz, ahogy a tüzelőanyagot birtokba veszi a láng.
Bhava (bhava): a létesülés, azaz a karma előidézése, ami az új létezés előfeltétele, az egyik létből a másikba való átmenet feltétele. A testet öltés beteljesülése, maga a biológiai létezés és a tapasztalat folyamata. A hétköznapi élet/élés.
nem tudás mellet választani az hát nem is tudom :) választásnak sovány. vélhetően mást értünk azon hogy választás. hogy vanília vagy csoki az választás. hogy éhes vagyok az kényszer
....és akinek nincs elég türelme a függő keletkezés megértéséhez, az hallgasson a szívére és gyakorolja a négy mérhetetlent: kedvesség, együttérzés, örvendezés, nemes felülemelkedettség... ezzel nem lehet mellélőni.
ami van...Az akár illuzórikusan is de választott...persze ha ismered a függő keletkezés elvét akkor ez érthető...mert először mindig a választás szabadsága van....majd a korlátok....majd a megoldás majd a szabadulás....ez egyszerűsítve....::))))
A buddhák rengeteg szavának se vége, se hossza, a lényegük mégis összefoglalható három szóban, mely szembesít a Jelenléttel. Ez a szembesítés, mely közvetlenül a Buddha tudatát mutatja be, nem volt vagy lesz, hanem ÉPP EZ AZ!
Érdemes szerzetesek, mit kerestek? Ti, az Út független emberei, akik most itt a szemem előtt hallgatjátok beszédemet, világosak és tiszták vagytok, és sosem voltatok híján semminek sem. Ha nem akartok különbözni a pátriárka-buddhától, csak lássátok így a dolgokat. Nem kell meginogni. Tudataitok és a Tudat nem különböznek, ezt nevezik az élő pátriárkának. Ha a tudat megkülönböztet, akkor lényege különbözik a megnyilvánulásaitól. Mivel a tudat nem különböztet meg, ezért lényege és megnyilvánulásai nem különbözőek." (Linji feljegyzett beszédei, XVIII., R.F. Sasaki fordításából)
"a valamik a teremtett elképzelések nélküli lét..." mint a szubjektív véleménytől független objektív realitás?
inkább olyasmi mint a fontosság hiánya. (egyszer papucs orrán pamutbojt másszor szobafestő pemzli)
ha nekünk minden mindegy ugye akkor nem szenvedünk. ezt megcsinálniolyan nehéz mint kinöveszteni egy egzotikus sose látott testrészt, egy faágat könnyebb egy embernek növeszteni vagy egy uszonyt, mint megőrizni a ............... (jelző) nyugalmat.:D
Igen... a válasz MINDIG OTT VOLT...csak hát a kaput kerestem és a kapuja nincs átjárónak nincsen se ajtaja se lakatja::)))))hogy mikor lépünk át az Én dobozából az Éberség teremtő lehetőségeinek végtelenségébe azt csak annak nagy dolog aki ezt átéli...
Talán csak ennyit érdemes megjegyezni a félébredésről.
.......a szív ugyanolyan véres hús mint amit kimér a hentes. Négy elem elegye. A forma a törvények mocskos kitüremkedése,.....mit szeressek rajta? Semmit, de ettöl még jól érezhetem magam, mert ami elválik tőle AZ szabad lesz és megnyugszik.
...... ilyenekkel bombázom az agyam, hogy ne ragaszkodjak a testhez,....az elszakadás a tesstöl meg valós,...leírhatatlan...
Amida! Csak egy ártatlan kérdésecske volt... :))))sajnálom hogy megint csak a vádolásig jutottál el, pedig csak válaszolni kelet volna rá, egyszerűen nem ego könyökböl... és nem a Pavlov féle nyálreflexböl......na mindegy...majd legközelebb....