Keresés

Részletes keresés

* BLERIOT * Creative Commons License 2017.12.06 0 0 124795

Igen, az. A szélesebb csatorna a Morva egyik ága a két végén zsilippel szabályozva. Csak árvízvédelmi szerepe van, mivel a máskor silány vízhozama ellenére, tud nagyon komoly árvízes gondokat is jelenteni. Ebben viszont többször a Duna is besegített. 

Előzmény: siófoki35 (124794)
siófoki35 Creative Commons License 2017.12.06 0 0 124794

Ez volna az a bizonyos csatorna-folyó kereszteződés?

 

https://goo.gl/maps/QD5iWAh4AnA2

 

És az észak felé elágazó szélesebb csatorna az micsoda?

Előzmény: * BLERIOT * (124792)
riversea Creative Commons License 2017.12.06 0 4 124793

Ha megoldott az állandó vízszint, akkor a csatornahajózásnak lehet létjogosultsága Mo.-n is. Az állandó vízszint egyelőre csak az RSD-n van meg, ott virágzik is a vízi élet, és a nyaralóhajózásnak is vannak már jelei, de annak igazi beindulásához az infrastruktúra még hiányzik. Fejlesztések, parti kiszolgáló létesítmények, stb. nélkül nem fog menni sem ott, sem máshol. Én kimondottan örülök, ha ebbe az irányba lesz valamilyen elmozdulás. Azt nem hiszem, hogy a magyar táj kevésbé lenne szép, mint a holland, belga, vagy francia. Egész falvakat vettek meg már itt hollandok, németek, osztrákok, ha a környezet nem felelne meg nekik, nem jönnének ide. Sajnos nálunk van egy beidegződés, hogy minden, ami külföldi az szép és jó, minden, ami hazai az rossz. Ez egyszerűen nem igaz.

 

A Sió pedig kimondottan olyan vidéken megy keresztül, ami igazán vonzó lehet. Id. Kopár Istvánnak pl. volt már erre vonatkozó tanulmánya. 

 

A csatornahajózás egyébként egész Európában virágzik, a nyaralóhajók/houseboat-ok bérbeadására egész iparág épült ki. Az angol, német, holland, belga, francia példákat ismerjük, de a lengyeleknél is lehet ilyeneket bérelni. Írországban pl. 10 éve rehabilitálták a hosszú évtizedekig posványos Royal Canal-t Dublintól Mullingar-ig. A lehetőségek itt is megvannak, csak élni kell vele. Akár a Felső-Tiszán, akár a Sión. De nem tartanák kizártnak egy határokon átnyúló projektet sem. A Ferencz-Csatorna Bezdáni zsilipjét és az ahhoz kapcsolódó szakaszát éppen most akarják felújítani, és most olvastuk, hogy a bajai Ferencz-József zsilip is megújul. Szóval, akár újból megnyílhatna az egykori vízi kapcsolat a kettő között, egy kistérségi fejlesztés keretében, aztán irány Zombor, Kis-Sztapár (ja, és akkor teljesülhetne régi álmom, hogy révkapitány legyek Hercegszántón-:))! Na persze pénzt csak akkor adnék bármilyen projektre, ha előzőleg készült megvalósíthatósági terv, költségelemzés, valamint a közvetlen vagy közvetett megtérülésre vonatkozó számítás.

 

Mindamellett a csatornahajózás tipikusan olyan hajózási forma, amit lehet környezetkímélő üzemmódban is űzni, pl. elektromos hajókkal. A Balatonon már lehet látni ilyeneket, de nyilván idő kell még az elterjedésükhöz.

* BLERIOT * Creative Commons License 2017.12.06 0 2 124792

Üdvözletem!

 

Ahhoz, hogy csatornahajós élménye legyen az embernek, nem okvetlen muszáj Hollandiáig menni. Elég átugrani a "majdnemszomszédba" Csehország Morva tartományának keleti határvidékére. Első ránézésre semmi érdekesnek tűnő nincs ott kivéve ugye a Morva (Morava) folyót amely Csehország és Felvidék (Szlovákia) között mint vízi határ szerepel.

 

A történet.

A híres nagyiparos TomᚠBaa (tomás batya) már 1927-ben foglalkozni kezdett a Morva folyó szabályozásának gondolatával, mivel  érdekelte, hogyan lehetne összekötni az európai nagy folyókat, továbbá a folyó menti területek lehetséges lecsapolása, de nem utolsó sorban a Ratiškovice (ratyiskovice)környéki lignitbányák lignitjének problémamentes elszállítása az Otrokovice-i hőerőműbe. Tragikus halála viszont félbeszakította a tervezést. A projekt, vagyis egy hajózható csatorna kivitelezése már rokona Jan Antonín Baa (jan antonyín batya) munkájául maradt 1934-től 1938-ig. Az eredeti hajóút 51,8 km hosszúra sikerült és ebbe a hajóútba a ma már hajózhatatlan Dŕevnice (drzsevnyice) medrét 1 km hosszban, valamint a Morva folyó több mederszakaszát is bevonták.

A hajók maximális merülése 1,5m lehetett 150 t terhelésnél. Ahajóút Otrokovicénél kezdődött és Rohatecnél végződött. Mivel voltak szintkülönbségek, ezeket 14 zsilipkamra segítette leküzdeni. Mindegyik kamránál egy kis ház épült a hozzá tartozó gazdasággal. Emellett számos műszaki bravúrt is be kellett mutatni, mint pl. emelhetős vasúti hidak, vagy automatikus vízszint szabályozó gátak. Ezek közül mára már sok az elmaradt karbantartás miatt tönkrement, vagy a II. világégés során porrá lett, de vannak megmaradt műszaki ereklyék is, ilyen pl. a vízi útkereszteződés Vnorovy -nál. A csatorna itt keresztezi a Morva folyót és mivel vízszintje magasabb a folyóénál egy a csatorna alá épített csőrendszer biztosítja, hogy a víz szintje a kereszteződés után is ugyanolyan maradjon.

A csatorna oldalaiba épített zsilipek segítették az öntözőrendszerek vízzel való feltöltését a mezőgazdasági területeken. Viszont akkoriban ehhez még annyira nem értettek és mint a projekt negatív oldala megjegyezhető, hogy keletkeztek kiszáradt területek is.

A hajózás maga is érdekesen történt több módon. Otrokovicéből Spityhněvig (szpitihnyev) vontatóhajó vontatta az üres bárkákat, Onnan tovább először lovak, majd traktorok vontattak a partról Nové Město (nové mjeszto) -ig ahonnan újból vontatóhajó vontatott Veselí nad Moravou (veszelí nad moravou)-ig Ott újbol traktor folytatta a vontatást Sudoměřicébe (szudomjerzsice), ahol megrakták  a bárkákat. A visszafele út hasonlóan alakult, a vonták a kikötőkben vagy az erre a célra épített "mellőzőkben" mellőzték egymást. Az út ideális körülmények között 10 órát tartott, de sok esetben tovább is. 1939-től a teherszállítókon kívül már a m/s MOJENA sétahajó is járta a csatornát mintegy előrejelezve, hogy mire is lesz a csatorna egyszer még jó. A II. világháború alatt a csatorna és a hozzá tartozó építmények nagy része megsemmisült, ráadásul Baa gyárait, bányáit az új rendszer államosította és felújítás hiányában a vízi szállítás már nem volt továbbá kifizetődő, ezért a 60-as évek elején végleg felszámolták. A változást a szemlélet- és hozzáállásváltás és hozta 1996-ban. Pénz , idő és energia belepumpálásával mára a Baa csatorna elismert turisztikai látványossága Csehországnak. 

 

Ha nem hiszed el amit leírtam ITT nézz utána, vagy másold be a miután "fényképek" -re állítottad a keresődet  a kereső ablakába a következő sort:

 

Baův kanál

gumidani Creative Commons License 2017.12.06 0 1 124791

Nekem kétszer volt szerencsém a Sióhoz. De elég hosszú szakaszon a két magas töltés között csak a BAKONY-GULÁCS tetejéről volt élvezhető a táj. A FÖLDVÁR-ból már csak a Gemenc vidéke volt normálisan látható.

Előzmény: guberavera (124783)
rezgaras Creative Commons License 2017.12.06 0 0 124790

Azért ott változatosabb a táj... :-))

Előzmény: guberavera (124780)
HG. Creative Commons License 2017.12.06 0 0 124789

Elsőként szét kellene választani a hétköznapokat és a hétvégéket.

Előbbiken sokaknak lenne jobb a korai indulás, mert komplett építőipari brigádok ingáznak a komppal, millió az építkezés mindenfelé, ahol korán kezdenek, azaz kezdenének ahogy kb. kivilágosodik, nekik a 7:00 és 7:30 kicsit késő.

Ellenben hétvégén a 17:00 és a 17:30 meg korai a kiránduló népeknek.

Tehát hétköznap reggel, péntek-szombat napokon meg este kéne még járat.

Aztán apróság, de az is megfontolandó, hogy ne szimmetrikusan 30 percezzen a komp, hanem15-45 percenként menjen (azaz órakor és óra 15-kor vissza), ami leginkább a személyzetnek lenne jobb, mert lemenne egy teljes kör, aztán tudnának fél órát pihenni.

 

 

Előzmény: zjakabfi (124787)
tehtube Creative Commons License 2017.12.05 0 0 124788

Ausztráliában a kanyargó, nagyon élő Murray folyó tele van a saját és bérelhető lakóhajókkal. (Meg oldalkerekesekkel, gőzhajókkal) A folyó leginkább a szabályozás előtti Tiszához hasonlít. Nem tudom hogy az ottani úszó, motoros nyaralók bérléséhez mit kívánnak ott meg? Csak analógiaként.

Előzmény: jakyg (124781)
zjakabfi Creative Commons License 2017.12.05 0 0 124787
uni-cum-laude Creative Commons License 2017.12.05 0 1 124786

Tudod, mint a (pc) sötét bőrű asszony: ideje van, teje van, miért ne szoptasson?

Előzmény: smith (124782)
gepesz Creative Commons License 2017.12.05 0 0 124785

Ugyanez jutott eszembe nekem is.

Járt valaki a hollandusoknál és ábrándozott?

A Lünen csatornában voltam. Az kb. olyan méretű, mint a Keleti fcs.

De a környezete, utak, zsilipek, hidak, kikötők, stb.

És egy kerékállás bontás. :-))

Előzmény: smith (124782)
jakyg Creative Commons License 2017.12.05 0 1 124784

A hajózástól függetlenül ráfér a Keleti-főcsatornára a karbantartás, mert úgy feliszapolódott, hogy már nem tudja elszállítani a kellő mennyiségű vizet. A műtárgyak egy része sem működik rendesen, ez árvizekkor, meg tiszai szennyeződéskor különösen probléma.

Talán majd jár erre az az olvtárs, akinek azért dolga lenne a II. osztályú víziút paraméterek biztosítása. :)))

Előzmény: smith (124782)
guberavera Creative Commons License 2017.12.05 0 0 124783

Én sem tudom a választ, de én el tudom képzelni. A nyaralóhajózást csak csatornán lehet művelni, ahhoz meg kell némi alakítás akár hajózsilip. Hajdúszoboszló azért ott figyel, szóval lehet bázist találni. Végül is egyszer (legalábbis én) végig hajóztunk a Sión, akár ott is ki lehet alakítani valami hasonlót.

Előzmény: smith (124782)
smith Creative Commons License 2017.12.05 0 1 124782

Azután, hogy egy klasszikust idézzünk: "Ez jó, de hogy állunk a minekkel?"

Szerintem az ötletgazda járt valahol csatornahajózni, aztán bekattant neki, hogy de hát csatornánk is van, vizünk is van, miért ne hajóznánk...

Előzmény: jakyg (124781)
jakyg Creative Commons License 2017.12.05 0 0 124781

Szerintem is olyanra gondolnak, csak hát nincs hová menni, ez egy zsákutca.

A Tiszán érdekes lehet, de ott meg a hajó vezetéséhez kell a végzettség és némi gyakorlat is.

Alább csak kérdésre válaszolva mondtam, mekkora az elméletileg megengedett.

Előzmény: guberavera (124780)
guberavera Creative Commons License 2017.12.05 0 0 124780

Én inkább a "Canal du Midi"-n bevált rendszerre tippelnék. Ha már nyaralóhajózásról beszélünk.

Előzmény: jakyg (124779)
jakyg Creative Commons License 2017.12.05 0 0 124779

A Keleti-főcsatorna II. osztályú víziút, azaz papíron 57*7,5*1,6 m méretű, max. 500 t hordképességű hajóval járható a 0-44,7 kilométerek között (Tiszalök és Balmazújváros között), bár nem tudom, hogy a tiszavasvári zsilipnél hogyan lehet átjutni.

A legkisebb hídmagasságot nem tudom, az lehet elég szűk.

A valóságban nyilván feliszapolódott és a növényzet beszűkítette.

Előzmény: * BLERIOT * (124778)
* BLERIOT * Creative Commons License 2017.12.05 0 1 124778

Hát egy kis idézet a "mekkora hajóval" kérdéshez:

 

"Keleti-főcsatorna egy 98 km hosszú csatorna Tiszalök (Tisza) és Bakonszeg (Berettyó) között. A Tiszántúlvízgazdálkodását segítő csatornarendszer fontos része, a csatornában szállított vizet többek között mezőgazdasági területek öntözésére, halgazdaságok fenntartására, lakossági és ipari igények kiszolgálására, valamint a Körös-mente vízhiányának pótlására használják. Eredetileg hajózási funkciót is szántak neki, azonban a csatornán végül nem épült meg a hajózást kiszolgáló műtárgyak egy része....."

A többi   ITT  :)

 

A további már a privát elképzelésre bízva.....

Előzmény: trizs77 (124777)
trizs77 Creative Commons License 2017.12.05 0 1 124777

Most a Keleti Főcsatornán

 

 

A nyaralóhajózás megvalósításához szükséges feladatok ellátására 4,66 milliárd forintot kap az állami tulajdonú Mahart Magyar Hajózási Zrt. 2017 és 2019 között a Magyar Közlöny szerdai számában megjelent kormányhatározat szerint.

 

Idén is kapnak segítséget

A dokumentum értelmében a kormány elindítja egy új turisztikai termék, a magyarországi nyaralóhajózás alapjainak és hátterének megteremtésével kapcsolatos programot.


A megvalósításhoz szükséges feladatok ellátására és a Felső-Tisza-vidék kishajóforgalmát segítő fejlesztések megvalósítására a Mahartot jelölték ki. A program előkészítéséhez, a műszaki tervezéshez és a közbeszerzések megkezdéséhez, hatástanulmányok elkészítéséhez és az engedélyezési eljárások elindításához az idén 100 millió forintot kap a társaság.


 A program jövő évi indításához - kikötői infrastruktúra fejlesztéséhez, vízi útvonalak kijelöléséhez, tíz hajó vásárlásához, képzések lebonyolításához, hajózási információs rendszer kiépítéséhez, illetve a későbbi új útvonalak előkészítéséhez - a 2018-as központi költségvetésből 2,79 milliárd forintot biztosítanak az állami tulajdonú vállalatnak.

 

A Keletit is bevonják

A Keleti-főcsatorna bevonása - új útvonalak kialakítása, kikötők létesítése, hajópark bővítése tíz hajóval - érdekében 2019-ben 1,77 milliárd forintot kap a Mahart a kormányhatározat szerint.
 A szükséges jogszabály-módosítások előkészítéséről a nemzeti fejlesztési miniszter és a belügyminiszter gondoskodik.

 

Mekkora hajóval lehet végig hajózni a Keleti Főcsatornát ?

 

 

guberavera Creative Commons License 2017.12.04 0 4 124776

Erre az ostoba sárdobálásra nincs valami másik fórum?

gumidani Creative Commons License 2017.12.04 0 4 124775

Természetesen eltekintek itt a rendőröket, vagy az orvosokat, vagy a taxisokat, vagy bármely más társadalmi csoportot sértő alantas általánosításoktól. 

Előzmény: FOMA (124772)
gepesz Creative Commons License 2017.12.04 -4 1 124774

Még ennyit és abba hagyom.

 

 

Szeretem az írásaidat hajózással kapcsolatos munkáidat.

 

 

gepesz Creative Commons License 2017.12.04 -2 2 124773

Dehogy szaladunk.

Csak én más álláspontot képviselek.

Pártállásra való tekintet nélkül, minden politikus TOLVAJ!

Hol van itt hazafi? Kossuth, Deák, Eötvös, Széchenyi....... orbán, gyurcsány, bajnai, mészáros?

Beruházás nélkül még az MNB-nél sem lopnak.

Előzmény: gumidani (124771)
FOMA Creative Commons License 2017.12.04 -2 2 124772

Nézd, az, hogy a politikusok "lopnak", az nyilvánvaló. (Valójában nem lopás amit művelnek, hanem jellemzően sikkasztás és hűtlen kezelés.) Ehhez nem kell vádaskodni - vádaskodnak ők eleget egymásra - elég átolvasni a közbeszerzési értesítőket, a tárca- és ágazati közlönyeket, értesítőket, majd elővenni egy számológépet, és körülnézni a szabadpiacon. Ezzel együtt kell élni, mert sokat nem lehet tenni ellene, a mostani kurzus pedig még csak különösebben titkot sem csinál belőle, pont azért, mert azt tehetnek, amit csak akarnak.

 

Viszont ha már hajós topikon vagyunk, akkor szvsz természetes, ha itt a hajózási utak és a hajózási infrastruktúra fejlesztését kívánjuk, nem pedig mondjuk stadionépítést. A Drukkerkocsmában valszeg meg azt preferálják a tiszai hajózás helyett. 

Előzmény: gumidani (124771)
gumidani Creative Commons License 2017.12.04 -4 4 124771

Baromira elegem van már a felelőtlen vádaskodásból, miszerint az épp hatalmon levők kizárólag a lopással foglalkoznak. Lehet, hogy azzal is, de azért időnként csinálnak egyebet is.

Nem kell nyilvánosan beismerni, de gondoljon mindenki arra, hogy a saját munkavégzése kapcsán milyen jogtalan előnyökre tett szert! Elég, ha csak az jelentkezik, aki még teljesen ártatlan. Bár, azok minden bizonnyal még írástudatlanok.

De tételezzük fel, hogy az adott döntéshozó(k)nak tényleg az az egyetlen céljuk, hogy minél többet ellopjanak a költségvetésből. Ehhez minek kellene szükségtelen beruházásokat kezdeményezni? Elméletileg bármelyik beruházásból lehet lopni. Persze vannak olyan kiadások, amelyek indokoltsága nehezebben ellenőrizhető. (pl. a tanácsadásért fizetett pénzek)

Lehet szaladgálni a moderátorhoz, hogy politizálok!

FOMA Creative Commons License 2017.12.04 -1 0 124770

" Lapos marad tőle a politikus zseb."

 

Milliárdokba kerülne, csak el tudnának belőle lopni néhány százmilliót, és a beruházásokra lehetne uniós pénzt kapni. A Mészáros biztosan ért a vízlépcső és kikötő építéshez is, a hajóépítéshez meg pláne. Persze pár év alatt összedőlne a dolog, mert az üzemeltetés már más kérdés.

Előzmény: gepesz (124768)
FOMA Creative Commons License 2017.12.04 0 0 124769

Fene tudja. Amikor még volt némi menetrendi forgalom, volt alkalmam bejárni a Tisza (és a Bodrog) hajójáratokkal lefedett részét. Szegeden volt az Óbuda m/s, Szolnokon a Szentes m/s, Tiszacsegén a Csege m/s, és Tokajon a Hegyalja m/s. Értékelhető utazási élményt egyedül a Csege nyújtott, ahol a hátsó fedélzet félig nyitott volt. Tiszacsegétől Kisköréig mentünk, majdnem telt ház volt, és eléggé hűvös idő, mégis az utasok nagy része hátul szorongott, ahol lehetett élvezni a folyót. A többi hajóval szerencsénk volt, mert jó idő volt, mindegyiken az ajtóban álltam szinte végig, mert csak ott lehetett élvezni az utat. A vízibuszok elsősorban közlekedési eszközök, a semminél jobbak, de turisztikai célra nem igazán alkalmasak.

 

 

Előzmény: zjakabfi (124767)
gepesz Creative Commons License 2017.12.04 0 1 124768

Értetlenkedik a fene.

Írtam is, hogy ez kellene, hogy legyen az első lépés.

Ha te azt tudnád, hogy hány ilyen koncepciót dolgoztak már ki?

Hány konferencián, megbeszélésen, bejáráson vettem már részt?

Sok évvel ezelőtt a Tisza parti községek még össze is fogtak, hogy hajóállomásokat, kikötésre alkalmas stégeket raknak ki.

Akkor egy pár résztvevő faluvezető megorrolt rém a kérdéseimért.

Ki üzemelteti, ki vizsgáztatja, tartja karban, telelteti...stb?

Most valaki újra lenyúlható pénzt lát benne. Számomra a végeredmény borítékolva.

A vízlépcső szitokszó! Nagyon nagy munka a Tisza hajózhatóvá tétele. Csak a kapcsolt infrastruktúrára gondoljatok. Mikor térülne ez meg?  Lapos marad tőle a politikus zseb.

Fantaszták vannak, de az kevés lesz.

Előzmény: gigabursch (124766)
zjakabfi Creative Commons License 2017.12.04 0 0 124767

Minden jóban van valami rossz elvet húznám a helyzetre.

 

 

Előzmény: gigabursch (124766)
gigabursch Creative Commons License 2017.12.04 -2 0 124766

Vízibuszon utazzon, akinek hét anyja van.

 

Fél óra után megöl az unalom és még a zaj is tönkretesz - De legalább nem látsz semmit

Tudom sokan rajonganak ezekért a hajókért - én nem.

 

Amúgy meg:

Ha cél a hajós turizmus fejlesztése, és ennek eredőjeként a csongrádi vízlépcső megépülne - akkor miért is ez a nagy értetlenkedés?

Ugyanis épp ezen a fórumon épp elég sokan leírták már, hogy mi a tiszai hajózás-fejlesztés legfőbb gátja. A gát hiánya.

Előzmény: v_peti (124734)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!