Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Hát ha időközben visszacsatolják Erdélyt, akkor simán jöhet :) Egyébként tudtommal "odaát" nem dívik annyira a FREMO, hogy önálló országként megjelennének egy találkozón... Szabad tudni, hogy magyarországi, vagy romániai asztalra lesz?
Nem értek a magyar nagyvasúti vágányépítéshez. De egy régi német vasútmagazinban két számon át is tárgyalták ezt a témát, a nagyvasúti vágánytengely távolságokat. Annyi volt/van belőlük, mint égen a csillag. Ott a németeknél biztosan nem lehet beszélni "a" vasúti vágánytengely távolságról. Majd valamikor előkeresem a cikket
de rég jártam erre:D nem vagyok egy nagy fórumozó...
Igen, a 46mm az a nagyvasúti 4,0m-es vágánytengely távolság pontos 1:87-es leképezése. Kizárólag nyílt vonalon alkalmazandó. Íves pályaszakaszon hagyományos (értsd: terepasztalos méreteket figyelembe véve) valóban hasznos lehetne a vágánytengely távolság növelése, de mint a szabvány is írja, meg némi szerkesztéssel, számítással belátható (megtettem), hogy a modulokon szokásos R>1000, netán R>2000 íveknél ez a vágánytengely távolság biztonságos egymás melletti elhaladást tesz lehetővé. (konkrétan 1000mm-es ívsugárnál egy 303mm-es személykocsi vége 21,7mm-re lóg ki a vágánytengelytől, és ugyan ennyit lóg be a hasa. ez még a legkedvezőtlenebb esetben is több mint 2mm távolságot ad a kocsik között)
Felvetésekre, hogy miként lehet kezelni az állomáson álló vonatot.. Nos, az állomási vágánytengely távolság 4,75m, újabban 5,0m a valóságban. Ennek az 54,6mm, ill. 57,5mm felel meg 1:87-ben. Ez plusz 10mm, ami nem mondom, hogy sok, de azért csak jobban kezelhetőek a cuccok. Ezen túlmenően tároló állomáson célszerű pont a kezelhetőség miatt nagyobb vágánytengely távot tartani.. és akkor még nem is beszéltünk a külföldi példákról, ahol a tárolón a vágányok közé még a kocsikártyák elhelyezésére szolgáló sínt is be szokták préselni:)
összefoglalva: nyílt vonalon a vágánytengelyek távolsága tehát 46mm, amit az állomási váltókörzetnél szoktunk tengelyugratással 55 vagy 57 mm-re növelni. És ennyi:)
Cifra ez az egész. A NEM102 a pálya űrszelvényre (H0, B1 méret) 48mm-t ír elő. Tehát a kétvágányos pálya két űrszelvénye 2-2mm-re egymásba lóg.
A NEM 301 a járműszelvényre max. 40mm szélességet ír elő. Tehát a két jármű között 6mm lesz a távolság. Bizonyára nem véletlen, hogy a gyári pályarendszerek ennél jóval nagyobb pályatávolságokkal készülnek.
Egyébként a 46mm a nagyvasúton pontosan 4,0 méternek felel meg.
Biztos nem tervezet, mert az évekkel ezelőtt épített egyenes modulokon már eszerint fektettük le a vágányokat. A deltánkon viszont van íves kétvágányos rész, 46 mm-rel, és a legutóbbi kiállításon tűnt fel, hogy a gyorsvonati kocsik milyen közel vannak egymáshoz. Mivel most tervezzük a 2 vágányú íves modulok gyártását, a baklövés elkerülése miatt kíváncsiskodtam. A szabvány meg eszembe sem jutott. Jó, hogy vannak a fórumok.
Megosztok veletek egy linket, itt megtalálható egy-két fremo-s szabvány. Ebből ki is derül, hogy tényleg 46 mm a kétvágányú modulon a két sínpár távolsága. Kelemes böngészést!
Ez honnét jön? Végignéztem a német Fremo oldalt, letöltöttem a szabványokat és nem találtam a kétváganyos modulszabványt. Vagy még csak tervezet?
A 46mm elég szűk. Ha áll egy vonat a szomszédos vágányon, kézzel nem tudod felemelni szükség esetén a kocsit. Hacsak nem igen vékony tolvaj-ujjaid vannak... :-)) Nem kevered össze az űrszelvénnyel? Az tényleg 46mm, de szerintem még nem jelenti azt, hogy a dupla vágánynál a tengelytávolság megegyezik az űrszelvény szélességével.
Ez így igaz, de ez csak egy alapfestés, viszont nehéz úgy lecsiszolni, hogy a vezetősínen megmaradjon a festék. Aki beépíti a kitérőt, a sínt úgy is újrafesti rozsdabarnára, és akkor a vezetősínek tetejét is be tudja festeni.