Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

s2a Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30840

tudatom mindenkivel hogy az ominozus tura megtartatik. minden a megbeszélés szerint. találka:n 47 30 325  e 019 17 116.  kőzel az egyik  M0 lejárohoz.   tal. idő: 9- 9.30  indulás:10-orakor. fontos megemliteni hogy a tura néhol nehéz és nagyon karcos is lehet.

Nelson admirális Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30839
Jut eszembe pubi. Azt magyarázd meg nekem, hogy ha felezőben van a verda, akkor a végén miért nem kapcsolja a lock upot?
Előzmény: Tie (30837)
Nelson admirális Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30838
Egy időben én is elgondolkodtam ezen a kapcsolható lock-upon de mivel nem elektromosan kapcsolja ezért feladtam a próbálkozást. Szerintem ez egy nagyon jól megkonstruált szerkezet. Nem érdemes bolygatni. Nem biztos, hogy van értelme alacsony sebességnél is összezárni. Hamarabb kinyírja a kuplungját. Meg hát azért automata, mert nem kell hozzányúlni. Lehet, hogy a többi sebesség kapcsolását is befolyásolná. minden sebességváltásnál te is kapcsolni akarsz valamit? Próbálkozhatsz. Érdekel a végkifejlet.
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30837

Hát, én még nem kaptam semmi mailt... lehet, hogy azé', mert nem publikus a címem? :)

Előzmény: Nelson admirális (30836)
Nelson admirális Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30836

Na nehogy mar titkolozzatok. Engem is erdekel az eszmecsere.

Előzmény: scottiepippen (30831)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30835

Ez a tipikus visszautasíthatatlan ajánlat, ugye? : )

Előzmény: Tie (30833)
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30834

Én 500ezer környékén cseréltem egy bontottra a váltót, a konverter maradt a régi. Az enyimre már ráférne egy felújítás, na meg az állandó túlterhelés se a legjobb barátja. Megcsinálja a dolgát, de azért nyilván jobban kopik a konverter, hogy nem 2100 kilót visz, hanem majdnem 3 tonnát... :)

Előzmény: scottiepippen (30832)
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30833

Van egy ajánlatom - mivel időm nincs.

 

Ha megcsinálod a dolgokat a Ződ Szörnyön, amiket kell (visszakötni a motortérben minden vezetéket, csövet, kicserélni az automataváltó előválasztó-bovdenjét, kifurkálni néhány lukat a doblemezeken, és visszarakni a helyére mindent benne, meg légteleníteni a féket), akkor szabadidőben szétkaphatod az automataváltóját - csak a végin rakd össze, és működjön. :)

Előzmény: scottiepippen (30831)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30832

Szuper, ki is próbálom! Naszályon egyébként lejtőn lefelé kipróbáltam a sima motorféket és elég jó volt! (ott tudtam meg hogy van : )

 

Egyébként a váltóm szerintem nagyon jó állapotban van, annak ellenére hogy az autóban min. 300k km van, ha nem több.

Majd elrontom : )

Előzmény: Tie (30829)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30831

Igen, ha nem lenne ilyen szelep, csak a stator útján kapcsolódna, akkor fel is adnám. Így viszont futok még egy kört : )

Magánban küldök még valamit ha nem gond, nem akarom untatni a többieket.

 

Szóval ha valaki bontana szét váltót mostanában, ne feledkezzen meg rólam!

Megyek segíteni, leszedni, felrakni, elrontani, összeolajozni magam.

Előzmény: Tie (30827)
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30830

Ha jól emlékszem, 96-nál zár, és 88-nál nyit.

Előzmény: scottiepippen (30828)
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30829

A nyomatékkonverter két oldala között alapvetően nincs mechanikai kapcsolat, az áramló olaj adja át a motoron lévő szivattyúkerék mozgási energiáját a váltón lévő turbinának. Emiatt ugye mindig lesz némi fordulatszámkülönbség a motor javára, olyan, mintha valamennyire mindig csúszna a kupplung.

 

Ez persze szükséges, hiszen vas-vas kapcsolat léténél az automataváltó se tudna sebességet váltani, na meg mivel nem rakjuk mindig üresbe, amikor megállunk, kell, hogy a motor tudjon forogni akkor is, amikor a hajtás áll.

Amiatt viszont, hogy ez tulajdonképpen egy hidrodinamikus kupplung, nagy sebességnél már számottevő fogyasztástöbbletet tud eredményezni az állandó "csúszás" a motor és a váltó között, ezért amikor már nem váltogatunk, és nem is állunk meg (tehát mondjuk 90-nel megyünk az utolsó fokozatban), akkor érdemes már kialakítani egy zárt mechanikai kapcsolatot a váltó és a motor között. Ilyenkor aztán egy nagy kupplungfelülettel összezárjuk a konverter szivattyúját a turbinájával, és onnantól nincs fordulatszámkülönbség a két oldal között. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 90-nél a motor negyedikben 1900-at forog, 96-nál meg (amikor már bezárt a lockup), akkor 1600-at. Gyakorlatilag mintha lenne egy ötödik fokozat, ami technikailag nem fokozat, hiszen az áttétel nem változik, csak a fordulatszámkülönbség szűnik meg.

 

Scottiepippen:

 

Kérdezed, hogy miért jó az, amit írtam, hogy D-ben fékezve gázt adunk.

Ez a gyári teszteljárás, amivel a nyomatékkonverter állapotát méred fel. Vadiúj patika állapotú konverternél a konverter (és főleg a stator működéséből eredően) jelentős motorféket tud produkálni (főleg felezőben), mert mint írtuk, a visszaáramló olaj tudja "terhelni" a motoroldali lapátokat) bizonyos ellenállást mutat. Ha a konverter fasza, akkor a motor nem tud 1000rpm-nél számottevően magasabb fordulatot elérni (asszem a gyári elvárás 800-1100 közötti fordulat). Ha 1800-2000-ig el tud forogoni a motor, az jelzi hogy a konverter lapátkái már elég kopottasak, és ráfér a felújítás. Persze anélkül is elmegy még km-ek százezreit, csak egyre csökkenő hatékonysággal, egyre több teljesítmény fog "elvészni" a konverterben az olaj haszontalan kavargásával, egyre lomhább lesz az autó tőle, egyre kevesebb teljesítmény jut át a váltóhoz.

Előzmény: Ivwi (30826)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30828

A motor kihajtótengelye fixre van kapcsolva a váltó bemenőtengelyével. Mintha kézi váltód lenne.

Amikor ez bekövetkezik, kb. 500rpm-el kevesebbet forog a motor, ugyanazon sebesség esetén. Vagyis lényegesen kevesebbet fogyaszt, és hangban is komfortosabb.

A gondom, hogy RRC-nél (DiscoI-nél is) csak 85hm/h fölött következik ez be (persze csak megfelelő gázpedál állásnál, tehát ha nem épp vadul gyorsítani szeretnél).

Előzmény: Ivwi (30826)
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30827

"Ezt a szabdonfutós záródást nem értem. Az is lehet hogy ezzel vitatkoznék, mert a nagyon korai aut váltók nem tudtak egyáltalá lockupolni, holott a konverter elve kezdetektől ugyanaz, tehát a stator is."

 

A szabadonfutó a stator saját szabadonfutója. Az azért van benne, mert amíg a turbina áll (tehát az autó is), addig a stator se forog, amikor megmozdul a váltó, akkor kezd forogni a stator is, (ellenkező irányba forog, mint a motor felőli szivattyúkerék). Aztán amikor beáll az az állapot, hogy a szivattyú és a turbinakerék közel együtt forog, akkor hozzájuk viszonyítva a stator is állni fog - együtt forog velük. Az, hogy van-e lockup a konverterben, az ettől független történet. A lockup csak egy kupplungfelület a turbinakerék és a konverter háza között. Hogy aztán azt a statorral vezérled, vagy egy külön szeleppel, az már mindegy. Ha szelep vezérli, akkor ELMÉLETILEG megoldható, hogy arra a szelepre te manuálisan eressz olajnyomást, és bezárd a lockupot amikor akarod, de gyakorlatban ezt kivitelezni már lehet, hogy képtelenség. A szeleptömb a váltó alján nem bontható... nem mondom, hogy lehetetlen, de sanszos, hogy kurva macerás lenne, és semmi értelme.

Előzmény: scottiepippen (30823)
Ivwi Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30826

MI eza lockup-olás????

MIt csinál ilyenkor, mér jó ez a gyakorlatban?

Előzmény: scottiepippen (30823)
Tityitotyi1 Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30825

Már nekem sem jelentkezik az alkatrészes ember..... :(

 

Végre sikerült szerznem tanksapkát.... tuti jól ki lett szellőztetve a tank. :D:D:D

scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30824

És persze kösz a magyarázatot és a linket is, jó!

Előzmény: Tie (30821)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30823

Nem látom a képet, fúrómesterét sem. Csak a linkről.

A három lapátkerék elvéből a stator nyomatékfokozó szerepét nem tudtam, a többi ok. De ami igazán érdekelt, hogy hogyan kapcsolódik össze a két oldali kerék (turbine és pump), konkrétan a zárás-záródás mechanizmusa. Ezt a szabdonfutós záródást nem értem. Az is lehet hogy ezzel vitatkoznék, mert a nagyon korai aut váltók nem tudtak egyáltalá lockupolni, holott a konverter elve kezdetektől ugyanaz, tehát a stator is. Vagy nem?

De ez abból a szempontból mindegy, hogy a ZF4HP22-ben az a két szelep kapcsolja a lockup clutchot ami az általam csatolt képen van (a kép elvileg a ZF váltót ábrázolja (http://www.164club.org/wb3/wb32.htm).

 

Ezek után mégiscsak elmondom miért tökölök ezzel: szeretnék más fokozatokban is lockupolni. A DiscoII és a P38 (HP22E és HP24E váltókkal) már tudja ezt alapból, de azoknak saját váltó ECM-jük is van ami kommunikál a központi ECM-el (is). Legtöbb helyen azt olvastam, hogy a teljesen mechanikus hidraulikus sima HP22 esetében ezt nem lehet megoldani. Pedig de! Csak nem nagyon feküdtek erre rá a műhelyek. A B&M-nek pl. van egy ilyen kit-je direkt nem elektronikusan vezért váltókhoz, igaz GM-ekhez. Tuti, hogy meg lehet csinálni a ZF-hez is, csak akarat kérdése. Egyetlen ausztrál fórumbejegyzésben már találtam is erre vonatkozóan példát : )

Na most jöhet, jöhet a lehúzás : )

Előzmény: Tie (30821)
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30822

Igen, van, ahol a governor vezérli a lockupot, de maga a lockup az a nyomatékkonverterben van, hiszen annak a két kerekét zárja egymáshoz gyakorlatilag.

Előzmény: scottiepippen (30818)
Tie Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30821

Naszóval, előszöris:

 

Pár szóban elmondva ez történik odabent. A motor felőli turbinakerék átnyomja az olajat a váltó felőli turbinába, az olaj mozgási energiája megforgatja azt, így hajtod a váltót. Az olaj körbefordul a váltófelőli turbinában kívülről befelé, belül visszafolyik, a statorba (a középső kerék), és azon keresztül vissza a motor felőli turbinába.

Ahogy a figura is mondja, a statornak két funkciója van. Az egyik a nyomatéksokszorozás. Minden nyomatékkonverternek van egy arányszáma (ritkán publikus, mert csak a mérnököket érdekli, nekem egy ZF mérnök azt mondta, hogy 2,8 körüli a Range nyomatékonverterének ez az értéke), ami megmutatja, hogy mekkora nyomatéksokszorozást tud létrehozni. Amíg a nyomatékkonverter két oldala között nagy fordulatszámkülönbség van (tehát amikor az autó még áll, de a gázt már nyomod, akkor a stator működése miatt megsokszorozódik a nyomaték a váltó felőli turbinán, ez a 2.8.

Azaz extrém esetben a motor által leadott nyomaték 2.8x-osa terheli a váltót, amíg az meg nem mozdul (el nem kezdenek forogni a kerekek) - épp emiatt tudja olyan könnyedén tördelni az automatás V8 a féltengelyeket, mert eleve kis fordulaton is nagy nyomaték van, és ezt még a váltó majdnem meg is háromszorozza. Szóval elméleti síkon nézve előfordulhat, hogy ha nyomatékcsúcson forog a motor, ÉS a kerék még áll (mert nyakig süllyedtél a homokban), akkor akár 8-900Nm nyomaték is érkezhet a váltóra, amit aztán még áttételezünk is rendesen (fél egy automatával kb 28:1 áttétellel, difivel együtt...). Persze ez egy elméleti csúcs, 2000 fölé nem nagyon fog forogni a motor ilyenkor, de azért a V8-ban már 1500-nál is van kraft, és bőven 200Nm körül van ott is, szóval 3-4-500 Nm akkor is rá tud szabadulni a váltóra.

Gyakorlatilag úgy éri el a stator ezt az eredményt, hogy nagyságrendekkel javítja a nyomatékkonverter hatékonyságát. Ha megnézed, a két turbinakerék középső lapátjai pont ellenkezően állnak, tehát amikor a turbinából a szivattyúba visszatérne az olaj, az pont szembepofozná a szivattyú lapátjait, ezzel terhelné a motort. Ehelyett az olaj a statorba megy, ott megfordul, és már a jó irányból jut a szivattyúkerék közepére.

 

A stator másik funkciója pedig pont a lockup. Adott fordulat és sebesség esetén (helyesebben mondva egy a két turbinakerék közötti adott nyomásviszony kialakulása és fennállása esetén) a stator elkezd szabadon futni, mivel majdnem azonos a két fél sebessége, ezért tulajdonképpen nincs szükség az olajfordító történetére, ilyenkor a nyomásviszonyoktól a benne lévő egyirányú kupplungon (szabadonfutó) elfordul szépen, és gyakorlatilag kiszáll a játékból. És többnyire épp ezzel a mechanizmussal vezérlik a lockup-cluth-ot (ami gyakorlatilag egymáshoz zárja a citrom két felét).

 

http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/torque-converter.htm

 

Nagyájból ennyi a történet.

Előzmény: scottiepippen (30810)
fúrómester Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30820

scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30819

Na, megtanultam képet is csatolni:

 

Előzmény: scottiepippen (30818)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30818

Kezd tisztulni a köd. A governor által küldött nyomás aktiválja az alábbi valve-eket. Ezek pedig kapcsolják a lockup clutch-ot ami benne van (!) a konverterben. Jól mondom vagy jól mondom?

Már csak a 4. sebesség homály.

 

 

Előzmény: Tie (30809)
Ivwi Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30817

Már lassan aktuális a csomag érkezése, de még időben vagyunk.

Remélem nem gyalog hozza Jin:)

Előzmény: pinguru (30815)
pinguru Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30816

Kompi bácsié az a Range, hamarosan megjelenik a fórumon....

Előzmény: Ivwi (30811)
pinguru Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30815

És mikor jön az a hajó hongkongól? Már nagyon szeretném a LED csíkomat mágtápláni :)

Előzmény: Ivwi (30811)
spapda Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30814

Szerintem a kosz és a jegesedés sem tűnik valós problémának. Lassan 1 éve figyel a tolatófényem hátul, a LED csíkokat pedig a kocsi orrára raktam, most januárban elég sok helyen jártam vele hóban-sárban, de eddig egyikkel sem volt gond. A hőt minden irányban adják le, és van annyi hőtermelésük (ne feledjük, ezek 10 Wattos LED-ek!), hogy menetszelet kapva is 30°C fölött legyen a hőmérsékletük (világító felületnél mérve) a mostani fagyos időkben (azt viszont valóban ki kéne mérni, hogy optikát rakva rá mennyivel csökken a hőmérséklet az optika legtávolabbi pontján mérve). A tisztításra pedig Ivwinél az igazság, ha éppen nagyon koszos lenne, a kis felületnek köszönhetően elég csak egyet köpni az ujjunkra, megdörgöljük, és máris lejött a sár/agyag.

Előzmény: TdiOxi (30795)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30813

volt nagy felmerült némi

Előzmény: scottiepippen (30812)
scottiepippen Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30812

Volt egy sejtésem, mert a bejárós videón is szerepelt : )

 

Ezért is jó lenne pl. a "garázs" funkció az mlre-n. Kis rookie-ként évek, mire arcokat-autókat-nickeket-neveket párosítani tudom. Kérdés, hogy mi a közvélekedés erről. V8-on korábban volt nagy intimitás meg rendszám letakarás, aztán mégis többszáz autó áll mára a "garázs"-okban.

Előzmény: Ivwi (30811)
Ivwi Creative Commons License 2013.01.30 0 0 30811

Csak jön, Ő szervezi:))

Már, ha egyre gondolunk (fehér 3 ajtós rrc)

Előzmény: scottiepippen (30808)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!