Az illatában egyszerre jelenik meg a vágott fu, csalán és a gyumolcsosseg, barack. Ahogy melegszik, szellozkodik ugy tűnik el a gyümölcs és kerül előtérbe az előbbi vonal.
Nagyon intenzív és nagyon finom, sokáig szaglasztam.-;)
A korty könnyű és lágy, a savak játékosak de nem tolakodóakr, nem az ún haraphato vonal.
Légies, közepesen hosszú, a letisztultsága teszi izgalmassá.
Ízében a gyumolcsosseg nagyon halvány de a füves csalános vonalvezetés jól all neki.
Ittam már jobbat és remélem fogok is, de szerintem megéri az árát ami cirka 2500 pez.
A közeljövőben érkezni fog pár palack SB, már varom, izgalmas egy fajta, legalábbis számomra.
"többletbevételt csak nagyobb export teljesítménnyel ér el"
Ennyit írtam :) nem többet.
Egyébként a turizmus/vendéglátás is export. Ahogy a külföldi munkavállalás is az. A hatékonyságnövekedés az meg más tészta.
A téma amit felvetettem az az, hogy a borágazatban is, ahogy minden más ágazatban is az exportképes nagy hozzáadott érték termelésére kellene fókuszálni. A vargabor nem ilyen...
A mercigyárat csak mint elméleti analógiát írtam. A modell a lényeg. Minden régió fejlődésének az export a kulcsa.
Nem, nem hasonlítom össze a vargabor modelljét az enyémmel. Én csak azt mondtam, hogy a nagyobb hozzáadott értékű és exportképes termékek jobban hozzájárulnak a régió gazdasági növekedéséhez.
"a kecskeméti merci gyárba behoznak olcsó alkatrészeket és utána kiviszik a drága készterméket akkor a kecskeméti melósok munkaerejét exportáltuk. Ezért a német anyacég fizet a magyar leányvállalatnak aki meg magasabb bért tud emiatt fizetni a melósoknak"
De nem fog. Pont az a lényeg (és a baj), hogy a hozzáadott értéknek egy nagyon kis része marad itt a melósnál. A tervezés/menedzsment/stratégia költségeire eső rész kivándorol az anyacéghez, ahogy a profit is. Akkor lenne igaz, ha pl. a tervező részleg is itt lenne, nem csak a futószalag.
Nem is értem miért hasonlítasz össze egy vargabor üzleti modellt a tiéddel. A termék egyik paramétere ugyanaz (hisz mindketten bort értékesítetek), de amúgy minden más paraméterben eltértek.
"A magyar gazdaságnak és a magyar borágazatnak is az a problémája, hogy nem a nagy hozzáadott értékű termelésre fókuszálunk"
Szerintem pont a borágazatban ez megvan. Ha úgy lenne, ahogy mondod, nem lenne a Lidlben vagy a Tescoban 2000 Ft-nál drágább magyar bor. Pedig van, tehát van rájuk tömeges kereslet, ezek a láncok nem tartanák, ha csak niche piac volna.
A gazdaságban pedig sajnos az van, amit mondasz, az alja munkát végezzük leginkább és innen a fenti írásom jönne újra...
Teljesen világos, hogy egy nyitott export orientált ország többletbevételt csak nagyobb export teljesítménnyel ér el de ennek nem feltétlenül a borágazatban kell képződnie!
Ha nő a belső piac az export eredmények miatt, akkor itthon is nő a fizetőképes kereslet a borok iránt. Nyilvánvaló.
Bár hozzáteszem, hogy ez egy nagyon leegyszerűsített válasz a növekedésre, hiszen még jó pár egyéb tényező is közrejátszik. Pl: Turizmus, vendéglátás, külföldi munkavállalás, hatékonyságnövekedés, stb.
Igen, akkor is. Persze lehet elérni sikereket kisebb futamokon (Tasziló is pluszban volt az első körben) de összességében ilyenkor csak a belföldi fizetőképesség fókusza változik meg, jellemzően időlegesen.
Alapvetően ez nem marketinges csoda.
Ez úgy van, hogy ha mondjuk a kecskeméti merci gyárba behoznak olcsó alkatrészeket és utána kiviszik a drága készterméket akkor a kecskeméti melósok munkaerejét exportáltuk. Ezért a német anyacég fizet a magyar leányvállalatnak aki meg magasabb bért tud emiatt fizetni a melósoknak. Akiknek így lesz pénze vargabor helyett mondjuk Tornai bort venni. Vagyis a kecskeméti régó fejlődésének az exportált hozzáadott érték az kulcsa. Ilyen implicit módon tud profitálni a magyar borágazat a magyar összeszerelőipar exportjából. A képlet ugyanaz, csak a terméket cseréltük ki.
A belföldi fogyasztás mindenképpen csak úgy tud növekedni, hogy a belföldi fogyasztóknak az exportúzott haszonból adunk több pénzt.
Az amit írok az minden ágazatra érvényes. Az egész ország csak úgy tud fejlődni, hogy minél nagyobb hozzáadott értékű terméket/szolgáltatást minél nagyobb volumenben tolunk exportra. A magyar gazdaságnak és a magyar borágazatnak is az a problémája, hogy nem a nagy hozzáadott értékű termelésre fókuszálunk.
Nemetorszagrol tudok nyilatkozni: majdnem ez a helyzet. Azert tudom, hogy majdnem, mert draga felesegem vett egyszer egy csinosan kinezo rozet, es azt megkostoltam. Valahol a BB feledes Merlot korul kellett keresgelni a szellemi testvereit, az meg nem jo :D De egyebkent volt mar, hogy a literes Rivaner (3 € alatt) elfogyott, mire az eredeti terveknek megfeleloen forraltbor lett volna belole.
Nem kell egyetérteni ezzel :) Én egy vitathatatlan közgazdasági alapvetés írtam le. Ez nem képezi vita tárgyát. Ez egy olyan állítás amit pont ugyanúgy nem lehet megkérdőjelezni mint hogy 2+2 = 4. Ez az állítás minden régióra, kicsire, nagyra pontosan ugyanúgy érvényes. A vicc pontosan erről szól. Ameddig Arisztid és Tasziló egymás között bizniszel addig kettejük együtt nem profitál, csak forgalmat csinál. Arisztidnek és Taszilónak együtt csak akkor lesz több pénze, ha egy harmadik embert rá tudnak venni a lószar evésra 10 pengőért.
Nézzed a magyar borgazdaságot és a magyar piacot mint egy zárt rendszert. Ameddig a magyar bortermelők a magyar piacon adnak el bort addig a határon belül mozog a pénz. Ez a bal zsebből, job zsebbe. A cél az, hogy pénzt húzzunk be ebbe a zárt rendszerbe és nem az, hogy a határon belül levő kevéske pénzt osszuk jobbra, balra.
A magyra borgazdaságnak mint egésznek az kellene, hogy legyen a legfontosabb célja, hogy minél több és minél értékesebb bort adjunk el külföldre.
A belföldi piac szerepe az, hogy ne legyünk szomjasak :) Ahogy írtam, a belföldi piac az alap, de a fejlődéshez erről a piacról nem lehet tőkét szerezni.
Olvastam valahol, hogy a ménesi kadarka nem az a kadarka, mint az itthoni(ak), talán más fajta.
Ez a bor mindenesetre sűrűbb-sötétebb-komolyabb, mint a honi kadarkák. Igen finom, markáns, de kulturált hordós jegyekkel. 6 pont körül, és 3000 Ft körüli árán (Borháló) jó vétel.
Te Zoli könyörgök ne ferdíts már :) Milyen 50%-ról beszélsz?
A 420 Ft mai középárfolyamon 1,3 Euró. Ez nem óriási különbség.
A régió alatt mit értesz? Magyarországot? Közép Európát? Én ezzel egyébként messze nem értek egyet.
Te speciális helyzetben vagy, nyugodtan tehetsz a belföldi piacra de a borászatok többsége a hazai piacból él.
A biztos alap a belföldi piac, utána lehet tovább terjeszkedni. Ez is egy alapvető gazdasági tétel.
A Tasziló vicc erre nem igazán releváns. Vagy arra gondolsz, hogy két borász egymásnak adja el a borát? :))
Abban egyetértünk, hogy a minőségi exportnak van értelme, a tömegborokat meg adjuk el itthon és ne szoruljanak ki a spanyol vagy olasz lőrével szemben.
És ez még mindig 50%-kal drágább mint egy tetrapakkos spanyol literes kiszerelésű bor amit Spanyolországban mindenhol meg lehet venni.
A legolcsóbb kategóriában 5-10% árkülönbség eldönti a piaci versenyt... nemhogy 50%.
De én hangsúlyozottan nem a belföldi piacról írtam. Azért nem mert mint mondom, minden régiónak fejlődésének feltétele az kell, hogy a régió termékeit, szolgáltatásait a régió határain túl tudja értékesíteni.
Ez egy gazdasági alapvetés. Erre írtam az Arisztid-Tasziló viccet. Hogy ameddig régión belül csereberélünk addig nem növekszik a régión belül fejlesztésre elkölthető tőke mennyisége. Ki kell jutnia a régió termékeinek a határon. Ha pedig kijut akkor az a legfontosabb, hogy minél nagyobb hozzáadott értékkel jusson ki.
Vagyis a magyar bornak nem az kell, hogy 1-2 eurós alsópolcos tömegborok menjenek exportra, hanem az, hogy 10-20 eurós minőségi borok.
És akkor még nem is beszéltünk az 1-2 eurós tömegborok termelésének skálázási problémájával.
A Vargának a gasztro olaszrizlingjét is meg lehet inni, nem is szégyellem, hogy megiszom néha, de nem ez itt a kérdés. A Vargával sajnos export fronton nem rúgunk labdába, illetve ebben a ligában egyáltalán nem rúgunk labdába, hiába exportálja a Varga a termelésének bizonyos részét, vagy a Danubiana a nagyobbikat.
Egyedi borokat és nem alsó polcra, amiket ráadásul meg is jegyez a külföldi fogyasztó, nem ezek fognak exportálni.