Sajnos nincs meg, csak a Nagy NOHAB-Könyv, és abban sincs kép a 020-as azon festésvariánsáról. Pedig már szinte minden más számozásúról találtam alul teli szürke/narancs festésűt, de a 020-ról nem (ahogy néztem azok is - ahogy írtad - a rendszerváltás környéki képek voltak).
Ha megvolna nálad a Boros - Kovács - Novák - féle NOHAB - könyv "A MÁV M 61 - es mozdonyainak története" - alcímmel, nos annak182. oldalán, az alsó fénykép pontosan ezt az állapotot mutatja, a
felette lévő fotó pedig (ugyanezen az oldalon) a csillagost.
Engem meg az érdekelne de nagyon a 020-al kapcsolatban, hogy van-e valakinek olyan fotója (internetnek nincs), hogy nem csillagos, narancs, és a forgóváz/tank is szürke, mint ahogy az az NMJ honlap modellfotóján látható?
Pont ma nézegettem, hogy minek van furat az ütköző alatt, ha kapaszkodó sehol. Nem mellesleg hatalmas a minőségi szórás az egyes modellek között, van ami konkrétan a dobozból való kivételnél már hullajtja az alkatrészeket (pl. ütközők). :(
A Modell Kit-hez már egy ideje utólagosan megérkeztek az NMJ 006-os NOHAB "elmaradt" kuplungfoglalatok. A kérdésem, hogy valakinek van esetleg infója, hogy a Medikerhez/Modell és Hobbihoz mikor jönnek meg, netán arról, hogy lesz-e utólagos tetőgomba pótlás (Roco 230 Szergej de ja vu), esetleg ütköző alatti kapaszkodók (ami a többi NMJ NOHABON van) pótcsomag...
Ó, bocsánat, nem állt szándékomban semmi sértőt mondani. A véleményed nagy vonalakban megegyezik az enyémmel, illetve anno az itteni közösség is hasonló véleményre jutott.
Nem vagyok meggyőződve (..... (...)...) még így utólag is.
Ez anno ki is lett tárgyalva. Feltehetőleg Magdefrau úr ragaszkodott még amihez tudott, így nem adta át az ágyazatok gyártási jogát. Innentől lehet töprengni, hogy pontosan mi is volt a nevére bejegyezve: a gumi? Az összenyomható kivitel? Vagy az, hogy a váltóknál vágni kell?
Ugyebár ez az utóbbi megoldás az, ami miatt egyszerre lehetett alkalmazni relatíve kisszögű váltókat, kezelhető vágánytengely-távolságot és széles ágyazatot, és ez kizárólag a RocoLine jellemzője volt. Vagy azért, mert ezt védte le Magdefrau, vagy azért, mert más gyártók nem vállalták be a vagdosással járó "egyszerhasználhatóságot".
És feltehetőleg ugyanezen okból született meg a GeoLine a maga villamos-kitérőivel és szigetperonos vágánytengely-távolságaival.
"Mérget vennék rá, hogy nem ezen a kérdésen rugóztak Rocoék 10 évig, hogy mostanra szedjék össze a bátorságukat Magdefrau úr szúrós tekintetével szemben "
Hát pedig nagyon valószínű hogy ezen rúgoztak az elmúlt 10 évben. Nem véletlen lett anno nagy hirtelenjébe összehányva a geoline rendszer.
Hát a RocoLine - vágányrendszer nem éppen terepasztal - építés céljára lett konstruálva - kialakítva,
hanem éppenséggel szőnyegvasút - építéshez. Csakhogy sajnos hiába rendelkezik 5 mm magasságú
lágygumi ágyazat - imitációval (amelynek külleme tán a leggyengébb láncszem az egész rendszerben,
habár annak használhatóságát hálIstennekl nem befolyásolja), attól még vidáman szívja a port - koszt
- kócot a mozdonymodell villamos motor - porszívója a szőnyegről. Igényes terepasztal építéséhez - az
ágyazat - imitáció esztétikai hiányosságai okán semmiképpen nem használnám. Akad erre a célra épp
elég, más - ennél sokkal alkalmasabb és emellett - szebb rendszerbeli vágány - ágyazatépítési anyag.
Ami számomra nagyon baráti benne (mert én is használom ezt a rendszert), az a szemmel láthatóan
nagyon tudatosan kialakított (szerkesztett) geometriája és az a lehető legsokoldalúbb kiegészítő elem
- struktura (1/3 - os ív - elemek, különféle - néhány mm hosszúságú - vágány kiegészítő elemek, igen
sok speciális elem / szigetelt sinátkötő papucsok, stb./ amiből egy valóban komplett és egy kompakt
vágányrendszer viszonylag kis idő - ráfordítással és energiával is gyorsan összeépíthető egy alkalmi,
otthoni játék céljára, nem több és nem más. Mindezekkel együtt valóban nem terepasztal építéséhez
találták ki anno.
Nem vagyok meggyőződve arról, amit itt Magdefrau úrról leírtam, de ha nem volt semmiféle probléma
a cég átadás . átvétel során (okán) az eredeti tulajdonos és a kényszer - kivásárló között, akkor vajon
milyen logikus oka lehetett annak, hogy a gumi - ágyazatos vágányrendszer gyártása és forgalmazása
az eredetii tulajdonos távozásával egycsapásra megszűnt és csak az ágyazat nélküli vágány elemeket
gyártották - árusították tovább és emellett még kihozták nem sokkal később azt a "Geoline" vágány -
rendszert, ami egyetlen paraméterében sem volt kompatibilis a régebbi RocoLine - rendszerrel. Ennek
szerintem csakis egyetlen logikusan végiggondolható oka lehetett (mármint annak, hogy egy nagyon
bevált és rendkívül közkedveltté vált "szőnyegvasút" vágányrendszert félre kellett tenni és a helyébe
konstruálni kellett valamit), amelynek szigorúan vett vasútmodellezői szakmai szempontból egyetlen
közös szelete volt a régiével, a meglehetősen csúf átkötő elem, ami persze kényszerből született, és
megközelítőleg sem vagyok biztos abban, hogy a modellezők oly - annyira sokan alkalmaznák.
Ha ennek a vágány - építési kényszerpályának valami más oka lett volna, mint egy adminisztratív gát, esetleges tilalom, akkor nagyot csodálkoznék, még így utólag is.
A Roco eredeti tulajdonosa volt, aki még a válság kitörése idején kissé nagyot akart ugrani, így az ő Rocoja átkerült a Bank tulajdonába. A Roco által gyártott cuccok egy részének a szabadalma viszont nála maradt, ilyen volt a RocoLine vágányok gumitöltés-rendszere is. Így az "új" Roco csak a vágányokat gyárthatta, magát a töltést nem.
Nem hiszem, hogy szempont lenne, hogy Magdefrau úr mit szól hozzá. Mérget vennék rá, hogy nem ezen a kérdésen rugóztak Rocoék 10 évig, hogy mostanra szedjék össze a bátorságukat Magdefrau úr szúrós tekintetével szemben :)
A GeoLine rendszer egyértelműen játék-kategória volt: rusnya, kopogós műanyag, és olyan ronda geometria, amit a BTTB-idők óta nem láttunk (...bocsánat, nem szeretném megsérteni a Märklin-rajongókat). Ha valaki kapott egy dilikört, és bejött neki a kisvasút, előbb-utóbb úgyis továbblépett; ha meg nem, akkor a Geoline ment egy cipősdobozban a szekrény tetejére. Szerintem pont ennyit is ért. Szóval nem hiszem, hogy sokakat mellbe vágna, ha a Geoline elsüllyed.
(Teszem hozzá, a RocoLine ágyazata sem szépségdíjas, de legalább jó kidolgozású, átgondolt, könnyen használható geometriájú rendszerről van szó. Persze nem azért kell megvenni, hogy asztalra tegyük, de ha már megvan, leszedjük róla az ágyazatot, és akár terepasztalon is elmegy.)
Igazából a saját kategóriával kell hasonlítani: szőnyegvasút, ahol kell a strapabíró töltés, az üzembiztos csatlakozás; mellékhatásként nem tudsz akármilyen hajtóművet beépíteni. Egy Geoline bázeli két állítóművel 29.000 körül van, cserébe kevésbé üzembiztos, és rendkívül rusnya.
Terepasztalt nem töltéses Rocoline-ból kell csinálni, mert nem arra való (ronda a töltése, és a helyszűke miatt speciális hajtóműve van).
Egy 23 cm-es vágányelem több, mint 1200 Ft. Egy angolváltó állítóművel 24000 Ft. Egy terepasztalra (ha nem egy sima dilikört csinálok, akkor) az milliós tételt jelent. Ilyen árakkal nem fog nőni a modellvasutasok tábora - legalábbis itthon.
Ez valóban nagyon érdekes és izgalmas is egyben. Főként két dolog az, ami izgat.
Az egyik, hogy Herr Magdefrau mit szól(t) ehhez ? Eszerint már lejárt a termék licenc - védettsége.
A másik, hogy mennyibe is fognak kerülni ezek a termékek, mert arra nézve még vannak emlékeink, hogy mennyibe kerültek valamikor, amikor még gyártásban voltak és lehetett is kapni.
És valóban az is érdekes, hogy mi lesz a GeoLine rendszerrel, ami semmilyen (vágányelem hossz, geometria) paraméterében sem stimmöl ehhez és van olyan is aki - kényszerűségből - (a korábbi termék hiánya okán) már ezzel, az új fajtával kezdett és most esetleg rájön, hogy a "régi rossz"
jobb volt / jobb lett volna, csak éppen már nem volt.