Rákerestem gyorsan, egy régi Autótechnika cikk ilyet is ír:
"A vezértengelyek számára a legnagyobb forgatónyomaték a kipufogószelepnek a henger belső nyomásával szembeni nyitásakor jön létre, mely mintegy 30Nm nagyságrendű."
Logikus ez is.
De a többi része is jó bonyolult, visszavonom bármit írtam, fogalmam sincs milyen üzemállapotban a legnagyobb a láncra ható erő. :)
"Ha motorterheléstől nem is, de a fordulatszámtól azért függ a láncra ható erő. A fordulat emelésével egyre nagyobb súrlódást és terhelést jelentenek a meghajtott dolgok mint alapjáraton."
Miután a fő terhelés a rugóerőkből adódik, az meg erősen dinamikus, így szerintem éppen alacsony fordulaton éri a láncot a nagyobb igénybevétel. A fordulatszám emelkedésével ez a terhelés a statikus irányba tolódik el.
Talán nem véletlen, hogy a vezszíjak többnyire alapjáraton szakadnak el.
Ha sebességben hagyod, akkor melyik fokozatban emelkedőn, és melyikben lejtőn??
Azt mondjuk továbbra sem értem, hogy a kéziféket miért is nem húzza be emelkedő/lejtőn valaki.
"az enyhén megnyúlt láncot."
Szerintem az már a max nyúláson túl lévő lánc lehet. Hidraulikus a feszítése. Amit nem értek, hogy manapság nincs ezekben a feszítőkben olyan szerkezet, ami megakadályozná a feszítődugattyú visszafelé mozgását. Régen volt bennük........
Ezért ugranak át a VW 1.2-es háromhengereseiben is a láncok, de az rögtön a leállításkor, mivel idiótán fejjel lefelé van a feszítősaru és így a leállításkori visszarúgás visszalöki a feszítőt. A Fiatnál normális a sarú helyzete, nagyon meg kell nyúlnia a láncnak ahhoz, hogy alul átugorjon. Amúgy az oroszok már 1970-ben meg tudták oldani ezt a problémát a Zsigulinál, 1db peremes csavart tettek a lánckerék mellé és a lánc nem tudott átugrani.
Ez konstrukciós hiba, egy jól méretezett rendszerben ez nem fordulhat elő! Gondolj bele, mit jelent az enyhén megnyúlt lánc ( nem igazán műszaki paraméter :-P )? Hol van ilyenkor a feszítő vagy a láncvezető, ami nem hagy akkora helyet a lánckerék körül, hogy kiugorhasson a lánc?
Gondold végig amikor a motor leáll! Az utolsó sűrítési ütem ami már nem tud átfordulni, visszalöki a főtengelyt, ha akkor nem ugrik, hogyan ugrik a leállításnál? Erős a gyanúm, hogy valami olajnyomással működő feszítő lehet a rendszerben ami elengedi a nyomást és lelazul a lánc, vagy itt a lánc már annyira megnyúlt, hogy a feszítő nem tud utána állítani.
Akinek ilyen motorral szerelt autója van, a kocsi leparkolásakor mindenképpen a rögzítőféket használja. Ugyanis sokakkal előfordult már, hogy a még hibátlan autót este leállították, és szokás szerint sebességben hagyták, hogy ne guruljon el. Ilyenkor, ha az autó kicsit hátragurul, a főtengely forgásiránnyal ellentétes irányú mozgása simán át tudja ugrasztani az enyhén megnyúlt láncot. A reggeli indításnál pedig reccs...máris görbülnek a szelepek, törnek a himbák. És még valami: ha az én autómat ilyen motor hajtaná, 120 ezer kilométerenként biztosan vezérműlánc-szettet cserélnék...
"hogy a vezérlés mindig ugyanúgy hajtja azt nem értem."
Nem ezt írtam!!!!!!!!!!!! Azt írtam, hogy a vezérléstmindig ugyanakkora erővel hajtja (a lánc).Vagyis nem a vezérlés hajt akármit, hanem a lánc hajtja a vezérlést. Próbáld meg végig gondolni. A főtengely hajtja a láncot, ami hajtja a 2vezérműtengelyt, aminek a bütykei nyomkodják a 16 szelepet a 16 szeleprugó ellenében. Gyakorlatilag a láncot ennek a 16 rugónak az ereje terheli. (vannak egyéb terhelések is, de most az egyszerűség kedvéért maradjunk csak a rúgóerőnél) Szóval, ha padlógázt nyomsz, vagy akármekkora futót húzol, változik a szeleprugók nyomóereje????? Mert, ha nem, akkor a lánc terhelése sem lesz nagyobb, mint félgázon, vagy szólóban.
Persze, ha úgy gondolod, hogy nagyobb gázon duplájára növekednek a szeleprugók, akkor nincs mit tenni, láncot kell cserélni. Ezt neked kell eldönteni, én erről többet elmondani nem tudok..........
Olyanról már olvastam, hogy valamelyik fiat motornak megártott, hogy megálltak vele berakták sebességbe és fék felengedés miatt visszafele indult meg egy picit a főtengely.
Nem a lánc terhelése mindegy hanem az, hogy a motor mekkora terhelésen van!
A lánc terhelése akkor változik amikor a főtengely szöggyorsulásban vagy lassulásban van és a vele kényszerkapcsolatban lévő tengelyeket is gyorsítja vagy lassítja.
Attól nem függ, hogy lakókocsit vontatsz vagy lejtőn gurulsz.
Értem. De azt a mondatot, hogy a vezérlés mindig ugyanúgy hajtja azt nem értem. És hogy azt sem értem hogy miért mindegy neki hogy mennyire van terhelve? Ez eseteg egy duplasoros lánc? És nem úgy van hogy a lánc akkor kezd el hamarabb zörögni ha sokat van terhelve? Vagy itt az számít hogy mennyire kopik el?
Óóóó, hát van néhány ilyen nagy ötlet, ami terjed mint népköltészet......
Sok kétségen nincs, hogy most is inkább azt hiszi majd el a nagyérdemű, mert végig gondolni fárasztó, és amit az autószerelő mond az amúgy is gyanús. :-//
Mint alább írtam, a vezérműláncnak tök mindegy mennyire van terhelve a motor. A vezérlést ugyanakkora erővel kell hajtania mindkét esetben. Amíg nem zörög a lánc, nem kell vele foglalkozni!! Ha 50ekm-nél zörög, akkor 50ekm-nél, ha 300ekm-nél, akkor 300ekm-nél.
Köszönöm. Tehát nem nagyon szoktuk nyomni neki. És a maxi gyorsulásra gondoltam hohy esetleg ott akkora terhelést kaphat már, hogy az nem lenne neki jó. 7 éves. Első tulajdonosa vagyunk. Nálunk életében jó ha letiltott 3 alkalommal. Akkor is kétszer üresben.
Hoppá, máris sikerült eljutni a forgalmiban a motorszámig...?
"És 5 mázsától több sose volt rajta. 5-en szoktunk benne utazni álltalában. Nem nagyon szoktuk nyomni neki a gázt."
Akkor még nem kell cserélni!! Igaz, akkor sem ha nagyon nyomod a gázt, meg 2tonnát húzol vele. A Valaki összekeverte az autót a kerékpárral. Annak számít, hogy mennyire tapossák, ennek nem.(mármint a láncnak) A Valakinek legközelebb azt se hidd el, ha kérdez! :-//
"ezzel a láncal most már nem nagyon kellene kihúzatni tiltásig?"
Nem a lánc miatt, de amúgy sem kellene tiltásig forgatni.
Azért elgondolkodtató, hogy előbb azt írod, nem szokásod padlózni, most meg az gondod, hogy forgathatod-e tiltásig...... Vagy csak nekem ellentmondás ez?
Úgy tudom hogy láncos. És hogy 80 ezernél kell cserélni a láncot lánckerekekkel együtt. De azt mondta valaki ha nem volt sokat terhelve az autó akkor 120 ezernél elég kicserélni. Hogy van akkor ez most? Tényleg 120-nál cseréltessem? Keveset van futóval használva. Nem túl nagy a futónk. És 5 mázsától több sose volt rajta. 5-en szoktunk benne utazni álltalában. Nem nagyon szoktuk nyomni neki a gázt. De most van benne 81 ezer km. Szabad neki padlógázakat adni vagy ezzel a láncal most már nem nagyon kellene kihúzatni tiltásig?