Keresés

Részletes keresés

dimelo Creative Commons License 2021.03.24 -1 1 53905

A legelején?

 

1. 1999-ben simán átvezették a legrövidebb úton. (Kaba térségében is 2 csomóponttal)

2005-ben már felmerült a tárgyalásokon a Karcag közeli 4. út elkerülő (alsó kép: golyóstollal)

Majd 2010 után a Natura területek déli elkerülése következett.

De Kaba (Cukorgyárnál) közelebb húzták a vasúthoz, és "gond nélkül" keresztbevágták a Naturás területeket.

 

Tehát van közeli példa a "laza" jogszabály értelmezésre...

Az M4 nyomvonalon továbbá a Tiszapüspöki hídnál és a Nagykereki Dusnok-ér esetében is.

 

A legsúlyosabb elrettentő példa: M76 Fenékpuszta Kis-Balaton.

 

OFF

 

2. Erről az 1990-2010-ig karcagi polgármestert, majd 2014-ig vidékfejlesztési, 2018-ig földművelésügyi minisztert kellene kérdezni,

ugyanígy kompetens a jelenleg miniszterelnök-helyettes/pénzügyminiszter.

 

A horror-történésekből következik, hogy sajnos az M4 túlterjedt a szakmai szempontokon.

 

ON

 

 

Előzmény: oculus2 (53898)
dimelo Creative Commons License 2021.03.24 -1 0 53904

1. Nem is kellene Lex Karcag, ha lehet egy egyedi engedély ("eltérés" a jogszabálytól)

2. A határidő már a választás után lesz, vagyis kialakult a "mosom kezeimet" szituáció.

 

 

OFF

Ha így marad, akkor engedélyezik, ha változna, akkor lehet áthárítani...addig sajnos megy a kampányolás...

 

ON

Előzmény: ÁsítóSárkány (53896)
RadiX Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53903

Szerintem a jogszabályi szöveg nyílásokra hivatkozik, nem szerkezetekre, ezért csak az egyes nyílások mérete releváns továbbra is. De én nem vagyok sem jogász, sem útépítő mérnök.

Előzmény: BIL30 (53901)
BIL30 Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53902
Előzmény: BIL30 (53901)
BIL30 Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53901

Köszönöm a választ, ilyen érveléssel már én is éltem....mindhiába.


Nyílások összeadása abban az esetben sem igaz ha ez az áteresz egy elemként elhelyezhető? 


Tehát nem két db 1,5*1,5 keretelemes átereszről van szó, hanem a csatolt képen látható típusról.

Előzmény: RadiX (53900)
RadiX Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53900

Szerintem rosszul értelmezed, csak akkor kell összeadni a nyílásokat, ha egyenként két méternél nagyobbak. Ha egymás mellé teszel több áteresz-t, az még nem válik híddá.

Előzmény: BIL30 (53899)
BIL30 Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53899

Jó reggelt, Üdvözlök mindenkit!
Első hozzászólásom jelen ezen topikhoz de remélem érdekes témát dobok fel. Olyat, ami eltér az eddigiektől, nem tervezett vagy megvalósult létesítmény ítél el, hanem egy "megoldandó" probléma.

A helyzet a következő:

Tervezett új út, mely meglévő vízfolyást keresztez. A vízfolyás keresztezés esetében előírásra került egy 2x150x150x15 Iker keretelemes áteresz.


1/1999. (I. 14.) KHVM rendeletben foglalt Melléklet 1 és 2 pontja szerint:

„1. Híd: olyan műtárgy, amelynek a hídfőkre vagy hídfalazatokra merőlegesen mért nyílása két méternél nagyobb. Az ennél kisebb nyílású, illetve belső átmérőjű műtárgy az áteresz.
2. Híd szabad nyílása: az úttengelyben mért nyílás."

 

93/2012. (V. 10.) Korm. rendelet szerint is:

2. §

4. híd szabad nyílása: az út tengelyében mért nyílás mérete, többnyílású híd esetében a nyílások méreteinek összege;"

 

Tekintettel arra, hogy az említett áteresz nyílás méreteinek összege 3 m, tehát ezen értelmezés szerint ebben az esetben hídról beszélünk? Melyet (ezáltal) külön eljárás keretein belül engedélyeztetni is szükséges? 

 

oculus2 Creative Commons License 2021.03.23 0 0 53898

Bocsi, de én a legelején elakadtam:

1: Ha megvalósíthatatlan a Karcaghoz közeli nyomvonal, akkor miről beszélünk?

2: Ha viszont megvalósítható; akkor miért nem volt alapértelmezett szempont az eredeti tervezésnél, hogy a térség központja, Karcag szempontjából használható megoldásra törekedjenek?

 

3: (Általánosabb kérdés): Korábban magától értetődő volt a gyorsforgalmi csomópontok teljes, "lóherés" csomópontja. Ezzel szemben most egyre több az idétlen, jelzőlámpás csomópont ott is, ahol lett volna hely, és a nagyforgalmú keresztező út miatt igény is a teljes kiépítésre... (Pld. M35 Debreceni csomópontjai.) Illetve nincs szabvány a betorkolló ívekre; a körforgalmak átmérőjére? A pusztában is a legkülönbözőbb megoldásokkal lehet találkozni, ahol nem lehet helyhiányra hivatkozni?

Előzmény: dimelo (53895)
rm40 Creative Commons License 2021.03.23 0 1 53897
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.23 0 0 53896

1. persze kiskapu a törvényeken önmagában nem akkora ügy, jöhet akár egy Lex Karcag is... a nehezebb ügy, hogy az EU-s jogon van-e kiskapu :)

2. ez az én fejemben is megfordult...

 

Előzmény: dimelo (53895)
dimelo Creative Commons License 2021.03.23 -1 0 53895

Magam is "el szoktam veszni" a részletekben, de érzem, itt és most ezek a részletek mellékes tényezők...

 

Két kimenetele van:

1. Módosítják - mert van ehhez kiskapu a törvényeken...

2. A vizsgálattal sem lehet módosítani - de 14 hónapot nyerve megnyújtják a kivitelezés forrásbiztosítását. (kell addig az a pénz máshova...)

 

Az államtitkár és szakmai környezete októbertől-februárig megvizsgálhatta a lehetőségeket.

228 millió Ft-os megbízást adtak olyan módosításra, amely átvihetetlen lenne - ez túl van a jogkövető fantáziámon...

 

Ismered a régi mondást: "Ahol akarat van, ott út is van..."

 

Az M4 történet eddig ennek a fordítottja, na de majd most...:(((

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (53894)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.23 -1 1 53894

Nem mondom, hogy feltétlen leküzdhetetlen akadály, de legalábbis jelentős bonyolító tényező. Kérdés, hogy úgy egyáltalán megéri-e.

Első ránézésre az tűnik a mimimumnak, hogy a Natura 2000 terület jelenlegi 4-estől vasút felőli oldalához nem nyúlnak...

 

Az igazi elvi nagy kérdés meg az, hogy a kezelési terv 8. oldalán a D01.02 kockázat nem változik e jelentősen attól, hogy a 2x1 sávos 4-es főútból M4-et akarnak csinálni. Abból még az is kisülhet, hogy kéregbe kell vinni az M4-et a kritikus szakaszon -- hiszen ez a változás akár a meglévő pályatestre nézve is forgalombővítő tényezőként értékelendő lehet.

Előzmény: dimelo (53893)
dimelo Creative Commons License 2021.03.23 -1 0 53893

Ha a Natura leküzdhetetlen akadály lenne, akkor ez csak fölösleges időhúzás, és marad minden a régiben...

 

Péntek óta kiderült a határidő is:

Karcag elkerülő út bekötésének vizsgálata az M4 Kisújszállás (Kelet) – Püspökladány közötti gyorsforgalmi útszakaszhoz, tanulmányterv környezeti hatástanulmány és KBHV elkészítése, illetve a szükséges engedélyek beszerzése

 

Szerződés kezdete: 2021.03.09
Szerződés vége: 2022.05.09
Forrás: Uniós

 

Újabb kérdések:

14 hónap idővesztés kell ahhoz, hogy "rájöjjenek", nem lehet megvalósítani?

és kidobnának az ablakon 228 millió Ft-ot erre?

 

Hogyan lehet ezt Uniós forrásból tervezni, ha az M4 csak hazai forrásból épülhet?

 

 

Hallhattunk már a "jogi környezet" átjárhatóságáról...

Előzmény: ÁsítóSárkány (53891)
szil93 Creative Commons License 2021.03.22 0 0 53892

Több érdekes információt is tartalmaz a kiírás! Várjuk a további fejleményeket és információkat az üggyel kapcsolatban! 

Előzmény: dimelo (53890)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.22 0 0 53891

És akkor még a Hegyesbor Natura2000 területről nem is beszéltünk. Ld. pl. https://www.hnp.hu/uploads/files/termeszetvedelem/natura2000/Elfogadott%20tervek/HUHN20146_hegyesbor_ftt.pdf

A 21. oldali térkép alapján nagyon nem tűnik triviálisnak arra vezetni a nyomvonalat, persze az EU csatlakozás, főleg rendszerváltás előtt nem számoltak ezzel...

Előzmény: dimelo (53890)
dimelo Creative Commons License 2021.03.22 0 1 53890

Az elmúlt hetekben próbáltam többfelől tájékozódni,

az álláspontok összecsengenek a TED-en közzétett kiírással.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:138606-2021:TEXT:HU:HTML&src=0

 

1. Karcag elkerülő út bekötésének vizsgálata az M4 Kisújszállás (Kelet) – Püspökladány közötti gyorsforgalmi útszakaszhoz, tanulmányterv, környezeti hatástanulmány és KBHV elkészítése, illetve

a szükséges engedélyek beszerzése. Nyertes ajánlattevő feladata a Karcag keleti elkerülő út (3401 j. út – M4 közötti szakasz) vonatkozásában Tanulmányterv és Környezeti Hatástanulmány elkészítése, valamint környezetvédelmi engedély megszerzése 2x1 sávos főúti kialakítást figyelembe véve hozzávetőlegesen 12 km hosszon.

Akárhogy méregetem: a Karcag elkerülő 6+2 km,  ha az M4 új Karcag-Kelet csomópontig épül.

Ha az eredetileg jóváhagyott (piros) nyomvonalhoz vezető 4206. útig kivinnék, akkor 8 km.   (Mi lehet a 12 km?)

 

2. M4 Kisújszállás (Kelet) – Püspökladány közötti szakaszon, a Karcag térségét érintő 2x2 sávos rész-szakasz vonatkozásában, mintegy 22 km hosszon új Tanulmányterv elkészítése, amely ismételten megvizsgálja a korábban elkészített hasonló tanulmányok alapján kialakult nyomvonalat, továbbá új, lehetséges nyomvonalakra tesz javaslatot a 4. sz. főút, illetve annak környezetében, illetve

új Környezeti Hatástanulmány (KHt) és KBHV elkészítése, amely a Tanulmányterv által feltárt nyomvonalakra vonatkozóan a természeti értékek, környezeti hatások, a vízelvezetések koncepcióját, az új nyomvonalak

műszaki paramétereit vizsgálja, továbbá a forgalomnagyság becslésre is adatokat szolgáltat a KHt-ra vonatkozó jogszabályi előírások szerinti tartalommal, szükség esetén pedig új környezetvédelmi engedély megszerzése. Csomópontok várható mennyisége 2 db.

 

A Karcagi Önkormányzat határozatban kért csomópontot a 34103. (karcagpusztai ) út felüljárójához is.

Ha ezt is vizsgálják, akkor 4,5 km-es szakaszon 2 csomópont lenne, közte új sávon kellene vinni a 4. főutat. (A kiírás erről nem szól...)

Az M4 új Karcag-Kelet csomópontjához oda kellene vezetni a 4206. utat is.

 

A TED kiírásban nem szerepel határidő, az korábbról tudható, hogy az eredeti nyomvonal kiviteli terveit 2021. félévre kell elkészíteni, a módosításhoz szükséges környezeti hatástanulmány (KHt)

leghamarabb decemberre készülhet el, engedélyezéséhez újabb hónapok kellenek, azután lehetne a kiviteli terveket készíteni. (Bár láttam már meghökkentő improvizációkat...)

 

Egy év csúszás, ez a minimum...

 

Előzmény: szil93 (53887)
Aladár46 Creative Commons License 2021.03.21 0 0 53889

Az M4-es nyomvonalát tervezik újra 22km-en, valamint Karcag keleti elkerült terveztetik meg:

 

 

Előzmény: szil93 (53887)
dimelo Creative Commons License 2021.03.21 0 0 53888

Holnapra többet:)

 

Most csak a tudósítás minőségéről:

 

Betesznek egy google térképet és semmi konkrét vázlat, hol és mit terveznek.

Ha rákattintasz a TED szóra, nem azt kapod amit ígérnek, helyette egy korábbi cikket a 37-es útról (?!?)

 

 

Hasta Manana:)))

Előzmény: szil93 (53887)
szil93 Creative Commons License 2021.03.21 0 1 53887
rm40 Creative Commons License 2021.03.21 0 2 53886
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.20 0 0 53885

touchpadem megtréfált. A Kis-Balaton védelmét akartam írni a Natura 2000 mellé.

Előzmény: ÁsítóSárkány (53884)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.20 0 0 53884

A magam részéről Rigó Mihály elképzelését ugyan valamivel jobbnak látom az új M9 nyomvonaltól, de még mindig messze látom az ideális tervtől.

A raszteres kialakítás szerény véleményem szerint ökörség a jelenlegi környezetben. Olyan messze vagyunk tőle, mint Makó Jeruzsálemtől, miközben települések fulladoznak a tranzitban.

 

Amiben a legjobbab egyetértek, az a mohácsi híd főútvonal minőségben. és az eredeti M9 nyomvonal a Duna felett.

A Pécs-Kaposvár bekötés nem értelmetlen, legalább elkerülőkkel megépített főút minőségben.


Az M9 kapcsán a térség szintű tervezést Eu-régió szinten is érdemes nézni. Nem árt, ha az M9 Bécsújhely/Graz/Szenttgotthárd stb. irányából Szegedre és tovább versenyképes lesz az M1-M0-M5 útvonallal. És igazán ez vonzhat rá komoly forgalmat, amihez viszont az egésznek kellene megépülnie.

Ehhez képest jelenleg Pécsre is az M1-M0-M6 választása tűnik logikusabbnak sok irányból.

 

A fentiek mentén kellene értékelni a Zalaegerszeg-Kaposvár szakaszt is. A magam részéről sem Nagykanizsa, sem Keszthely közvetlen bekötéséhez nem ragaszkodnék, és megkeresném a legrövidebb nyomvonalat, amelyet a természetvédelmi szempontok (beleértve a Natura 2000-et is, meg a Natura 2000-et is, esetleges minimális területcserével, ami védett élőhelyet közvetlen nem érint) lehetővé tesznek. A legrövidebbet amúgy elsősorban tehertranzit, másodsorban szgk. tervezési sebesség mentén időre értem.

 

 

Előzmény: Pompiere (53882)
mzdude Creative Commons License 2021.03.20 -3 1 53883

Elkezdtem olvasni, az első pár mondatnyi kocsmai szintű fröcsögés után bezártam.

Előzmény: Pompiere (53882)
Pompiere Creative Commons License 2021.03.19 0 6 53882

M9: egyre hosszabb, egyre rosszabb? - Rigó Mihály tollából.

Hírfigyelő Creative Commons License 2021.03.19 0 0 53881

Nem elég széles, ami előzésnél és kikerülésnél vezethet balesethez. ([!] Autóval történő előzéskor a kerékpárral nem nagyon van hová még kijjebb kihúzódni!)

 

A 3801-es érintett É-i szakaszának (a Vámosújfalu-Bodrogolaszi-Sárospatak útszakasznak) a teljes felújítása meg egyenesen halaszthatatlan! Annál is inkább, mert hogy néz ki az, hogy egy autós túracéllal elindul úgy hogy a falvakat is végignézze, ezért rátér a 3801-esre dél felől ahol kiváló az út minősége, aztán félúton meg meghökkenve tapasztalja a hirtelen útminőségromlást, és vagy 20 km/h-ra lassít hogy a futóművét ne veresse széjjel, vagy kikényszerül a 37-es útra, és ezzel az út északi részén lévő falvak meglátogatása számára kútba esik... .. . Ezt más vidékeken is át kell gondolni, de egy olyan történelmi borvidéken mint a Tokaj-Hegyaljai Borvidék ami már régóta hungarikum is és részben a turizmusból él meg, ott a turistaforgalmat kiszolgáló(!) utak karbantartásáról sem szabad elfeledkezni!

Előzmény: RadiX (53879)
Hírfigyelő Creative Commons License 2021.03.19 0 0 53880

Ez az út itt pl. balesetveszélyes amiatt, mert a padkákkal szomszédos burkolatszélei teljesen tönkrementek, és ha egy autó ki akar kerülni vagy meg akar előzni egy kerékpárost, akkor mivel a kerékpáros már csak önkéntelen óvatosságból is kijjebb húzódik az út szélére, de mert ott már csak az egyenetlenre töredezett burkolatmorzsalékos útszél és a földes útpadka van, ezért oda kihúzódnia az elesés miatt fokozottan balesetveszélyes! Idevágó útképet lásd itt!: -->

 

Bodrogolaszi, 3801-es út belterületi útszakasza:

https://www.google.hu/maps/@48.2854171,21.5132825,3a,75y,40.17h,59.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-a1ViRn0SuoIaAhG8cGxig!2e0!7i13312!8i6656

Előzmény: Hírfigyelő (53878)
RadiX Creative Commons License 2021.03.19 0 0 53879

Szerintem a Hosszú utca az nagyjából rendben van, viszont a 3801 tényleg gyalázatos az elérhető képek alapján, azt kellene először rendbe tenni.

Előzmény: Hírfigyelő (53878)
Hírfigyelő Creative Commons License 2021.03.19 0 0 53878

Jó, meglett a Hosszú utca... :

https://www.google.hu/maps/@48.2865977,21.5061118,3a,75y,128.45h,64.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1sagKj99PU_cmfOYkJz4m7HQ!2e0!7i13312!8i6656

 

De azért azt ismerd el, hogy egy falu főútra rákötő útja ettől lehetne egy kicsivel szélesebb is. Ezt az utat kb. 5,5 m szélesnek látom, azaz másfél forgalmi sáv szélesnek. Ha meglenne a 2 forgalmi sáv szélesség, azaz a 7 méter, akkor nem szólnék egy szót sem. Az hogy sima és új az egy jó dolog, de legyen elegendően széles is.

 

Másrészt ennek az utcának a megléte nem menti fel az ebben illetékeseket az alól a mulasztás alól, ami a 3801-es út északi szakaszának a már bemutatott mértékű leromlásához vezetett. Bodrogolaszit közvetlenül a 3801-es út köti össze Sárospatakkal, azaz ha a falusiak bemennének a városba bevásárolni autóval, akkor miért kelljen a főút felé kerülniük 1-2 km-t, miért nem lehet a közvetlen összeköttetést adó rövidebb utat is normálisan felújítani, úgy, ahogy ezt ugyanezen út déli szakaszával már olyan példásan megtették?! És ha ehhez hozzávesszük azt a tényt, hogy a 3801-es út egyben három falu főutcája is (Bodrogolaszi, Vámosújfalu, és Olaszliszka falvaké), akkor hogyan lehet azt tétlenül eltűrni, hogy e három faluban a falun belül maradó kerékpáros-forgalmat balesetveszélyessé teszik a leromlott állapotú úton éktelenkedő kátyúk, vagyis miért nem lehet a balesetveszélyes állapotot felszámolni??! Kíváncsi lennék rá, hogy e kátyús falusi főutcán közlekedő kerékpárosok közül hányat ért már eddig a kátyús állapotból eredő eleséses baleset!

Előzmény: RadiX (53876)
NAR Creative Commons License 2021.03.18 0 0 53877

"A képviselő elmondta azt is, hogy a körforgalom építése nyáron is zajlik majd, így elkerülhetetlenek lesznek a forgalmi torlódások."

 

Ezúton is szeretnék gratulálni az illetékesnek...

Előzmény: kamant (53871)
RadiX Creative Commons License 2021.03.18 0 1 53876

Szerintem keresd meg a térképen a Hosszú utca nevű utcát Bodrogolasziban.

 

https://goo.gl/maps/QcjDEmNo1nC8r12S8

Előzmény: Hírfigyelő (53874)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!