Kiváló, helyénvaló kérdés, az az igazi szegecsszámlálós. :-)
De így van, az 1. és 2. osztályú kocsik beltere eltér. Több lehetséges megoldást látok a súlyos probléma kezelésére, praktikussági sorrendben leírva:
1. teljesen kiüríteni a kocsit (mert amíg tudjuk, hogy rossz a belső, nyugodtan nem lehet aludni), és smirglivel mattítani az ablakokat, hogy ne lehessen belátni;
2. teljesen kiüríteni a kocsit (mert amíg tudjuk, hogy rossz a belső, nyugodtan nem lehet aludni), és bentről paliszander színnel lefesteni az ablakokat, hogy ne lehessen belátni;
3. teljesen kiüríteni a kocsit (mert amíg tudjuk, hogy rossz a belső, nyugodtan nem lehet aludni), és korai Fuggerth Bhv-ablakokat beszerelni, hogy ne lehessen belátni;
4. lekeskenyíteni az egyik üléssort, egyesre - ekkor az ablak maradhat, vagy finomabb csiszolópapír is elég mattításhoz;
5. kicserélni a belső berendezést, pl. nyersen is kapható (volt?) Vulcan ülésekre, persze 1+2-esre. Ha le vannak festve, az ablakok fent taglalt kezelése elhagyható;
6. hagyni az egészet a francba, csak egy jót játszva az Ap-Bp-Bp összeállítású szerelvénnyel, abban bízva, hogy nem jön kukacoskodó látogató terepasztal-szemlére.
Hát igen, szép hosszú felületen borította a sárga csík. Mellette maszkoltál, nehogy megsérüljön? (Egy aggódó megrendelő sem tudna jobban kérdezni, ugye? :-)
Sajnos már nagyon régen volt időm foglalkozni modellekkel, netközelben nem voltam, nem olvastam a fejleményeket, ezért azt szeretném kérdezni tőletek, hogy mostanában jelent-e, meg/várható valamilyen ígéretes magyar vonatkozású modell, akár teherkocsi, akár személy.
Csak magyar mávos modellek érdekelnek, VI korszakos modellek részemről hanyagolandóak!
Annyit látok, hogy Albert saját készítésű (nem átfestett) modellt már régen adott ki.
Részemről is az utolsó, mert már nagyon félre megyünk.
OFF
Igazad van, két különböző befektetőre gondoltunk, Te intézményre, én olyan magánemberre, aki vállalkozásként pár tízmillió forintból létrehoz valami olyasmit, mint Alberték.
Mindegy az elmélet, az eredményét úgyis látjuk mindannyian.
Ígérem az utolsó részemről, de van topicos vonatkozása is :)
OFF
Már a tegnapi "az árat a kereslet határozza meg" is gyanús volt, de hogy az "ingatlan nem befektetés"*, már tényleg arra utal, hogy nem tudod miről beszélsz. Egy oldalas üzleti tervvel komoly pénzügyi befektetőt (alapot) nem győzöl meg, abba még egy normális pénzügyi tervet** sem tudsz beletenni, hát még a piac, kockázat és egyéb elemzéseket.
Én nem olyan kisbefektetőkről beszéltem, akik érzelmi alapon döntenek és irreális hozamelvárásokkal rendelkeznek, azok a Questorba viszik a pénzüket (mer' Marika olyan kedves volt és azt ígérték, 3 hónap alatt megduplázzák), vagy megveszik a sok unit linked sz...rt, amit a "befektetési tanácsadók" rájuk tukmálnak a kamatos kamat exponenciális görbéjével, esetleg nyitnak egy befektetési számlát valamelyik ker. banknál.
A pénzügyi befektetőnek nincsenek érzelmei (persze illegális dologba azért nem fektetnek), csak komoly és reális elvárásai, meg több olyan szakértője/alapkezelője, akik ízekre szedik a terved minden részét egy perc alatt.
Szóval még egyszer az én szóhasználatomban: befektető =/= Mari néni (de még csak nem is Fuggerth Jenő, isten nyugosztalja), inkább "Soros György" féle érzelemmentes "kapzsi" pénzemberként képzeld el***
ON
Magyar vasútmodell területen szerintem komolynak mondható tervezést pl. a Miniversumnál végezhettek, arra egyszer nagyon kíváncsi is lennék :)
Azt viszont nem tudom, hogy pl. az ACME-t meg kellett-e győzni valamivel a V63 legyártásához, vagy magától támadt a gondolata.
____
* A befektetés minden olyan tevékenység, amelynek során egy jelenlegi pénzeszközről egy jövőbeli haszon reményében lemondasz. Van pénzügyi pl. értékpapír, unit linked életbiztosítás, és reál pl. beruházás, arany, ingatlan, de akár vasútmodell gyűjtemény is lehet, stb.
** Ez az általad 1 oldalas számításnak titulált "üzleti terv" lehet, a többi teszi ki a maradék pl. 10 oldalt
*** valójában nem is a befektető, hanem alapkezelő, akivel találkozol, az ő t...két szorongatják áttételesen a befektetők
Hogy valami konstruktívat is írjak, bemutatnám az új projektem első lépését. Iparvasutakat modellezek, és régóta szeretnék iparos Dácsiákat, legalább 6-7 félét. Egyedi gyártásban ez kb egymillió lenne, úgyhogy megpróbáltam a saját építést, és a lehetőségeimből kihozni a legjobbat. Időm sajnos nagyon kevés van - heti pár óra - így azt találtam ki, hogy Roco alapra, papírból fogok kasznikat építeni.
Az elmélet az, hogy ha Paint-ben megszerkesztem a mozdonyszekrényt, nem kell festeni és feliratozni. Külön öröm, hogy a munkahelyemen kiváló színes nyomtatók vannak. A festési változatokat is módosítással el lehet készíteni.Komolyabb modellek készítéséhez se eszközeim, se időm nincsen, egy ilyen mozdony elkészítése kb 5 óra, fél óra alatt is sokat lehet vele haladni.
A kasznit Dipa papírra nyomtatom, könnyen cserélhető, levehető, így elég 3-4 mozdony alváz. Több egyszerre úgysem fér el a terepasztalomon. Vettem jó minőségű orvosi pengét, ezzel kiválóan lehet vágni. Az első képeket közzétenném a mintadarabokról. Lehet még csinosítgatni a korlátokkal - ez már félig kész - és más egyébbel is. Ha valakit érdekel, a Paint sablont szívesen elküldöm, megtaláltok az usgyiremot kukac gmail pont com címen.
A ház, autó nem befektetés, ezek gyorsan amortizálódó termékek. A nyugdíj járulék is inkább öngondoskodás, mint üzleti befektetés.
Évekig foglalkoztam befektetők vágyaival és döntéseivel, 99,99%-uk érzelmi alapon gondolkodik, a félelmeik és mohóságuk vezérli őket, az alternatívák nagy száma miatt, és / vagy ismereteik hiánya miatt nem mérlegelnek. Nagy részük nem maga rakta össze apránként az aktuálisan befektetni kívánt vagyonát, hanem mondjuk örökölte. Nincsenek befektetési ismereteik, irreálisan magas elvárásaik vannak a hozamot illetően, és nagyon rövid távban gondolkodnak.
Több oldalas üzleti tervet még senkinél sem láttam, ha volt is ilyen, max. 1 oldalas számítás volt.
Mivel a modellvasút viszonylag kis körben ismert, ebbe szerintem az a pár ember fog befektetni, aki hirtelen, nagyobb megerőltetés nélkül jut több tízmilliós összeghez, és érzelmi alapon gondolkodva inkább érvényesülni akar ezen a területen, mint jó üzletet kötni. Ilyenből pedig kevés van..
Azért némileg javított volna az eladási statisztikán ha a nem várnak ennyit a vörös csillagossal. Én csak magamból indulok ki, valóban én sem vettem meg a 630 XXX-et. Igy csak a kettő marad amíg nem hozzák ki Rail Cargosat vagy az AOp 317 pantográfosat:))))
"Nem értem miről beszélsz, szinte minden magyar mozdonyból lehet venni kis szériában."
Sokból lehetett venni valamikor, most nincs nagy tolongás, ha mégis megragadom az alkalmat, keresek V40/V60-as mozdonyokat.
"Az árat a kereslet határozza meg, ha nincs kereslet, nem is lesz olcsó modell, ilyen egyszerű."
Valóban, és a kínálat nem is számít, úgy érzem igény lenne itt olcsó modellre, a gyártók nem tülekednek (nincs meg a kínálati oldal, a mérete miatt torz a piac)
"Hogy képzeled el a befektetői magatartást? Mert látom, Te nem így gondolkozol."
Racionálisan gondolkodó (nem érzelmi alapon), a saját habitusának (kockázatkedvelő, vagy kerülő) megfelelően választ befektetést és a kockázatnak/futamidőnek megfelelő hozamot vár el, mérlegelve az alternatívákat.
"Hoztál már valaha arról döntést, hogy több millió, vagy több tízmillió forintot mibe fektess úgy, hogy hasznot is hozzon, likvid is legyen, és biztonságban is legyen?"
Persze, vettem autót, lakást, házat, fizetek magam után nyugdíj járulékot. Szerencsére nem egyformán gondolkodik minden befektető, van akinek a likviditás a fontos, másnak a kockázatmentesség (biztonság?), van aki ezek kisebb-nagyobb részéről lemond a nagyobb hozam érdekében, de ez már elég OFF...
"Egészen pontosan mit értesz üzleti terv alatt? Írnál nekem ide egyet a fórumra, ami modellvasúttal kapcsolatos?"
Az üzleti terv egy olyan 10-20-30-sok oldalas dokumentum, amivel a befektetőket (bankot, gazdag nagybácsit) győződ meg (vagy magadat nyugtatod meg) arról, hogyha adnak neked pénzt azt valószínű vissza is fogják kapni. Ebben van pénzügyi rész, de sok más is. Ennek megfelelően ide nem fogok tudni most egyet összedobni, csak holnapig vagyok szabin :)
Egyetértek. Az említett villanygépeket pedig nem véletlenül egyedi vagy kisszériás gyártók termékeként láthatjuk (részben a jövőben): ugyanaz velük a helyzet, mint ami szóba került már. Vagy tolatómozdony, pályaudvari (amiből eleve kevés van terepasztalra építve) mozgásokra; vagy már nem is futnak. A Bobó ezt kettőt majdhogynem egyesíti. :-)
A hazai síneken még a Bz igen gyakori. Ismerjük Koszti Tamás munkáját - és sajnos a kapacitását is. (Azt meg ő maga írta, hogy nem volt rentábilis számára.)
De hogy senki más érdeklődését nem keltette fel a kétszázas széria - az megint bizonyíték arra, mire becsülnek minket.
Nem értem miről beszélsz, szinte minden magyar mozdonyból lehet venni kis szériában.
Nem értem a problémát. Úgy érzem, fordítva közelíted meg a dolgot. Az árat a kereslet határozza meg, ha nincs kereslet, nem is lesz olcsó modell, ilyen egyszerű.
Hogy képzeled el a befektetői magatartást? Mert látom, Te nem így gondolkozol. Hoztál már valaha arról döntést, hogy több millió, vagy több tízmillió forintot mibe fektess úgy, hogy hasznot is hozzon, likvid is legyen, és biztonságban is legyen?
Egészen pontosan mit értesz üzleti terv alatt? Írnál nekem ide egyet a fórumra, ami modellvasúttal kapcsolatos?
Az sem mindegy, hogy mikor készültek azok az M44-esek. Bármilyen jó konstrukció is volt, a (gazdaságos) életciklusuk végéhez közelítenek, amikor egy nagyvasúti jármű eltűnik, a modellre is csökken az érdeklődés*...
Az M40-es mellett még a Leo jöhet számításba, mint vonali, meg a Szöcske, mint tolató. Nem véletlen, hogy ezeknek már mások is nekifutottak (Dom, Deák és Limit)
____
* OK, 1-2 kultikus jármű (pl. M61) azért talán kivétel, de bármennyire is joggal büszkék vagyunk a BoBo-ra, az külföldön nem a kultusz kategória
Ránéztem gyorsan: a PKP-nál SM42-esként ismert, a Piko által kiadott mozdonyból összesen 1822 példány készült. A formára hasonló (de a 10 cm-es hosszbeli eltérés mellett sajnos kb. egy méterrel kisebb forgócsap-távolságú) M40-esből 182. A tizede. (Itthonra 82.)
Érdekes viszont a tegnap említett PKP EU07-es: abból 483-at gyártottak, míg a mi V43-asunkból sem kevesebbet, mint 379-et. Azt nem tudom, hogy egészen a Pikóig kellett-e várni a lengyel témát gyűjtőknek, vagy volt valami más is ebből a típusból.
A V43-ashoz képest a V63-as (ha az egyforma 008-056-os pályaszámúakat nézzük egy sorozatnak) 49 darabszáma igen kicsi.
Nem is kellene belpiacos: az itthon M44-esnek nevezett gépből 926 (!) darab készült, túlnyomó többségük szétszórva a széles nagyvilágba. Legalábbis annak bizonyos szegmensébe.
Mégsem jutott eszébe egyetlen szériagyártónak sem. Milyen igazságtalanság, hogy eközben egy-két darabos típusokat simán legyártanak többféle méretarányban, csak azért, mert azok németek. Igaz, vélhetően a sokszorosa kelt el pl. a Brawa DB V320/232 001-eséből, mint amennyi ACME Gigantjából, az összes pályaszámán.
A Bobóra visszatérve: alapvetően fővonali mozdonyt vásárol az átlagmodellező. Az M44-est ugyan használták erre is, de tudjuk, nem erre tervezték. Aztán legyen hosszú életciklusú - szerencsére ennek sok magyar mozdony megfelel. Mindezekkel együtt mi marad, amit még meg lehetne építeni, és lenne is rá kereslet? Az M40-es?
Igen, azt írta, hogy megdrágult a hajtás; ezt válasznak szánta arra, amikor más azt feltételezte, hogy a festetlen donorgép 25 ezer volt.
Bár magam már használója vagyok egy HOTotya-féle forgóváznak-párnak (és tervezek még beszerezni ötöt), azért azt látom (és biztosan ő is), hogy ha nem lenne Fuggerth M41-es, akkor önmagában két forgóváz ennyi pénzért még nem lenne egy mozdony.
Ezt arra értem, hogy nagyra becsülök minden kiegészítő- és alkatrész-gyártót, továbbá a kész modelleket átépítő mestereket, de mindegyik esetben szükséges egy bázis - mert ezek egyike sem járműépítő.
Értem, amit írsz. A nevezett példányok árképzését nem ismerem - a sikerességét eldönti a piac. Te és én nem veszünk ilyet. Hogy te mivel pótolod (ha pótolod egyáltalán), nem tudom; én inkább a meglévőkre költöm rá a különbözetet, a linkelt forgóvázak formájában. Ettől persze nem lesz szebb a mozdony, csak jobb a futása, csendesebb a működése.
Azon lehet vitázni, hogy kell-e így M41-es, V43-as, dunakeszi kocsicsalád, ahogy a Fuggerth (és rajta keresztül a VMC, a Quabla és még ki tudja, kicsoda) csinálja. Még azt sem tartom kizártnak, ha annó dacumál a Fuggerth nem kezd bele ezekbe, pl. a méretre azonos, formára is közelítő Ap, By, Bhv, BDt, BDh vagonokat és leszármazottjaikat később (nemrégen) valaki sokkal jobb minőségben, elérhető áron(értsd: amennyibe a VMC-ben most kerül) megcsinálta volna. Így nézve, igen, a Fuggerth kiszorította az esetleges későbbit. De azt is látjuk, hogy ez is feltételes módban van, hogy lenne későbbi. Hiszen az egyetlen ACME-n kívül, aki balgán belefogott a Gigantba, senki, soha nem akarta speciálisan magyar mozdonyt készíteni. Pedig lenne pár típus, amit szívesen megvennénk.