Ez a topik a légjáró lelkületű kezdők, és a náluk képzettebb gyakorló szakmabeliek topikja, ahol választ kaphat az érdeklődő a tanulással kapcsolatos kérdéseire.
Rendszeresen fordul elő sajnos fizetős kurzusok meghirdetése, ami az index beleegyezése nélkül tilos. Ha konkrét kérdés merül fel képzéssel kapcsolatban, az megválaszolható természetesen. A fizetős tanfolyam toborzó és bármilyen reklámtevékenység viszont nem megengedett.
"ha befejeztem a képzést, egyenlőre Budapesten szeretnék élni, ha bekerülök egy Wizz Airhez, vagy Ryanhez,és tegyük fel budapesti bázisú munkát sikerül elcsípnem, akkor mi a biztosíték,hogy nem fognak áthelyezni bárhová a világon?"
Az első munkád valószínűleg egy teljesen másik bázison lesz A pilóta oda költözik ahol munka van. Ha ez neked nem tetszik, senki nem fog erősködni, hogy költözz, egyszerűen elutasítják a jelentkezésedet. Munka nélkül pedig lejárnak a milliókat érő jogosításaid. Elnézést a kissé nyers megfogalmazásért, de jó ha teljesen tisztán látod ezt.
Régóta gondolkozom rajta hogy szívesen elkezdeném a pilóta képzést, azonban eszembe jutott pár fontos kérdés,amit szeretnék megkérdezni elötte hátha tudtok benne segíteni.
Az első az lenne, hogy melyik megoldás gyorsabb/olcsóbb és melyikkel könnyebb elhelyezkedni. Van ugyebár az egyetemi képzés nyíregyházán, illetve van hogy egyesevel végigmész és megtanulod a gépeket. Nekem egy ismerősöm azt mondta ha megvan a pénzed illetve időd, egyesevel viszonylag gyorsan végig tudsz futni rajta, nyílván az egyetemi az pedig tanrendhez kötött.
Ami még foglalkoztat, hogy ha befejeztem a képzést, egyenlőre Budapesten szeretnék élni, ha bekerülök egy Wizz Airhez, vagy Ryanhez,és tegyük fel budapesti bázisú munkát sikerül elcsípnem, akkor mi a biztosíték,hogy nem fognak áthelyezni bárhová a világon?
Egy nyugat-europai repuloiskolaban tortent, hogy egy magyar szakszoval rendelkezo illeto vizsgazni akart. Semmi gond, beregisztral az ehivatalba, beregisztraltatja a sulit is, meg a vizsgaztatot is, es hadd szoljon. Volt egy kis kavarodas, ami vegul egy kisebb levelezgetessel megoldodott. Az egyik level alairasaban ez a hatosagi pilota is benne volt, a masikban meg egy "flight operations inspector" volt (aki ugye mellette a A320-ason repul tobb-kevesebb sikerrel) - ez mondjuk eleg erdekes volt, mert a "flight operations" az OPS-os terulet, ez meg szakszos... Nade. Lerendezodott az osszes kerdeses elem, megtortent a vizsga. Aztan vizsga utan megkerdezi az illetot, hogy ez hogy van, hogy a hatosag pilotakat alkalmaz, meg az ops teruletrol beirnak a szakszos teruletre? Mire jott a valasz: "ah, az semmi, multkor a muszaki osztalyon dolgozo haverom ment elmeleti vizsgaztatni". :D Mire le lett vonva a tanulsag, hogy oriasi kupleraj lehet, ha egy hatosagnal igy nincsenek lehatarolva a teruletek, meg "hatosagi pilotakat" alkalmaznak.
Es mint mindig, a valosaggal valo barmilyen hasonlosag a veletlen muve. A veletlen en vagyok.
(Erre egyebkent "a hanyatlo nyugaton" regen rajottek, hogy nem egeszseges, ha valaki papirmunkat vegez, es mellette be-beul repulni. Foleg, ha egy hatosagnal dolgozik. Hogy vannak pl. az ala-folerendeltsegi viszonyok? A cpt. a legitarsasag alkalmazottja, mig az f/o a hatosage? F/o elb.szik valamit, cpt. belenyul (meg epp idoben), f/o sertodottsegeben felnyomja a cpt-t? Ja, vagy ilyen a nepmesekben van, mi? ;) )
Sajnos, ide jutottunk, hogy frissdiplomasokat kell felvenni egy legugyi hatosaghoz, es veletlenul se olyanokat, akik azert kenik-vagjak a szakmat... :(
Szervusz, sajnos jelenleg nem kapsz mérnök végzettséget a diploma mellé, bár az alap mérnöki tantárgyakat lehallgatják az itt végzett hallgatók. Amennyiben pilótaként nem szeretnél vagy nem tudsz elhelyezkedni végzés után, több repüléssel kapcsolatos munkahely is nyitott számodra. Ha tanulmányi eredményeid megfelelőek és szeretsz tudást átadni másoknak, elméleti oktatóként el tudsz helyezkedni könnyen a szakmában. Emellett légitársaságok OPS és Navigációs/Flight Planning osztályán, valamint a Légiközlekedési Hatóságnál is állandó felvételi van, ahová végzés után kezdőként jó eséllyel pályáznak a jelentkezők.
Ha elvégzem a Nyíregyházi egyetemen a hivatásos repulőgép pilóta képzést, es valami okból nem jön össze nekem ez a pálya, lehet ezzel a diplomával mérnöki állást keresni B tervnek vagy esélytelen?
Találtam egy hirdetést a neten és ezzel kapcsolatban szeretnék érdeklődni, van-e valakinek bármilyen tapasztalata a Wizzair Cadet Prgrammal kapcsolatban?
A képzést a BAA flight school bonyolítja le Vilniusban, van egy iskolai assessment ami után egy Wizzair-es következik, ezek után elviekben 24 hónap alatt lehet végezni az egésszel ha minden OK.
Tehát a kédésem, valaki ismer olyat aki ezt, vagy hasonló utat bejárva lett pilóta és ő milyen véleménnyel van erről? Megbízható a dolog, vagy úgymond “kacsa” az egész?
Kozeiskolas korunkban fogadasbol az osztalybol.oten jelentkeztek vadsszpilptanak, az ifjudagi birkozobajnokot meg a ket atletat mat az elso, masodik korvben kiszortak, az evfplyam 170 centid otven kilos filozofusa minden vizsgan tuljutott de vegul sikerult kimenekulnie a vadaszrrpulosegtol az eltere.
Ha a 25 perces fordulóidőben akarsz felkészülni a következő leg-re, az már régen rossz :)
Azért kell időben bemenni a briefing room-ba mert ott kell felkészülni az összes aznapi járatra. Kinyomtatod a flight plan-t, időjárást, NOTAM-okat. Kiértékeled az időjárást, NOTAM-okat átnézed, meghatározzátok az üzemanyag mennyiséget, le briefing-elitek a cabin crew-t. Hol lesz refuelling and boarding, hol milyen idő van, hol várható turbulencia, stb...
A repülési és pihenőidő követelmények nagyon részletesen le vannak szabályozva. Ha érdekel a dolog, ezen a linken át tudod tanulmányozni (94. oldaltól kezdődik).
A kinn ragadás nagyon ritkán fordul elő. Ilyenkor a légitársaságnak kötelessége téged elszállásolni, valamint transzfert biztosítani a reptér és a szálloda között. Természetesen a saját költségén.
Azert az LBA se rossz. Ott 50-350 euro kozott van egy jogositas hosszabbitasa, szoval a konvertalas is hasonlo arban megy. (Ld. Kostenverordnung der Luftfahrtverwaltung(LuftkostV) nekem nem volt kedvem vegigolvasni.) Ausztriaban 150-400 euro kozott van a konvertalas ara , ez fugg attol, hogy PPL-t vagy ATPL-t konvertalsz.
Az első járat előtt azért javasolsz 1.5 órát, mert a második járat előtti 25 perc már nem lesz elég felkészülni?
Tehát akkor az évi 900 órát azt ki is használja a légitársaság. Ez amúgy várható hogy változni fog bármilyen irányba is?
A blokk időn kívüli munkaidő limitálva van valahogy? Arra gondolok, hogyha sok késést fognál ki, akkor a blokk idő nem nő, de a kényszerszünetek miatti munkaidő igen.
Milyen sűrűn esik meg pl. havi átlagban, hogy jelentősen borul egy adott napod menetrendje? (pl. több órával meghosszabbodik a tervezett munkanap, idegen reptéren ragaszd éjszakára)
5/4-es beosztás (5 nap early shift, 4 nap off, 5 nap late shift, 4 nap off)
Általában napi 4 szektor (ha hosszú egy irányba akkor 2).
Reporting time első járat indulása előtt 45 perccel (ami nem elég, én minimum 1,5 órával előtte ott vagyok, ami early shift esetén hajnali fél 4-es kelést szokott jelenteni).
Post flight duty utolsó járat érkezése után 30 perc.
25 perces fordulóidő.
Havi átlagban nyáron 80-90, télen 60-70 óra (blokk idő) szokott összejönni, a munkaidő ennek kb kétszerese.
Ennél a konkrét példánál maradva, nálam egy early shift-es nap úgy szokott kinézni, hogy fél 4-kor kelek, és du. 2-3 körül szoktam hazaérni. Late shift esetén du. 1-2 óra körül ott vagyok a crew room-ban, és éjfél körül érek haza.
Viszont nincs scheduled overnight, azaz mindig a saját ágyamban alszom :)
A megterheléshez hozzátartozik az is, hogy a tényleges munkaidő jó messze az otthonodtól végződhet, és még marha sok idő ám mire haza tudsz jutni. Ami alatt terrmészetesen nem tudsz pihenni sem igazán.
Ez csak a repült idő, vagyis a hajtómű indítástól a leállításig. A napi munkaidő kicsit több, mert 1 órával az első járat előtt kell jelentkezni, ugye a fordulóidők ebben nincsenek benne és az utolsó leg után is van még feladat. Egy 5-6 repült órás nap majdnem a duplája munkaidőben.
900 órát repülhet egy pilóta egy évben, 100 órát egy hónapban. Ez a teljes munkaidő vagy csak a repült idő? (Ha csak a repült idő, akkor kb mennyire jön ki a teljes munkaidő?)
Ha egy Európán belüli fapados céget nézünk, a pilótának általában napi 1-2 oda-vissza járatot kell elvinnie. Sajnos ennél többet nem tudok a beosztásról. Valaki tudna esetleg mutatni egy példa téli és nyári havi beosztást / munkarendet? Az évi 900 óra ugyanis nem hangzik soknak, kb a fele annak, mint amennyit egy átlag ember csinál (heti 40 órás munkarendet tekintve alapnak). Mégis azt hallani, hogy milyen sok és megterhelő munka.
A Nyíregyházi Egyetem Hivatásos repülőgép-vezető alapszakára előírt PÁV-ra az alábbi időpontokra lehet jelentkezni a megadott felületen. Egy-egy napra 15 fő jelentkezését fogadjuk el.
A Nyíregyházi Egyetemre jelentkezettek tájékoztatására:
Idén 38 fő jelentkezett első helyen és 53 fő összesen az ősszel induló Hivatásos repülőgép-vezető alapszakunkra.
20 főt tudunk felvenni, ezért mindenki igyekezzen minél magasabb pontszámot elérni. Amint meglesz a jelentkezők névsora a Tréner Kft mindenkivel egyeztetni fogja a pályaalkalmassági vizsgálatok időpontját.
Szia és isten hozott a repülés csodaszép és kalandokal teli világában! A jogosítvány hiánya a repülőtérre való kijutást nehezíti meg, de nem előírás. Ha bárki ezért kinevet vagy lesajnál téged, az egy tahó köcsög. Szerencsére elég ritka az ilyen manapság, de ha mégis belefutsz ilyen alakba, akkor íveset kell rá fosni. Viszont érdemes elsőként elmenni és megszerezni a 2-es kategóriájú orvosi minősítést, hogy biztos legyél benne, hogy önállóan is repülhetsz majd a képzés közepe táján.
Ami viszont fontos: kerékpározni tudsz-e? Nem tréfából kérdezem, hanem azért, mert a repülőgépvezetés megtanulása is a bicajozás megtanulásához hasonló (csak összetettebb) egyensúlyérzék-szem-kéz-láb együttműködést kíván. Ha valamiért bicajozni sem tudsz, akkor az nem jó előjel.
Amit korábban írt Tróger barátunk, maximálisan igaz. Nézz meg legalább 2, de inkább 3 repülőiskolát, és csak utána dönts. Most ez macerának tűnik, de jó ha az elején tudják, hogy megfontolt ember vagy, nem lehet veled olyan könnyen kukoricázni. Próbálj beszélni ott tanuló növendékekkel is - idehaza eléggé sanyarú a repülőgéppark helyzete, az oktatók is változó minőségüek. Inkább kelljen egy kicsit távolabbra járni, mintsem százezrek menjenek veszendőbe.
Még valami: ha belevágsz, mindenképpen az elején kezdd el vezetni a hajózónaplódat, hogy mindig tiszta legyen számodra és az oktatóid számára is, hol tartasz a tanfolyam során.
Amikor a repulesbe vagtam, sokaig nekem se volt jogositvanyom... Aztan kellett, mert vitorlazorepulesben elengedhetetlen az ilyesmi... (elobb-utobb). Kell kotelet huzni, aggrit ki/bevontatni, embereket startra/rol vinni, urambocsa' szallitokocsizni. Jo, ha valaki minel tobb dologra foghato a repteren.
Persze, ha motoros repulesben torod a fejed, akkor meg foleg kit erdekel? :)
A repterekrol van pro/kontra. Itt ebben a forumban van cca. 7000 hozzaszolas. Nem kell vegigolvasnod az osszeset, de az utolso 1000-1500-at, ha vegignezed, kapsz egy kepet az egeszrol.
Viszont! Azt tudom javasolni, hogy ne csak egy helyre menj el. Nezz korul jol, mert hat a penztarcad fogja banni a rossz valasztast. Nezd meg az elerheto reptereket, pl. itt: http://www.hungaryairport.hu/airport.php Menj el, nezz korul, bizalomgerjeszto-e a kornyek, baratsagosak-e, megkozelitheto-e. Szemre milyenek a repulogepek, tisztasag van-e a hangarban, stb. stb. meg persze beszelgess el emberekkel. Latni fogod a reakcioikbol, hogy ok most a sajtot akarjak-e kienekeltetni a szadbol (La Fontaine utan szabadon), vagy komolyan minden franko-e ott.
Itt hidd el, mindenki a sajat ceget fogja agyba-fobe reklamozni ("ide gyere, mert itt a legolcsobb", "ide gyere, mert nalam egyenes ut a Wizzhez", "ide gyere, mert nalam vannak a legszebb, es legjobb repulogepek az orszagban", stb.). Ugyhogy azt javaslom, inkabb gyozodj meg a sajat szemeddel, es donts. :)
Egy ideje nézegetem a sulikat, Gödöllőre gondoltam , mivel tőlem az csak 47 km. Vélemény róluk?
Új vagyok itt, úgyhogy le is írnám gyorsan milyen felelmeim vannak a repulessel kapcsolatban.
Először is, már 30 vagyok és nő. Családom is van. Mégis úgy érzem, ha tovább várok, örökre kimaradok olyasmibol , ami számomra fontos.
A másik , hogy nekem jogsim sincs. Mármint B kategória. Nem fognak emiatt kirohogni, a jellemzően férfias pilotatarsadalom? Valahogy az autók sose vonzottak.