Tisztelt Totpeti! Nem vagyok a csendőrpertu híve, így a továbbiakban eltekintek a fórumon megszokott tegezéstől. A karmester úrhoz intézett soraiban a nyitó és záróformula volt egyedül tisztelettudó, minden egyéb nem, pedig még meg se kérdezte, mi miért van úgy, ahogy van. Ráadásul alulinformált, különben nem hivatkozna a Momuson olvasható tartalmatlan beszélgetésre. Vashegyi úr dicséretesen udvarias ember, így ezt nem fogja felróni Önnek, de azért vésse valahová fel magának, hogy az Ön iménti viselkedése nem a kulturált módi.
Tisztelt vörösbegy ! Egészen biztos voltam benne, hogy a reakció a "személyes " vonalon akar haladni.
Manapság ez errefelé megszokott, Nyilván elkerülte a figyelmét a "tisztrelt" szó a megszólításban, amit soha nem használok formulaként.
Szakmai érveket várnék inkább válaszul. Személyes indítékom nincs, a régizene szeretete, és nélkülözhetetlensége, némi felelősségérzet, és nem utolsósorban a helyzetben rejlő lehetőség az, ami motivál. ( De nem személyes lehetőségre gondolok. )
Mégegyszer: Az az álláspontom, hogy Vashegyi György és a ZAK egy olyan régizene tanszakot indítson, amely az európai palettán választható, amiben a működés biztosítékát látom, és a verseny által a szakmai színvonalat is. Ehhez megvannak a megfelelő, kölföldön neves régizenészeknél diplomázott fiatal magyar szakemberek.
Vashegyi Györgyöt becsülöm, munkáját értékesnek és magas színvonalúnak tartom. Szeretném lebeszélni arról, hogy ő legyen az az ember, aki elpuskázza a régizene tanszak kezdeti éveit. Nem tudok nagyon mellébeszélni, ezt gondolom.
Miért nem egy lényegi elemeket tartalmazó ( tehát igazi ) régizene szak készül ?
Miért nem csinálnak egy rendes tanszakot?
pontosan ugyanolyan az elképzelés, ugyanolyan TÖREDÉKES, MINT AZ ELŐZŐ PRÓBÁLKOZÁS, amiről Ön írja : " ama másik régizdnei tanszék megszüntetéséhez vezetett.
Kedves Cleofide, a magyar közönség egy része valódi zeneszerető, így fogadókész az újra. Most tettem fel a Régizene blogra a Varsói Kamaraopera repertoárját. Szerintem a magyar közönség boldogan fogadná, ha a felét a MÁO műsorra venné. (A sznob pedig épp azért fogadná kitörő örömmel a műsor gazdagodását, hogy lesz nekünk is olyan operánk, mint a nyugatnak, mert sznob.) Kontratenorok pedig már ma is fellépnek operákban, oratóriumokban, és a közönség jól fogadta őket.
A régizenei tanszék persze szeptembertől beindul, és őszintén remélem, hogy a fiatalok felismerik, hogy ezzel együtt egy olyan gazdag zenei repertoár közelébe jutnak, ami egyúttal jobb megélhetési perspektívát is nyit, mint beállni sokadiknak a most folyó képzések számára adott piacnak - ha már azt mondod, a pénz és a piac diktál.
Az a szűklátókörűség, ami ama másik régizenei tanszék megszüntetéséhez vezetett, sajnos elég szomorú, de a Liszt Ferenc téren aligha fog megismétlődni.
Megjegyzem, legyen szó bármelyik műemlékről, a karbantartásuk indokolt. A tompai templom felújítása - azt hiszem - nemrég készült el. (Határátkelő hely, rendszeresen szerepel a közlekedési hírekben, így az emberek számottevő része tudhatja, hol van.)
Lássuk be, hogy mindent valahol a pénz és a piac diktál.
Magyarul nem lehet régizenei infrastruktúrát teremteni disszonanciák és bizonytalanság nélkül egy olyan országban, ahol a MÁO kommerszen hízott, félművelt törzsközönsége lekezelően kineveti a kontratenorokat.
Ez nem teremt prosperitást és a konjunktúra híján az eltérő koncepciókból fakadó egészséges versenyhelyzet helyett filléres Békaegérharc alakul ki.
Vashegyi Görgy az a művészetpolitikai vénával megáldott szakember, aki szakmailag könyörtelenül következetes, de a közönséggel (pl. velünk is rajongó laikusokkal) maximálisan joviális és toleráns.
Helyzetünk azért sajátos, mert most fogunk betagozódni intellektuális téren arra a helyre a világban, ahova predesztinálódtunk. Ezen gors devalvációs folyamat során csupa rossz lapot fognak nekünk osztani, a Monarchia ász pókerei után. Eljutunk oda, hogy a legnagyobb problémáink a Parlament, a Dohány utcai Zsinagóga (világon 2. legnagyobb), a Szegedi Dóm, a Szegedi Zsinagóga (világon 6. legnagyobb) felújítása lesz kultúrális téren. Láttátok már a tompai templomot? Kérdés, hol van Tompa.
Ilyen replikákat vetett, az alföldi homokra a főúri szeszély.
Nem tudom lesz-e régizenei tanszék, nem ezt tartom döntő momentumnak. A döntő tényező a mentalitás.
Zenei egyetemi dékántól hallottam egy régizenei tanszék eltörlése után a következő mondatot: "Nehogy már egy furulyás diktáljon nekem."
Azonban a piac visszaüt majd, kegyetlenül. Hiszen a devalválódás átcsoportosulásokat hoz majd létre, a Hungaroton fel fogja dobni a talpát és lehet, hogy a ZAK is teljesen le fog épülni. Miért? Mert nem tud majd versenyképes képzést biztosítani. Ez előbb-utóbb bekövetkezik. Nincs szükség Magyarországon 4 orvoskarra és Zeneakadémiára sem. Be fogják zárni ezeket az intézményeket, mint a ciprusi egyetemeket és majd külföldre járunk tanulni versenyképes diplomáért. Ha egyszer divattá válhatott magyarságunk lenézése, miért kellene, hog büszkeséggel töltsön el egy magyar diploma. Ott lesz Bécs, mint megoldás. A sznob magar piac dühödten fogja felszippantani az amerikai diplomaipar selejtjeit. Mire ráébred, hogy kiművelt emberfőink elmenekültek és helyettük a 3. világ szakemberei kerültek pozícióba, addigra késő lesz. Rettenetes külföldről elnézni, ezért azt a kárörvendezést, amit az ezzel szembeszegülni próbáló törekvések kiváltanak az ellendrukkerekből.
Vettem a fáradságot, és elolvastam. Kár volt. Információhiányos....khm.. szócséplés.
A mondandód magvát ide leírtad: "ide nekem az oroszlánt". A hangütés pedig pazar: Vashegyi György, aki több év munkával létrehozza a vágyott tanszéket, egy felelőtlen alak.
Tisztelt Vashegyi György ! Ebből a régizene tanszakból hiányzik a lényeg. Blockflőte, gamba, barokk cselló, csembaló, pengetett continuo. Az a kérdésem , miért nem csinál rendes tanszakot? Ez így abszolút nem lesz versenyképes, mert a lényege hiányzik. Kérem gondolja át. Nem sok lehetősége van ennek az országnak rangot szerezni a régizenében. Ez most lehetőség. Érezze ennek a felelősségét. Kérem olvassa el a Cafe Momus internetes komolyzenei magazin " a komolyzene jelene és jövője Magyarországon " című fórum bejegyzéseit 955- 1101-ig, ez kb öt -tíz percét veszi igénybe. Ne gondolja, hogy egyedül van a gondjaival. Nézetem szerint ez egy rossz megoldás, ami itt készül. Igen, úgy látom rossz és felelőtlen megoldás.
Erről a címről kezdve egy alig 2 évvel ezelőtti kitűnő előadás felvételét lehet meghallgatni, de mivel nem sorban tették fel az anyagot, figyelni kell a számozásra!
Gondolom, Vashegyiék Éliására gondoltál, mert a csodálatos műről már beszéltünk:mivel magam sem tudtam elmenni az előadásukra, a már többször megcsodált Malcolm Sargentes lemezeket hallgattam meg újra, változatlan gyönyörúséggel. Talán még kapható itthon is:
Örülök neki, hogy VÉGRE valaki méltatta az Éliást....:)) Sajnos különböző okokból én nem voltam, a feleségem képviselt, de nagyon lelkendezve mesélt. Katalinról is, akit én is többször hallottam, de mindig oda voltam, nagy híve vagyok....:)) (remélem a rádió megkegyelmez és leadja).
Úgy lenne ötösöm a lottón, hogy már öt éve gyanítom, hogy előbb-utóbb terítékre kerül ez a mű, ami nem csak életműként egy koronagyémánt, hanem mérföldkőnek tekinthető az egyházzenei irodalomban, visszatekintés (Haendel-ig) és összefoglaló egy évszázad egyházzene-irodalmára. Itt emlékezzünk meg a nagytekintélyű Joseph Eyblerre (akinek a hatása letagadhatatlan), a halála évében készült el a mű...
A héten a Mendelssohn Éliás oratórium pazar volt. Meglepett a számomra ismeretlen, de igen jó mű, tetszett az énekkar és a zenekar, és a szólisták közül különösen Szutréty Katalin és Kovács István szereplése. Miután olykor elégedetlen voltam Kovács Istvánnal korábban, meg kell jegyeznem, ez volt a legjobb előadás, amit valaha tőle hallottam.
Volt egy furcsa, izgalmas küllemű hangszer a zenekarban, a serpent, amivel még talán nem is találkoztam, és ami a kép szerint különböző méretekben létezik:
Az idei oratóriumbérlet második koncertjére, Mendelssohn Eliasára a szokásosnál is kíváncsibban mentem el, mert élőben nem hallottam még e művet, amely historikus előadásban eddig nem szólalt meg hazánkban.
Hát most megszólalt! De még mennyire! Maga a mű is nagyon jó, helyenként csodálatos részekkel. De egész este azon morfondíroztam, hogy csakugyan ennyire jó-e, vagy az előadás minősége is erősíti ezt a benyomást. Mert ezen a koncerten az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus egészen fantasztikus teljesítményt nyújtott, pedig az utóbbi évtizedben már nagyon magasra rakták a lécet. A másfélszeresre duzzasztott létszámú (kb. 50, ill. kb. 35 fő) együttesek erőteljesen és sodróan, ugyanakkor technikailag kifogástalanul szólaltak meg. Ezúttal még a fúvósokkal sem volt probléma, pedig historikus együtteseknél apróbb hibák e tekintetben már-már természetesek. Most azonban aligha kell belenyúlni utólag a fölvételbe, amelyen remélhetőleg "átjön" majd valamelyest a koncert légköre is. A mű (és ez az előadás) annyira drámai, hogy időnként olyan érzésem volt, mintha koncertszerű operaelőadást látnék.
A szólisták is remekeltek. (Külön kiemelendő a kórustagból nemrég "beugró-", most pedig már meghírdetett szólistává váló Szutrély Katalin.) Kifejezetten szerencsés megoldásnak bizonyult, hogy gyermekszopránként - ha már a fiúk manapság (legalábbis énekesi szempontból) "túl korán" mutálnak - két egészen fiatal lány szerepelt, nem mellesleg kitűnően.
Aki jelen lehetett, annak azért, aki nem, annak meg azért érdemes MOST meghallgatni a Bartókon a tavaly november 12-i koncert fölvételét. (Cherubini, Arriaga, Mendelssohn / Erdődy Kamarazenekar)
nagyon szépen köszönöm az információkat a régizene MA képzéssel kapcsolatban. Ha jól értettem, pl. a barokk furulya esetében MA- képzés indul majd idővel, tehát a szegedi, debreceni és miskolci BA képzés után itt lehet majd a tanulmányokat folytatni. Ez nagyon fontos lenne, hogy az érdekelt diákok egy ilyen intézmény falain belül tanulhassanak tovább a legkiválóbb szakemberektől, s ne kelljen nekik vidéken tanulni, ami a szülőknek jelentős többletköltséggel jár. Gondolom, ha már aktuális lesz ezen szakok beindulása, erről is időben lesz információ. Azt szeretném még megkérdezni, hogy DLA-képzést terveznek-e a régi zene tanszakon belül idővel. Üdvözlettel: Thaisia
Régizenei MA-képzés kezdődik a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem meghirdette a 2011. szeptemberében induló régizenei MA-képzés felvételi követelményeit. (http://www.lisztakademia.hu/oktatas/felveteli_informaciok/felveteli_kovetelmenyek/regi_zene)
Induló hangszeres szakirányok és professzorok:
Régi-zene hangszerművész barokk hegedű:
Simon Standage (Anglia), Kalló Zsolt, Kertész István, Paulik László
Régi-zene hangszerművész barokk fuvola:
Kertész Ildikó (Németország), Balogh Vera
Régi-zene hangszerművész barokk oboa:
Tábori Péter (Hollandia), Hamar Gergely
Régi-zene hangszerművész fortepiano:
Malcolm Bilson (Amerikai Egyesült Államok)
Jelentkezési határidő: 2011. február 15.
Régi-zene hangszerművész barokk hegedű - kötelező felvételi anyag:
1.
J. S. Bach: g-moll szólószonáta BWV 1001 I-II. tétele
vagy
J. S. Bach: a-moll szólószonáta BWV 1003 I-II. tétele
vagy
J. S. Bach: d-moll partita BWV 1004 Sarabanda és Gigue tételei
vagy
J. S. Bach: d-moll partita BWV 1004 Ciaccona tétele
2.
H. I. F. Biber: Egy szonáta az 1681-es gyűjteményből
vagy
Castello: Sonata seconda (d-moll)
vagy
F. Couperin: 6. vagy 7. concert (Les Gouts-Réunis)
vagy
Corelli: 1., 3. vagy 6. szonáta díszített lassútétellel
Minimális hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Két bélhúr (A, E) használata
2. Tourte előtti, historikus vonó használata
3. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a 2. kötelező felvételi darab előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Régi-zene hangszerművész barokk fuvola - kötelező felvételi anyag:
1. Egy gáláns stílusú mű (C. P. E. Bach vagy egyéb berlini iskolát képviselő szerző) legalább egy gyors és egy lassú tétele.
2. Egy francia stílusú mű (Hotteterre, F. Couperin, Boismortier vagy Leclair) legalább egy gyors és egy lassú tétele.
vagy
Egy német vagy olasz barokk, eredetileg is harántfuvolára (nem furulyára) komponált mű (J. S. Bach, Telemann, Locatelli vagy Handel) legalább egy gyors és egy lassú tétele, a stílusnak megfelelő díszítésekkel. (Ez a mű lehet szóló-kompozíció is.)
Hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Barokk fuvola használata
2. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a kötelező felvételi darabok előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Régi-zene hangszerművész barokk oboa - kötelező felvételi anyag:
1. Geminiani: e-moll szonáta vagy Telemann: a-moll vagy B-dúr szonáta vagy Handel: F-dúr vagy B-dúr (Fitzwilliam) szonáta
2. F. Couperin: 2-3 tétel a Concerts Royaux vagy Les Gouts-Réunis gyűjteményekből vagy Hotteterre: a szvitekből szabadon választott min. 2 - max. 4 tétel
vagy
J. S. Bach: Ária vagy sinfonia tétel a kantátákból és egyéb vokális művekből (ária esetében lehetőség szerint egy vokális szólistával)
vagy
Egy barokk oboaverseny (pld. Vivaldi, Albinoni, Platti vagy Marcello) legalább egy gyors és egy lassú tétele
Hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Barokk oboa használata
2. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a kötelező felvételi darabok előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Régi-zene hangszerművész fortepiano - kötelező felvételi anyag:
1. Egy billentyűs fantázia vagy rondó C. P. E. Bach „Kenner und Liebhaber” sorozatából
2. Egy Haydn-, Mozart- vagy Beethoven-szonáta (Beethoven esetében Op. 31-nél nem későbbi mű)
Hangszerkövetelmény a felvételi vizsgán:
A kötelező felvételi anyagot Chris Maene hangszerépítő mester Anton Walter fortepiano-kópiáján (430’-as hangoláson) kell játszani. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább három (3-3 órás) gyakorlási lehetőséget biztosít a felvételi vizsgán használt hangszeren, egyéni egyeztetés alapján.
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Csembaló-képzés jelenleg is - immár évtizedek óta - van a Zeneakadémián, ráadásul ebből a hangszerből most (ha jól tudom) BA- és MA-, művész- és tanárképzés egyaránt elérhető.
Amit most (mint új dolgot) szeretnénk elindítani az intézményben, az MA-képzés az alábbi hangszerekből: barokk hegedű, fuvola, oboa és fortepiano. Minden hangszert kurzusszerűen tanítana egy-egy külföldön élő, ám rendszeresen ideutazó világnagyság (Simon Standage, Kertész Ildikó, Tábori Péter és Malcolm Bilson), akik mellett Magyarországon élő kiváló kollégák biztosítanák az oktatás rendszerességét.
Természetesen szeretnénk ezt az így, most formálódó új tanszéket - amennyiben a Zeneakadémia lehetőségei engedik - tovább is építeni:következő "meghonosítandó" hangszerekként tekintünk a historikus furulyára, barokk csellóra/gambára (ezt szeretnénk majd együtt elindítani) és barokk fagottra. Ha minden jól megy, ezek közül bármelyik legkorábban 2012. szeptemberében indulhat majd el.
Szeretném tudni, hogy csembaló, viola da gamba gamba, netán blockflöte, esetleg lant mikor kerülnek fel a képzés névsorába. Addig szegény gyermekeinknek, akik erre adnák fejüket, külföldön kell tanulniuk.
Régizenei MA-képzés kezdődik a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem meghirdette a 2011. szeptemberében induló régizenei MA-képzés felvételi követelményeit. (http://www.lisztakademia.hu/oktatas/felveteli_informaciok/felveteli_kovetelmenyek/regi_zene)
Induló hangszeres szakirányok és professzorok:
Régi-zene hangszerművész barokk hegedű:
Simon Standage (Anglia), Kalló Zsolt, Kertész István, Paulik László
Régi-zene hangszerművész barokk fuvola:
Kertész Ildikó (Németország), Balogh Vera
Régi-zene hangszerművész barokk oboa:
Tábori Péter (Hollandia), Hamar Gergely
Régi-zene hangszerművész fortepiano:
Malcolm Bilson (Amerikai Egyesült Államok)
Jelentkezési határidő: 2011. február 15.
Régi-zene hangszerművész barokk hegedű - kötelező felvételi anyag:
1.
J. S. Bach: g-moll szólószonáta BWV 1001 I-II. tétele
vagy
J. S. Bach: a-moll szólószonáta BWV 1003 I-II. tétele
vagy
J. S. Bach: d-moll partita BWV 1004 Sarabanda és Gigue tételei
vagy
J. S. Bach: d-moll partita BWV 1004 Ciaccona tétele
2.
H. I. F. Biber: Egy szonáta az 1681-es gyűjteményből
vagy
Castello: Sonata seconda (d-moll)
vagy
F. Couperin: 6. vagy 7. concert (Les Gouts-Réunis)
vagy
Corelli: 1., 3. vagy 6. szonáta díszített lassútétellel
Minimális hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Két bélhúr (A, E) használata
2. Tourte előtti, historikus vonó használata
3. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a 2. kötelező felvételi darab előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Régi-zene hangszerművész barokk fuvola - kötelező felvételi anyag:
1. Egy gáláns stílusú mű (C. P. E. Bach vagy egyéb berlini iskolát képviselő szerző) legalább egy gyors és egy lassú tétele.
2. Egy francia stílusú mű (Hotteterre, F. Couperin, Boismortier vagy Leclair) legalább egy gyors és egy lassú tétele.
vagy
Egy német vagy olasz barokk, eredetileg is harántfuvolára (nem furulyára) komponált mű (J. S. Bach, Telemann, Locatelli vagy Handel) legalább egy gyors és egy lassú tétele, a stílusnak megfelelő díszítésekkel. (Ez a mű lehet szóló-kompozíció is.)
Hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Barokk fuvola használata
2. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a kötelező felvételi darabok előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Régi-zene hangszerművész barokk oboa - kötelező felvételi anyag:
1. Geminiani: e-moll szonáta vagy Telemann: a-moll vagy B-dúr szonáta vagy Handel: F-dúr vagy B-dúr (Fitzwilliam) szonáta
2. F. Couperin: 2-3 tétel a Concerts Royaux vagy Les Gouts-Réunis gyűjteményekből vagy Hotteterre: a szvitekből szabadon választott min. 2 - max. 4 tétel
vagy
J. S. Bach: Ária vagy sinfonia tétel a kantátákból és egyéb vokális művekből (ária esetében lehetőség szerint egy vokális szólistával)
vagy
Egy barokk oboaverseny (pld. Vivaldi, Albinoni, Platti vagy Marcello) legalább egy gyors és egy lassú tétele
Hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Barokk oboa használata
2. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a kötelező felvételi darabok előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Régi-zene hangszerművész fortepiano - kötelező felvételi anyag:
1. Egy billentyűs fantázia vagy rondó C. P. E. Bach „Kenner und Liebhaber” sorozatából
2. Egy Haydn-, Mozart- vagy Beethoven-szonáta (Beethoven esetében Op. 31-nél nem későbbi mű)
Hangszerkövetelmény a felvételi vizsgán:
A kötelező felvételi anyagot Chris Maene hangszerépítő mester Anton Walter fortepiano-kópiáján (430’-as hangoláson) kell játszani. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább három (3-3 órás) gyakorlási lehetőséget biztosít a felvételi vizsgán használt hangszeren, egyéni egyeztetés alapján. A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Simon Standage (Anglia), Kalló Zsolt, Kertész István, Paulik László
Régi-zene hangszerművész barokk fuvola:
Kertész Ildikó (Németország), Balogh Vera
Régi-zene hangszerművész barokk oboa:
Tábori Péter (Hollandia), Hamar Gergely
Régi-zene hangszerművész fortepiano:
Malcolm Bilson (Amerikai Egyesült Államok)
Jelentkezési határidő: 2011. február 15.
Régi-zene hangszerművész barokk hegedű - kötelező felvételi anyag:
1.
J. S. Bach: g-moll szólószonáta BWV 1001 I-II. tétele
vagy
J. S. Bach: a-moll szólószonáta BWV 1003 I-II. tétele
vagy
J. S. Bach: d-moll partita BWV 1004 Sarabanda és Gigue tételei
vagy
J. S. Bach: d-moll partita BWV 1004 Ciaccona tétele
2.
H. I. F. Biber: Egy szonáta az 1681-es gyűjteményből
vagy
Castello: Sonata seconda (d-moll)
vagy
F. Couperin: 6. vagy 7. concert (Les Gouts-Réunis)
vagy
Corelli: 1., 3. vagy 6. szonáta díszített lassútétellel
Minimális hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Két bélhúr (A, E) használata
2. Tourte előtti, historikus vonó használata
3. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a 2. kötelező felvételi darab előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
Régi-zene hangszerművész barokk fuvola - kötelező felvételi anyag:
1. Egy gáláns stílusú mű (C. P. E. Bach vagy egyéb berlini iskolát képviselő szerző) legalább egy gyors és egy lassú tétele.
2. Egy francia stílusú mű (Hotteterre, F. Couperin, Boismortier vagy Leclair) legalább egy gyors és egy lassú tétele.
vagy
Egy német vagy olasz barokk, eredetileg is harántfuvolára (nem furulyára) komponált mű (J. S. Bach, Telemann, Locatelli vagy Handel) legalább egy gyors és egy lassú tétele, a stílusnak megfelelő díszítésekkel. (Ez a mű lehet szóló-kompozíció is.)
Hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Barokk fuvola használata
2. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a kötelező felvételi darabok előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
Régi-zene hangszerművész barokk oboa - kötelező felvételi anyag:
1. Geminiani: e-moll szonáta vagy Telemann: a-moll vagy B-dúr szonáta vagy Handel: F-dúr vagy B-dúr (Fitzwilliam) szonáta
2. F. Couperin: 2-3 tétel a Concerts Royaux vagy Les Gouts-Réunis gyűjteményekből vagy Hotteterre: a szvitekből szabadon választott min. 2 - max. 4 tétel
vagy
J. S. Bach: Ária vagy sinfonia tétel a kantátákból és egyéb vokális művekből (ária esetében lehetőség szerint egy vokális szólistával)
vagy
Egy barokk oboaverseny (pld. Vivaldi, Albinoni, Platti vagy Marcello) legalább egy gyors és egy lassú tétele
Hangszerkövetelmények a felvételi vizsgán:
1. Barokk oboa használata
2. 415’-ös hangoláson való játék
A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani, a kötelező felvételi darabok előadásakor a felvételiző játszhat saját kamarapartnerével vagy kérheti kísérő biztosítását. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább két (2-2 órás) próbalehetőséget biztosít a vizsgán használt francia csembalón (František Vyhnálek hangszerépítő mester Taskin csembaló-kópiája, 415’-ös hangoláson) - kamarapartnerrel vagy LFZE által biztosított kísérővel -, egyéni egyeztetés alapján.
Régi-zene hangszerművész fortepiano - kötelező felvételi anyag:
1. Egy billentyűs fantázia vagy rondó C. P. E. Bach „Kenner und Liebhaber” sorozatából
2. Egy Haydn-, Mozart- vagy Beethoven-szonáta (Beethoven esetében Op. 31-nél nem későbbi mű)
Hangszerkövetelmény a felvételi vizsgán:
A kötelező felvételi anyagot Chris Maene hangszerépítő mester Anton Walter fortepiano-kópiáján (430’-as hangoláson) kell játszani. A LFZE a felvételi vizsgát megelőző négy hétben legalább három (3-3 órás) gyakorlási lehetőséget biztosít a felvételi vizsgán használt hangszeren, egyéni egyeztetés alapján. A felvételi vizsgán nem kötelező fejből játszani.
További információ: Vashegyi György (vashegyi.gyorgy@t-online.hu)
Koszonom Gyuri, Neked es csaladodnak is minden jot. Szivem verzik, hogy nem lathatom otthon az Hyppolite-odat. Ez kesz sorscsapas. Oly jo lenne, ha rogzitesre kerulne. Zenetorteneti merfoldko. A revizio ala kerult valtozatot meg soha nem adtak elo. A Te kezedben pedig garantalt a minoseg!
Köszönöm a jókívánságokat - Neked is boldog, sikeres Újesztendőt kívánok. Most van időm végre válaszolni - lenyűgöző az a munka, amelyet végzel (ráadásul az "igazi" munkád mellett, mintegy kedvtelésként) és ezt szeretném itt nyilvánosan is megköszönni Neked.
Köszönöm javaslataidat: hidd el, eddig sem az érdeklődés hiányzott, csupán nem volt lehetőségem komolyan hozzáfogni ezen művek előadásának megszervezéséhez - remélhetőleg a helyzet hamarosan pozitív irányba változik. (Hamarosan írok Neked privát-levelet, ott részletesebben tudunk egyeztetni a művekről - különösen a Solimano előadóit irigyelem - az elmúlt időben beleszerettem Perez zenéjébe.)
Itt és most minden fórumozónak szeretnék boldog, sikeres és színvonalas régizenében minden eddiginél gazdagabb 2011. évet kívánni!
Békés, áldott Karácsonyt kívánok először és boldog Újévet.
A nemzetközi régizenei fórumokon gyakran szoktak petíciókkal fordulni a tagok a kiadókhoz, a hiány művek kiadása érdekében. Mivel ezekben én is részt veszek, így tudom mi a tömegek igénye. Legutóbbi kérelmünk egy ária válogatás volt Roberta Invernizzi-vel.
Korábban talán már felvetettem, hogy:
Nagyszabású Feo művet,
Gasparini opera seria-t
Perez: Solimano-t
Sacchini opera seria-t (nem tragédie lyrique-et)
Rameau: Dardanus 2. verziót
Rameau: Les fétes de l'Hymen et de L'Amour
keresnek elsősorban és az évfoduló kapcsán Pergolesi műveket.
Sajnos a Pergolesi: Olimppiade-t most adja ki a Sony (volt több korábbi felvétel is, nekem megvan vagy három, de egik sem tisztességes munka), Otero kihozta a Solimano-t és megjelent egy Feo oratórium is.
Úgy érzem, azonban korszakos jelentőségű lenne egy Sacchini opera seria bemutatása és lemezre vitele. Garantált lenne a nemzetközi siker attól a szerzőtől, aki két évtizeden keresztül Európa opera seria életének második legfontosabb figurája volt Myslivecek mögött és Piccinni előtt.
Ez az utolsó fehér folt két évszázad opera seria történetében, ha figyelembe vesszük Gasparini Ambletto-jának 40 évvel ezelőtti bemutatóját és gyenge minőségű, de elérhető kópiáját.
Hiszen Monteverdi, Cavalli, Cesti, Provenzale, Sartorio, Legrenzi ha többségében rádiófelvételekről is, de elérhető. A késő barokk is jól reprezentált.
Persze vannak még hiányok, Hasse: Artaserse londoni változat, egy Duni, Lampugnani, Giacomelli vagy Broschi opera seria, Porpora művek (Polifemo, Semiramide) de Myslivecek operái is igéretesek.
Furcsa év ez. Például azért is, mert idén - önmagamhoz képest - viszonylag kevés koncertre jutottam el, és bár többségük nem okozott csalódást, nagy részük nem volt átütő. Most, az év vége felé viszont egymást érik a jobbnál jobb koncertek. Kiszin zongoraestjéről úgy jöttem ki, hogy ez volt az év koncertje; aztán néhány nappal később - legalábbis az én személyes listámon - ezt felülírta Rados; tegnap délután ismét át kellett gondolnom a képzeletbeli rangsort.
Pedig nagyjából tudtam, hogy mi vár rám: a Harmonia Caelestist ismerem és szeretem, Zádorit ismerem és szeretem, az Orfeo&Purcell&V.Gy.-öt ismerem és szeretem. Mindenképpen szép vasárnap délutánra számítottam tehát, de azt, hogy ennyire ihletett és gyönyörűséges lesz, nem gondoltam.
Már maga a műsor összeállítása is jó ízlésről és biztos arányérzékről tanúskodik. 15 szám, tehát a HC szűk egyharmada hangzott el. Az egyes számokat nem a kiadás sorrendjében, hanem az alkalomhoz illően szerkesztett rend szerint hallhattuk. Nagyon jó ötlet volt a koncert közepére beiktatni Albinoni op. 1 no. 11-es szonátáját. Így fogalmat alkothattunk arról, hogy milyen volt akkoriban a nyugati zene élvonala. (A HC-t a XVII. század utolsó éveiben állították össze, Albinoni első sorozata 1694-ben jelent meg.) Ugyanakkor a választás nagyvonalú is volt, hiszen egy első osztályú mester művét hallottuk ugyan, de azért mégse Purcell volt az illető… Nyilvánvalóvá vált tehát, hogy a HC enyhén (?) provinciális és kissé talán anakronisztikus alkotás; közben azonban mégsem volt bántó a szintkülönbség. (Mindez természetesen csöppet sem von le a HC szépségéből, kedvességéből és szeretetreméltóságából.)
A szonáta arra is jó volt, hogy Zádori Mária - aki a 15 énekes számból 14-ben (!) szerepelt - kissé kifújhassa magát. Őróla az októberi 3-i Bach-est kapcsán áradoztam legutóbb. Azt hiszem, tegnap még akkori teljesítményét is fölülmúlta. Persze tudom, hogy a HC technikailag könnyebb a Bach kantátáknál, de ennyire csillogóan előadni ezzel együtt is kivételes teljesítmény.
A duettekben Zádorinak méltó társa volt Szutrély Katalin, aki egyúttal az ezúttal négyfősre csökkentett Purcell Kórus egyszemélyes szoprán szólama is volt. A többiek - Nagy Bernadett (alt), Kutik Rezső (tenor) és Bartinai Gábor (basszus) - is remekeltek. Az hatfősre redukált Orfeo Zenekar - Molnár Zsófia és Lang Ildikó (hegedű), Némethy Szilvia (brácsa), Maróth Bálint (cello), Bánfi Balázs és Kecskeméti László (furulya) - szintén.
Szokásától eltérően Vashegyi György ezúttal nem csak hébe-hóba cembalózott egy kicsit vezénylés közben, hanem úgyszólván végigjátszotta az estét, és ezt ezúttal jól is lehetett hallani. Ennek külön örültem, mert mindeddig nem derült ki számomra, hogy ennyire jó cembalista.
Miközben az eredetileg utolsó előttiként elhangzott szám (No. 18, Dormi, Iesu dulcissime) ráadásként adott ismétlését hallgattam, azon morfondíroztam, hogy két okból is milyen jó lenne ezekkel a művészekkel újra lemezre venni a HC-t. Egyrészt azért, mert a tegnapi koncert messze fölülmúlta mindkét eddigi - egyébként elég jó - felvétel színvonalát. Másrészt pedig sem a ’60-as évek végén, sem a két évtizeddel később készült felvétel nem teljes. Azokat a számokat ugyanis, amelyeknek zenei anyaga azonos, és „csak” szövegükben különböznek egymástól, mindkettőről lehagyták.
A Városházán korlátozott számban tudunk vendéget fogadni. Kérjük, a nagy érdeklődés miatt részvételi szándékát előzetesen jelezze a 458-3007-es telefonszámon vagy a dudas.dorottya@budavar.hu e-mail címen. Megértésüket köszönjük!