Cavtatban, a dombocskán -mint sokfelé...- van a régi temető. Valamikor a múlt században, ott állva néztem végig egy naplementét, ahogy bebukott a napocska a tengerbe. Ma is csodálattal emlékszem rá, nagyon megérintett.
Azt mondtam akkor, itt szórjatok majd a tengerbe. Rohadt fiatal voltam. Az aki hallotta a "kívánságomat" már nem él velem, hát nem is akarok "pórból" porrá lenni. Azóta jártam ott, de még szeretnék párszor :-)
Cavtat egy príma kikötő, teli jobbnál jobb hajókkal, a parton éttermekkel, nagyon látványos, kellemes. Szóval jó hely. Az egész déli rész pazar különben. Ha még csodát akartok látni, érdemes tovább elmenni a Kotori öbölbe, körbejárni. Cavtatból már nem vészes a távolság, megjárható 1 nap. Az maga a csoda, a természet ajándéka, amit ott láni!
Köszi az infókat, igazad van Cavtat. Az autóval kényelmi szempontból nem lesz gond Scenic III 2.0 dCi. Éjfél körüli indulást tervezek hajnali határátlépéssel, remélem nem lesz gond!
Jó kis út lesz! Cavtat a hely, elírtad. Csodás, a környék is, Dubrovnik egy ugrás, jó helyen lesztek (a hotelt nem tudom prsze). Utazás: a mi kis országunkban Sopron meg esetleg Debrecen van messze és 2xx km, tehát nekünk egy 1000 km-es út rémesen hosszúnak látszik. Sokat mentünk már évtizedek alatt és az idén Rómából jöttünk, az 1300 km, de semmi bajunk nem volt. De sok hosszú úton edződtünk már, meg a gyerekeink is... Azért erősen autó függő is a dolog, én még voltam öreg Citroennel és ma már légkondis erős autókkal, ez is sokat számít. Ha van váltótárs, akkor még kellemesebb lehet. Időnként mindenképp meg kell állni. Sokat mentünk délre éjjel Peljesac, Korcula stb. Reggeli komppal át és 9-kor már fürdés. Nagyszerűen lehet haladni, néhány rész kivételével kisebb a forgalom éjszaka. De nagyon függ a személytől, aki vezet, hogyan lát, mennyire fárad.
Írtam erről, lehet látni, ahogy a lengyel tesók két autó egymás mögött, a második alszik, az első meg néha ide oda a sávokban, mert ő is bóbiskol. Na ezt nem szabad -ha találkozik az ember, akkor vagy kiáll, vagy elmegy gyorsan mellettük... Ha fáradsz, inkább megállni, még aludni is lehet, a pálya parkolói teli vannak alvó emberekkel! A legkevesebb "baj" a gyerekekkel van, ők vagy alszanak, vagy valamit mindig lehet, pl. énekelni, aztán folyamatosan esznek:-) de azért volt olyan is, hogy a kicsi 4 évessel felébresztettük a kutast, mert csokit szeretett volna. Én meg jót jártam a rohadt hidegben éjjel, shortban, de legalább friss maradtam. Egy felsőt elöl kell tartani, mert a hegyek között bazi hüvös van, szétfagy az ember egy pisiléskor.
Aztán lehet egyet aludni is, útközben, tudtok foglalni előre és akkor nem olyan nagy falat lejutni.
Máskülönben végig tervezhető az üzemanyag és erre is, meg minden vásárlásra a kártya a legjobb választás.
Bosznián átmenni: a határon van EU kapu, iratokat néha megnézik, néha fotózzák, máskor meg csak integetnek. Kártya személyi elég mindenhol.
Épül az autópálya Dubrovnik felé tovább, komkrétat nem tudok, mikor adnak új szakaszt át.
Az biztos, hogy csodaszép a "régi" út is (már Splittől), de a jelenlegi autópálya végétől is csoda klassz.
Sziasztok! Idén először indulunk Horvátországba. Autós utazás Cavat Hotel Albatros, 07.03-07.09. Tapasztalata van valakinek a helyről és környékről, ill. az autós utazás mennyire tud fárasztó lenni (Kb. 1000 km-ert néztem Mosonmagyaróvár mellől). Kuná vagy eurót érdemes vinni, kapuknál érdemes kártyával fizetni. ill a tankolással kapcsolatban érdekelnnek a tapasztalatok. Az úton ahogy néztem át kell haladni pár kilométeren Bosznián, elég ott a személyi és mennyire szigorú ott a határellenőrzés? Várható újabb autópálya szakaszok építése megnyitása Dubrovnik felé?
1. ha bejön a rossz idő, az egy hét, a tengeren másnap már megint nyár van
2. ha megérint az Adria, a színei, a levegő, a táj, akkor véged. És minél délebbre mész, annál többet mutat
3. akkoriban árban az Adria semmivel nem volt drágább, ami ma már nem igaz, mert rendesen megdrágult.
El kell mondanom, hogy a Balatonon korábban volt nagy halpusztulás (angolna), algamezők, és sok vacak kosz stb. Aztán pedig az utóbbi években mindenképpen óriási a változás, csodás víz, nagyon szép táj, remek ellátás és nagyszerű lett az egész.
Nekem van egy privát bajom, az allergia, ami miatt főidényben -mikor máskor, júli-aug- kifejezetten NEM javasolt a Balaton és környéke.
Két éve mégiscsak istenit kempingeztünk a Balcsin... majd pazar 2 hetünk volt az Adrián:-)
De ehhez nagyon jól kell kijöjjenek a dolgok, ez van.
Ez a váltás olyan mint egy szülőnek egy újabb gyerek megszületése. Újabb öröm, más öröm, mert az új jövevény más mint a már meglévő. Mindegyiket lehet és kell szeretni. Ugyanígy van a "vízzel" is. Más a Balaton, más az Adria. Nekem is van kedves ismerősöm, aki a nyár elejét a tengeren tölti, de a nyár derekát a Balaton mellett. Egyiket sem adja fel.
nekünk Ho. valahogy mindig kimaradt, nekünk a Balaton volt a minden, jártunk sok felé, de mindig visszakanyarodtunk a jó öreg magyar "tengerhez"...de most szakítunk a hagyományokkal, s bízom benne, hogy egy új hagyományt tudunk teremteni, amit majd aztán a gyerekünk tovább visz, míg egyszer csak majd ő is burít mindent :D
nagyon várom már, bár csak nyáááááár lenne...főleg ebben a -16 fokban jó róla álmodozni :)
Egyáltalán nem vészes, évtizedek óta éjjel is megyünk, jövünk, totál járható.
Az igazán érdekes a sok-sok évvel ezelőtti éjszakai kanyargás volt, -autópálya híján- a hajnali ködökkel, mentünk 20+ órát délre és igazán el lehetett fáradni. Ok az autóink is gengébbek voltak. Split akkor is isteni volt...
Voltunk vízért, (hideg)zuhanyért sorbanállós kempingben, a Cavtat alatti kempingben pedig csak 1 csap volt összesen, és gugolós wc. Tavasszal és ősszel takarították. Crna Gorában az apró csak repült a boltban, odab...ta az eladó elénk, a Kotori öbölben pedig még nagyon látszottak a földrengés nyomai. A Tito kép azért lógott a romokon is... A Neretva völgyében tucatszámra a lezuhant autók, kiégett buszok, rengeteg baleset volt arrafelé és értelmetlen lett volna kihúzni a roncsokat. Valahol vannak erről képeim is...
Ok bocsánat, mindenkinek ajánlom járja be, érdemes, akár a szárazföldi látnivalókat, és a szigeteket is! A kicsi kompokon még tolattunk kifelé... a német meg kézzel tolta ki a lakókocsit, mi meg segítettünk neki... ők már akkor nomádkodtak arrafelé:-) Na meg mi is. Régi, örök szerelem...
Igen, én is gondoltam rá, h a határ közelében alszunk egyet, de a férjem azt mondta, hogy ő éjjel is simán elvezet, ha úgy van. A szállást csak szombaton tudjuk elfoglalni, ellenben 10 napra megyünk, így vissza felé hétfőn jövünk, az talán már nem olyan vészes.
Igen, kártyás fizetés, ezt már belém vésték, köszi:)
A kompot nagyon várom, más is mondta már, h nagy élmény.
Ok, türelmet viszünk magunkkal, meg ételt-italt, aztán lesz ami lesz, majd a következő 9 napban kipihenjük :)
A szombati váltónapot érdemes átgondolni: érdemes lenne nektek még itthon a határ közelébe kerülni előző nap, akár szundítani egyet és éjfél körül, max. hajnalban átmenni, mielőbb úton lenni. Bár nem tudom, mások is csinálják. Vagy éppen előző nap, útközben a horvátoknál alszanak egyet. Maga a pálya elbírja, Lucko nem -itt feltétlen kártyás fizetés, külön sávba sorolva ajánlott, erre figyelni kell. Hazafelé is problémás, nem csak ott, álltam, jópár éve volt ugyan, Krk szigetén x km-es sorban péntek éjjel, soha többet.
Nem csak a nemzetközi forgalom nagy, hanem a helyi is, ők is utaznak a tengerre hétvégén, meg haza is...
Brac nem vészes távolság, a komp külön üdítő, legalábbis imádom a kompokat, mesés látvány és érzés:-)
Már sokfelé nem ennyire "kötelező" a szombat, rájöttek a szállásadók is. Mi is hétfőn v szerdán szoktunk menni-jönni. Ezzel együtt fel kell készülni, egy sima nyári hétköznap pl. a zagrabi elkerülőn éjjel 1-kor képes M7 szintű, (de haladó) forgalom lenni.
Nem vigasz, a német autópályákon, pl.München 6 sáv és 2 órás dugó sem ritkaság. A németek igazán nagyban tudnak bedugulni.
Szóval türelem, innivaló, jó zene és teli tank. Sokszor szerencse dolga, mennyire lehet haladni.
Időben, kényelemben a legjobb az A1-es autópálya. Sajnos húzós az ára, Split-ig valahol 30€ körül van a teljes autópálya díj. Az autópályán, útközben Sibenik előtt van egy nagyon szép autós pihenő(park) fantasztikus kilátással a tenger felé. A nagy melegben a tengerparton nem érdemes autózni tartósan, mert nagy a zsúfoltság és erősen korlátozott a sebességhatár.
Brac és az Adria gyönyörű, nagyon sok látnivaló van a környéken. Ha elmentek autóval egy este Milna-tól nyugatra a sziget csücskénél a világítótoronyhoz( http://www.panoramio.com/photo/9253088?source=wapi&referrer=kh.google.com ) onnan úgy 20.30 óra körül végignézhetitek ahogy a nap a tengerbe bukik. Csak kevés helyről lehet látni a naplementét tengerbe bukva a sok sziget takarása miatt.
Arra vigyázzatok, hogy a sziklás tengerparton sok a tengeri sün (nagyon megkeseríti a nyaralást, ha valaki belelép, vagy beletenyerel), ezért mindenképpen vegyetek a család minden tagjának sün ellen védő cipőt. Én azt tapasztaltam hogy a horvátoknál jó minőségűt árulnak a strandok butikjai.
Fizetős utak elkerülésével szokott valaki közlekedni Horvátországban? Mi a tapasztalat?
Gondoltuk egyszer kipróbáljuk, de eddig mindig autópályáztunk. Amúgy szeptember közepén megyünk Primostenbe Budapestről.
Ahogy nézem, Letenye felől a Plitvicei tavak felé visz az út, az még plusz jó is lehet látnivalóban. Lehet még meg is alszunk arrafelé, szóval nem sietünk lefelé.
Tudom, de azok elég egyszerűek, kint vannak a tűző napon és mindig túl sok gyerek van rajta. Egy 5 perces megállóhoz jó, de mi inkább kevesebb, de hosszabb pihenőkkel megyünk, erre jobb egy komolyabb játszótér a kölköknek.
Amúgy végül Karlovacban álltunk meg, és ez a játszótér nagyon klassz volt: 45.487620, 15.559314
Gratula, nagyon alapos vagy. :-) A gyakorlatban úgy működik, hogy haladsz és mikor látod lesz kút és étterem, ott a jelzés, meg pihenő stb. akkor megkérdezed a népes kíséróidet: "megálljunk? v kinek kell...?" Köv. kút: x v xx km, a kiírás szerint, merthogy a köv. is ki van írva, hogy tudd, mindjárt lesz vagy kb. 3/4-ed óra múlva. Na mire végigér a válasz, amiben csak 1 is elég, hogy "álljunk meg", akkor kisorolsz, lassítassz és beesel a kúthoz egy satuval, helyet keresel, ahol megálhatsz, lehetőleg közel a klotyóhoz, a dízelt nem állítod le semmi pénzért még 5-8 percig, és sorban mindenki megteszi, amit a természet követel. Majd csere, te mész és iszol egy espressot, addigra mindenki majszol és szörcsöl, nézelődik és mire visszaérsz frissen és fiatalosan elindulsz az újabb kihívás felé.
Kamionosok használnak üveget, pelenkát (nem felvéve, hanem rápisilve), de nem ajánlom.
Most már olyan a rendszer, hogy a Bina-Istránál nem lesz külön számlád, de regisztrálni azért továbbra is kell náluk a ENC-t egy BI-s kapunál (pl. Ucka).
Két kisgyerekkel utazunk, ezért összegyűjtöttem magamnak, hogy hol vannak útközben olyan helyek, ahol meg lehet állni, ha a gyerekek már nem bírják tovább és le kell vezetni az energiákat.
Röviden: itt vannak játszóterek. :-) Plusz 1-2 más is.
Sveti Roktól a határig írtam össze, ez volt most nekem érdekes.
INA kút, Sveti Rok alagút után, innenkb. 3 óra a határ
Ha szombaton mész, akkor nagyon hasznos, pont amiatt, hogy előremész a gyors sávon. Ha nem szombaton mész, akkor időben nem nyersz annyit, csak kényelemben, mert nem kell kártyával/kp-vel tökölni. A használata egyszerű, az ENC-s kapuknál nagyon le kell lassítani (szinte megállni), az ENC-t odatartod a szélvédőhöz, csippan és nyílik a kapu.
Viszont bármikor mész, ENC-s fizetésnél kapsz kb. 22% kedvezményt az autópályadíjból (!), vagyis kb. a második nyaralásnál visszajön az eszköz ára.
Az autópályakapuknál lehet kapni (nyitvatartási időben!), többféle csomag van, pont elég a legkisebbet venni, az 420 kn, amiből 120 kn az eszköz ára és kapsz 300kn első feltöltést. https://enc.arz.hr/shop/buypackage.aspx
A vásárláskor ki kell tölteni pár papírt, az egész procedúra kb. 15 perc. Kapsz hozzáférést a weboldalhoz és után ott tudod megnézni az egyenleget, számlatörténetet és bankkártyával lehet feltölteni rá pénzt. Így néz ki:
Arra kell figyelni, hogy két autópálya társaság van, nyilván két külön számlázási rendszerrel. Az ARZ az autópályák többségét kezeli, a Bina-Istra csak az isztriai autópályákat, ideértve a Ucka alagutat. Az ARZ-s ENC nem használható a BI-nél és fordítva. Pontosabban olyat lehet csinálni, hogy ugyanazt a kütyüt regisztráltatod mindkét társaságnál, tehát lesz két külön számlád ugyanahhoz az eszközhöz rendelve (regisztrálás csak személyesen). Én ezzel nem tököltem, de ha gyakran jársz az Isztriára, akkor megérheti.
Az ENC hivatalosan nem, de a gyakorlatban odaadható másnak, tehát működik az ha a családban ketten-hárman vesztek egy kütyüt és aki nyaralni megy az viszi.
Odaát már kérdeztem de hátha az utazáshoz jobban hozzátartozik :)
Menet közben olvasgattam az autópályás dolgokról, és meglepődve szemléltem a kamerákon is látható sorokat.
Idáig a legnagyobb várakozásom kapunál hazafele, Belgrád előtt volt amikor is csak 2 kapu üzemelt, és kb 1 kilométeres sor gyűlt össze.
Ott szerencsére nyitottak egy kaput, és épp jó oldalon álltam tehát egy gyors vágtával több mind a felét sikerült leküzdeni,
Éljenek a lóerők :)
MIközben álltam a sorban irigykedve figyeltem a ENC sávban tova száguldozó autókat, és mivel itt is hasonló rendszer van gondolom itt is sokkal gyorsabb átjutást ad nekik...
Köszi! A kombinált az jelenti, hogy a készpénzes kapuknál lehet bankkártyával is fizetni? Lucko-nál is és Blato na Cetini lehajtónál is? Mindenkép szeretnénk kártyával fizetni, így egyszerűbb és nem tudnak átverni.
Lefelé irányba írom, de visszafelé nagyrészt ugyanez vonatkozik. Ebből a részből a Zágráb-Bosiljevo szakaszon várható az úton leginkább dugó, és a Zágráb környéki kapuknál. Zágráb-Bosiljevo között egyben megy a dalmáciai és az isztriai forgalom, és nyáron, különösen szombaton lassú, sokszor lépésben halad a forgalom annyi autó van. Lehet ugyan valamit variálni (bemenni Zágrábba, Zágráb-Karlovac között 1-es főúton menni), de ha azt terveztétek, hogy Eszék felé, azaz inkább pályán mentek, akkor mivel annyiban átlagban nem járnátok jobban, és sokkal több figyelmet igényel ez az útvonal, nagyon meg kell gondolni. Karlovac után meg ahol kezdődnek az igazi hegyek, nincs mit tenni, be kell állni a sorba. Visszafelé a Lucko1 kaput lehet és szinte mindig érdemes is kikerülni a párhuzamos Demerje kapunál, de ott csak kártyával lehet fizetni. Ugyanoda visz a két kapu után az út. Illetve amit írtam először, ha valami nagyon durva alakulna ki Zágráb környékén, akkor a 36-os úton végszükségben át lehet vágni, de ahhoz a szokásos dugó nem elég indok, csak ha baleset is van.