Ha nagyon akarnánk, akkor a Szállás - Kőér utcán is be tudna jönni a busz a Határ útra, de én a Vak Bottyán utcára gondoltam. De lehet, hogy az előbbi jobb ötlet.
De igen. Kőbánya-Kispest egy jó átszállási pont. A kintebbieket nem nagyon használják, kiesnek. Elvileg még Pestszentimre jó helyen van, de a vonatok nagyon ritkák. Talán KÖKI-hez kellene irányítani Határi úti buszokat is?
I) A fő célkitűzés szerintem az, hogy a városban keletkező szükséges utazási igény kiszolgálható legyen. Beleértve mind az egyéni, mind a közösségi közlekedést. Ez a fő prioritás. (És, ez az, amihez a politika kell, mert az eredmény vélhetőleg az autós forgalom jelentős korlátozását is jelenti).
II) Komplex, teljes városra vonatkozó komplex felmérés és terv, a szükséges kapactiásokra (szükség esetén célforgalmi felmérés- amennyiben lehetséges). [A metró kapacitásának visszapóltása - mint cél - helyett]
III) Meghatározni, hogy a szükséges kapacitások eléréséhez milyen - lehetőleg kicsi és később is értékes - beruházások szükségesek (pl, végállomás kapacitás bővítés), és ez alapján már most elkezdeni az előkészítéseket, hogy a beruházás indulására meglegyen. És, ezekre legyen forrás, az kevés, hogy veszünk x db buszt.
"(bár Határ úton van a nagyobb terhelés, tehát inkább oda kellene kivezetni)."
Oda nem tudod, a Kőér u.-i sorompó miatt, néha 15-20p-re is zárva van (3-4 vonat megy el nyitás nélkül), erre tömegközlekedést nem lehet vinni.
A 9-151-re gondoltam én is, ez aztán mega brutál hosszú járat lenne, csak olyan forgalomirányítási rendszerrel működne, ahol adaptív, valós adatokon alapuló real-time forgalomirányítás van.
Dél-Pesten esetleg a HÉV-re lehet építeni, annak sűrítésére.. nem az M3 vonalát kell elérni, hanem az Erzsébetieket bevinni a városba.
Ha a mondjuk a belső szakaszon 5 percesre lehetne sűríteni (és a buszokat úgy vinni, hogy könnyű legyen átszállni) az segítene. A belvárosi részen meg a pótló kapacitás egy részét a Közvágóhídra vinni).
Lehetőség szerint a kötött pályát lenne hasznos erősíteni, mert abban talán jobban van tartalék, buszvezető és buszhiányról is szól a történet és ez a kapacitás igénnyel összevetve okozhat még vicces pillanatokat...
Hát igen... az alternatív járatok. Melyek is? Északon még viszonylag egyértelmű lenne a helyzet: 14-es vonalára a lehető leghosszabb villamosokat benyomni. Perontól függően gondolom ez 3 kocsis Tátra. De ott is marad űr belváros és Lehel tér között.
Dél-Pesten? Sejtelmem sincs. Egyetlen elkerülő útról tudok, ami tömegközlekedés: 99-es busz. 151-9 nagy kerülő. Kivéve, ha a kettőt összekötik 9E néven, és Nyugati pu - KÖKI? között közlekedik (bár Határ úton van a nagyobb terhelés, tehát inkább oda kellene kivezetni).
Továbbá van még Könyves Kálmán körút és Haller utca is, de azokat mind az Üllői úton vagy a Vajda Péter utcán keresztül lehet megközelíteni. Ahhoz kellene egy 99E járat Határ útig.
És akkor még mindig nagyon messzinek tűnik a kapacitás a metróhoz képest.
Ilyen kapacitáshoz jó lett volna a 2-es villamos északi meghosszabbítása. Továbbá 14-es villamos bekötése a kiskörútba, peronok meghosszabbítása 56 méteresre (akkor viszont valahol Újpesten betétjárati végállomás).
Ez még mindig csak az északi rész. És mi van délen? Talán meg lehetne hosszabbítani az 50-est a Népligetig? Hááát... az megnézném! Mester utca felé körútig közlekedtetni? Az jó nagy kerülő. Sejtelmem sincs. Dél-Pestről alig van párhuzamos útvonal, azok közül is csak a Vajda Péter utca és az M5 bevezető nem nagy kerülő. Nagyon komoly fennakadások lesznek azon a részen.
Tényleg, a Fehérvárin az Etele/Hengermajon kereszteződésben a dél felé menő buszmegállónál történt már valami, ami a nem-használatát indokolja? Most egy kicsit külföldön voltam, ezért nem tudtam folyamatosan figyelni, de nem látszik különösebben érintettnek, ami "vicces" ahhoz képest, hogy egy-másfél hónapja száz méterrel arrébb, a fák közt, az egysávos részen bohóckodnak a buszok (utascsere közben feltartva mindent). Pár hete valami kábelnek bontottak egy árkot a járda egy részén (nem a teljes keresztmetszeten), de ma ott sincs mozgás, az úttest meg érintetlennek tűnik. Esetleg valami kiállási távolság/hossz nem lenne meg, és ezért nem szabad a megállót használni? De mi lehet annyira fontos, hogy ennyi hét alatt se tudták megcsinálni?
Amúgy tegnap is délutáni csúcs végén 5-6 percre épp indult volna a teli megállónak a 41-es a Körtéren, amikor hirtelen bekanyarodott egy 47VP. Mögötte meg egy 17VP. Persze előbbi a 41-es elé beállt, hiszen úgy logikus, hogy a legtömöttebb busz legyen elöl, az üres meg a végén. A Bocskaiig vonatozás jellege volt (a megállóba úgyis csak egy busz fér be), de még így is az járt jól, aki az első, tök hering 47-esre szállt fel, a tolongás és a tömeg ellenére, mert az Etelénél a következő busz már nem is látszott hátrafelé, úgy lemaradt. (Biztos nem lehetne jobban megszervezni, kérem senki ne is írja le ezt, úgyis tudom.)
Ma reggel szintén várakozás, aztán végre 47VP, mögötte száz méterre meg még valami. Lehet mínuszolgatni, de elég nagy szalámi ez a pótlás, bármilyen tökéletesnek is tűnhet a város másik felében élve. Nekem amúgy épp mindegy, mi megy át Pestre, inkább nem mozdulok tömegközzel sehova, amíg ez az őrület zajlik, de legalább az első rendes átszállási lehetőségig (Újbuda/Körtér) illett volna rendes kapacitást biztosítani.
És persze továbbra is azért sz*r az egész, mert az 1-2 év múlva esedékes újabb pótlás is pont ilyen teszkógazdaságos módon lesz megoldva, mert valamiért ez a helyi folklór része.
bocs, hogy csak most reagálok, de most akadt időm...
a kulcsa a kudarcnak: vonalvezetések, megállókiosztások, átszállások, közös peronok mind botrányosak
- fákat nem képesek lenyírni, ne a buszokat karcolják szét... ezzel is lassabb a pótlás le kell lassítani illetve ksi utcákban félreállni ha szembe jön jármű
- közös peronon az egy irány buszai, á minek is, pedig megoldható lenne
- amíg lehet közös útvonalon járatni, erre jó példa körtér felé nyugodtan mehetne a 41/47 17essel azonos megállókiosztással és útvonalon... Nem lenne megszívatva 2megálló+1 megálló ahol külön helyről indulnak! Azt már meg se említem, hogy a 41est illene végig a rudasig lepótolni!
-megállókiosztás! különböző irányokban nincs mindenhol mind2 irányba megálló, nem is értem ezt a logikát. Ezzel is jól összekavarjuk az embereket!
-Nyéki imre uszodánál miért nem áll meg semmi körtér felé??? Kifelé irányba miért nincs megállója a 41/47-nek vegyész utcánál? Befelé irányba miért nincs megállója a 41/47-nek vegyész és mezőkövesd utcánál?
-Megálló kihelyezésre igencsak oda kéne figyelni, sokkszor a kereszteződés másik oldalán sokkal közelebb lenne mint a túloldalt gyakran 300m -el eltolt! Andor utcánál külön megállóban áll meg a pótló és a 114es kifelé, 0 logika
-hangolások, hát ez pótlástól függetlenül is leküzdhetetlen a bkk-nak... Mert ugye az 5 ill. 10 percező M4 -nél pont azonos metróhoz kell a fél környéket indítani, többi induláshoz meg semmi. És erről te nem tudsz semmit, csak ha beletúrod magad komolyabban.
-pótlások számozása, 19-56 vili jár, pótlójuk nincs. 41es pótló van, villamos nincs hozzá sőt át se tudsz szállni róla csak +1 átszállás árán
és még sorolhatnám, a vonatozást ugye, a 3. üresen megy az utána jövő a másik vonat elején jövőn meg egymást tapossák
Ami jó lenne tehermentesítésnek, az a Haller utcai delta. Egy Nagyvárad tér - Haller utca - Boráros tér - Március 15.-e tér - Jászai Mari tér akár még alternatív útvonal is lehetne a belvárosba utazóknak.
Egy 10 percenként járó hévre senki nem fog átszállni azért, hogy egy 3-5 perces torlódást kikerüljön.
Az utasok viselkedése azon múlik, a torlódás mennyire lesz súlyos és rendszeres.
Ha én rendszeres utas lennék és kifigyelném a torlódás rendjét, lehet, hogy már a Szentkirályi utcában leszállnék és besétálnék a metrópótló megállójába.
"Az 1-es villamos déli része mióta alternatívája az M3-nak? "
Nagyon is az. Ha bárki akár az 1-es villamost választja Dél-budáról és a pótlóra száll, azzal máris tehermentesítette a belvárosi részt, vagy, ha a 1-es villamossal kerüli el a pótlót, pl, az 51-es villamost választva Pesterzsébetre, vagy az 3-as villamosra nem a pótlót választja, hanem pl, a 99-es buszt, vagy a 9-est, vagy, az Árpád híd környékét nem a pótlóval éri el, hanem az 1-es villamossal, stb. Minden utas, aki képes elkerülni a pótlót - nyereség.
Összességében, szerintem: a hálóban kell a megfelelő kapacitást adni, legyen megerősítve minden átszállási csomópont, hogy fel tudja venni a többlet forgalmat. Szétosztani a terhelést, mivel az egyik "fő teherviselő elem" kiesett. Ahhoz, hogy ne "dőljön össze", a többi elemnek kell tartania és csak akkor képest a gyengébb elem tartani, ha a többi elég erős.
Ami a metrópótlásban más, mint az összes többi eddigiben, hogyha kevesebb kapacitást adtak, mint ami volt, a maradék hálózatot ez nem érintette katasztrofálisan, a pótló miatti lassabb eljutás miatt a hálózat többi eleme át tudta venni a terhelést és a rendszer "állva marad". Ez igaz pl, az általam sokat kritizált Fehérvári úti pótlásra. Szerintem nem jó, azonban működőképes, alkalmas arra, hogy A-ból B-be el lehessen jutni. A tervezett metrópótlás meg nem.
A jó megoldás az, ha se a 9-es busz, se a metrópótló nem áll a dugóban, hanem dinamikusan halad és annyi autót engedünk be a területre, amennyit feltétlen szükséges, amennyit elbír.
Szükség esetén a tranzit forgalmat mind a Bajcsiról, mind a Kiskörútról ki lehet tiltani, bőven van alternatíva a körúton kívül.
"Igaz nem teljesen alternatíva, de párhuzamosan halad a HÉV, és a fonódó is a 9-essel Óbudán."
Hát enyhén barokkos túlzás...
Óbuda a Szépvölgyi úttól északra kezdődik, és csak ott párhuzamos (ott esik közel egymáshoz) a HÉV, a 9-es és a fonódó, csak annál az egy megállónál.
A Tímár utcai HÉV-től már erőltetve lenne nevezhető párhuzamosnak a 9-es Tímár utcai megállója, nem is beszélve a fonódó Selmeci utcai megállója...
Akiknek arrafelé van dolguk, egyáltalán nem alternatíva a másik két említett vonal. Ha még kijjebb megyünk, (Szentlélek tér, Flórián tér, Szt Margit kórház) az pláne hol nevezhető "párhuzamos" alternatívának...
Annyira "tetszik", ahogy elmagyarázzák, hogy a háromszög átfogói "párhuzamosak"...
Amikkor áll az egész Margit híd, és a Szent István körút, akkor sem szállnak le a 9-ről Margit híd budai hídfőnél, és szállnának át a 4/6-ra. Nem egyszer történt meg, hogy áll a dugó az említett szakaszon, és a 9-es tömve van Nyugatiig (ez idő alatt 5-6 Combino is elmegy).
Ha lesz az M3-as pótlás, akkor sem fog senki sem 2 megálló erejéig a dugó miatt metrópótlóra szállni a 9-ről.
Igaz nem teljesen alternatíva, de párhuzamosan halad a HÉV, és a fonódó is a 9-essel Óbudán.
Nekem két ötletem van, ami akkor lenne jó, ha legalább halvány sejtésem lenne, hogyan lehet megoldani:
1. A villamost nehezebb elterelni, ezért jön szóba a lerövidítés vagy a pótlás. Ellenben a pótló nem tud a metró vonala felett közlekedni, akkor már "mindegy" merre megy. Mehetne a 15-ös útvonalán (Kecskeméti/Apáczai utca) legfeljebb a pótlás után lehetne megint egy faltól-falig felújítás. A 47/49-es szempontjából a kiskörúttól bármilyen eltérő útvonal megfelelne.
2. A metrót legtöbben (nem számoltam utána) közvetett átszállásra használják. Vagyis ha nem lehet használni a metrót, ideiglenesen közvetlen átszállásokat kéne kialakítani. 2,5 percenként közlekedtetni 100m-nyi buszt (ha jól számolom 6 db) nem biztos hogy lehetséges. Szerintem lehetetlenség bármilyen járatot is ritkítani/rövidíteni/szüneteltetni, hogy emiatt a metrópótlóknak még a jelenlegi utasmennyiségnél is nagyobb kapacitást kelljen szállítani.
"Ebből következően a ráadott válaszok sem jók, ami abból is látszik, hogy létfontosságú alternatívákat ritkítanának (1-es déli része) vagy vágnának el (47/49)."
Az 1-es csúcsban 3 perc helyett 4 percenként közlekedne, nem lenne nagy ritkítás. Mellette az 1A is 4 percezne, így Népliget-Bécsi út között csúcsban átlagosan 2 percenként jönne a villamos. Az 1-es villamos déli része mióta alternatívája az M3-nak?
A 47/49-hez annyit, hogy elég vicces hogy a 2 megállója miatt nagy alternatívája lenne az M3-nak. Az jogos, hogy a 9-es alternatívája, de a villamos már kevésbé. Ha lenne 47/49 a pótlás idején, akkor sem hiszem hogy többen vennék igénybe a villamost. A metrót általában hosszabb táv miatt veszik igénybe, és nem pár megálló miatt. Inkább legyen egy sűrű metrópótló járat Nagyvárad tér, és Lehel tér között, mint villamosközlekedés a Kiskörúton.
Sajnos nem szükséges az anyag mélységeiben elmélyülni, hogy ki lehessen mondani, mert a főbb pontokból (többek között a célkitűzésből) látszik, hogy az ebben a formában kitűzött cél nem teljesíthető. (Nem a metró vonalának a pótlása a cél, mert ez kivitelezhetetlen, hanem a szükséges utasmennyiség elszállítása).
Ebből következően a ráadott válaszok sem jók, ami abból is látszik, hogy létfontosságú alternatívákat ritkítanának (1-es déli része) vagy vágnának el (47/49).
Tehát, ha valaki védeni kívánja a pótlási tervet, mert szerinte jó, akkor elsősorban a fenti vonatkozó kritikát érdemes cáfolni.
Nézd: azon túl, hogy minden kerülő viszonylaton sűríteni kell és alternatív útvonalakat kell kínálni nem igazán értem, hogy a leírtak mitől nem komplexek. A metrópótlók amúgy se tudják pótolni a metrót, a belső szakasz pótlásánál a lehető legnagyobb baromság a villamosokat kiszedni. A végállomás nem kell a buszoknak, ráadásul átépült, nem is lehetne erre használni. Csak azért, hogy a pótló felmenjen a Dohány utcánál és lejöjjön a Kálvinon (és fordítva) szét kell barmolni az alternatív útvonalat épp? Miért? Pont az lenne a lényeg, hogy menjenek villamossal. 1-es, 4/6, 47/49, bármivel, csak ne a pótlóval. Ehelyett mindent ki akarnak végezni és legyen csak a pótló. Aki ezt érti, annak gratulálok. Tudom, hogy sokaktól a bólogatás az elvárás, de ez így akkor se normális. Pontosan most bizonyítják be sokan, hogy alkalmatlanok a feladatukhoz. Akárkinek a hatására teszik lehetetlenné a közlekedést. Mindent megértek, de ezt nem. A politikusokkal fel kell fogatni, modellezni, látványossá tenni, hogy hü..e, nem kell értenie hozzá, fel kell fogatni vele/velük. Amíg mindenki bólogat, addig nem fogják megérteni. Jelelnleg teljes csőd az egész felújítás és pótlás.
Hosszú CAF-okon mi indokolja, hogy a szembe fordított ülések ilyen távol kerültek egymástól? Tengelyterhelés gyanús. Az ajtók mellett ezeknél nincs kis állóhely, mint a rövideknél.
Tudja valaki, hogy a várható ICS korszerűsítés milyen műszaki és átépítési tartalmat takar? Lesz akadálymentesített középrész például?
Az átadást követő időszakhoz képest (mondjuk 1985-1990) egészen biztosan jelentősen csökkent a 3-as metró csúcsidőszaki utasszáma a szóban forgó szakaszon. Az egész napos szinten maradhatott vagy akár nőhetett is.