Ok, köszi. Ha jól rémlik, Disco99 is jelezte, hogy ő is jönne. Majd kigondolom, hogy mikor és honnan tudok indulni, és hol találkozzunk. Kellemes karácsonyt!
Egyenlőre a dátum, a fix.Előzetes becslések szerint csütörtökön kb 10.00kor indulnánk innem Nagycsécsről néhányan .ha minden igaz így: P.Ádám-P.Imre Defender 90,GBFK-Sholtz22 Disco1,M.Zsolt Defi 90,Sz.Pista-D2,M.András-F-Icus-RRP38.Kb így néz ki a dolog.Délben szeretnénk már átlépni a határt mivel a hóhelyzettől függően közelítjük meg Ic Ponort. Ha lehet alulról mennénk Beius felől.Arra kicsit kalandosabb az út:O)
Láttam már a vasat délelőtt a TC-n, csodálkoztam is milyen régiek a képek :) Amúgy a legutóbbi túra képeivel mi a helyzet? Olyan rég volt, nosztalgiáznék..
Mivel holnap reggeltől pár napig valószínüleg nem jutok internyet közelébe, ezért most kívánok mindenkiek Békés, Boldog Karácsonyt és L.R. hibáktól mentes boldog újévet!
Nincs itt semmi próbléma, a latyakos idő szokta a gondot okozni, a nyúlós, félig olvadt havat szinte reménytelen eltakarítani. korábban szó volt róla, hogy lehet menni havat tólni, de mivel nincs C kategóriás jogsim, dobtak a csapatból. Így karácsony táján nem bánom, hogy így alakult a sorsom :)
"A mérésekhez nem kell felmenni a toronyba (hátrametszés)."
Tudom én, mi magunk is (nagy ritkán) használjuk őket. Úgy értettem, hogy az összelátás miatt jó lehet a torony.
"Az a fontos, hogy a torony helye pontos legyen, márpedig az elég pontos."
Ezzel kapcsolatban tudnék elég cifra sztorikat mesélni (valószínűleg bárki más is, aki valaha kapcsolatba került alappontokkal a '90-es évektől napjainkig), saját káromon tanultam meg, hogy egy alappont koordinátája nem szentírás.
"A GPS-ek csak bizonyos pontosságú méréseket tesznek lehetővé. Ennél a hagyományos méréstechnika pontosabb méréseket tesz lehetővé. Az viszont kétségtelen tény, hoyg az alap geodéziai munkákhoz a pontosságuk megfelelő, ezért teljesen felesleges és pazarló lenne a hagyományos méréstechnikákat használni."
Hirtelen nem jut eszembe olyan hétköznapi feladat, amihez mondjuk egy GNSS alapú DGPS mérés ne lenne elég pontos (leszámítva az extrém vételi körülményeket), igaz mi általában kevésbé hétköznapi feladatokra használjuk, szóval nincs rálátásom egy geodéta hétköznapjaira.
"Ezért a karbantartásukra is annyit költenek amennyit..."
Sajnos mire nem? Mert az érthető, hogy a torony karbantartása elég költséges mutatvány, de a mezei alappontok kipofozása már kevésbé zseton-igényes sztori (igaz cserébe sokkal több van belőlük). Mondjuk amilyen arcokra bízzák néha a karbantartást, jobb is, hogy nem jut rá pénz...
Akartam irni hogy valami "geoizé" de kozben mar egy tudomanyos vita is kialakult a tereptargyrol.
Amugy meg aze van ott, hogy a LR tura markaidegen resztvevoit legyen honnan ledobni. :-)
A mérésekhez nem kell felmenni a toronyba (hátrametszés) . Az a fontos, hogy a torony helye pontos legyen, márpedig az elég pontos. A GPS-ek csak bizonyos pontosságú méréseket tesznek lehetővé. Ennél a hagyományos méréstechnika pontosabb méréseket tesz lehetővé. Az viszont kétségtelen tény, hoyg az alap geodéziai munkákhoz a pontosságuk megfelelő, ezért teljesen felesleges és pazarló lenne a hagyományos méréstechnikákat használni. És természetesen kiegészíthető a GPS a hagyományos módszerrel, ezzel növelve a pontosságot. Hasonlóan a földi GPS jeladók felhasználásához. Szóval még sokáig részük lesz a geodéziai mérésekben, bár vélhetően egyre csökkenő jelentőséggel. Ezért a karbantartásukra is annyit költenek amennyit..... Pedig tényleg nagyon szép helyeken vannak. Nyilván ennek lehet egy olyan oka is, hogy ha nehéz és életveszélyes felmenni akkor a rongálóknak sem kedvenc célpont. Ha meg könnyú felmenni akkor az állítok mindent tönkre tudnak tenni. Márpedig egy mérés elmaradása elég sokba kerül, ha közben derül ki , hogy a tervezett alappontok nem láthatóak, mert letörték a tetejéről a jelet....
Geodéziai alappont toronnyal. Régen a földmérők ilyen helyekről (is) mérték a földet (mert csak optikai elven működő műszereik voltak). Ma már nem nagyon használják őket, GPS-szel szaladgálnak. Elvileg felmenni tilos és életveszélyes, gyakorlatilag jó kilátókról van szó, bár néhol tényleg necces a feljutás. Nem teljes (de kiindulási alapnak jó) lista a hazai tornyokról: http://geotornyok.uw.hu/
Ez pedig ahova nem hajthatsz be, csak engedéllyel:
Az amit feltettél csak hasonlít és valami helyi készítésű tábla, de nem a szabvány tábla. Nyílván ehez ismerni kellene azért a terület védettségét, de ez inkább arról tájékoztat hogy természet védelmi terület, tehát azért ne térj le az útról, de nem tiltja hpogy bemenj. Úgyhogy szerintem go.
"Megerősítést várnék Spapda kollégától, hogy EZ a tábla csak egy "sima" természedvédelmi terület jelző, vagyis be lehet hajtani. (Mellesleg a tábla mindkét oldala ugyanolyan, vagyis nemigen tudni melyik oldalon is van a természetvédelmi terület.)"
Megerősítve. Csak egy tájékoztató jellegű tábla, tiltó funkciója nincs. Ezt persze 10 helyi zöldből 9 valószínűleg nem tudja, szóval számítsatok szúrós tekintetekre is, ha emberrel találkoztok a kérdéses terepen, de ha civilizált módon haladtok a szakaszon (túra jelleggel), akkor senkinek nem lehet oka pattogni.
Sikerült ma lejárni a január6-i Naszály túra tervezett útvonalát. Hát, embörös lesz, ha lesz hó vagy sár. Meg ha nem, akkor is. :-)
A részleteket még kitaláljuk addig, de valahonnan Vác környékéről indulunk, cél a Naszály teteje. Az út eléggé tűzdelt meredek és sziklás szakaszokkal, vagyis szokás szerint kiraknám a "nem karcmentes" és a "saját felelősségre" táblákat.
Megerősítést várnék Spapda kollégától, hogy EZ a tábla csak egy "sima" természedvédelmi terület jelző, vagyis be lehet hajtani. (Mellesleg a tábla mindkét oldala ugyanolyan, vagyis nemigen tudni melyik oldalon is van a természetvédelmi terület.)
Kalandosra sikeredett az ut vege. Tibor baratom megtanult egy fontos dolgot. Az utolso 100 metert a csucsra, mar csak csorlovel sikerult lekuzdeni. O ment elol, fatol faig. Az utolso kb 30 meteren amikor kiengette a kotelet leallitotta a motort. Termeszetesen az akkumulatort fel perc alatt leszivta. Viszont erdo mind ket oldalon. Ki kellet vagnunk 1 fat hogy fel tudjak melle kapaszkodni hogy bebikazzuk. Meg az volt a szerencse hogy mind a kettonknel volt kabel, mert csak a tavolabbi oldalrol lehetett megkozeliteni. De vegul sikerult. Jo kis moka volt. Megint beigazolodott az arany szabaly. Egyedul nem terepezunk!!!