Tavaly télen az ABS mentett meg egy minimum fél millás kártól amikor jégre futottam. Nos nem az autót nem állította meg, csúsztam tovább az ABS meg ropogott mint a géppuska, viszont pontosan arra ment az autó amerre kormányoztam!! és egyszerűen ki tudtam kerülni az akadályt és ne valami pici korrekcióra gondolj egy egész sávot kellett odébb ugranom hirtelen.... Ha éppen valamelyik régi hobbiautómba ülök melyben nincs ABS úgy lebontottam volna az elejét mint a pinty, mivel egyenesen belecsúsztam volna az akadályba, hiába kormányztam volna akármerre én rzt tartom borzasztó bagy előnyének, hogy kormányozható marad az autó, a féktávot szerintem sem csökkenti jelentősen...
Gondoltam, ezen a kései órán megosztok veletek valamit, amin törpöltem.
Amikor recesszióról beszélünk, akkor az egyszeri természettudós fizikai javak előállíthatóságának mennyiségére gondol, az egyszeri közgazdász GDP-re gondol, az egyszeri ember pedig életszínvonalra gondol. A természettudóst most hanyagoljuk egy kicsit, maradjunk egyelőre a közgazdász kontra polgárnál.
Amikor a GDP esni kezd, akkor az életszínvonal is romlik. (Illetve: akkor már egészen biztosan, de valójában már előtte is, az egyszeri ember szerint. A stagnálás már nem jó érzet, a GDP szinten tartása pedig trükközés szokott lenni, nem tényleges stagnálás.) Na most. Tételezzük fel, hogy a GDP esett 5%-ot, tehát 100-ról 95-re. Ha jövőre is 95 marad, akkor a közgazdász szerint megállt a recesszió, az egyszeri polgár viszont úgy érzi, egyre rosszabb az élete (=folyamatosan rosszabb, és már nem bírom tovább). Ha a GDP feltornássza magát 95-ről 96-ra, akkor a közgazdász szerint kicsit több mint 1% GDP-növekedés (konjunktúra) van, az egyszeri ember meg úgy érzi, hogy talán kicsit jobb mint tavaly, de még mindig baromi rossz.
Az egyszeri ember számára ugyanis leghamarabb akkor van vége a recessziónak, ha a GDP) (vagyis amit mérni kéne), már megint minimum 100.
Na most, hogy visszakanyarodjak a természettudóshoz: ha a társadalom számára elérhető energia a maximumon van, akkor onnantól fogva csökkenésnek kell bekövetkeznie a fizikai javak előállításában (ez jön ki a termodinamika és a hatásfok alapján). Ez a csökkenés viszont nem kell, hogy folyamatos legyen. Ha egyből leesik 100-ról 50-re, akkor utána van tere az emelkedésnek. GDP, ugyanez a móka, sőt, még trükközni is lehet vele. Csakhogy: minden törekvésünk arra irányul, hogy ezt a GDP-t (és a vonatkozó fizikai termelést) megpróbáljuk szinten tartani.
De mi lesz közben az emberi érzettel? Hát az a legjobb esetben is ilyen lefelé mutató fűrészfog-szerű lesz, azaz amikortól elkezdődik a folyamatos recesszió (természettudományos, de főleg gazdasági értelemben), onnantól fogva nincsen rá mód, hogy visszaugorjon a kiindulási pontra (azaz 100-ra). Magyarul: akármit is mutatnak a számok (GDP), az emberek úgy fogják érezni, hogy "rosszabbul élnek, mint 4 éve".
Ennek az egyetlen ellenszere az, ha hagyjuk, hogy 1-2 évig sokkal rosszabb legyen, hogy aztán legyen terünk egy kicsit felfelé kapaszkodni. Aztán megint, megint, megint. Mint amikor egy rugó lefelé halad a lépcsőn, meghajlik, majdnem megáll, aztán alábukik a következő lépcsőfokra.
Az 5-6 évnél fiatalabb BOSCH abs-ek egész jók, jobban tud fékezni mint Te.
Elég amúgy egyetlen keréknél széthúzni a jeladót és nem működik.
Próbáld ki 100-ról féktávot venni taknyos úton abs-el és abs nélkül, egymás után.
Ha ügyes vagy akkor csak 5m-rel fogsz kikapni az abs-től.
Aztán tegyél le a sávodban egy bólyát a féktáv közepém és úgy vegyél féktávot, hogy közben ki kell kerülnöd. Lefogadom minimum 15m-rel hátrébb fogsz megállni, ha nem ütöd el a bólyát.
Mi ilyeneken gyakorlunk a versenyautókkal fékezni, mert jól fékezni szinte a legnehezebb megtanulni, nehezebb mint kilinccsel előre autózni.
Szerinted megvárják,amíg az egész ország gyártókapacitás kutyanapközi lesz :-) 250 millió munkanélkülivel,csak hogy a komcsi párt és a goldman ne veszítse el a hatalmát?
Alapvetően,ez inkább "Kína fenékbe rúgta magát" esetének kell tekinteni.
Az ok,amiért ők a legnagyobb kitermelők (és felhasználók,mivel a termelés kevesebb mint negyedét exportálják) az,hogy iszonyat pénzeket öltek a kínaiak termelésbe,és a brazil/usa bányákat bezárták,mivel nem tudták a kínai dotált termeléssel felvenni a versenyt:most viszont nemzeti érdek lesz újraindítani a termelést,és az új bányák jelentette kapacitásnövekedés után a kínaiak ott találják magukat jó halom elköltött pénz és használhatatlan bánya/feldolgozó kapacitás alatt.
Az alapkamat emelése után még mindig infla alatti a betétek/hitelek kamata.Ami annyit jelent,hogy továbbra is megéri belenyomni termelő beruházásokba a pénzt,mint pl. ritkaföldfém feldolgozó kapacitás.
Egyébként ez az egész történet leginkább pánikba esett kapkodásnak néz ki. Az olcsó pénz miatt felpumpált gazdaság egyre több piacot kíván,ezért már mindent hajlandóak megtenni,hogy a maradék piaci szegmensekben is kinyírják a külföldi konkurenciát (lásd a piac háromnegyede után még kell nekik a maradék negyed is-jövőre már kell nekik a Tau Ceti teljes ritkaföldfém piaca is :-))
Kína a hírek szerint tovább csökkenti a ritka földfémek exportját. A nyersanyagot felhasználó vállalatok már most óriás áremelkedést kénytelenek lenyelni és ha a folyamat tovább tart, új beszerzési piacok után kell nézniük.
Hozzátenném, hogy a benzinmennyiség csökkenésből lehetne extrapolálni a "magán-diesel" csökkenést is (merthogy a 10-20 tonnás teherautók viszont kútnál tankolnak).
(Bár tudom, a dieselautók átlagosan újabbak, hisz az a trend/divat. A régi szutyok kocsiktulajdonosai szegények, várhatóan előbb leteszik
a link általi statisztikából kimaradnak azok, akik nem autóznak, ezért nem mennek szervízbe.
Az olyan körkérdés, ami úgy kérdez, hogy "válassz, 0-5/5-10/10-15/15-20/20-nál több ezerkm/év", az nem alklamas 10% körüli csökkenés felmérésére. Nagyobb a kvantálási zaja.
A 4 blokkra általában 2GW-al lehet számolni a teljesítmény-emelés óta, előtte 1.6 majd 1.8.
Pár napja meséli kolléga, hogy gyakorlatilag 3-mal lehet számolni, kb. 1 mindig áll, tervezetten (fűtőelem-csere, szivattyú-cserék, csapágy-cserék) Eszerint az a 2GW csak 1.5? (A szabályzási tartományt 0-nak véve, ami a valóságban talán +- 10%)
A közútiak tudtommal "közbeszereznek" (tender). Tényleg nem kúti,nem "ügyes" (csak rossz a cikkíró szakmailag, hogy ezt nem írja be)
A vasút ezen felül talán útadót sem fizet (ami nem tudom van-e még így hívják-e, s mennyi egyáltalán).
Ez mind diesel.
A 75-80% tán alulbecslés a részedről. áramot a vasút ránézésre fele fogyaszt, meg a nagyvárosi villamos (troli, metró). hogy mennyit, az tnem tudom, csúcsidőben pár 100MW lehet (max. egy paksi blokk)
Ezt nem olvastam amit írtál, mert mást néztem közben, de valóban így van. BKV, VOLÁN, MÁV. (A közlekedésünk 75-80%-a olajfüggő Magyarországon, ez tuti.)