Végülis, ha 1000-ek is jártak ott, csak nem úgy hívták őket... eleinte :)
Szóval a villamos és a HÉV-üzem közt is jó kis átfedés volt, hasonló kocsik, közös használatú pályák. Nem véletlen, hogy ezután a HÉV-vonalak nagy részéből villamosvonal lett.
Ez már nyelvészeti kérdés :) Így terjedt el a köztudatban. Bár én még nem hallottam olyanról, hogy a HÉVre villamost mondtak volna, és ha belegondolsz a Földalattira sem mondják azt magában hogy metró, hanem néha úgy hívják, hogy "sárga metró", "1-es metró" vagy simán csak M1. Ettől még egyértelműen azonosítható, hogy melyikről van szó. Egyébként ezt már tárgyalták máshol is..
Igazából OLDFAV elmondta a lényeget. A metrót azért építik, hogy nagy tömegeket tudjon gyorsan szállítani, amit a felszínen már nem lehetséges. A Kisföldalatti nem ezért épült. Az Andrássy úton villamos lett volna, ha egy rendelet nem tiltja meg a felszíni építést. Hogy a többi dologban eltér a metrótól, az igazából ennek a következménye: kisebb vonatok, sok megálló, alacsonyabb végsebesség.
Időközben a város kifelé terjeszkedett. A 70-es években az akkor már nagyon elavult Földalattit meghosszabbították, megnövelték a szállítóképességét (állomásokat meghosszabbítottak, korszerű motorvonatokat vásároltak), és ma már jobban hasonlít a metróra az általa ellátott feladat. Ezért az akkor épülő metróhálózat részévé nyilvánították.
Sok névvel illetik, gondolom a BKV-n belül azért M1, mert egy üzemhez tartoznak a metróval (bár ebben nem vagyok biztos). Viszont a szerepe nagyon is hasonló, és hát a metró "definiciójának" is megfelel
Van köztük sok hasonlóság, de különbség is. Lentebb van már pár felsorolva. Különböző korokban épültek, az elvárások is különböztek. A metró jóval gyorsabban tud közlekedni, ami által a felépítésben is nagy különbségek jelentkeznek (ld. szerelvény magassága, hossza)
A kéregvezetés egy építési mód. Azt jelenti, hogy felülről ássák ki az útvonalat, majd födémet építenek fölé. Tök mindegy, hány centi föld van rajta. Szemben a mélyépítéssel, amikor fúrópajzzsal készül az alagút a felszín különösebb bolygatása nélkül.
A MillFav végig kéregvasút. A másik két vonalnak vannak valóban mély- és kéregvezetett szakaszai is.
Én szívesen látnék valami hasonló rendszert mint a londoni Oyster card. Gyorsan, egyszerűen, könnyen használható. Már kérdés persze, hogy a kiépítése jó sokba kerülne, de szerintem viszonylag hamar behozná az árát.
A megboldogult A3. Műszaki Üzemeltetési szabályzat szerint a METRO pontos definíciója: "Független, zárt, -nagy részben föld alatti -pályával kialakított, személyforgalom lebonyolítására szolgáló, nagy szállítóképességű gyorsvasút"..Oszt jó napot!:)))
A földalatti a kéreg alatt megy, régen még fel jött a Városligetnél ezért akkor Kéregvasútnak nevezték. De most a Mexikói út fele megy. (Ahol észrevehető, hogy sötétebb a fal.) Az azért van, mert már a földalatt megy
Kéregalatt {Vörösmarty tér-Hősök tere} kb. 5cm
Földalatt {Széchenyi-Fürdő-Mexikói út}kb. 15cm.
De olyan mélyre (30-40-50m kb.), mint a metró nem megy. Valamikor a 3-as metró is kéreg alatt van, de mélyállomása is van. Amilyen járműnek van a legméllyebb állomása attól függ a nev is.!
Miért nincs mostanában Nosztijárat az Igazi Milleneumi Földalatti kocsikkal?
Tudom hogy fizetni kellett érte,de nem utaztam rajta,csak a kiállított példányának belsejében hallgathattam végig a történetét!Külföldi látogatóknak köszönhettem a dolgot...Az Előadó szólt Nekünk!(Szüleimmel voltam épp.)Gyerekkorom legszebb emlékei közé tartoznak ezek!Érdekes volt,szinte sosincs lehetőség belépni az utasterébe!!Bár azóta nemvótam ebben a Múzeumban!!!