Vajon tud valaki a Mulholland Drive dvd változatán bónuszként megjelent és David Lynch által megadott hét "a megértést megkönnyítő" megoldáskulcsról? Talán csak üzleti cél, azonban lehet, hogy valóban közelebb visz.
Tegnap néztem meg a filmet, mondanom sem kell, hogy még másnap reggel is tompa az agyam tőle. Persze, én is azonnal szerettem volna a főszálakat kibogozni a történetből, de ez így elsőre, magamtól nem ment. Talán azért se, mert az ember sokáig képtelen felocsúdni a Lynch-i képi és hangi világ hatása, az egésznek a hangulata alól. A film a lélekre hat, érzelmileg nagyon mélyen felkavar és iszonyatosan sokkol. Egy olyan abszurdnak tűnő szituáció, mint pl. a Diane tudatalattijában rejtőző két öregember film végi kirohanása sokkal "hidegrázóbb", pszichére ható tud lenni, mint egy baltás Nicholson. Ez pedig Lynch szenijét mutatja.
Egyébként a film értelmezéssel kapcsolatban maradok annál a teóriánál, amit anno supremacy már az első hozzászólásában felvázolt. Így is maradnak "rendszeridegen" elemek, misztikus dolgok, megmagyarázhatatlan szimbólumok, de ettől olyan különleges mozi. Rációt szerintem mindenki találhat a történetszövésben, ellenben a Lost Highway-jel, ahol felesleges ilyeneken agyalni. Ennyiben több értéket is képvisel a Mulholland Drive, amihez fogható film évente egy születik.
Az álom-teória meg nagyon tetszetős, de az üvegfal mögötti pasi meg a homeless nagyon kilógnak belőle, +egy csomó olyan részlet van, amelyek egyáltalán nem álomszerűnek, vagy allegorikusnak hatnak. Ez azért lehet, hogy Lynch bekavarjon, de azért is, mert mégsem álomról van szó.
A színházi jelenet vitán felül a legjobb a filmben, mindentvisz.
Igen, ezzel a résszel nem tudok mit kezdeni... Bár mintha erre is lett volna valami elméletem, csak már elfelejtettem... Ez a hülyeség ebben a filmben :o)
Tegnap láttam a filmet a Toldiban, ha megbocsátotok, gyorsan leírom, hogy nekem mi jött le belőle, és csak utána olvaslak el benneteket (kíváncsi vagyok, mennyire járok közel...).
Szóval ami tuti: a kávézó mögött - valszeg az első Woodstock óta - tartózkodó lény erősen kavar valamit a valósággal, vagy a valóságokkal. Ebben a néhol tervszerűnek látszó kavarásban talán részt vesz még a törpe a Twin Peaksből (az üvegfal mögött csücsülő R-betűs alak). A lényeg, hogy van valami alapszál, melynek szereplője a két nő, akiknek variálódik a neve, személyisége. A kék dobozban nyelődik el mindig a lejárt sztori, és abból pattan ki az új. Maga a kék doboz is változik, mert a film végén már máshogy néz ki a kulcs. Talán ez az egész sztori magva, no megyek, és elolvasom, ti mit sütöttetek ki.
korábban írtam erről részletesen: a gonosz erő megoszlik Mr Roque (üvegfal mögött) és Cowboy között. A hajléktalan pedig pusztán a nyers ösztönember jelképe. az is félelmetes, ha hozzákerül a hatalom kék doboza, de nem ő az irányító.
Cowboy az a mitikus Gonosz, akinek hatalma van élet és halál fölött Hollywoodban.
IMHO, ez túlzás, ő max. "beosztottja" a Gonosznak. Azt még nem sikerült eldöntenem, hogy az üvegfal mögött ülő faszi a Gonosz, vagy pedig a homeless, aki a kék dobozkát beletszi a papírzacskóba.
és az nem egy nő háttal, hanem Diane!
Ritával Diane saját magát látja, amikor bemennek a lakásban. Diane (Betty) nézi saját korábbi életének oszló tetemét (a korábbi élet persze lehet alternatív is, nemcsak a szigorúan megtörtént múlt)
Cowboy az a mitikus Gonosz, akinek hatalma van élet és halál fölött Hollywoodban. Az ő mondatára indulnak a flashback jelenetek, de sokkal erősebbé válnak azáltal, hogy a halott Diane valósan felébred (pedig csak múltbeli, mégcsak nem is biztos, hogy valós jelenetek elé nézünk).
Cowboy feltámaszt, ugyanakkor múltba vezet. Ura az időnek is.
A kevésbé ötletes megoldás abból a tényből adódik, hogy a sorozat pilot-ját alakította Lynch mozifilmmé. A Silencio-jelenet már a mozifilmmé egészítéskor lett forgatva. A Cowboy-beszólás egyszerű dramaturgiai kötőelem, egy újabb titok, mellyel át lehet kötni a meseszálakat.
Mi lehetett az a rövid jelenet, amikor egy nő fekszik az ágyon, háttal (ha jól emlékszem, ugyanúgy, ahogy megtalálták ott az oszladozó hullát), benyit a Cowboy, és valami olyasmit mond, hogy ideje felkelni?
Tegnap megnéztem megint, és az álom-teória tényleg stimmel rá, bár az is sok nyitott kérdést hagy. Rögtön az elején rendkivül koncentráltam, hogy a kocsiban ülők arcát megfigyeljem, de a filmszalag azon a helyen (meg egy-két másikon) meg volt renoválva (Toldi mozi uralkodik!), úgyhogy elegánsan átugrottunk néhány kockát és rögtön azzal kezdődött, hogy belerohannak a fiatalok az autóba, úgyhogy a bérgyilkos-féleségek arcát nem nézhettem meg az elején. Mikor először megnéztem, egy csomó mindenre nem figyeltem, és tényleg azt hittem, hogy Diane és Betty nem ugyanaz, de már rájöttem, hogy igen. Figyelgettem én is a szövegeket, sokatmondó volt, hogy annál a résznél, ahol az a zavarodott fejű nőnek (aki bekopogtat Bettyékhez, hogy rossz fog történni) Betty bemutatkozik és azt mondja "My name is Betty", mire a nő azt mondja, "No, it's not." Aztán azzal folytatja, hogy "It's not what she said, blabla".
A kulcs szerintem is tisztázatlan, hogy ki teszi oda az asztal szélére, de én se vagyok biztos benne, hogy az a kétbalkezes bérgyilkos ült az autóban.
Egyébként akármennyire is összekuszálja Lynch a szálakat, a film alapvető történetét meg lehet érteni már elsőre. Na és a zenéje nagyon jó.
A második rész stimmel, a sztori nagyjából jó, de először is ugye 2 nem 3 nőről van szó, és tényleg fura, hogy kerül az asztalra a kulcs. Viszont lehet, hogy a bérgyilkos nem is bérgyilkos csak a főnök, aki szintén rásózza valakire a melót... Tényleg, még atz kellene megfigyelni, hátha a bérgyilkos valamelyik pasi a kocsiban... Persze attól még megoldatlan marad a kulcs asztara kerülése...
Akkor megnézem megint a filmet. Lehet, hogy csak kényszeritettem az agyamat, hogy összeállitson egy ilyen logikus történetet belőle, de mindenesetre olyan jó érzés volt, hogy kijöttem, és senki nem értette, de én úgy éreztem, hogy én igen.
Ezzel rengeteg probléma van, pl az hogy az autóbalesetben mind a két férfi meghal (a rendőrök halott férfiakról beszélnek), igy ha nem álom, hogy tudná a halott bérgyilkos odatenni a kulcsot?
Ja és Betty egy és ugyanaz Diane-nel, bár első pillantásra sokan nem ismerik fel hogy ez ugyanaz a színésznő.
Sziasztok!
Egy másik fórumon elkezdtem már ezt fejtegetni, úgyhogy bocsi, ha ismétlem magam (mostanában egy csomót gondolkozom ezen), de nekem az álom-elmélet nem igazán jön be a filmet illetően. Szerintem annyiról van szó, hogy az időrendi sorrendet felcserélték. Úgyhogy szerintem a történések sorrendje úgy volt, hogy:
- Diane szerelmes Camillába
- Camilla viszont közli vele, hogy szakitaniuk kell, majd meghivja egy partira, ahol Diane orra előtt bejelentik a rendezővel együtt, hogy eljegyzik egymást.
- Diane agya elborul és felbérli a bérgyilkost, hogy ölje meg Camillát. Megegyeznek, hogy a feladat akkor van teljesitve, ha a kulcsot az asztal szélére helyezve találja Diane.
- Közben bekövetkezik az autóbaleset, amivel a film kezdődik, és a bérgyilkos - talán mivel azt hiszi, hogy Camilla is meghalt, pedig ő agyrázkódással túlélte - a kulcsot az asztal szélére teszi.
- Diane megtalálja a kulcsot, megőrül és főbe lövi magát.
- A baleset miatt emlékezetét vesztett Camilla össze-vissza tántorog és bemegy a lakásba, ahova nem sokkal később Betty érkezik meg.
- Együtt elkezdik kutatni Camilla/Rita múltját, közben viszony alakul ki közöttük
- Camilla/Rita múltja kutatása közben találják meg Diane lakását, majd Diane holttestét.
Persze ezen kivül rengeteg esemény van még benne, de számomra a jelenetek időrendi sorrendbe rakása sokkal értelmezhetőbbé teszi a többi részt is.
De lehet, hogy mááá mostanában ez a rögeszmém és abszolút félreértelmeztem. Meg kéne nézni megint.
Látom, a lehetséges magyarázatoknak se szeri, se száma :-)) Én megfogom még nézni párszor, mielőtt esetleg egy részletes verzió felállításába kezdenék, de egy biztos, életemben az egyik legjobb film, amit láttam. Lynch bá` kitett magáért :-)
Én is most láttam, és gyorsan 1-2 felvetés:
-szvsz a valóságrész megelőzi az álomrészt
-lehet, hogy Bettynek is döntenie kellett valamiben, és rosszul döntött? Merthogy ő ha minden igaz 2* látta a cowboyt. Talán ezért halt meg?
-lehet, hogy a this is the girl=halálos ítélet?, ezért az a csajszi a this is the girl az álom-részben, akire Betty féltékeny.
Huh, most néztem meg másodszor, és már nagyon sok magyarázat átsuhatn a fejemen. Volt már olyan, hogy a két nő tkp. egy, stb. :o) Az első után határozottan azt állítottam, hogy ezt nem lehet megmagyarázni.
Most abból próbálok kiindulni, hogy az eleje a valóság, sőt, abban biztos vagyok, hogy a meghiúsult gyilkosság a valós történet. Majd "Rita" agyrázkódást kap, és onnantól a film első felének nagy része képzelgés. "Rita" akkor tér magához, miután a Silencio-s helyről visszajön, megkeresi a dobozt, akkor eltűnik Betty, aki igazából eddig sem volt ott, csak "Rita" fejében. Ekkor kezd összeállni a kép. És onnantól jön a sztori, hogy miért is akarta Betty kinyírni Ritát.