Keresés

Részletes keresés

Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.06.22 0 0 102
A MillFAV járművei annyira villamosok, hogy a Nagy Lajoson is próbáztak annak idején (ronda pótszedővel), ráadásul sokkal előbb, mint divatba jött volna, már alacsonypadlósok voltak! Úgyhogy becsüljük csak meg őket, emlékül annak a gárdának, amelyik még tudott mit produkálni... /a/
Előzmény: titan_m (99)
kozlekedokozeg Creative Commons License 2006.06.21 0 0 101
kimaradt a 100... hülle index én beírtam, de nem ment el...
Előzmény: kozlekedokozeg (100)
kozlekedokozeg Creative Commons License 2006.06.21 0 0 100

titan_m Creative Commons License 2006.06.21 0 0 99
Hát én spec maradok a metrónál, a földalattinál és a hévnél :) A kukacokat utálom, a MillFAV-hoz tartozó szerelvényeket nem tartom szörnyetegnek, sőt, szertintem a Ganz remekei, a HÉV-üzemhez tartozó szerelvényeket pedig már amúgy is Fradi-kukacnak hívják, így a "zöld kukac" elnevezés túlságosan megosztaná szerintem az embereket ;)
Előzmény: L45H (98)
L45H Creative Commons License 2006.06.21 0 0 98
Nem azt mondják rá, hogy Helyi Érdekű Vasút! Azt mondják, hogy "Helyi Érdekű Vasút tulajdonát képező vonat". CSAKHOGY! Rövidítve ez úgy hangzik, hogy " HÉV ". Nagyon jól tudják ők is, hogy nem a Helyi Érdekű Vasút vagy netána MILLFAV jön ott, hanem annak a vonata!!!!! Csak éppen a magyar és főként a pesti emberek igen lusták (lásd: Pató Pál Úr) és ezért ilyen igencsak kétélű rövidítést használnak. A vállalatok pedig sajnos a köz igénye szerint készítik hirdetményeiket. A Mindentudás Egyetemén és egyéb ismeretterjesztő forumokon viszont nyomni kéne a köztudatba azt, hogy a rövidítések kétélűek.

Deee, egyezzünk ki 1:1-ban (a foci vb szellemiségében). És én most előállok egy -remélem- mindenki számára elfogadható javaslattal.

A BKV Zrt. nehézmetró vonalain közlekedő személyszállító vonatokat nevezzük
"Kukac"-nak.
A BKV Zrt. Milleniumi Földalatti Vasútján közlekedő személyszállító vontokat nevezzük:
"Kis sárga szörnyeteg"-nek.
A BKV Zrt. Helyi Érdekű Vasút vonalain közlekedő személyszállító vonatokat nevezzük:
"Zöld kukac"-nak.

Jó így?
Előzmény: zozimosz (97)
zozimosz Creative Commons License 2006.06.21 0 0 97
Igazad van a tolatást végző szerelvénnyel kapcsolatban: az nem biztos, hogy vonat. De vonattal is lehet tolatást végezni.
És nem tudom eltűrni, hogy a vasút nevét mondják a vonatra is. A HÉV a Helyi Érdekű Vasút rövidítése. A jármű(szerelvény, vagy vonat) az meg nem vasút, vagy Neked és a többieknek már az is az)?
Előzmény: L45H (92)
titan_m Creative Commons License 2006.06.21 0 0 96
Ja és a kérdésedre válasz: úgy tudom van még közlekedési blog, meg lap, de sajnos még keresgélni kell. Ezúton kérek mindenkit, hogy ha tud ilyet, küldje a liniket a címemre, és kösz előre is.
Előzmény: titan_m (95)
titan_m Creative Commons License 2006.06.21 0 0 95
OFF
Megtisztelő :) Majd megpróbálok feléledni, csak amikor már van időm, akkor fogalmazhatnékom nincs. A sok meló átka ...
ON
Előzmény: L45H (94)
L45H Creative Commons License 2006.06.20 0 0 94
OFF
Igen, ez Zé találmánya. Néha járok oda is. Sőt! A "BIKE"-t is olvasom, csak lusta vagyok reggelni a kommentek írása céljábúl. ;-) Ha már így OFF-olok, akkor megkérdezem, h a busz sofőr bácsi blogján kívál van-e más közlekedéses? Mert jó lenne igazából...
ON

Az lenne a kérdésem -ha már így megélénkült a topik- hogy van-e vmi különbség ami jelenleg is érzékelhető a proto és a rendes motorkocsik között?
Illetve érdekelne még, h lehetne-e feltenni egy szép, méretekkel kiegészített jellegrajzot ide? :)))
Előzmény: titan_m (93)
titan_m Creative Commons License 2006.06.20 0 0 93
Én is csupán azt mondtam, hogy ha össze akarják vonni, akkor változtatni kell. (a FaHÉV csak amolyan poénnak ment :))

OFF
Ez a "szilvásmozdony rántott küszöbbel" honnan jött? Én eddig csak Ze' komik blogjának egyik részében találkoztam vele...
ON
Előzmény: L45H (91)
L45H Creative Commons License 2006.06.20 0 0 92
"Te még fiatal vagy, próbáld me így megtanulni, hogy ami jármű vasúti pályán közlekedik, az vonat;"

Bocsánat, de ezt nem tudom kihagyni! Ne vedd piszkálásnak....Deee, ez enyhén szakmaiatlan. A nyílt pályára tolatás végző szerelvény nem vonat... Pedig közlekedik és tudtommal vasúti pályán.... :))

És akkor még a Ks kocsiról nem is beszéltem :DDD. Igaz az nem közlekedtetve volt, hanem csak ment... Bááár, a gravitáció közlekedtette...Fene tudja, bonyolult dolog már ez ;-)
Előzmény: L45H (91)
L45H Creative Commons License 2006.06.20 0 0 91
KAPAR-KAPAR!
Ez olyan lett itt mint a lecsó. Összesöpörtetek mindent. Na, majd L45H bácsi kitakarít ;))
METRÓ: Metropolitan Railway=Városi vasút. AZT ENNYI!!! A szerencsétlen A.3-as és bármelyik egyéb előírás szeretné ezt jobban megfogni. És abban igazuk is van, hogy a metró gyorsvasút, tehát nem lehetnek szintbeli kereszteződései és egy jófajta követéssel kell rendelkeznie, az állomásoknál a peronnak a jármű szintjében kell lennie, stb.. De, így aztán a wuppertali függővasút, az amcsi magasvasút és a magyar metró is egy kalap alá tartozik. A kisföldalatti tulajdonképpen teljesíti ezen technikai elvárásokat, tehát a színétől, az építési módjától, a korától függetlenül METRÓ. A metró kifejezés kis hazánkban viszont a kettes vonal építésekor, tehát 1950-70 körül terjedt csak el. Hogy ez miért nem történt meg előbb? Mittudomén...

VONAT:
zozimosz elég amatőr módon közelíti meg a kérdést. Nem sok vonatot látott még vidéken ezek szerint. Vidéken a falusi néni bemegy a forgalmiba és megkérdi: "Szolgálattevő naccságos Uram, mikor jön a piroska?" És szolgálattevő uram minden további nélkül tájékoztatja a kedves utast a következő személyszállító, vicinális vonat érkezéséről. Ebből az egyszerű példából is látható, hogy a nyelv nem azért van, hogy a leírt szabályok alapján használjuk, hanem azért, hogy megértessük magunkat vele. És ha a mondandónkat a CÍMZETT érti és úgy válaszol rá, akkor bármit mondhatok! A hangsúly ugyanis azon van, hogy értse a címzett! Tehát, ha azt mondom, hogy "szilvásmozdony rántott küszöbbel" és te tudod hogy én mire gondolok, akkor a nyelv célt ért. Akkoris, ha azt kellett volna mondanom, hogy lilára festett V43 sorozatú mozdony törött küszöbbel. Az utasok nem a BKV miatt, nem a MÁV miatt hívják úgy az adott vonatokat ahogy. Egyszerűen így az könyebb: ahelyett, hogy "jön a HÉV szerelvény/vonat" azt mondják, hogy jön a HÉV. Csak RÖVIDÍTENEK, ami a nyelvben egy bevált dolog, de kérdezz meg egy nyelvészt, ha ezt nem vagy hajlandó eltűrni.



titan:
Szabályozásilag minden bizonnyal a HÉV-re előírt szabályok alapján fog közlekedni. Gondolj bele, Ba-Margit-híd szakaszba pl.! Természetesen, remélem, hogy a HÉV hülyeségeit kiszűrik egy kicsit és az új szabályozás meg fog felelni a kornak.

bence:
Esetleg Gyermekvasutas vagy már? Ha nem, szeptemeberben indul egy tanfolyamuk...Ha meg igen, akkor biztos tanították már neked ott, hogy mi a vonat...
Előzmény: titan_m (90)
titan_m Creative Commons License 2006.06.20 0 0 90
Konkrétan a szabályozásra gondoltam...
Előzmény: zozimosz (89)
zozimosz Creative Commons License 2006.06.19 0 0 89
Nem tök mindegy, hogy mi lesz a vasút neve, lehetne MÁV is, nem?

Az a lényeg, hogy vasút legyen és ne villamosvonal!
Előzmény: titan_m (88)
titan_m Creative Commons License 2006.06.19 0 0 88
Teljesen egyetértek. Ezen amúgy sztem az M5 miatt úgyis változtatni fognak. Vagy az FaHÉV lesz? (föld alatti HÉV?) :)
Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (87)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.06.19 0 0 87
""KÖZFORGALMÚ HELYI VASÚT, mely:független, zárt, -nagy részben föld alatti -pályával kialakított, személyforgalom lebonyolítására szolgáló, nagy szállítóképességű gyorsvasút""

A "nagy részben föld alatti" részt ki kellene húzni a definícióból, mert feleslegesen behatárolja a megoldásokat. Példának Helsinki metróját hozom, amely nagy részben felszínen, illetve föld felett halad, csak Sörnäinen előtt bukik föld alá (belváros), illetve rövidebb föld alatti szakaszai vannak még Itäkeskusnál, illetve a Vuosaariba tartó ágon.

A metró és a HÉV definícióját egyébként is célszerű lenne egy városi gyorsvasúti rendszer kialakíthatósága miatt egyesíteni.

/a/
Előzmény: OLDFAV (84)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.06.19 0 0 86
A Gulyás-definíciót gondolom már nem kell beidézni. :) :( /a/
Előzmény: zozimosz (83)
OLDFAV Creative Commons License 2006.06.19 0 0 85

Ugyanez a MFAV-nál :

"Közlekedés céljából forgalomba állított, az előírt jelzőeszközökkel és felszerelési tárgyakkal, valamint menetokmánnyal ellátott szerelvény, melyen járművezető teljesít szolgálatot"

 

A METRÓ-nál

" Közlekedés céljából forgalomba állított olyan szerelvény, amely az előírt jelzőeszközökkel, felszerelési tárgyakkal, vonatszámmal, menetokmányokkal el van látva és amelyen vonatszemélyzet teljesít szolgálatot. A vonatokra vonatkozó rendelkezések érvényesek az egyedül közlekedő vontató járművekre is":))

Előzmény: zozimosz (83)
OLDFAV Creative Commons License 2006.06.19 0 0 84

OFF

a METRO pontos definíciója: "KÖZFORGALMÚ HELYI VASÚT, mely:független, zárt, -nagy részben föld alatti -pályával kialakított, személyforgalom lebonyolítására szolgáló, nagy szállítóképességű gyorsvasút"..

 

Namármost: a Kisföldalatti közforgalmú helyi vasút, mert az országos vasúti szabályzat annak minősíti, pályája független, zárt, nagy részben ( teljes egészében!!) föld alatt van kialakítva, személyforgalom lebonyolítását végzi és nagy a fajlagos szállítóképessége ( a peronnal egy szintben lévő padlószint miatt gyors utascsere, a sűrű követés stb..stb miatt) gyorsvasút, mert a keringési sebbessége a gyorsvasúti paraméterek szerint megfelel ennek a kritériumnak, ( egyébként ezért kellett külön légféket is felszerelni a járművekre, mert gyorsvasúti járműveken  kettő egymástól független fékrendszernek kell lennie a hatósági előírások alapján.)

Előzmény: zozimosz (76)
zozimosz Creative Commons License 2006.06.18 0 0 83
Szia Bence!



A kisföldalatti( Milleneumi Földalatti Vasút) nem a jármű neve, hanem az a vasút neve(mint a MÁV=Magyar Államvasutak). Az ott közlekedő jármű neve: motorvonat.

A metró sem azért metró, mert a földfelszín alatt van a vasúti pálya építve, hanem azért, mert a közúti közlekedésben résztvevőktől teljesen elzárva van(nincs közúti átjáró a vasúti pálya mentén). Egyébként nincs kizárva az, hogy a metróvonalon más, nem a megszokott motorvonat (mint járműszerelvény neve) közlekedjen.

A vonat fogalmát részben már leírták, de azért leírom mégegyszer:
a Helyi Érdekű Vasút(HÉV) F. 2. Sz. Forgalmi Utasítás szerint:
Általában a nyílt pályán történő közlekedés céljából forgalomba helyezett, előírt jelzésekkel ellátott olyan szerelvény, amelynél működő mozdony vagy motorkocsi van, és vonatszemélyzet teljesít szolgálatot.
Forgalmi szempontból vonatként kell kezelni:
a) egyedül közlekedő mozdonyt(mozdonyokat), motorkocsit(motorkocsikat)
b) egyedül vagy kocsikkal közlekedő tehervágány-gépkocsikat, önjáró munkagépeket is.



Tehát:A HÉV-vonat megfelel ennek.
Nyílt pályán közlekedik. Vonat elején két fehér fény, vonat végén két vörös fény van(jelzések), működő motorkocsi van, és a vonatszemélyzetbe belefér a járművezető, jegyvizsgáló, vonatvezető stb.
Előzmény: bence0624 (78)
bence0624 Creative Commons License 2006.06.18 0 0 82
Na ez az!!!!!!!! Az nem metró!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (81)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.06.18 0 0 81
Az egy nagyon érdekes nyelv lenne, amiben mindennek egy neve van...

Kisföldalatti: kismetró, milleniumi földalatti, egyes metró, föld alatti villamos, LRT, MilFAV (Milleniumi Földalatti Vasút), stb... Szóval van neki sok neve... :)

/a/
Előzmény: bence0624 (80)
bence0624 Creative Commons License 2006.06.18 0 0 80

De hát ha van egy rendes neve?

És a topichoz illően mi a helyzet- a földalatti-metróval, mert már mindent kevernek.

Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.06.18 0 0 79
Mert a "vonat" egy általános gyűjtőfogalom, a "vonni" igére vezethető vissza, elvben tehát még egy pótkocsis teherautó is "vonat", a "szerelvény" szót is ritkán lehet hallani erre. Nem csak egy nagyvasúti klasszikus mozdony + személy- vagy teherkocsik összeállítás lehet "vonat".

Amikor nem egyértelmű, akkor szoktak "nagyvasútról", "városi gyorsvasútról", "nehézmetróról" és hasonlókról beszélni.

/a/
Előzmény: bence0624 (77)
bence0624 Creative Commons License 2006.06.18 0 0 78
Nem nagyon értettem:D
Előzmény: zozimosz (75)
bence0624 Creative Commons License 2006.06.18 0 0 77

De miért hívják vonatnak?

Jól nézne ki, ha 1 V43-as menne a metrón vagy egy EvA itt (Isaszegen).

Előzmény: zozimosz (75)
zozimosz Creative Commons License 2006.06.18 0 0 76
Mi a metró definíciója?
Előzmény: titan_m (66)
zozimosz Creative Commons License 2006.06.18 0 0 75
Szia Bence!
Most olvstam egyik hozzászólásodban, hogy még csak 10 éves vagy. Bocsi az előző hozzászólásomért!


Metró másik neve: gyorsvasút. Nem azért gyorsvasút, mert a vonatok nagyon gyorsan mennek, hanem azért, mert intenzíven tudnak gyorsulni és lassulni.


A metró a vasút neve, nem a járműé. Te még fiatal vagy, próbáld me így megtanulni, hogy ami jármű vasúti pályán közlekedik, az vonat; tekintet nélkül a vasút megnevezésére( MÁV, HÉV, GySEV, metró).
Azért mondják a metró-vonatot metrónak, a HÉV-vonatot HÉV-nek a tudatlan emberek, mert így szokták meg, így nevelte beléjük tévesen a BKV. Kérlek, Te ne így szokd meg, főleg úgy, hogy érdekel egy picikét a vasút.
Előzmény: bence0624 (65)
zozimosz Creative Commons License 2006.06.18 0 0 74
Ja volt, de már semmi köze hozzá szerencsére.
Előzmény: vrobee (71)
zozimosz Creative Commons License 2006.06.18 0 0 73
Ezt most komolyan írtad?
Előzmény: bence0624 (54)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!