Melyek azok az adatok, ami a központi egység rendelkezésére állnak?
Motor fordulatszám, seb.váltó áttételek, kerék kerülete. Ebből az áttételek és a kerék kerülete a központi egység számár fix kell, hogy legyen. Nem tudom pontosan, de lehet, hogy egyből a kimenő fordulatot is méri a rendszer, így nem az áttételekből számítják a tényleges kerékfordulatot. Ami a lényeg: A rendszer egy fix kerékmérettel tud csak számolni. Ezért teljesen mindegy milyen kerék van fent, legyen az traktorkerék vagy babakocsikerék, adott motorfordulatnál, adott sebességfokozatban mindkét esetben ugyanazt a sebességet fogjuk látni és ugyanannyi lesz a megtett távolság is óra szerint.
Viszont, mivel a nagyobb kerék nagyobb kerületet jelent, így adott fordulat mellett nagyobb távot tesz meg a kocsi, kisebb kerület mellett kisebb távot. Így elmondható, hogy a valós sebesség és megtett távolság a fent lévő kerék kerülete és a központi egység által használt kerék kerületének eltéréséből számítható ki. Ahány százalék az eltérés plusz vagy mínusz irányban, annyi százalék eltérés lesz a sebességben és a megtett távolságban is. Magyarul az lenne az ideális, ha egy olyan funkció lenne a fedélzeti számítógépben, hogy meg lehetne adni az éppen használt kerék adatait és azzal számolna. Mivel ez nincs, mindenki meghatározza a használt kerekének a kerületét és összeveti mondjuk a köztes mérettel, a 175/70R13-al. A kapott eltérés alapján csinálhat egy táblázatot és arról leolvashatja a mindenkori valós sebességét és számolhatja a valósan megtett távolságot. Ez, a gyári méretek esetében fél százalék körül van maximum, így elhanyagolható az eltérés. De azt hiszem, 2,5% a megengedett maximális eltérés.
Így van, ugyanazt írjuk, nagy keréknél kevesebb a mutatott érték, kisebb keréknél több :)
Ez neked még jobban felfelé csaló sebességet eredményez, tehát 100 kijelzett helyett nem mész még 95-el se, a megtett távodat pedig felfelé fogja elcsalni - mert az egy kerékfordulásnyi út a valóságban kevesebb lesz, mint a betáplált.
Tegyük fel, hogy adott motor (főtengely) fordulathoz adott sebesség visszajelzés és adott kerék fordulat társul.
2.700rpm motorfordulat mellett haladsz 100km/h-val és értelem szerűen egy óra alatt megteszel 100km-t.
A gyári kerékmérettel ebből annyi lesz igaz, hogy a 100km tényleg kb 100km lesz, de a sebességed valójában csak kb 94km/h, tehát ezt a 100km-t nem egy óra alatt fogod megtenni, hanem egy kicsivel több idő alatt (percek), de ez senkinek nemigen tűnik föl.
Ha a kerék átmérőjét megnöveled a következő történik:
Ugyan azon motor fordulat és sebesség visszajelzés mellé a nagyobb kerék átmérő miatt nagyobb megtett táv fog társulni, nagyobb sebességgel. Ha a motor fordulatod 2.700rpm, a visszajelzett sebességed ugyan úgy 100km/h lesz, viszont így már tényleg ennyivel mész, tehát a 100km-t kb. kereken egy óra alatt meg is fogod tenni úgy, hogy a km számláló viszont kevesebbet fog mutatni! Megállsz kerek egy óra múlva és a km számláló valahol 96-on fog állni.
Mert a nagyobb kerék átmérő egységnyi idő alatt (ami az ECU-nek egy kerék fordulásnyit jelet és neki ehhez az egy kerék forduláshoz be van táplálva Xm táv), hosszabb út megtételét jelenti. Az ECU az egy fordulásból kijelzi neked a belé táplált távolságot, ami viszont valójában több. Ezért csal lefelé az óra.
A sebességed pedig pont emiatt fog a valóságban nőni a kijelzetthez képest, hiszen az egy kerék fordulás a nagyobb kerékkel nem akkora távot jelent, mint a betáplált. Ha egységnyi idő alatt nagyobb távot teszel meg, értelem szerűen nagyobb sebességet is jelent.
Kolegák valaki vette már esetleg ki a kalosából a műszerfalat mert ha igen leírhatná mennyire nehéz és esetleg hol vannak rejtett csavarok ,hogy elébe menyek a miértnek azért kérdezem mert le szeretném fújni feketére a felső részét plasti dippel
Ugyanitt --> rezonátorcső és középső dob csere, összekötőcsövek, kivéve a rezonátorcső és középső dob közötti részt - ; lengéscsillapító mérés : 36 200 Ft.
2014-es és 2015-ös munkák voltak így sorban. Mondjuk én nem vagyok egy kimondott autószerelő fazon, se szerszámom, se helyem az ilyesmihez, ezért nekem ez így megfelelő megoldás volt.
Bármilyen kereket teszel fel, az óra szerinti sebesség vagy az ECU által visszaadott sebesség ugyanaz lesz. Sőt, igazából a távolságmérés sem nagyon változhat, hiszen a központi egység honnan a fenéből tudná, hogy a tulaj éppen milyen nagyságú kereket tett fel az autójára? A valós sebesség és megtett távolság fog változni annyival, ahány százalékkal eltérsz a gyári értéktől kerület hosszban.
Tehát, ha 4,42%-kal nagyobb a kerék kerülete, akkor ennyivel nagyobb távolságot teszel meg és ennyivel gyorsabban haladsz a valóságban. 100 km/h esetén 104,42-vel tepersz és 100 km megtétele neked valójában 104,42 km lesz.
Igen ezekkel a gyári 175/70 R13 vagy 185/60 R14 -es kerekekkel "tök" pontos, de legalábbis a legközelebb áll a valósághoz.
De felteszel egy 175/70 R14-et, ami kerületileg nagyobb, mint a gyári, akkor ez az érték kb 4%-al elmászik és az óra kevesebbet fog mérni, mint a valóság. Viszont a sebességet meg pontosabban fogja mutatni :)
Szeretnék pótkulcsot csináltatni a kalosomhoz, hogy tudnám én otthon házilag megoldani? Vagy csak márkaszerviz és méregdrágán, vagy van ebayos megoldás, csak tanítani kell a kulcsot?
Gyakorlatilag ugyanolyan kerületméreteket mértél mint amit a program számol. Minimális eltérés mindig lesz. Azt sem tudni, a tervezők milyen méretet vettek alapul a sebesség számításához. Így ha nem tudjuk pont az a kerékméretet produkálni mindenképp lesz eltérés. Egyszerűbb lemérni egy kvázi egyenes szakaszon 10-20 km-es távot (térképen) és megnézni, a kocsi mennyit mér ezen a távon. Akkor gyakorlati értéket fogunk tudni.
Pontosan. Lehet mutogatni, de én pl ezért megyek lakott területen, ahol nem zebra halmok vannak, meg iskolák, óra szerint 60-nal. Hiper-szuper új traffik, már vagy négy alkalommal 60-65 közti sebességgel "belementem", sehol semmi.
De ahogy írtad, ugyan ez van a pályákon is. 130 a korlát, megkockáztatom óra szerinti 150-et, még arra sem fog jönni semmi talán, de 145-re biztos.
A sebesség számított érték amihez kell a központi egységnek egy fix érték, a kerék kerülete. Mivel ez nem egy intelligens gép, nem tudhatja milyen kerék van éppen az autón, így gondolom, a gyári méretek közül választottak egyet és az képezi a számolás alapját. Ami biztos: eltérés van a mutatós műszer, az ECU és a GPS által visszaadott sebességértékek között. Ezek közül nekem pl a mutatós műszer adja vissza a legnagyobb sebességértéket, utána jön az ECU és a GPS a legkisebb értéket. Mivel ezek az eltérések nem jelentősek, így ha biztosra akarok menni, akkor a mutatós műszer alapján lövöm be a sebességet, akkor tuti nem lépem át a sebességhatárokat. De az objektív felelősség elve miatt akár 10 km/h-át is rátolhatok, mert akkor még bőven a tűréshatáron belül autózok. Autópályán ki lett próbálva, M3-ason vagy 6 fix traffipax alatt mentünk el az ECU által mutatott 140 km/h-ás érték mellett és simán befértünk.
Ezeknél a váltómétereknél 100 ezer km alatt van 500 km eltérés, fél százalék nagyjából. Ez annyit tesz, hogy én pl a 175/70R13-as mérettel járok, a melóhelyem pontosan 15 km térképen lemérve, és a km-óra is ennyit mutat.
Konkrét példa: 640 km-re tankoltam 36.03 l benyát, ami 7.88 l/100km-es fogyasztást jelent. Ha ténylegesen fél százalékkal kisebb utat tettem meg, akkor 636.8 km-t tettem meg ugyanennyi üzemanyaggal, tehát 7.92 l/100 km a fogyasztásom.
Most lehet agyalni azon, hogy ez mekkora probléma vagy sem.
a számolás elméletét értem. de valami nem világos.
mégpedig hogy... ha a sebességmérő csal a kerék átmérő miatt mondjuk 100 km /8km 6órát azaz csak 92km megyek óránként akkor ugyan az a váltó hogy a fenében ad jó megtett kilómétert?
hiszen ugyan onnan méri a sebességet is mint a kilómétert.
a már mért utvonal 22km. de tegnap mértem kalossal csak 18at mutatott ha jólemlékszem. szoval nem csak a sebességet csalja hanem a métereket is (szerintem ez logikus is.) persze ennek megpróbálok több oldalról is utánajárni. ma matekolni fogok val ugy ahogy én tudom...
Persze, én is akárhány autóban ültem eddig, mind csalt - ez nyilván direkt van így.
A szófosásom inkább azért volt, mert a kolléga arra volt kíváncsi, hogy egyrészt ki lehet-e ezt küszöbölni pl nagyobb kerékkel, illetve vajon a megtett km, illetve annak mérésében történik-e változás.
Lehet játszani a kerék mérettel - akár eltérni a gyáritól, pl hogy ne csaljon a km óra sebességben, de figyelembe kell venni, hogy a megtett út mérése viszont elmászik.
Ebben szerintem semmi boszorkányság nincs. Összes autó így van megcsinálva. Van családban egy Seat Ibiza, 60-al megyek akár kihelyezett mérőnél, akár telefonnal mérve, mindkét helyen 54-56-os értéket mutat. Nekem egy Audi A4 van, 60-nál szintén, ilyen 54-55 a "valós" érték. De van egy Duster is, 60-nál szintén 54-56 a "valós" érték.
A gyári 185/60 R14-es gumival a km óra csal 100km/h-nál kb 7-8km/h-t. Tehát 100-at mutat, valójában csak 93-94-al mész.
Váltóméret 175/65 R14 6mm-el nagyobb külső átmérőjű, ez +1km/h-t jelent, tehát 100-at mutat, akkor kb 95-el mész.
A 165/70 R14 9mm-el nagyobb külső átmérőjű, ez +2km/h-t jelent, tehát ha 100-at mutat, valójában kb 96-al mész.
Én kipróbáltam 175/70 R14-et is, ami már nem váltómérete a gyári 185/60 R14-nek, hiszen 23mm-el nagyobb a külső átmérője, ami viszont +4km/h-t jelent, így már közel pontos, 100-nál kb 98-at mész. Kisebb sebességnél szinte tök pontos lett, 50-nél 50-et mutat.
Gondoltam ez tök jó, végre kb pontos a km órám.
Viszont van ennek egy másik oldala is, mégpedig a megtett km mérése.
Ez a gyári 185/60 R14-re van pontosan belőve! Tehát ha megméred egy GPS-el, hogy mekkora megtett távot mentél, és kiírja, hogy teszem azt mentél 100km-t, akkor az óra is annyit fog mutatni megtett távként.
Nem így a nagyobb kerékkel, ami lefele csal, tehát a sebességedet jól mutatja, de a megtett távot lecsalja!
Nekem a 175/70 R14-es kerekekkel kb 4% eltérés van. Tehát az óra azt mutatja, mentem egy tankkal mondjuk 650km-t, az valójában 650+4% = 650+26 = 676km! Ezzel kell számolni a fogyasztást is, különben fals eredményt kapsz!
A Te 175/70 R13-as kereked lényegében ugyan akkora, mint a 185/60 R14 (2mm van csak köztük, ami nem számottevő), ezért a Te kocsid pontosan fogja mérni a megtett távot, viszont lecsal a km órád a sebességből 7-8km/h-t!
Ha nyugalmi helyzetben 10 mA-t vesz fel tegyük fel, akkor is 4 nap kell 1 Ah leszívásához. Az autó napi használata mellett semmilyen problémát nem okoz akkor sem, ha állandóan be van kapcsolva.
De még én sem mértem ki az áramfelvételét, egyszer már kíváncsiságból megteszem ha odáig jutok :)
Ha beírod a kocsi sebváltó áttételeket akkor megkapod pontosan, milyen fordulat milyen sebességnek felel meg, adott kerékméret mellett. Így gyakorlatilag a fordulatszámból pontosan meg tudod mondani a pillanatnyi sebességed. A motor fordulatszáma elég pontos érték, a többi már csak számolás kérdése.
Az Excel fájlban a sebváltó áttételek a 2004-es F14S motorkódú Kalos sedan (1.4 SOHC) értékei.