Már olvasható a Busworldblogon a legújabb írásom. Ezúttal nem egy nagylélegzetű tanulmánnyal élek vissza mindenki idejével, hanem egy sok képpel illusztrált rövid kis írást tettem elétek egy rég elfeledett autóbusz fényezési mintáról. Igaz, Szegedet csak említés szinten érintem, de talán érdekesnek találjátok :-)
(Erősen a vége felé járok egy kifejezetten szegedi témájú - tőlem talán megszokott terjedelmű - tanulmánynak is, amit talán a decemberi topiktalin is említettem.)
"Ha viszont tényleg sikerülne 2 órára lefaragni a vasúti menetidőt, akkor fel se merülne bennem kérdésként, hogy azt válasszam az autóval szemben."
1.) Volt pár éve próbálkozás,0 sikerrel utas oldalról.
2.) Ehhez milyen menetrendszerinti sebesség kellene,mennyi megállással?
"Persze nem ártana mellé a színvonalat is emelni, mert a klímás kocsinak kellene az alapnak lennie (ergo a 2. osztályú Intercity kocsinál rosszabb színvonalat nem lenne szabad nyújtani)."
Magyarul,a telekocsival csak nagyon sok pénz elköltésével lehet versenyhelyzetbe kerülni,még nem nyerni.
80 db korszerű új kocsi kb 40 milliárd forint,ehhez 10 új mozdony újabb 40 milliárd forint,a pálya min. 400 milliárd forint és még csak a szegedi IC-knél tartunk.
"Szerintem ezt jobban meg tudják ítélni a Metrans hatástanulmány-készítői, kockázatelemzői és stb szakemberei."
Biztos,ezért is jegelték a szegedi építkezést.
"Egyébként sem világos, hogy az hogy éppen most már a rijekai kikötő felé is (ki)terjeszkedett a vállalat Koper mellett, és persze a szerbiai Indija-i termináljukkal összhangban, miért is zárnák ezek ki egymást a leendő szegedi termináljukkal?"
Nem zárja ki,csak csökkentik a szegedi értelmét.A korábban általad is hivatkozott szerb kamionos forgalom csökkentés már kihúzható a listáról.
"hogy az itteni szerb tranzit megvágása óta kb a legstabilabb fuvarozók maradtak/lettek a 140-136-oson át."
Ez nem tudom mit jelent,annak fényében,hogy az RCHUN,MMV is ugyanúgy szállít ahogy eddig is.
" a szerbek sem a Szabadka 'fölötti' rövid szakaszukkal igyekeznek nagyon, "
Ami nagyságrendileg kisebb,munka,mint Szabadka átépítése,így nem nagy kunszt átirányítani oda a rengeteg eszközt,embert.
Az miért van,hogy "ekkora" üzlet ellenére egyetlen cég sem egy normális terminált kíván felépíteni Szegeden?
Erre még van idő aludni párat, mert amennyiben valóban így lenne, május vége, kb. már az iskolaszüneti, nyári menetrendet is jelenti. Esetleg ősztől lenne értelme vissza, bevezetni.
Az önkormányzati előterjesztés alapján március 23.-május 17.kozott zajlik a 4-es vonal egyvágányú szakaszának rekonstrukciója.
Tudom, pénz is kellene hozzá, meg elegendő járművezető, de milyen jó lenne a felújítás után visszatérni legalabb A csúcsidőben a 12-12p követésre a 3-4 vonalakon. Az Már hihetetlennek tűnik, hogy régen a 10p volt az alap mindkét vonalon…
Hidd el, ha a menetidőt sikerülne lefaragni 2 órára, akkor az nagyban megdobná a vasút vonzerejét.
Tudom, 8 évig én is csak telekocsit használtam, mert az ár+idő sokkal jobb volt. Most, hogy kiegyenlítődtek, így a nagy csomagok miatt már inkább ismét vonatozok, mert kényelmesebb. De nagy csomag nélkül még mindig valószínűleg a telekocsit választanám az idő miatt. Ha viszont tényleg sikerülne 2 órára lefaragni a vasúti menetidőt, akkor fel se merülne bennem kérdésként, hogy azt válasszam az autóval szemben. Persze nem ártana mellé a színvonalat is emelni, mert a klímás kocsinak kellene az alapnak lennie (ergo a 2. osztályú Intercity kocsinál rosszabb színvonalat nem lenne szabad nyújtani).
"A PSP terminálja kamionparkolója most is ott van,nem bérli senki."
Mivel hogy még el sem indult hivatalosan a cég... Egyelőre még alkalmazottak sincsenek ennél a leánynál - ami egyébként a PSP Terminal nevet fogja viselni - egy szem hivatalos ügyvezető igazgatón kívül. Attól, hogy te ott látsz egy "kamion-parkolót", az még nem jelent semmit, de főleg nem biztosan azt hogy már működik is a vállalat. Majd ha elindul, lesznek bérlők, sőt partnerek a kombinált szállítmányozásban is.
"A METRANS szerbiai,horvátországi vásárlásai hasznosabbak,mint a szegedi majdnem hatékony terminál megépítése."
Szerintem ezt jobban meg tudják ítélni a Metrans hatástanulmány-készítői, kockázatelemzői és stb szakemberei. Nyilván semmiféle cég nem vág bele egy nem is olyan kicsi beruházásba, ami egy költség-haszon elemzésben (SWOT stb.) kizárólag a skála negatív oldalán billeg, így a Metrans sem.
Egyébként sem világos, hogy az hogy éppen most már a rijekai kikötő felé is (ki)terjeszkedett a vállalat Koper mellett, és persze a szerbiai Indija-i termináljukkal összhangban, miért is zárnák ezek ki egymást a leendő szegedi termináljukkal? Ezek éppen hogy inkább egymást erősítő tényezők, mármint a vállalat szemszögéből az immáron egész nyugat-balkáni terjeszkedés, nem gondolod? Nyilván itt szegedre mint a Balkán kapujaként tekintenek a beruházási koncepcióik alatt, és egyébként az sem elhayagolható tény, hogy az itteni szerb tranzit megvágása óta kb a legstabilabb fuvarozók maradtak/lettek a 140-136-oson át.
"Azért ne lepődj meg ha szabadkai állomás 3. negyedévben átadása után nem jár szinte senki Röszke felé!"
Attól, hogy a szerbek megcsinálják Szabadkát, a magyar szakasz még nem lesz hamarabb kész. Főleg hogy a szerbek sem a Szabadka 'fölötti' rövid szakaszukkal igyekeznek nagyon, hanem az újvidék-szabadkaival, mert iszonyatos nagy szívás a Zombor felé való kerülés az ezeréves pályákon. Különösen, hogy mostanság közvetlenül Belgrád alatt is áll a bál.
Szegeden is bőven rejt még magában lehetőséget a meglévő vezeték rendszer. Ezt itt-ott kiegészítve új szakasz okkal illetve bizonyosvegallomasokon töltő vezeték felhelyezésével akár meglévő járatokat lehetne hosszabbítani, es emellett most busszal üzemeltetett vonalakat trolisítani (ami eleve pl a vezeték alatt megy sok helyen).
Persze ehhez pénz kellene. Jármű vásárlás + vezeték, táphálozat kiépítése + a trolivezetői pálya vonzóvá tétele minden szükséges eszközzel. Arról se lenne szabad megfeledkezni, az akksikat kb 7-9 év után cserelni kell majd használatától függően. Ezt előre be kell tervezni pénzügyileg. (Mist pl az önkormányzat egyik sajtóanyaga szerint a 13db 187Tr-ből csak 5db-ban működik az onjaras. Remélem ez hamarosan javulni fog)
Hatalmas kérdőjel azonban, hogy a városvezetés hogyan képzeli el a jövőben Szeged tömegközlekedését. Az ide épülő BYD gyár kapcsán, a lejáró Volán buszos közszolgálATI szerződés miatt , tervez-e a saját cégével (SZKT) vonalhálózatőt bővíteni, jobb És sűrűbb menetrend bevezetésére lehete számítani.
"És akkor még ott lesz idéntől a PSP, jövőre meg már a METRANS termináljai is."
A PSP terminálja kamionparkolója most is ott van,nem bérli senki.A METRANS szerbiai,horvátországi vásárlásai hasznosabbak,mint a szegedi majdnem hatékony terminál megépítése.
"Itt csak ez a 3 létesítmény (a 2 logisztikai központ + a BYD) napi szinten akár féltucat vonatpárnyi plusz igénnyel is jelentkezhet,"
Kkméten mennyi ideig csak közúton szállították a késztermékeket?
"és a szerb tranzit is itt lesz még egy jó darabig, mert a 150-es garantáltan nem lesz kész, nemhogy az eredetileg kitűzött 2025-re, de még szinte a belátható időben sem."
Azért ne lepődj meg ha szabadkai állomás 3. negyedévben átadása után nem jár szinte senki Röszke felé!
Teljesen egyetértek, ez első pillanattól kellett, hogy látszódjon.
Van némi megoldás, bár csúnya, de szükségszerű lesz, mert már késő bármihez is, pláne, ha még csak most tervezzük a másfél vágányt.
Napközben, az "IC-k" /hybrid/ kihasználtsága kisebb. Igen, már mindenki tudhatja mire gondolok. Csúcson kívül, vagy hétvégén hosszabb szerelvény, és kétórás ütem.
Így szabadulna fel némi pályakapacitás. Félegyházáról/ra - Kecskemétről/re meg a személyforgalom egy részét, mondjuk az "IC" által nem járt órákban, Lajosmizse felé "terelgetni, menetrendezni".
Na most le leszek hurrogva.
De jobb ötlet, hogy elférjen a "Szerb", BYD, Merci, stb. ki-be szállítás+személyforgalom, 2025 végi indulással?
Nem neked szól, de "imádom" ezt a kifejezést: "Esetleg arra föl, hogy 2024-ben ne ott tartson" Ezt használtuk már 2000-ben, 2010-ben, 2020-ban, stb...stb.
És?
Mi van akkor, ha 2025-ben, vagy 2026...stb., stb. használjuk. Mi változik, min változtat?
Gondolná az ember, hogy talán sikerült az emberiségnek, embereknek felülemelkedni valamin, hogy manapság pl. már ez nem fordulhat elő, ezen már túl vagyunk, túlléptünk. Aztán....
Szóval, majd talán, és csak talán, 3000-ben ne ott tartson.....
Ez kezdettől fogva elég egyértelmű volt, már most a lecsökkent szerb tranzit is állandó kihívást jelent még mindig..Bár igaz, az elsősorban a 136-os illetve az azon való személyforgalom beindítása miatt, amivel az amúgy is szűkös napközbeni szabad kapacitásokat szinte zéróra sikerült redukálni. Aztán ott tartunk, hogy vannak olyan magánok, akiknek már jobban megéri inkább Pécsen-Magyarbólyon és Eszéken át elérni a Balkánt, mint erre /lásd pl. PKP Cargo/, pedig az a térség sem a fővonali állapotú pályaviszonyairól híres.
És akkor még ott lesz idéntől a PSP, jövőre meg már a METRANS termináljai is. Baromi gyorsan neki kellene állni a 140-es kapacitásnövelésének, mert nem lesz ennek jó vége, csak felsülés. Itt hirdetik mindenhonnan - de főleg a propagandagyárban - hogy a vasút versenyképességének kell szem előtt lennie így meg úgy, meg minden, aztán az alapkiszolgálandóknak meg az általuk oly nagyon vágyott leendő termelési szektoroknak sem lesznek képesek a megfelelő elégséges kapacitásokat biztosítani.
Itt csak ez a 3 létesítmény (a 2 logisztikai központ + a BYD) napi szinten akár féltucat vonatpárnyi plusz igénnyel is jelentkezhet, és a szerb tranzit is itt lesz még egy jó darabig, mert a 150-es garantáltan nem lesz kész, nemhogy az eredetileg kitűzött 2025-re, de még szinte a belátható időben sem.
Még jó, hogy a Rheinmetall nem gyártókapacitást hoz ide, hanem "csak" K+F-et...
Esetleg arra föl, hogy 2024-ben ne ott tartson a 140-es vonal szolgáltatási színvonala, ahol ma tart, hanem sokkal előrébb. És hogy esetleg reális alternatívát nyújtson az autópályával szemben. Azért durva, hogy egy körülbelül 170 km-es távon a vonattal egy órával lassabb, mint autóval. Nem véletlen virágzik a két város között a telekocsis rendszer.
Itt van hivatalosan is, a menetrend sem sokat változott. Egyértelműbben látszódik a hivatás forgalmi szerep. Hangsúlyosan a 6-14, 8-16 és 14-22-es műszakokra tekintettel. Bár nem sok utassal közlekedő 64-est láttam életemben sajnos.
Őszinte kérdés: hivatás forgalmi időszakban közlekedő 3F-el ezt nem lehetett volna megoldani?
...
90H-s bónusz menetek mikor? :'D mondjuk 13:15-kor és 17:15-kor a Lugasról?...