Ez egy ideje már eléggé trend(i), egyik paramétere lett a gyümölcsös borok meghatározására. Aztán nehogy meglépődjenek a borászok, ha 2-3 év múlva ismét jönnek a fogyasztók, akik nem akarnak száraz, szavaikkal: savanyú borokat inni.
Nekem az jutott az eszembe, hogy akkor most lesz egyel több pusher aki ugyanazt a húsz bort akarja majd eladni ugyanannak a húsz étteremnek mint az a másik nyolc borkereskedés.
Ez az amit én sem értek. Mert az világos, hogy bizonyos jegyek arra utalnak, hogy komoly alapanyagból készült a bor, vagy, hogy vannak rejtett értékei. De egy istálószagú bor az mindenképpen gáz.
Három napig állt itt az asztalon, közben egyre rosszabb lett, és hát nem akadt, aki megigya (se a páromnak nem kellett, se nekem). Így aztán kiöntöttem a maradékot.
A 6 pontokon röhögnöm kell, különösen a borleírások és a 6 pont elvi tartalma közötti nem kis ellentmondások miatt (is).
Meg kell követnem nyilvánosan a borászt, ma egy kékfrankos sorban volt egy 2016-os Balf Kékfrankos az említett pincétől.
Pénzt továbbra sem adnék érte, ~4000-et főleg nem, de az utóbbi években megszokott ordító hibákat nem hordozta.
Nem volt durván brettes, némi animalitás jött belőle + volt egy krétás, meszelt falas, lakkos jellege, zavaró savakkal, egyensúly nélkül. Nem innék belőle még egy pohárral, de nem lennék korrekt, ha azt írnám, hogy hibás.
Erdekes amugy, hogy ennek ellenere 6p korulieket kapott, azzal a pontszammal azert minimum ihatonak kellene lennie (en nem kostoltam, csak itt olvastam hogy ki kellett onteni, az nekem a 6 ponttal ellentmond)
"Illatában eleinte baromfiudvar és csatorna, majd szellőzéssel tisztul, megjelennek a fűszerek, a meggy, málna, eper, majd megint kis idő eltelte után virágok és rózsa is. Feszes savakra és kissé szemcsés tanninra épül a finom szövésű korty. Ízében meggy, piros bogyósok, gyógynövények, fűszerek, pici animalitás. Elég hullámzó teljesítményt nyújt, vannak percek, amikor nem túl kellemes, legjobb pillanataiban viszont szép dolgokat villant. 6p-"
Egy évvel korábban pedig ugyanerről a borról: "Alaposan ki kell szellőztetni, bőrös animalitással indíz, majd grafitos, földes, meggyes, meggymagos jegyeket mutat. Sima felszínű, feszes savak és közepes mennyiségű tannin foglalja keretbe a meggyes, grafitos, fűszeres aromákat. 6p "
"tannin+, meggy, szilva, szeder, bőr, szőr, gyümölcsös illat, jellegzetes íz, égett gumi, szép savak, istálló, finom, meggyes étcsoki, ázott széna"
Szóval legalább két ember publikált is legalább háromszor az elmúlt évek során erről a borról és ha jól látom akkor egybehangzó vélemény, hogy egy kiválló termőhelyen termett, jobbra való alapanyagot barmolt el de csúnyán a Franz.
ha ezt az eladó is tudta akkor csúful átverte e kedves vevőt, ha meg nem akkor csak simán megnézte a 10k feletti borok listáját és választott kevésbé közhelyszerű példányt.
Tegnap voltam Velencén. Azt írtad korábban, hogy ismered az L. Simon pince főborászát. Kérlek add át neki, hogy menjen el tanulmányútra Frittmannékhoz vagy ha borvidéken belül akar maradni, akkor Nyakasékhoz, hogy miként kell ízletes Irsai Olivért készíteni. A Szent István korona is sokkal jobb volt ennél.
A 2017-es Cab.Sav-ja ellenben rendben van, nem csúcs, de egy esti ételhez, beszélgetéshez ok.
Ez a Jamie Good poszt zseniális :) Olvastam amikor megjelent. Szépen felsorolja az összes natúrboros sztereotípiát. Így egyben nyílván nem jelennek meg ezek a klisék, de mint az állatorvosi ló helytálló.
Érdemes elgondolkodni a magyar fundamentalistáknál milyen gyakran jellennek meg ugyanezek a tünetek.
A legkártékonyabb hatásuknak én is azt tartom, hogy rontják sok valódi érték hitelességét. Mert a termőhelyi jelleg, a környezetkímélő technológiák, az alacsony karbonemisszió vagy vízhasználat és még sokmás hasonló objektív mércével mérve is értékes dolgok mindezzel együtt fontosak.
Én az ilyen fundamentalista natúrborokat pontosan ugyanannyira kártékonynak tartom mint azokat akik fundamentalista módon az uniformizáló technológiákat istenítik. Talán ha a radikális ideológiákat kukáznánk.
De valamiért sokan azt hiszik, hogy ilyen módon tudnak kitűnni a piacon. Nekem sírni lenne kedvem amikor zsentól látom, hogy a kénmentesség oltárán feláldozzák az addigi eredményeiket. A Franz ennek az egyik példája. De vannak mások is...
Miután a csersav polifenol vegyület, nehéz egyszerre soknak és kevésnek lennie, de lényegében helyes, amit írsz.
Sok fontos dolgot mondtatok ki. A bor objektív értékeinek elrelativizálása természetességgel takarózva nagyon kártékony folyamat. Aki mindenáron (tartós) natúrbort szeretne készíteni, kurvára topon kell lennie kémiában, felkészültségben, a körülmények biztosításában, a patetikus sötétzöldség ehhez édeskevés. A sikertelen próbálkozásokat se lehet a fogyasztóval kifizettetni, azzal az egész bortermelői közeg hitelességét erodálja > "ha már ezekben se lehet bízni, akkor senkiben"
Sztem a soproni vörösborok rákfenéje az almasavbomlás ideális közege és a natúrborosság összeférhetetlenségéből adódik: nagyon kevés vagy zéró kén, magasabb hőmérséklet és pH, meglévő (finom)seprő. Ilyen körülmények közt jellemzően sokkal előbb szaporodnak más gombák, baktériumok, mint a klasszik oenococcus oeni törzsek. Ezek melléktermékeként képződnek azok a vegyületek, amik jellemzően az átlagos érzékelési határon túlmutatóan - mondjuk ki - büdössé teszik a bort. Én nem hiszem, hogy ezt gyakorló bortermelőként ne érezné Franzi és tsai, viszont mint természetesen megjelenő illat(inkább szag-)aromát akár helyénvalónak is tarthatja. Hiszen ez is a terroir része, így el kell fogadni a koncepció részeként. Ez az a pont, amikor a vakhit, az eszme győzedelmeskedik az ésszerűség és az objektivitás felett.
Örült az eladó, h ezt a szart (mert biztos, h tudta, milyen), amit tízért kénytelen árulni, (és sosem fog elfogyni, mert annyi rajongó nincs), végre eladhatja valakinek.
Engem meg az zavar, hogy bemegy egy Bortársaság boltba két borhoz nem értő ember és tanácsot kérnek, hogy valami nagyon jó magyar vörösbort szeretnének venni ajándékba, erre az eladók a Weninger Steinert ajánlják nekik.
Így került hozzám a palack, a kedves ajándékozó testvérpárnak köszönhetően.
Annyi jó és "kockázatmentes" vörösbor van a Bortársaságnál 5-6 rugó körül, miért pont ezt sózták rájuk 10-ért?
Ahogy fajélesztő nélkül is lehet jó bort készíteni úgy hozzáadott kén nélkül is lehet eltartható bort készíteni. Mindkettő nehéz, mindkettő melós. De lehet. De ez a két technológia köszönőviszonyban sincs egymással. A piac nincsen tele ihatatlan spont erjesztéssel készülő borokkal. A spontán erjesztéssel kapcsolatos hülyeséget a fajélesztőket nagyüzemben használó és azokkal kereskedő cégek terjesztik. Ameddig a kénmentes natúr borok nagy része tényleg irgalmatlanul rossz. De a korrektség kedvéért fontos megjegyezni, hogy csak a nagy része, nem mindegyik. Van finom, eltartható hozzáadott kén nélküli bor.
De ennek a technológiának van pár komoly feltétele: - zéró maradékcukor (0g/l) - nagyon kevés polifenol - minimális extrakt - nagyon alacsony Ph - alapos ülepítés - magas csersav
Ezek a feltételek fajta és termőhelyspecifikusak. Vagyis nem lehet minden fajtával, minden termőhelyen megcsinálni ugyanazt.
Érdekes lenne tudni, hogy pontosan hány százalék preferálja az ilyen objektív mércével is szar borokat. Szemmel láthatólag annyian azért vannak, hogy a Weninger féle fundamentalista termelők rossz borait is legyen ki megigya :)
Ami viszont engem sokkal jobban érdekel az az, hogy hogyan kapnak forgalombahozatali engedélyt ezek a borok.
Kérdeztem a Franzot, hogy a Faß 7 bora hogyan ment át a Nébih vizsgálatot. Ez volt az a levél amire nem is válaszolt.
Aztán a borrajongón még másfél éve kérdeztem a Heimann Zolit, hogy hogyan kaptatok egy szűretlen, seprővel palackozott borra forgalomba hozatali engedélyt. Ő csak annyit válaszolt, hogy "Szívesen beszélek ilyen hivatalos dolgokról is, de inkább Szekszárdon, élőben, vagy bármelyik kóstolón..."
Na... én azt gondolom, hogy ha az lenne a válasz, hogy hát beküldték a Nébih vizsgálatra és megkapta a forgalombahozatali engedélyt akkor azt leírta.
Szóval engem mint termelőt az zavar fokozottan, hogy ameddig nekem időm, pénzem, energiám és munkám megy arra, hogy a törvényeknek megfelelő borokat tegyek az asztalra addig a vannak akik valamiért a törvény fölött állónak érzik magukat.
Én pont emiatt érzem néha nagyon furcsán magam. Majd két évtizede dolgozom, küzdök, írok, beszélek és bizonyítom a mondanivalómat borokkal, hogy a természetes módon készülő, tiszta, egészséges, egyedi ízű, termőhelyi borok palackozása és a fogyasztók asztalára juttatása a helyes cél... erre jön egy fundamentalista mozgalom akik szerint még én is valami vállalhatatlan rossz dolgot csinálok azért mert több ként teszek a borainkba mint ők. Meg mert szűröm és derítem a bort palackozás előtt, hogy nem kutúsodjon meg mire a fogyasztó poharába jut.
Szerintem itt épp Kronosz fogyasztja el a gyermekeit félve attól, hogy azok a hatalmára törnek. Szóval a natúr borosoknak neki kell menni a simán organikus és biodinamikus termelőkhöz, hogy nehogy azok elszívják előlük a levegőt. Minél szarabb borokat tolnal a piacra, minél zavarosabb, lébszagúbb, ecetesebb murcit mutatnak annél jobban szembe tudnak helyezkedni a simán organikus bortermelőkkel.
De az bíztató jel, hogy a natúr borok piaca telítődni látszik.
Amúgy el van szúrva az egész natúr bor mozgalom. Mert inkább nyers bornak kellene hívniuk, nem szabadna palackozniuk és hűtve szállítva a termelő 20-40km-es körzetében szabadna forgalmazni pár napos eltarthatósággal mint a tejet. Az poén lenne... de az röhely, hogy ugyanúgy palackozni, szállítani és tárolni akarnak natúr borokat mint a szűrt, derített és kénnel tartósított borokat.
Lehet hozzáadott kénnélkül finom és tartós bort készíteni. Ittam már tíz éves hozzáadott kén nélkül készült fantasztikusan jó bort. De sokan azt hiszik, hogy jobb lesz attól a boruk ha kén nélkül készítik.
A fajélesztő nélküli erjesztés pedig semmilyen kockázatot nem hordoz. A helytelen higénia és hitvány alapanyag meg a technológiai fegyelmezetlenség hordoz kockázatot.
Az Aldiban kapható, nyilván nem a természetesboros vonal képviselője. :)
Alighanem a francia Vargapincészet, esetleg Weinhausbócsa terméke, az élvezeti értékben érezhető különbség ezektől pedig nagyjából megfelel(het) a két ország borkultúrája közötti különbségnek. Tehát könnyed, gyümölcsös vörösbor hibák nélkül, kulturált savval és selymes tanninnal. 999 forintért remek vétel, bár ismernék hasonlót magyar kivitelben. 4+ pont