Előrebocsátom, nem tudom, csak hangosan gondolkodom...
A dolog rákfenéje megint csak a KGST együttműködési rendszere lehetett, ahol ugye meghatározták az egyes tagországok járműipari együttműködését is, vagyis leosztották az ipari szegmenseket. Mint az köztudott, nekünk az autóbusz gyártás jutott, így erőteljesen fel kellett futtatni a gyártókapacítást. A RÁBA hatalmas építkezésekbe kezdett, hiszen az Ikarus a hetvenes évekre tízezerszámra igényelte a futóműveket és a motorokat. Ezért szükség volt a hasonló profilú ipari üzemek kapacitására is. Így született döntés pl a Csepel Autó motorgyárának leszereléséről és Győrbe szállításáról, ahol aztán a gépsor a Rába motorjainak előállításához szolgáltatta az alapokat. Ugyanígy, a Hoffher utcai gyárban is profiltisztítás lehetett, hiszen egyrészt, kellett az öntödei, forgácsoló-megmunkáló kapacitás, másrészt, rendelkezésre álltak az olcsó -persze, hogy az, hiszen soha el nem számolt követelésbe az orosz azt írt be, amit akart - orosz traktorok.
A Csepel Autó hasonló okok miatt bukott el - amikor a hadsereg új típust kért, a kialakított D566 és D588 típusok drágábbak lettek, mint az államközi egyezmények alapján, ki tudja, milyen szorzókkal és állami támogatásokkal megtámogatott Zil, Kamaz, Ural típusok. Az ár ugyan egy ilyen beszerzésnél nem a legfontosabb tényező, de - mint tudjuk - megfelelő politikai nyomással már domináns lehetett, mint ahogyan az is volt.
Mindkét gyár olyan terméket gyártott, amely belföldre és külföldre egyaránt kiváló volt, csakhogy "nem ez volt a reszortunk", ugye. Innentől egyenes az út: a Vöcsiből Rába gyáregység lett, a Csepel Autóból meg Ikarus partnercég.
Jellemző, hogy amikor a Csepel teherautót próbált gyártani (Csepel 750 és társai), volt idő, amikor nem kapott a Rába gyártól futóműveket, így aztán lett Csepel MAN hátsó híddal, meg TAM futóművekkel, és persze a típuspaletta tiritarka lévén gazdaságtalan gyártással.
Ilyen, és ezekhez hasonló történeteket sokat lehetne összehozni, és ha már feltesszük a kérdést, hogyan működött ez a gyárzüllesztés a Vöcsiben, akkor ne feledkezzünk el a Magyar hajó-és Darugyárról, vagy a Láng gépgyárról, vagy a legutóbbi áldozatról, az Ikarusról sem.
Sajnos egy rágányolt tartón lévő ifa szivattyút hajt direktben a motor ékszíjon keresztül.Ősszel rengeteg munka lesz vele szinte teljessen szét kell szednem és újból összerakni. Nagyon mellé nyúltam a vételel de mostmár ez van.
Meg azért mert ez egy idióta ország! Azt nekem ne mondja senki, hogy fejlesztéssel nem jutottak volna előrébb, és azt sem, hogy kuplungtól független TLT-t, hidraulikát nem tudtak volna a mérnökök csinálni!
Amúgy én nemtudom ezt az egekig magasztalt zetorok-fogyasztását, talajmunkánál szívogatja az is a gázolajat, esetleg kisebb munkáknál ehetnek kevesebbet mert az mtz az valóban nem éppen gazdaságos erre a célra, meg még nem is volt nekik eléggé széles típusválasztékuk (most sincs) ilyen célokra. Volt 50-es, meg 80-ast oszt' kész!
Én is olvastam, hogy egyes mtz-sek szerint a "kapzsiság" miatt zárták be a gyárat, egy másik szerint meg az volt magyarország "szégyene", csak az mtz a húdefasza, persze a "topikcímet" max. képen látta.
De, hogy működött ez a gyárlezüllesztés? És ennek okaként nem sikerültek olyan jól az 50-esek már?
Egyébként a cseszlovák ócskavasak azért sem jutottak előnybe a ruszkikkal szemben mert azok nem nagyon bírják a durvább bánásmódot, eléggé kényesek. Kényesebbek az én véleményem szerint sokkal mint akármelyik nyugati-gyártmány! A ruszkik meg jobban "tűrték" a hitvány traktorosokat.
Hazudozni össze-vissza lehet. Az már a keresztény emlőkön nőtteknek sem okos problémát, annyira beszivárgott a köztudatba a másik vallás, másokat semmibe vevő tanítása.
Azonban hogy ezt mi bármikor elhittük és el is fogjuk, az kizárt.
Itt vannak az ígért képek az átalakított hidraulikáról.Szeretném vissza alakítani gyárira ezért ha valakinek van felesleges komplett hidraulikája az engem érdekelne.
A vezérmű tömböt és az áramlás szabályzó szelepeket már én raktam bele, mert a régi le engedett.
Üdv!Igazából én is csak pár percre kerülök a géphez,mert elég nagy ahajtás mostanában.Az UE-28-assal én is sokat kultivátoroztam.Nagyon jól soron tartható volt,és ami fő töredéke volt a fogyasztása mint egy MTZ-nek.Mondjuk azért érdekes okfejtés ez a DUTRA-MTZ hatásfok arány,mert ha csak ez volt az oka a DUTRA megszűnésének,akkor miért nem a ZETOR került a DUTRA helyére.Mert a ZETOR fogyasztása sokkal kedvezőbb az MTZ fogyasztásánál????........Nálunk a TSZ-ben már írtam is régebben a kertészet volt a fő profil.A növényápolást,palántázást a műtrágya szórást,sőt a szervestrágya szórást is UE-28,al végezték míg ki nem futottak.A nehéz talajmunkát D-4kb traktorok végezték.Mikor a D-4kb-k kifutottak jött a RÁBA.De a DUTRA munkagépei megmaradtak.Ekkor 2 MTZ traktort összekapcsoltak és így vontatták őket.Azért kíváncsi lettem volna a 2-MTZ fogyasztására a D-4kb,vel szemben,mondjuk egy MC-6ossal,vagy egy ETB-24,essel végzett napi munka után??!!
Csak úgy kutyafuttában válaszolnék, mert idő az mostanában nincs pötyögni.
1976-ban kezdtem a Kertészeti Egyetemet. A géptan tanszéken én mindíg a Dutráról áradoztam. A tanár kiokosított, hogy a D4KB azért állt le az MTZ-vel szemben, mert rossz volt az üzemanyag elégetés hatásfoka, 40 %. No akkor sem vettem ezt be az elmebetegtől.
Valamikor 10 ha brokkolit termeltem exportra. A 28-assal kultivátoroztam hibátlanul. Semmi baja nem lesz a zöldségnek, kukoricának, ha egy kicsit a leveleit elhajlítja az első difi ház. A nyomtávot a géphez kell igazítani a sorok a az UE-28-hoz 67,5 cm-esek és akkor minden boldogság.
Visszatérve a kert egyetemre, a komcsi tanszékekre, etika, tudszoc. pg, ott meg a szocialista mezőgazdaság kolhozba terelésével boldogítottam őket. Már jobban örültek volna, ha ezekből felmentést adhatnának.
Sajnos nem tudok ilyenkor menni, nekünk itt a vizsgaidőszak + egyéb mezőgazdasági munkák. Ez még így lessz sajnos egy-két évig. De majd csak eljön az ideje. Ezért nem tudtam menni szőnybe sem ott január itt május egyik sem jó sajnos. Szeptember viszont jó lessz oda biztosan megyek ha addig nem lessz semmi. Sajnálom nagyon pedig mert ahogy a csövön néztem a videókat nem semmi lehet.
Hát ez nem semmi ez az önrakodós megoldás.Sokan visszasírják ezeket az időket.
Sajnálom hogy nem vittem ma fényképezőgépet az erdőbe.Bedoptam a mély vízbe az elkészült 50-esemet.Hát mit mondjak,egyszerűen szenzációs.Próbáltam finoman bánni a géppel,de 50-60 cm-es fákat kellett kihúznom.
Félbe vágva is 1,5 m3-esek voltak.Pattogott is szegénykém,de kibírta a napot.Az eredmény 20m3 fa kihúzva,No de nem éppen sík terepen jó kis árokból ahogy már a Börzsönyben megszokhattuk.
A váltó tökéletesen müködik,a holtjátékok megszüntek.Jót tett neki a felújítás.
Kívánom mindenkinek legalább ilyen sikerélménye legyen,mint nekem.
Üdv!Érdekes dolgokat lehetett olvasni annakidején,mikor indokolni próbálták miért kell leállítani a DUTRA gyártását.S ok egyéb mellett azzal,hogy a szántótraktorok kora lejárt!!!!A jövő a növelt művelési sebesség,és a sorközművelésre is alkalmas erőgép.Erre pedig a DUTRA nem alkalmas!!!Való igaz,hogy sorközművelésre nemigazán alkalmas.Erre nem,de mennyi minden másra viszont igen!!!!!Azért érdekes,hogy egy bizonyos munkára nem alkalmas a gép akkor leállítjuk a gyártását??A gyár szakemberei tettek is lépéseket,hogy megoldják ezt a problémát,de hiába.Az viszont érdekes,hogy pár évvel a gyártás megszűnése után megjelent,az IH-3588,as gép ami a DUTRA derékban csuklós változata is lehetne.Ezzel a géppel viszont mindent elkövettek,hogy sorművelésre is használják őket.Pedig ha valami nem alkalmas erre a munkára akkor ez a gép az!!!Itt érdekes módon nem számított a DUTRA fő alkalmatlanságának a oka a "szakemberek" szerint:A 4-nagyméretű kerék!!???Azért érdekes,hogy a többi hasonló kategóriájú traktort sem használták,használják sorművelésre,növényápolásra.Gondolok itt:ZETOR 120-45,ZT 300-320,URSUS-T-150...stb.Egyedül a JOHN DEERE talán amelyik traktorral végeztek ilyen munkákat,de az sem volt országos méretű tudomásom szerint.Már most,ha a többi felsorolt gép sem igazán alkalmas erre a munkára akkor miért,csak a DUTRA volt a felesleges a sorban?????