Az igaz hogy ha már amúgy is hozzápiszkálok majdnem mindegyik jpeg képemhez Lightroomban, akkor már jobb lenne ha raw-ból indulnék ki. Munkában tényleg nem több.
Mindenesetre köszi a tanácsot, igyekszek többet fotózni raw-ban.
Ha valaki nem fogadja el a gépek által generált jpg-t, amit gépenként másképp lőnek be a mérnökök, hanem megszokta, hogy azokon egy kicsit javít a saját látásmódja, ízlése szerint, annak nem okozhat gondot a raw, mert ugyan úgy kell csinálni mindent mint a jpg-nél csak sokkal finomabban, és részletesebben lehet beállítani a képet. A munka módszer teljesen ugyan az. Ugyan azt kell csinálni a jpg-vel, mint a raw-al. Semmi különbség a kettő között munkában, csak a változtatások után nem jpg-ét mentek jpgbe, hanem a raw-t jpg-be. Az eredmény sokkal jobb lesz a színek, és az árnyalatok dinamikájában is.
Már egy egyszerű képfeldolgozó programmal is komoly különbség érhető el. Én Picassát javaslom mindenkinek akinek nincs gyakorlat, mert elég gyors, és elég egyszerű, ráadásul olvassa az srw fájlokat is.
Próbálok néha barátkozni a raw-ban való fényképezéssel de aztán mindig a jpeg-nél kötök ki. Az valahogy egyszerűbb és gyorsabb számomra. Pedig az biztos hogy rossz fényviszonyok között vagy nagy kontrasztú témáknál nagyon jókat ki lehet hozni egy raw fotóból.
Igen, valóban igazad van. Tényleg kontrasztosabb képeket csinált az nx1000-es jpegben. Ez és a színhőmérséklet eltérés tette annyira idegenné a 300-assal készült képeket, hogy rögtön a szenzorhibán kezdtem el gondolkodni.
Meg voltam győződve róla, hogy a gép hibás.. valószínűleg tényleg hozzászoktam már a régihez, mert azt sokkal természetesebbnek látom. Egyébként csináltam jpg teszt képeket is, de nem volt különbség a színekben a jpg és a raw között, ha Lightroommal megnyitottam. Gondolom ez azért lehet, mert a gép által meghatározott színhőmérsékletet - amilyenre a jpg is készül - beleírja metaadatként a rawba és a lightroom ezzel együtt jeleníti meg.
Érdekes lett volna, de sokkal rosszabb eredmény jött volna ki. Így ránézésre az 1000-es jpg-ben kontrasztosabb képeket gyárthat. Én mindig csak raw-ban használom a 300-at, a jpg-je nem az én ízlésemnek való.
Mondjuk minden gépemet csak rawban használom. Az 300-as raw-ból előhozható képek köszönő viszonyban sincs a gép által generált jpg-kel. Mint látom neked nem idegen a raw inkább ezt használd. Sok jó felvételt kívánok.
Igen annak talán még szebb. Tapasztalatból tudom hogy az NX 1100-asomat hajlamos megbolondítani a zöld környezet. Mondjuk arra is kíváncsi lennék hogy ugyanez a két fotó egyből jpeg-ben fényképezve milyen eredményt adott volna. A gép biztos igyekezett volna korrigálni vagy ki tudja.
Megpróbáltam az expozíció különbséget Lightroomban kiegyenlíteni. Aztán a nx1000-es képen visszavettem a zöldből, az nx300-ason pedig a magentából. Így nagyjából hasonlóak most már a képek. Szerintem az NX1000-es kábé úgy túltolja a zöldet mint a másik a magentát. Lehet hogy az ilyen zöld környezet becsapja a színhőmérséklet beállítást.
Minden géptípusnak eltérő a színvilága. Egész más egy canon, pentax, vagy nikonból kijövő kép ugyan arról a témáról. De márkán belül is nagy eltérés lehet típus szerint. De két objektív is adhat eltérést.
Amúgy az nx1000 kontrasztosabb, inkább a zöldes árnyalatok felé hajlik, a 300 talán a vörösek felé. De ez szerintem bőven belefér. Ha meg raw-t használsz teljesen mindegy.
Ősz felé amúgy is a vörös felé hajlik a nap színe.
Én szerintem megszoktad az 1000-es, kicsit zöldes színvilágát, és, ezért zavar az 300 színei. Amúgy a 300 nálam is kontraszt szegényebb képeket produkál, mint amit a pentaxoknál megszoktam, de ezt fél másodperc alatt lehet korrigálni, ahogy a színhőmérsékleten is ízlés szerint.
Egyszerűen nem találok olyan beállítást ami ezt okozná. Szoftver frissítést is csináltam a gépen (ugyanarra a verzióra ami volt rajta, mivel nem találtam újabbat), de még mindig magentásak a képek. Csináltam több fotót, videót és a helyzet mindig ugyanaz. Videó jó, a kép nem. Van lehetőség egyébként a gépen korrigálni, a white balance finomhangolásánál egy mátrixban eléggé pontosan lehet a színhez nyúlni, de sajnos ezt képenként másként és csak sok próbálkozásra lehet pontosan belőni így ez kiesik. Rawból szerencsére menthetőek a képek, de akkor is bosszant ez a hiba...
Ha a videó jó a szenzorral nem hiszem, hogy hiba lenne. Biztos valami beállítási gond lehet. Gyári beállításokra visszaállítva, végig kéne próbálni minden módot, hogy melyikben mit produkál. Végső esettben rawban biztos lehet korrigálni. Én ilyen jelenségről még nem hallottam.
Vettem használtam egy NX300-as gépet, ahogy ajánlottátok :) (csak a gépet, mert objektívjeim vannak NX1000-hez). A gép jó értékelésekkel rendelkező eladótól érkezett (hardverapró), elmondása alapján nincs ismert hibája.
Első átnézés után nekem is rendben lévőnek tűnt, minden gomb tárcsa jól működik rajta, objektíveket, vakut kezelte és az első esti vakus fotók is jónak tűntek.
Viszont következő napi fotózáskor észrevettem valami nyugtalanítót. A készített képek többsége magentás árnyalatú, mintha el lenne állítva a fehéregyensúly. Persze próbáltam állítgatni a wb-t, képvarázslót, reseteltem a beállításokat, de nem változott a helyzet. Azt vettem észre, hogy a képkészítés előtt (live view) még jónak tűnik a kép, viszont az exponálás utáni previewen már rossz, továbbá video készítésekor is jó a kép. További észrevételem, hogy az ISO növelésével kevésbé látszik az elszíneződés, ISO100-on a legrosszabb.
Mi okozhatja ezt a hibát? Szenzor hiba vagy más lehet?
íme a jelenség... rögtön az elején látszik,hogy elindul a felvétel és belenyit sőt, attól,hogy belenyit zajos is lesz a kép! és minden manuálban van... az obi egy samyang 35mm es,ami szintén manuál obi, tehát az sem szólhat bele...