A MillFAV járművei annyira villamosok, hogy a Nagy Lajoson is próbáztak annak idején (ronda pótszedővel), ráadásul sokkal előbb, mint divatba jött volna, már alacsonypadlósok voltak! Úgyhogy becsüljük csak meg őket, emlékül annak a gárdának, amelyik még tudott mit produkálni... /a/
Hát én spec maradok a metrónál, a földalattinál és a hévnél :) A kukacokat utálom, a MillFAV-hoz tartozó szerelvényeket nem tartom szörnyetegnek, sőt, szertintem a Ganz remekei, a HÉV-üzemhez tartozó szerelvényeket pedig már amúgy is Fradi-kukacnak hívják, így a "zöld kukac" elnevezés túlságosan megosztaná szerintem az embereket ;)
Nem azt mondják rá, hogy Helyi Érdekű Vasút! Azt mondják, hogy "Helyi Érdekű Vasút tulajdonát képező vonat". CSAKHOGY! Rövidítve ez úgy hangzik, hogy " HÉV ". Nagyon jól tudják ők is, hogy nem a Helyi Érdekű Vasút vagy netána MILLFAV jön ott, hanem annak a vonata!!!!! Csak éppen a magyar és főként a pesti emberek igen lusták (lásd: Pató Pál Úr) és ezért ilyen igencsak kétélű rövidítést használnak. A vállalatok pedig sajnos a köz igénye szerint készítik hirdetményeiket. A Mindentudás Egyetemén és egyéb ismeretterjesztő forumokon viszont nyomni kéne a köztudatba azt, hogy a rövidítések kétélűek.
Deee, egyezzünk ki 1:1-ban (a foci vb szellemiségében). És én most előállok egy -remélem- mindenki számára elfogadható javaslattal.
A BKV Zrt. nehézmetró vonalain közlekedő személyszállító vonatokat nevezzük "Kukac"-nak. A BKV Zrt. Milleniumi Földalatti Vasútján közlekedő személyszállító vontokat nevezzük: "Kis sárga szörnyeteg"-nek. A BKV Zrt. Helyi Érdekű Vasút vonalain közlekedő személyszállító vonatokat nevezzük: "Zöld kukac"-nak.
Igazad van a tolatást végző szerelvénnyel kapcsolatban: az nem biztos, hogy vonat. De vonattal is lehet tolatást végezni. És nem tudom eltűrni, hogy a vasút nevét mondják a vonatra is. A HÉV a Helyi Érdekű Vasút rövidítése. A jármű(szerelvény, vagy vonat) az meg nem vasút, vagy Neked és a többieknek már az is az)?
Ja és a kérdésedre válasz: úgy tudom van még közlekedési blog, meg lap, de sajnos még keresgélni kell. Ezúton kérek mindenkit, hogy ha tud ilyet, küldje a liniket a címemre, és kösz előre is.
OFF Igen, ez Zé találmánya. Néha járok oda is. Sőt! A "BIKE"-t is olvasom, csak lusta vagyok reggelni a kommentek írása céljábúl. ;-) Ha már így OFF-olok, akkor megkérdezem, h a busz sofőr bácsi blogján kívál van-e más közlekedéses? Mert jó lenne igazából... ON
Az lenne a kérdésem -ha már így megélénkült a topik- hogy van-e vmi különbség ami jelenleg is érzékelhető a proto és a rendes motorkocsik között? Illetve érdekelne még, h lehetne-e feltenni egy szép, méretekkel kiegészített jellegrajzot ide? :)))
"Te még fiatal vagy, próbáld me így megtanulni, hogy ami jármű vasúti pályán közlekedik, az vonat;"
Bocsánat, de ezt nem tudom kihagyni! Ne vedd piszkálásnak....Deee, ez enyhén szakmaiatlan. A nyílt pályára tolatás végző szerelvény nem vonat... Pedig közlekedik és tudtommal vasúti pályán.... :))
És akkor még a Ks kocsiról nem is beszéltem :DDD. Igaz az nem közlekedtetve volt, hanem csak ment... Bááár, a gravitáció közlekedtette...Fene tudja, bonyolult dolog már ez ;-)
KAPAR-KAPAR! Ez olyan lett itt mint a lecsó. Összesöpörtetek mindent. Na, majd L45H bácsi kitakarít ;)) METRÓ: Metropolitan Railway=Városi vasút. AZT ENNYI!!! A szerencsétlen A.3-as és bármelyik egyéb előírás szeretné ezt jobban megfogni. És abban igazuk is van, hogy a metró gyorsvasút, tehát nem lehetnek szintbeli kereszteződései és egy jófajta követéssel kell rendelkeznie, az állomásoknál a peronnak a jármű szintjében kell lennie, stb.. De, így aztán a wuppertali függővasút, az amcsi magasvasút és a magyar metró is egy kalap alá tartozik. A kisföldalatti tulajdonképpen teljesíti ezen technikai elvárásokat, tehát a színétől, az építési módjától, a korától függetlenül METRÓ. A metró kifejezés kis hazánkban viszont a kettes vonal építésekor, tehát 1950-70 körül terjedt csak el. Hogy ez miért nem történt meg előbb? Mittudomén...
VONAT: zozimosz elég amatőr módon közelíti meg a kérdést. Nem sok vonatot látott még vidéken ezek szerint. Vidéken a falusi néni bemegy a forgalmiba és megkérdi: "Szolgálattevő naccságos Uram, mikor jön a piroska?" És szolgálattevő uram minden további nélkül tájékoztatja a kedves utast a következő személyszállító, vicinális vonat érkezéséről. Ebből az egyszerű példából is látható, hogy a nyelv nem azért van, hogy a leírt szabályok alapján használjuk, hanem azért, hogy megértessük magunkat vele. És ha a mondandónkat a CÍMZETT érti és úgy válaszol rá, akkor bármit mondhatok! A hangsúly ugyanis azon van, hogy értse a címzett! Tehát, ha azt mondom, hogy "szilvásmozdony rántott küszöbbel" és te tudod hogy én mire gondolok, akkor a nyelv célt ért. Akkoris, ha azt kellett volna mondanom, hogy lilára festett V43 sorozatú mozdony törött küszöbbel. Az utasok nem a BKV miatt, nem a MÁV miatt hívják úgy az adott vonatokat ahogy. Egyszerűen így az könyebb: ahelyett, hogy "jön a HÉV szerelvény/vonat" azt mondják, hogy jön a HÉV. Csak RÖVIDÍTENEK, ami a nyelvben egy bevált dolog, de kérdezz meg egy nyelvészt, ha ezt nem vagy hajlandó eltűrni.
titan: Szabályozásilag minden bizonnyal a HÉV-re előírt szabályok alapján fog közlekedni. Gondolj bele, Ba-Margit-híd szakaszba pl.! Természetesen, remélem, hogy a HÉV hülyeségeit kiszűrik egy kicsit és az új szabályozás meg fog felelni a kornak.
bence: Esetleg Gyermekvasutas vagy már? Ha nem, szeptemeberben indul egy tanfolyamuk...Ha meg igen, akkor biztos tanították már neked ott, hogy mi a vonat...
""KÖZFORGALMÚ HELYI VASÚT, mely:független, zárt, -nagy részben föld alatti -pályával kialakított, személyforgalom lebonyolítására szolgáló, nagy szállítóképességű gyorsvasút""
A "nagy részben föld alatti" részt ki kellene húzni a definícióból, mert feleslegesen behatárolja a megoldásokat. Példának Helsinki metróját hozom, amely nagy részben felszínen, illetve föld felett halad, csak Sörnäinen előtt bukik föld alá (belváros), illetve rövidebb föld alatti szakaszai vannak még Itäkeskusnál, illetve a Vuosaariba tartó ágon.
A metró és a HÉV definícióját egyébként is célszerű lenne egy városi gyorsvasúti rendszer kialakíthatósága miatt egyesíteni.
"Közlekedés céljából forgalomba állított, az előírt jelzőeszközökkel és felszerelési tárgyakkal, valamint menetokmánnyal ellátott szerelvény, melyen járművezető teljesít szolgálatot"
A METRÓ-nál
" Közlekedés céljából forgalomba állított olyan szerelvény, amely az előírt jelzőeszközökkel, felszerelési tárgyakkal, vonatszámmal, menetokmányokkal el van látva és amelyen vonatszemélyzet teljesít szolgálatot. A vonatokra vonatkozó rendelkezések érvényesek az egyedül közlekedő vontató járművekre is":))
a METRO pontos definíciója: "KÖZFORGALMÚ HELYI VASÚT, mely:független, zárt, -nagy részben föld alatti -pályával kialakított, személyforgalom lebonyolítására szolgáló, nagy szállítóképességű gyorsvasút"..
Namármost: a Kisföldalatti közforgalmú helyi vasút, mert az országos vasúti szabályzat annak minősíti, pályája független, zárt, nagy részben ( teljes egészében!!) föld alatt van kialakítva, személyforgalom lebonyolítását végzi és nagy a fajlagos szállítóképessége ( a peronnal egy szintben lévő padlószint miatt gyors utascsere, a sűrű követés stb..stb miatt) gyorsvasút, mert a keringési sebbessége a gyorsvasúti paraméterek szerint megfelel ennek a kritériumnak, ( egyébként ezért kellett külön légféket is felszerelni a járművekre, mert gyorsvasúti járműveken kettő egymástól független fékrendszernek kell lennie a hatósági előírások alapján.)
A kisföldalatti( Milleneumi Földalatti Vasút) nem a jármű neve, hanem az a vasút neve(mint a MÁV=Magyar Államvasutak). Az ott közlekedő jármű neve: motorvonat.
A metró sem azért metró, mert a földfelszín alatt van a vasúti pálya építve, hanem azért, mert a közúti közlekedésben résztvevőktől teljesen elzárva van(nincs közúti átjáró a vasúti pálya mentén). Egyébként nincs kizárva az, hogy a metróvonalon más, nem a megszokott motorvonat (mint járműszerelvény neve) közlekedjen.
A vonat fogalmát részben már leírták, de azért leírom mégegyszer: a Helyi Érdekű Vasút(HÉV) F. 2. Sz. Forgalmi Utasítás szerint: Általában a nyílt pályán történő közlekedés céljából forgalomba helyezett, előírt jelzésekkel ellátott olyan szerelvény, amelynél működő mozdony vagy motorkocsi van, és vonatszemélyzet teljesít szolgálatot. Forgalmi szempontból vonatként kell kezelni: a) egyedül közlekedő mozdonyt(mozdonyokat), motorkocsit(motorkocsikat) b) egyedül vagy kocsikkal közlekedő tehervágány-gépkocsikat, önjáró munkagépeket is.
Tehát:A HÉV-vonat megfelel ennek. Nyílt pályán közlekedik. Vonat elején két fehér fény, vonat végén két vörös fény van(jelzések), működő motorkocsi van, és a vonatszemélyzetbe belefér a járművezető, jegyvizsgáló, vonatvezető stb.
Az egy nagyon érdekes nyelv lenne, amiben mindennek egy neve van...
Kisföldalatti: kismetró, milleniumi földalatti, egyes metró, föld alatti villamos, LRT, MilFAV (Milleniumi Földalatti Vasút), stb... Szóval van neki sok neve... :)
Mert a "vonat" egy általános gyűjtőfogalom, a "vonni" igére vezethető vissza, elvben tehát még egy pótkocsis teherautó is "vonat", a "szerelvény" szót is ritkán lehet hallani erre. Nem csak egy nagyvasúti klasszikus mozdony + személy- vagy teherkocsik összeállítás lehet "vonat".
Amikor nem egyértelmű, akkor szoktak "nagyvasútról", "városi gyorsvasútról", "nehézmetróról" és hasonlókról beszélni.
Szia Bence! Most olvstam egyik hozzászólásodban, hogy még csak 10 éves vagy. Bocsi az előző hozzászólásomért!
Metró másik neve: gyorsvasút. Nem azért gyorsvasút, mert a vonatok nagyon gyorsan mennek, hanem azért, mert intenzíven tudnak gyorsulni és lassulni.
A metró a vasút neve, nem a járműé. Te még fiatal vagy, próbáld me így megtanulni, hogy ami jármű vasúti pályán közlekedik, az vonat; tekintet nélkül a vasút megnevezésére( MÁV, HÉV, GySEV, metró). Azért mondják a metró-vonatot metrónak, a HÉV-vonatot HÉV-nek a tudatlan emberek, mert így szokták meg, így nevelte beléjük tévesen a BKV. Kérlek, Te ne így szokd meg, főleg úgy, hogy érdekel egy picikét a vasút.