Keresés

Részletes keresés

tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.18 0 0 13965

Nem értem, hogy Sage Reynoldsnak miért működik, hogy a külső bevonásakor a dobozt kenni, a papírt csak a doboz belsejébe hajtogatáskor. Tiszta PVA-val csinálja 10% vízzel higítva (és hengerrel viszi fel). A doboz külsejénél teljesen az a logikus, hogy a dobozt keni, belerakja és beleforgatja a dobozt a papírba, így pontosan annyi lesz ragasztva, amennyi kell. - Itt a papírt kenve kicsit nagyobb felületet kellene megkenni mint amit leragasztok (nem lehet milliméter pontosan kenni a papírt a doboz méretének megfelelően), aminek gyanítom az lesz az eredménye, hogy (száradás után) a még fel nem ragaszott papír rész eldeformálódik a víztől, utána kérdéses hogyan lehet ezzel folytatni. Ha nem várom meg a száradást, a sarkok vágásánál eltépődik a felnedvesedett papír.

 

A másik aggályom a papír kenésével, hogy kiszáradáskor összehúzza a lemezt is.

 

A tapétaragasztó 6.25g por + 100ml víz. A vízzel van a probléma.

 

A vasalós módszernél mennyi ideig kell várni, amíg a fehérből áttetsző lesz? Ha túl sokáig várok akkor is működik? Leginkább 3 kéz kellene, egy a doboznak ellentartani belülről (vagy kell egy ülep, célszerszám), a másik a sütőpapírnak, a harmadik a vasalónak. A külsejét meg lehet így csinálni, de belül az éleket, sarkokat nem éri el a vasaló. Ha lenne egy teljesen szögletes "vasaló", azzal működhetne.

 

 

Előzmény: GPF (13964)
GPF Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13964

A papírt kell kenni, nem a kartont. Szépen fokozatosan rásimítani a kartonra. Ha a kartont kened, akkor persze, hogy felhullámosodik a papír. 

A Planatol nagyon gyorsan köt, nem lehet kisimogatni a felhullámosodást. Ezen segít a tapétaragasztó.

 

A 115 grammos papír nem vékony. A 180-as vagy felette már nem igazán bevonásra való.

 

Szerintem

 

De, van még egy módszer! Planatollal megkenni a dobozt, megvárni, amíg meghúz és utána egy sütőpapíron keresztül rávasalni a papírt.

Ilyenkor nem nedvesedik át a papír, nem nyúlik, nem hullámosodik. Így még sokkal vékonyabb papírokat is fel lehet kasírozni.

Előzmény: tisztavíz_ (13962)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13963

Higítottam a tapétaragasztó-Palanatol BB keveréken. Sűrű vagy híg állagtól függetlenül, a szürkelemez azonnal és teljesen elázik (elváltozik a színe), felpuhul. Kipróbáltam maradékokon, vékony csíkkal a Geltex CN-ből,  felpúposodik a csík közepe. Felszedtem, kisimítottam, újra ez történt. Kipróbáltam nagyobb felületen is. A pereme le sem ragadt, kunkorodik. A közepén feljöttek hólyagok, nagy részüket el tudtam simítani, a saroknál durván eldeformálódott a bevonyóanyag, ezt nem lehetett kisimítani (ugyanez történt amikor a dobozra próbáltam ragasztani). A Geltex bevonóanyag egy rakás.... még jó hogy bevásároltam belőle vagy 40 ívet.

 

2012-ben itt volt szó a Henkel (Pattex) faragasztóról, ez is PVAc alapú és jó lehet? Ezt még holnap talán meg tudom venni az OBI-ban. Vagy ragaszkodjak a Duvilax BD-20-hoz? (4000 a postával az egy kiló.) Nekem már mindegy melyik, de ha az sem lesz jó, végleg feladom.

 

A festőhenger felvitelre szerintem minőségben teljesen más lett volna. Elég belenézni Sage Reynolds videójába, pillanat alatt felviszi a ragasztót és szó nincs szétáztatásról mint ecsettel. Helyette tönkretettem egy jó ecsetet...

tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13962

"Mivel mostanában csak kisebb felületeket ragasztok, ezért ehhez hígított Duvilaxot használok. De régebben csináltam azt, hogy híg tapétaragasztóba öntöttem Planatolt vagy Duvilaxot. Mondjuk egy teli 7 decis befőttesüvegbe 2 ujjnyit. De tényleg hígnak kellett lennie a tapétaragasztónak, a sűrű, zselés állag nem jó."

 

GPF-nek működött, miért nem megfelelő?

Előzmény: fvcc (13961)
fvcc Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13961

A nem megfelelő anyag (könyvvászon, ragasztó) használata eleve kudarchoz vezet.

Előzmény: tisztavíz_ (13960)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13960

Levágtam, semmivel nem lett jobb, de lehet még rosszabb is. Nem hordja fel a ragasztót, inkább lesöpri. 60-as, nagyon sűrű szőrű ecset volt, jó drága.

 

Geltex CN (valószínűleg 115g-os) papírt megpróbáltam vízzel enyhén higított Planatol BB-vel felragasztani. A dobozt kentem és beleraktam a félbehajtott papíron a hajtásba. A papír enyhén felhólyagosodott, nem lehetett korrigálni, már lehúzni sem tudtam, tépte fel a szürkelemezt, kénytelen voltam rajtahagyni és körbevágni. A korábban használt tapétaragasztó + minimális Planatol BB keverékével (utólag irdatlan baromság keverni) újból nekikezdtem új papírral a rövidebb oldalán. A doboz már vizes volt a kenéstől, de a ragasztó nem áll meg rajta, az ecset lesöpri. Meg sem ragadt, le is szedtem, de a papír teljesen felhólyagosodott a dobozzal való rövid érintkezéstől, újra felhasználni sem lehet. Komoly kétségeim vannak a papír felől, hogy bevonásra alkalmas. 180-240g-os kellene, nem ez a lehellet vékony, ami egy csepp víztől feljön. Jó hogy most fizettem ki 16 és fél ezret postaköltséggel az egészért. A tapéta sem volt jó, de ennyire közel sem gáz. Kuka két ív papír, a megkent doboz oldala már deformálódik a víztől. Már bánom, hogy belekezdtem ebbe az egész hülyeségbe.

Előzmény: fvcc (13959)
fvcc Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13959

Szóban sok az idő, gyakorlatban meg nem. Chemoprénnel a dobozt is, a borító anyagát is kened.

Mikor mindkét résznél meghúz a ragasztó, csak akkor borítod egybe.   (Régen fotókönyveket készítettem így, 35 év után is perfekt a ragasztás. 50x60-as fényképeket kasíroztam szintén, vastag kartonra - egyoldalú ragasztás -, sosem vetemedett meg )

 

Duvilaxnál csak a borító anyagát kened, és egyből ragasztod a dobozra (de már mondták, hogy itt enyhe hullámosodás lehet, tehát az ellenoldalt is borítani kell - mert ugye a dobozt súlyozni nem lehet.) Kb 10% vízzel hígítod a ragasztót.

 

Kb. 4 centi sörtét hagysz. (Nem sajnálni kell, hanem vágni). Ha félbehagytad a munkát pár napra, az ecsetet vízzel töltött üvegben/dobozban tárolod, mert 100% úgysem tudod a ragasztót kimosni belöle. A víz az ecset fém részét ne érje, mert idővel megrozsdásodik. A vizet meg időnként utántölteni, mert elpárolog.

Előzmény: tisztavíz_ (13958)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13958

Egyszerre két oldalnál többet nem kennék meg, úgy még mindig rettenetesen sokáig tart a várakozás miatt, akkor is ha sok doboz van. Akkora rutinom még nincs, hogy előre kenjek mindent és időre dolgozzak. Mindkét felületet kell kenni, vagy gondolod, hogy elég csak az egyiket? Korrigálhatósága van, vagy odaragad és kész? Talán jobban járnék a Duvilax-al vagy más PVA-val.

 

Ollóval is le tudom vágni, de mekkorára pontosan? Sajnálom a 60-as ecsetet megvágni. Gyárilag az ecset vége (a sörték vége) fel van puhítva, formára vágva.

Előzmény: fvcc (13956)
fvcc Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13957

Mire bekenem a doboz oldalát - használj szélesebb ecsetet. Duplaszéles ecset - fele idő = nem köt meg.

Előzmény: tisztavíz_ (13955)
fvcc Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13956

Nincs szükségem extra erős kötésre   de nem deformálódó ragasztásra igen. 

Megkensz egyszerre 4 vagy X dobozt, közben letelt a 15 perc, kezdheted borítani az elsőt.

 

Van éles késed? Egy ecset szörét rövidre vágod vele, máris tudsz egyenletesen ragasztót kenni.

(Chemoprén, vagy BD 20-as, mindegy)

 

még nem szereztem be Duvilax BD-20-at - lassan itt az ideje.

Előzmény: tisztavíz_ (13955)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13955

Nincs szükségem extra erős kötésre, csak minél kevesebb víz legyen a ragasztóban. Mindkét felület kenése eleve nem jó nekem. Sage Reynolds módszerével vonom be a dobozt, egy felületet kenek, hol a lemezt, hol a papírt. 15 perces várakozási időkkel órákig tartana egy doboz bevonása. A korrigálhatóság létkérdés.

 

Most egy kicsit bánom, hogy még nem szereztem be Duvilax BD-20-at. Az OBI-ban van rá esély, hogy találok PVA alapú faragasztót ami jó lenne?

 

Egyébként is el fogok menni az OBI-ba festőhengerért és tálcáért, mert sajnos az ecset sem válik be. Mire bekenem a doboz oldalát, ahol először kezdtem kenni meghúz a ragasztó és megint rá kell kenni. Egy vastag, túlkent trutyi lesz a vége. Nem véletülenül használ az öreg festőhengert.

Előzmény: fvcc (13954)
fvcc Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13954
Előzmény: fvcc (13953)
fvcc Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13953

Ha nagyon erős, deformálás mentes ragasztást szeretnél, használj Chemoprén ragasztót.

http://www.efarby.sk/lepidlo-chemopren-extrem-klasik-p2400?var=9780

Előzmény: tisztavíz_ (13952)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.17 0 0 13952

34.1*24.5*19.5cm méretű dobozok vászonnal élerősítve, előkészítve ragasztásra:

 

Sajnos ekkora doboznál nem lehet egyben bevonni, így eléggé át kell gondolni, hogy szép legyen a bevonás, minél kevesebb illesztéssel.

 

Abból a dobozból kiindulva, amit már bevontam a tapétaragasztót a lehető legrosszabb ötletnek tartom. A nagy része víz. Szétáztatja mind a lemezt, ha nagyon bekenem, fel is púposodik vagy elkezd ívelni. Azzal a technikával amit alkalmazok, nem lehet csak a bevonóanyagot kenni, a bevonás kezdetén a doboz oldalait kell kenni (különben szétázik minden). A feláldozott egész tábla lemezre, amit vágóalátátnek használok, kísérleti jelleggel túlhigított Planatol BB-t kentem, feljött az egész, hiába tettem rá lemezeket, súlyt, ki sem simult. A bevonóanyag már bevonás közben nyúlik, szakad, úgy hogy a dobozról veszi át a vizet. Mégiscsak PVA alapú ragasztó lenne jó minimális vízzel higítva, nem véletlenül ajánlja pont ezt Sage Reynolds. Esetleg Planatol BB-hez 10% tapétaragasztót keverni, de szerintem ezért kár tapétaragasztót bekeverni.

tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.16 0 0 13951

Teljesen egyetértek, én is arra jutottam, hogy a karos olló az egyik legjobb megoldás, csak egy rendes leszorításos olló százezrekbe kerül. Soha nem térülne meg. A kis fűrész egy kofferban elfér, ha már nem kell az asztala, bukok pár ezer forintot. Persze még lehet így sem érdemes megépíteni a fűrészt.

Előzmény: kuperta (13949)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.16 0 0 13950

A körfűrésszel együtt nekem is eszembe jutott a rétegelt lemez, komolyan elgondolkodtam ugyanezeken a kérdéseken. Vannak előnyei a szürkelemezhez képest. Affelől azért kétségeim vannak, hogy csak éleken ragaszva elég erős lenne. Belülre lehet fát tenni a sarkokra, de pont nagyon nem ilyen dobozra van szükségem, finom dolgok tárolására belül teljesen szögletes, kiállások nélküli sima felületre. Sablon alapján (ha valakit érdekel, előkeresem) lehet építeni egy szerkezetet, amivel egy asztali körfűrész segítségével tökéletes pontosságú csapolást lehet készíteni.

 

Több okból is letettem a fáról. A szürkelemezhez tervezett körfűrész alapja egy 11 ezer forintos mini gép lenne, 35-40mm-es fűrészlappal vagy vágókoronggal. Az asztal egy teljesen lapjára szedhető fapados szerkezet. Az egész 20(-25) ezer forintból kijön és a gép másra is jó. A szürkelemez vágásához nem kell nagy teljesítmény. Fához a kis gép csak nagyon alkalmi munkára lenne alkalmas. Fához nagyobb gépek kellenének, méretük miatt lakásban tarthatóságuk kérdéses (nálam nem férne el). A Proxxonnak brilliáns mini gépei vannak, áruk darabonként 50-100 ezer forint, a használhatóságuk is korlátolt (nem fél méteres munkadarabokra vannak kitalálva). A családban volt asztalos, évekig rendszeresen tartózkodtam vagy dolgoztam a műhelyben, pontosan tudom milyen porral jár a famunka, lakásba ez még alkalmilag sem való.

 

Az elkészítés problémáinak kiküszöbölésére el lehetne készítettni a fadobozokat (valószínűleg nagyítóval kellene hozzá szakembert keresni). Mégsem szeretném. Nagy dobozokkal napi használat során nem lehet hímestojás módjára bánni. Ha húzkodva van bútoron, előbb utóbb nyomot hagy, könnyen felsérti ha nekikoccan, vagy ha leesik a parkettát. A szürkelemezt nyugodtan neki lehet ütni bárminek, mert puhább és rugalmasabb mint a fa. Nem utolsó szempont, hogy a fa nehezebb lenne, bár ebben nem vagyok 100%-ig biztos. A festés, lakkozás vagy csiszolás kényes kérdés, lakásban szintén nem lehet, enélkül pedig nem sok értelme van a fa doboznak.

kuperta Creative Commons License 2016.12.16 0 0 13949

Ezért nem érdemes fűrészt venni, építeni. Ha van, akár kézi körfűrészed akkor lehet használni, de egy karos ollóval szerencsésebb a vágás. Nem erőltetném a 3 mm-es táblát, az asztalosok sem véletlenül használnak rétegelt lemezt...

Előzmény: tisztavíz_ (13947)
GPF Creative Commons License 2016.12.16 0 1 13948

Ha már asztali körfűrészben gondolkozol, akkor miért maradnál a hülye szürkelemeznél? Nem sokkal egyszerűbb, szebb, tartósabb, erősebb a rétegeltlemez?

Előzmény: tisztavíz_ (13947)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.16 0 0 13947

Érdekes, hogy nagy géppel szépen le lehet vágni. Amit terveztem, abban 35-40mm-es fűrészlap vagy favágó korong lenne.

Megnézem, hogy ez a lemez ilyen-e, de már csak egy egész táblám van. Ebből nem is fogok többet venni.

 

Leadok a Panton-nak egy rendelést, ha szépen levágják akkor nincs több kérdés. Ha nem, akkor legközelebb nagyobbra vágatom velük 1-2 cm-el, és levágom én magam. A postázás és a kezelhetőség miatt jobb ha levágva küldik (még veszteséggel is). Ha tényleg megépítem az asztali fűrészt, nem kell batár asztal ha nem egész táblákat vágok. (Bár elő lehet darabolni sniccerrel is.)

Előzmény: kuperta (13946)
kuperta Creative Commons License 2016.12.16 0 0 13946

Einhell 1600 asztali körfűrész, Makita Mforce lap.

Nem gondolom, hogy fontos adatok.

Igaz csak 1450g-os, 1,5 mm-es lemezt vágtam, de akár négyet is egymáson. 

A behajlás oka lehet, hogy a lemezek két oldala nem azonos szerkezetű (gyártástechnológiai okból), ezért magában is vetemedik. Van egy simább, és egy durvább oldala, ha duplázod, célszerű, hogy a két sima oldal legyen kívül.

Előzmény: tisztavíz_ (13945)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.15 0 0 13945

Szürkelemezt vágtál? Meg tudod adni a gép és a fűrészlap pontos típusát? Már lemondtam erről, de ha mégis működik, talán megépíteném a mini körfűrészt.

Előzmény: kuperta (13944)
kuperta Creative Commons License 2016.12.15 0 0 13944

Lehet ragasztani.

Ma kipróbáltam a karton fűrészelését, asztali körfűrésszel, hosszvágó lappal, pompásan működik! Könnyen pontosan lehet vágni!

Előzmény: tisztavíz_ (13943)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.15 0 0 13943

Rendeltem papír alapú vásznat a nagyobb dobozok éleinek megerősítésére. A vászonból vágott csíkkal leragasztanám az éleket és sarkokat, így vonnám be az egész dobozt. A vászon külső felét fogja a ragasztó?

Előzmény: GPF (13942)
GPF Creative Commons License 2016.12.14 0 0 13942

Elég durva, amit a megrendelt lapokról írsz. Szerencsére, nekem eddig nem volt ilyen tapasztalatom.

 

A bevonás szépen sikerült. Ha nem lenne ívelt egy picit, szinte tökéletes lenne!

 

A tanulópénzt meg kell fizetni, nem lehet azt várni, hogy elsőre minden tökéletes lesz.

Előzmény: tisztavíz_ (13941)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.13 0 0 13941

A hetekkel korábban (tapétával, kis hibákkal bevont) dobozról kép:

 

Sajnos lámpafénynél nem annyira mutatós.

 

Feladtam az alternatív megoldásokkal való bajlódást, nekiálltam sniccerrel. Eddigi tapasztalataim 18mm-es barkácsboltival voltak. A 25mm-es OLFA fogásra sokkal stabilabb, a penge merevebb, könnyebb vele szépen vágni. Az ölesléc ~2cm-es éle mellett vágtam alaposan kitolt pengével. Néha a két vég valamelyikén látható volt némi ferdeség, de javarészt minimális eltérésekkel merőlegesek lettek az élek. A pécsi üzlettől 4+2 doboz vágását kértem. Hiába próbáltam csiszolással javítani, mindent elszúrtak amit el lehet szúrni, épeszű ember ilyenekre nem is gondol. A lemezek jelentős része a derékszögtől eltért, néhány durván paralelogramma alakú volt (2-2mm széles ék alakot vágtam le a két végéről). A szálirány egyértelmű helyen ellentétesen lett levágva, ahol kereszt szálirányt kértem, ott hosszában. Az összes méret alávágva. Kevés kivétellel minden oldalt teljesen újra kellett vágni, kisebbre. 2 dobozt totál elszúrtak, teljesen újat vágtam helyettük. Ez még itt nem a teljes hulladékmennyiség volt az újravágásokból és a két doboz lemezeiknek kivágásából:

 

A 4 doboz már össze is van ragasztva. A 2 doboznál az alj lemezeket két ellentétes szálirányú lemezből raktam össze. Az egyik alj lemez selejt lett, képtelen voltam két teljesen egyformát vágni és tökéletesen összeragasztani. Ekkor fél centivel nagyobbra vágtam és a két összeragasztott lemezt (5mm vastagság) egyszerre vágtam át. Ennél a doboznál az dupla alj lemez oldalsó élére terveztem az oldalakat a dupla ragasztási felület miatt. Kíváncsi vagyok, hogy egyben marad-e így a doboz. A nagyobb baj inkább, hogy ez a lemez újonnan ível (ahogy a fenti dobozon is látszik) és a két ellentétes szálirányban összeragasztott alj is ível (bár nagyon erős).

 

A Coverluxtól megrendeltem a Geltex papírokat és 2m vásznat az élekre. Sajnos olyan minta/szín kombináció nincs raktáron, ami nagyon teszett volna.

Előzmény: GPF (13940)
GPF Creative Commons License 2016.12.13 0 0 13940

Most a hétvégén én is csináltam dobozt. Direkt figyeltem, hogy mennyire merőlegesen vágok a sniccerrel, hogy csak igénytelen vagyok vagy mi lehet itt, hogy te ennyit problémázol a merőlegességgel.

Igaz, hogy 2.5 mm-es volt csak a szürkelemez és igaz, hogy jóval kisebb volt a doboz, mint a tieid, de eléggé merőleges lett a vágás. Pedig nem hiszem, hogy olyan marha ügyes lennék.

 

Szóval, továbbra is azt gondolom, hogy lehet sniccerrel szépen vágni. De, ha megoldod a Pantonból, akkor az egyszerű...

 

Tegyél fel pár képet, hogy milyenek lettek a kész dobozaid!

Előzmény: tisztavíz_ (13939)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.10 0 0 13939

A mini körfűrész jó ötletnek tűnt, de a fűrészelhetőségben (nagyon finom fűrésszel) egyáltalán nem vagyok biztos. Korábban felmerült itt a gépi lombfűrész, szabadkézi vágásra van, a pontos megvezetés és a szériagyártás probléma. Az élek merőleges vágásán kívül a méretek tarthatósága szériában ugyanolyan lényeges szempont, ezért bajos a snicceres-vonalzós vágás. (Bár amennyit gondolkodtam ezen már rég kész lenne minden.) Végigpörgettem egy csomó megoldást, Karrier is adott tippeket. A bevált megoldások ipari célra vannak ipari méretekkel. (Biztosan vannak ipari gépek sok helyen, de 10 ív lemez levágása miatt nem állítják át.) A karos lemezollókkal a kézi leszoríthatóság lehet a probléma. A rendes leszorítással rendelkező gépek szintén nagyok és drágák. Beszéltem a Panton-al, meggyőzőnek tűnt. Szívesen adnának mintát, a távolság miatt nehézkes. Rendelek tőlük valamennyit, ha beválik, akkor nem is gondolkodom tovább.

tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.08 0 0 13938

Az Extol mini köszörűgépe felhasználásával 20 ezer forinból össze lehetne hozni egy mini asztali körfűrészt szürkelemez vágásához. Leginkább forgókés lenne ideális, sajnos nincs ezekhez a gépekhez. Ilyesmi fűrészlapra gondoltam:

https://www.amazon.co.uk/sourcingmap%C2%AE-22mm-25mm-Diameter-Slitting/dp/B01432RWPQ/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1481219632&sr=8-3&keywords=dremel+circular+cut+35

 

Kérdés mennyire marcangolná szét a papírt. Van kéznél ilyesmi gépe valakinek, meg tudná próbálni akár egy vágókoronggal elvágni a szürkelemezt?

tisztavíz_ Creative Commons License 2016.12.05 0 0 13937

Írtam mindkettőtöknek.

Előzmény: karrier (13936)
karrier Creative Commons License 2016.12.04 0 0 13936

Erre találták ki a lemezollót.

Ha jól van beállítva az ütközője akkor még pontos is és szériákat is jól tudsz vele vágni.

(Nem próbálod ki a kis kékemet? Nem idegeskednél ennyit.)

Előzmény: tisztavíz_ (13929)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!